Har vi fått besök av utomjordingar?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
erik

Har vi fått besök av utomjordingar?

Inlägg av erik » sön 01 jan 2006, 15:55

Avknoppning från: Remote viewing /SuperDupe

Anders, kan du inte säga vad du arbetar med? Vart har du lärt dej att vi människor inte har någon själ och varför är du så bombsäker på att inga utomjordiska farkoster har besökt vår planet?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 01 jan 2006, 16:04

erik skrev:Anders, kan du inte säga vad du arbetar med? Vart har du lärt dej att vi människor inte har någon själ och varför är du så bombsäker på att inga utomjordiska farkoster har besökt vår planet?
1. Jag ser inte vad mitt arbete har med detta att göra, så det kommer jag inte att berätta. Jag håller rätt hårt på min integritet.
2. Jag har inte sett något som tyder på att vi har en själ, förutom anekdotiska bevis i form av visor, filmer, eller obskyra pseudovetenenskapliga rapporter.
3. se 2.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Flumbom

Inlägg av Flumbom » sön 01 jan 2006, 18:20

Det finns inga hållbara bevis för att utomjordingar har besökt oss, eller att de finns överhuvudtaget. UFO-fenomen är en annan sak däremot, det finns ju ingen koppling mellan ufo och utomjordingar trots att många vill sätta likhetstecken där.
"Att tro kan vara bra. Att veta är ofta bättre".

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » mån 02 jan 2006, 07:16

Anders skrev:
erik skrev:Anders, kan du inte säga vad du arbetar med? Vart har du lärt dej att vi människor inte har någon själ och varför är du så bombsäker på att inga utomjordiska farkoster har besökt vår planet?
1. Jag ser inte vad mitt arbete har med detta att göra, så det kommer jag inte att berätta. Jag håller rätt hårt på min integritet.
2. Jag har inte sett något som tyder på att vi har en själ, förutom anekdotiska bevis i form av visor, filmer, eller obskyra pseudovetenenskapliga rapporter.
3. se 2.
Bild

Paul Hellyer var försvarsminister i Kanada för runt 40 år sedan. Nu på ålderns höst har han fått nog och kallade till presskonferens. På den efterlyste han "hearings" inom regeringen för att belysa de bevis som finns för extraterrest närvaro. Han menar även att militariseringen av rymden kan innebära att vi kan initiera krig med aliens.

Ja, det är en otrolig historia Anders, men jag är faktiskt mer benägen att tro på denna fd försvarsminister samt ett 100-tal linjepiloter, militärer, politiker, NASA-folk, USA-presidenter, astronauter, tekniker från Lockheed och grävande journalister än dig.

Stewen Greer har samlat dessa människors vittnesmål på video. Köp inte den om du vill ändra verklighetsuppfattning. För varför inte sitta kvar i sin egen lilla verklighetsbox där alla sanningar finns skrivna på insidans väggar? Nej, kom ut ur boxen, här ute är det roligare.

Vitness video: http://www.disclosureproject.org/shop.h ... ness%20DVD

Paul Hellyer wants disclosure now:
http://www.prweb.com/releases/2005/11/p ... .htm%20%0D

Former astronaut Edgar Mitchell wants disclosure now:
http://www.soultravel.nu/2004/040813-Mitchell/

Astronaut Gordon Cooper om fysiska UFOs varje dag över USA:
http://edition.cnn.com/2004/TECH/space/ ... index.html

Nåja, tråden handlar om Remote Viewing.... och RV visar att tekniken kan fungera som "working mode" för säker kycklinginfluensafri kommunikation med både aliens och andar.
Senast redigerad av 2 Torbjörn S, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 02 jan 2006, 10:30

Torbjörn Sassersson skrev:Paul Hellyer var försvarsminister i Kanada för runt 40 år sedan. Nu på ålderns höst har han fått nog och kallade till presskonferens. På den efterlyste han "hearings" inom regeringen för att belysa de bevis som finns för extraterrest närvaro. Han menar även att militariseringen av rymden kan innebära att vi kan initiera krig med aliens.
Heller har kallat till hearing, vilket betyder att han vill veta mer, inte att han vet något.

Varför han säger saker som att mänskligheten kan initiera krig med utomjordingar vet jag inte, han gissar väl och spekulerar lite.

Dessutom sker det idag ingen militarisering av rymden, förutom genom spionsatelliter, och kärnvapen i rymden är förbjudet enligt intenationella avtal.
Ja, det är en otrolig historia Anders, men jag är faktiskt mer benägen att tro på denna fd försvarsminister samt ett 100-tal linjepiloter, militärer, politiker, NASA-folk, USA-presidenter, astronauter, tekniker från Lockheed och grävande journalister än dig.
Även fd försvarsministratar är människor, människor gör misstag, så också du och jag.
Stewen Greer har samlat dessa människors vittnesmål på video. Köp inte den om du vill ändra verklighetsuppfattning. För varför inte sitta kvar i sin egen lilla verklighetsbox där alla sanningar finns skrivna på insidans väggar? Nej, kom ut ur boxen, här ute är det roligare.
I min ganska stora box har jag rätt roligt trots allt. Just nu läser jag en bok om biokemi, men, näe, just det, dom har glömt ta med kapitlet om hur RV och UKU fungerar biokemiskt, eller har dom verkligen glömt det?
Vitness video: [...]

Paul Hellyer wants disclosure now: [...]

Former astronaut Edgar Mitchell wants disclosure now: [...]

Astronaut Gordon Cooper: [...]
Och här landar vi åter i obskyra pseudovetenenskapliga rapporter i form av videos eller websidor. Visst är det bekvämt att använda sig av sådana! Man behöver inte argumentera utan bara lägga ut en länk, och sedan anta att alla som ser denna fantastastiska information omedelbart skall inse att utomjordingar vandrar på jorden sedan länge.

Ang kycklinginfluensafri kommunikation så håller jag mig nog till telefon och email, dessa media kan jag bara kort konstatera fungerar för alla och envar, som RV inte verkar göra...

[added: Lagt till länk till Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, Including the Moon and Other Celestial Bodies, och det är vad jag kallar en riktigt bra referens!]
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » mån 02 jan 2006, 16:22

Anders skrev: Hellyer har kallat till hearing, vilket betyder att han vill veta mer, inte att han vet något. .... Varför han säger saker som att mänskligheten kan initiera krig med utomjordingar vet jag inte, han gissar väl och spekulerar lite. ... Även fd försvarsministratar är människor, människor gör misstag, så också du och jag.
Skojar du? Är dessa de enda argument du har? Tror du en fd försvarsminister inte vet något, men vill veta lite mer bara? Tja, han kanske satt hemma i gungstolen och hade tråkigt när han fick en idé om flygande tefat.

De över 100 nyckelvittnen som trätt fram riskerar både hälsa och anseende genom att komma fram med sina berättelser. Det kan vara ett misstag att gå ut med informationen, ja.

Jag förväntar mig mycket starkare motargument än bara några gissningar. Du står i opposition till ett hundratal ofta högt uppsatta personer på nyckelpositioner i företag och stadsledningar. Varför skulle jag tro på dina gissningar i jämförelse med det? Arbetar du inom svenska underrättelsetjänsten?

Du måste se videon, eller hur? Utan studier kan man inte veta mycket.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 02 jan 2006, 17:01

Torbjörn Sassersson skrev:Skojar du? Är dessa de enda argument du har? Tror du en fd försvarsminister inte vet något, men vill veta lite mer bara? Tja, han kanske satt hemma i gungstolen och hade tråkigt när han fick en idé om flygande tefat.
Det hade väl i och för sig knappast varit den första gången som ministrar (f.d. eller ej) hade haft en smula udda hobbies.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 02 jan 2006, 17:34

Torbjörn Sassersson skrev:Skojar du? Är dessa de enda argument du har? Tror du en fd försvarsminister inte vet något, men vill veta lite mer bara? Tja, han kanske satt hemma i gungstolen och hade tråkigt när han fick en idé om flygande tefat.
Att det var 40 år sedan han var försvarsminsiter medför väl inte på något sätt att han nödvändigtvis vet någoting som alls är relevant för ämnet huruvida "UFO=rymdvarelser". Det är väl mest det faktum att han har varit minister som anses ge tyngd åt hans begäran, eller har jag missförstått det hela?

Men det är väl honom helt fritt att begära en "hearing". Min spontana fråga är varför man ska vänta i 40 år (om han visste något under sin ämbetstid), men det kan ju hända att det först är på ålderns höst som han har läst in sig på ämnet och blivit övertygad om att det är så att det rymdvarelser är här...
Senast redigerad av 2 Tryggve, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 02 jan 2006, 17:55

Man kan ju lätt tro att Hr Sassersson skojar. Jag vet dock inte hur hur den fd ministern fick sina ideér, men knappast genom sitt arbete som försvarsminister, men det är bara mina gissningar.
De över 100 nyckelvittnen som trätt fram riskerar både hälsa och anseende genom att komma fram med sina berättelser. Det kan vara ett misstag att gå ut med informationen, ja.
Under inkvisitationens glansdagar producerades flera tusen "nyckelvittnen" som mycket målande kunde berätta om hur djävulen själv, minsann, tagit både dem och den anklagade "häxan" till blåkulla eller helvetet och tillbaks. Lite av en motsvarighet till dagens alienberättelser.
Jag förväntar mig mycket starkare motargument än bara några gissningar. Du står i opposition till ett hundratal ofta högt uppsatta personer på nyckelpositioner i företag och stadsledningar. Varför skulle jag tro på dina gissningar i jämförelse med det? Arbetar du inom svenska underrättelsetjänsten?
Jag står redan idag i opposition till samtliga vänsterledare över hela världen då jag stödjer liberalism, kapitalism, och globalisering. Några fler som jag står i opposition till rör mig inte i ryggen.

En företags ledare som har åsikter som att utomjordingar vandrar på vår jord, håller nog tyst om detta om han vill behålla jobbet. Det är jag mycket säker på! Hur vet jag det? Jag har arbetat på ett par mycket stora företag och även träffat mycket höga chefer inom dessa. Chefer på den nivån är ofta mycket pragmatiska, och bryr sig föga om sådant som inte finns eller inte fungerar, tex UKU, ERV, RV eller Aliens.

Starka motargument?!? Börja med alla värdeläsa vittnesmål som är inkonsistenta, bristen på fysiska föremål eller lämningar, alla dessa bluff-foton, och påhittade böcker, implantant som visars sig vara plast, glas, amalgan eller bomull. Men Hr Sassersson accepterar ju allt, så varför skulle lilla jag kunna argumentera mot nåt som Hr S påstår, det är ju i princip omöjligt :roll:

Nej jag arbeter inte inom svenska underrättelsetjänsten, men jag kanske känner folk som gör det, vem vet...
Du måste se videon, eller hur? Utan studier kan man inte veta mycket.
Skulle aldrig få för mig att köpa värdelösa UFO "dokumentärer" på DVD elle VHS. Såna kan jag se gratis på Discovery-kanalerna.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Ett öppet sinne kräver inte intellektuell slöhet

Inlägg av torbjorn » mån 02 jan 2006, 21:34

Jaha, nu har det börjat ploppa upp en massa UFO-flummare på mitt älskade forum.
Tyvärr är det lika lite orginalitet och brist på nytänkande som kollegorna på sjuttiotalet, Sune Hjort, von Däniken och allt vad de heter.
Samma floskler.

"Öppna ditt sinne". Var inte instängd, allt är lika sant, att påstå att jorden är rund är att stänga in sig i en låda.
Torbjörn Sassersson skrev:Stewen Greer har samlat dessa människors vittnesmål på video. Köp inte den om du vill ändra verklighetsuppfattning. För varför inte sitta kvar i sin egen lilla verklighetsbox där alla sanningar finns skrivna på insidans väggar? Nej, kom ut ur boxen, här ute är det roligare.
Alla som inte tror på allt är alltså inskränkta och småaktiga.
Är jorden rund? Tja, det är ju lika sant att säga att den är platt, eller oval, eller bananformad........
Fattar inte ni utomjordarfolk att det ni håller på med bara är intellektuell slöhet?
Det är inte ett "öppet sinne". Det är dumhet. Det finns ingen gräns för hur många geografiska former jorden kan anta, eller hur många olika utomjordingar som kan ha besökt oss, hur de ser ut, deras avsikter osv.
Om vi skulle ta alla dessa rapporter för lika sanna hamnar vi bara i ett meningslöst gungfly av oändliga påståenden.
Sunt förnuft gör att vi sovrar. Dels accepterar en gräns för hur många möjligheter vi kan tänka oss. Dels vilken sanning som passar in, alltså gör att tillämpa, på våra mätmetoder.
Vad jorden beträffar är det enkelt: allt tyder på en rund jord. Alltså skriver vi det i läroböckerna. Och den inställningen är till stor hjälp när man söker studera vidare. (jag sade alltså inte att jorden är rund: jag sade att allt tyder på det)
Att rycka på axlarna och säga att det enda är lika bra som det andra är pladder, inte "öppenhet".
Vad farao skulle ni flum-UFOloger säga om era barn fick cancer och blev behandlade med hostmedicin, med motiveringen att "Det hjälper om man tror på det! Man måste ha ett öppet sinne", eller den senaste i raden "Kom ut ut lådan. Det är roligare!"
Svara på den frågan, herrar och damer med öppet sinne....

Vad hänvisningen till hundra gubbar beträffar så säger häxprocess- exemplet allt. Samt konstaterandet med det oändliga materialet av felaktiga eller förfalskade bevis. Det handlar knappast om Anders vittnesmål kontra hundra andras. Snarare hela världens vittnesmål och beviskrav mot ett litet gäng personer med slött intellekt och medveten irrationalitet som förväxlar sin tankelathet och hjärnindolens med ÖPPENHET och TOLERANS.
Usch.

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » mån 02 jan 2006, 22:05

Vad du skriver representerar endast din egen åsikt. Inget mer. Den är allt annat än tolernat och öppen. Vetenskap måste vara tolerant och öppen och skarp. Men jag ser ingen skärpa alls ditt inlägg. Snarare ett dogmatiskt: det finns inget och om man inte fattar det är man sinnesslö...

"Look who is talking..."

Kanske dags att dirigera om den här tråden till pajkastning. Admin får annars gärna ta bort detta inlägg och föregående om ni vill ha kvar tråden och fortsätta att seriöst undersöka ämnesområdet vidare.

Det vara bara ett tips.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » mån 02 jan 2006, 22:21

Torbjörn Sassersson skrev:Vad du skriver representerar endast din egen åsikt. Inget mer.
Nej, det var precis det jag sade att den inte gör
Vetenskap måste vara ..skarp. Men jag ser ingen skärpa alls ditt inlägg. Snarare ett dogmatiskt:
Skärpa? Vad har det med saken att göra? ÄR det någon motsättning mellan "Skärpa" och "dogmatik"?
det finns inget och om man inte fattar det är man sinnesslö...
Om du bemödade dig att läsa lite noggrannare: det finns mycket. Våra sinnen upplever det. Det våra sinnen inte kan uppleva är spekulation. Det var det jag sade, inte att inget fanns.
Begreppet "sinnesslö" är inte samma som "medvetet intellektuellt lat". Den förra är tex Carlos den andre av Spanien. Den senare är..... hmm. Någon annan.
Kanske dags att dirigera om den här tråden till pajkastning. Admin får annars gärna ta bort detta inlägg och föregående om ni vill ha kvar tråden och fortsätta att seriöst undersöka ämnesområdet vidare
Försök förstå och bemöta istället. Det löser inget att påstå att den man prater med är "oseriös" eller "Du borde till pajkastningen istället..."
Vad skulle du säga om jag svarade på ditt inlägg med "Kom tillbaks när du är nykter!" istället för att försöka få dig att ta till dig skillnaden mellan vad som kan och inte kan avgöras med vetenskaplig metodik?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 02 jan 2006, 22:24

Torbjörn Sassersson skrev:Vad du skriver representerar endast din egen åsikt. Inget mer. Den är allt annat än tolernat och öppen. Vetenskap måste vara tolerant och öppen och skarp. Men jag ser ingen skärpa alls ditt inlägg. Snarare ett dogmatiskt: det finns inget och om man inte fattar det är man sinnesslö...
Vetenskap måste väl också försöka baseras på fakta. Vad jag vet finns det inga fysika bevis för att utomjordingar skulle leva bland oss?
Jag vet inte t ex hur många gånger jag har hört om dessa implantat som ska ha hittats i diverse fall, men det blir aldrig något av det....

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 02 jan 2006, 22:32

Torbjörn Sassersson skrev:Paul Hellyer var försvarsminister i Kanada för runt 40 år sedan. Nu på ålderns höst har han fått nog och kallade till presskonferens. På den efterlyste han "hearings" inom regeringen för att belysa de bevis som finns för extraterrest närvaro. Han menar även att militariseringen av rymden kan innebära att vi kan initiera krig med aliens.
USA har en del (skissaratde) planer på att ev placera ut vapensystem för försvar mot missiler i omloppsbana (även om det nog kan ändras under en annan administration, och man kan ha en del synpaukter på det) Men hur menar han att en (eventuell) utplacering av vapensystem i bana runt jorden skulle leda till krig med varelser i ett annat solsystem? Det verkar att dra det hela lite långt.... Eller väldigt långt, skulle jag vilja säga...

Och om det finns varelser som rest från andra solsystem närvarande här på vår planet så skulle det ju vara mycket enkelt för dem att få dessa planer ändrade.

Att ta o slå en signal till FN, t ex... ;-)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 03 jan 2006, 22:09

Torbjörn Sassersson skrev:Ja, det är en otrolig historia Anders, men jag är faktiskt mer benägen att tro på denna fd försvarsminister samt ett 100-tal linjepiloter, militärer, politiker, NASA-folk, USA-presidenter, astronauter, tekniker från Lockheed och grävande journalister än dig.
Vore det inte rimligare att tro på de många försvarsministrar, 10 000-tals linjepiloter, militärer, politiker, NASA-folk, USA-presidenter (vilka menar du egentligen?), austronauter, tekniker från Lockheed, grävande journalister, rymdfysiker, astronomer och andra som inte tror på det här?

Varken Paul Hellyer eller någras åsikter i frågan väger väl särskillt tungt egentligen. Vad som krävs är fysiska bevis för att utomjordlingar skulle besöka vår planet. (Och negativa motresonemang som "det går inte att bevisa att de inte besökt våran planet" fungerar inte). Ett verifierat foto borde räcka.

Mvh -Dan
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Skriv svar