Anna Wahlgren – scientolog?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
rubygirl

Anna Wahlgren – scientolog?

Inlägg av rubygirl » tis 17 feb 2009, 06:20

Har länge undrat om Anna Wahlgren har alla makaroner i kastrullen men detta var intressant läsning:
http://www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41404407.html

Detta är för övrigt en kvinna som tycker att man ska få bukt med sina barns svordomar genom att föräldrarna kallar varandra "förbannade skitbög" och "pissråtta" vid middagsbordet (fullständigt citat finns återgivet här, se inlägg 51).

rubygirl

Re: Anna Wahlgren – scientolog?

Inlägg av rubygirl » tis 17 feb 2009, 06:49

Anna Wahlgrens krönika för feb 2009:"Barnpsykiatrin - en dödsfälla"

Användarvisningsbild
Zlayer

Inlägg av Zlayer » tis 17 feb 2009, 07:54

Häftigt CV har hon iallfall.

"1961 Gift med Lars Danius, major och modersmålslärare. Skild efter fyra år."
"1966 Gift med Carsten Feldt, styrman och konstnär. Skild efter fyra år."
"1974 Gift med Hamid el Khatib i Egypten. Skild efter ett år"
"1976 Gift med Bo Söderberg, journalist och sedermera präst. Skild efter fyra år."
"1985 Gift med Per-Iwar Sohlström. Skild efter ett år. Omgift 1987. Skild efter ett år."
"2001 Gift med Stig Karlsson. Skild efter ett år."

Jag antar att scientologin inte är speciellt negativ till att gifta om sig?

Nu tycker ju jag personligen att folk skall få gifta om sig hur mycket dom vill, men jag tycker det är intressant eftersom de flesta ändå har någon sorts förhoppning om att man kommer att hålla ihop ett tag om man gifter sig.

Jag skulle inte ta relationsråd från henne i första hand iallfall.

Svante

Inlägg av Svante » tis 17 feb 2009, 11:00

Jag är inte förvånad. Vi köpte ett ex av Barnaboken när vårt första barn föddes och det är en av de mycket få böcker i mitt liv som jag har slängt bort.

Wahlgren utgår från sin egen erfarenhet och inget annat. Det som hon har gjort med sina barn är bra och nyttigt, det som hon inte har gjort är dåligt eller onödigt. De metoder som funkar för henne funkar för alla. Dessutom är hon kompromisslös och skeptisk mot myndigheter och med den attityden kan man säkert lätt bli attraherad av KMR.

vafalls

Inlägg av vafalls » tis 17 feb 2009, 11:06

Svante skrev:Jag är inte förvånad. Vi köpte ett ex av Barnaboken när vårt första barn föddes och det är en av de mycket få böcker i mitt liv som jag har slängt bort.

Wahlgren utgår från sin egen erfarenhet och inget annat. Det som hon har gjort med sina barn är bra och nyttigt, det som hon inte har gjort är dåligt eller onödigt. De metoder som funkar för henne funkar för alla. Dessutom är hon kompromisslös och skeptisk mot myndigheter och med den attityden kan man säkert lätt bli attraherad av KMR.
Det var som tusan! jag tänkte just skriva ett inlägg om AW, men såg att du just skrivit mitt redan.

+1 på den som barnen på nätet säger.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 17 feb 2009, 11:12

Zlayer skrev:Jag skulle inte ta relationsråd från henne i första hand iallfall.
Men hon har ju så mycket ERFARENHET!
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

onslow

Inlägg av onslow » tis 17 feb 2009, 11:20

piotrr skrev:
Zlayer skrev:Jag skulle inte ta relationsråd från henne i första hand iallfall.
Men hon har ju så mycket ERFARENHET!
Av att misslyckas? :D
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tis 17 feb 2009, 11:39

Diskussion på Anna Wahlgrens eget forum:

Anna och Kommittén för Mänskliga Rättigheter?

edit

En tråd till:

Det känns lite obehagligt faktiskt. (De har också en slask. :smile2:)

Svante

Inlägg av Svante » tis 17 feb 2009, 12:11

calle555 skrev:Diskussion på Anna Wahlgrens eget forum:

Jo där var det ju ungefär som man kan förvänta sig. En person (med nästan 700 inlägg på forumet) som försvarar Wahlgren länkar flitigt till http://www.helabarn.se/ vars främsta mål verkar vara att ändra kvacksalverilagen så att kvackare skall få behandla barn under åtta år.

Skulle vara kul att få veta vad Wahlgren och hennes försvarare tycker om denna klassiker från KMR:
Peter Anstrin, på KMRs förlag skrev:När mentalpatienterna tog slut på sjukhusen, monterades gaskamrarna ner på de psykiatriska dödsinstituten och flyttades ut till förintelselägren. Psykiatrikerna följde med som konsulter och experter på massmord och Förintelsen blev ett faktum. Allt fler historiker och forskare hävdar nu att Förintelsen knappast skulle ha ägt rum utan psykiatrins inblandning.

Svante

Inlägg av Svante » tis 17 feb 2009, 12:25

Här är en KMR-länk till som någon gärna får sprida till tråden på Familjeliv (jag är inte medlem):
http://www.kmr.nu/info/psykiatri-skapar-terrorism.pdf

I den tråden är det flera som påpekat att scientologerna skyller 9/11-attentatet på psykiatrin, varpå Wahlgrens försvarare replikerar att scientologerna inte är samma sak som KMR. Detta kan ju diskuteras men i dokumentet jag länkar till är det uppenbart att även KMR själva skyller 9/11 och annan terrorism på psykiatrin!

I och med detta slipper man pseudodiskussionen om kopplingarna mellan scientologin och KMR och kan fråga Wahlgren och hennes fans om vad de tycker om det KMR har att säga i stället.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » tis 17 feb 2009, 12:37

Bäst att spara den pdf:en :-)
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 17 feb 2009, 12:38

edit

En tråd till:

Varför utsätter jag mina ögon och min hjärna för påfrestningarna man får av att läsa dylika forum? :/
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » tis 17 feb 2009, 13:08

Urquhart skrev:

edit

En tråd till:

Varför utsätter jag mina ögon och min hjärna för påfrestningarna man får av att läsa dylika forum? :/
Man blir lite lätt yr i huvudet... undrar om de får samma känsla när de kommer hit?

Svante

Inlägg av Svante » tis 17 feb 2009, 13:37

Jag kan inte hålla mig - bland Wahlgrens krönikor hittade jag en med långa citat från Barnaboken. Just dessa citat hörde till de som fick mig att dumpa eländet:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... utan-dagis
I samhälle A finns goda daghem tillgängliga för alla barn. Från födseln vårdas Kalle av engagerad och yrkeskunnig personal. Kalles mor motarbetar aktivt hans beroende av henne för att stärka hans självständighet. Kalle omfattar alla sina vårdare på daghemmet och senare fritidshemmet med stor och varm tillgivenhet. Dessa personer finns dock inte tillgängliga privat.

I skolan i samhälle A meddelas Kalle individuell undervisning. Psykologer och kuratorer finns till hands för att uppmärksamma hans problem. Kalle omfattar även alla dessa personer med tillgivenhet. Ingen av dem finns dock tillgänglig privat.

.....................

Kalle lär sig i samhälle A att:

människan får sitt värde genom yrkesliv,
engagemang och ansvar förläggs till arbetstid,
frihet är detsamma som ekonomiskt och emotionellt oberoende.
När Kalle passerar en döende på gatan, faller det inom någon annans yrkesram. När Kalle bevittnar en värld i svält, är det på någon annans ansvar.

......................

I samhälle B är ansvaret för Kalle föräldrarnas. Kalles föräldrar är skilda. De betraktar ändå Kalles beroende av dem bägge som en självklarhet. De anser sig själva beroende av Kalle. I samhälle B är livets högsta värde liv.

I höghuset där Kalle bor finns bland andra en folkpensionär, som är änkling, en ensamstående hemmamma med tre barn, samt en studerande ung man. Kalles föräldrar ber nu dessa tre att ömsevis se efter Kalle. På dagarna oroar de sig sedan mycket för Kalle. Oron är en sida av ansvaret. Oron är också, anser de, en sida av kärleken.

........................

Kalle lär sig i samhälle B att:

samarbete står över profit,
ensamhet är självvald,
ansvar och engagemang är personligt angelägna, privat, socialt och globalt.
I samhälle B är skolan en läroanstalt. Man anser att kunskap är makt. Föräldrar och vänkrets tilltros ombesörja Kalles psykiska välbefinnande.
Nyansernas mästare, eller hur! :XP:

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 17 feb 2009, 14:37

rikard skrev:
Urquhart skrev:Varför utsätter jag mina ögon och min hjärna för påfrestningarna man får av att läsa dylika forum? :/
Man blir lite lätt yr i huvudet... undrar om de får samma känsla när de kommer hit?
Här inne har vi i alla fall inte lika katastrofal design och dessutom är vi inte lika blåögda.
Senast redigerad av 1 Urquhart, redigerad totalt 0 gånger.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Skriv svar