Clas Svahns DN-blogg

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Magnus W
Kontakt:

Clas Svahns DN-blogg

Inlägg av Magnus W » mån 16 mar 2009, 08:45

Jag vet inte så mycket om denna mannen men det känns ju lite olustigt att DN ger UFO:n så stor plats...
Senast redigerad av 1 devadatta, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ändrade rubrik
All those who believe in psychokinesis raise my hand...
http://www.westerstrand.blogspot.com/

manifesto

Re: DN och UFON

Inlägg av manifesto » mån 16 mar 2009, 08:53

Magnus W skrev:Jag vet inte så mycket om denna mannen men det känns ju lite olustigt att DN ger UFO:n så stor plats...
Bloggen i fråga verkar som gjord för en punktmarkering av VoF!
War is peace.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 16 mar 2009, 10:06

I DN:s twinglyruta syns den här tråden, men när man klickar på den hamnar man i forumindex.

Och ja, den bloggen behöver nog lite... vakande ögon.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » mån 16 mar 2009, 10:29

anundi skrev:I DN:s twinglyruta syns den här tråden, men när man klickar på den hamnar man i forumindex.
Jag hamnade direkt i den här tråden.
Musik och samma på Spotify
Twitter

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 16 mar 2009, 10:43

Hm... antingen gjorde jag fel nyss, eller så är whatever fuck up det var åtgärdat nu.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 16 mar 2009, 10:53

anundi skrev:Hm... antingen gjorde jag fel nyss, eller så är whatever fuck up det var åtgärdat nu.
Det finns mig veterligen två länkar. Den ena till "blogginlägget" (snarare forumtråden), den andra är källan, det vill säga vof.se/forum

Det är inte första gången jag ser att DN länkar hit i sin "bloggat om artikeln", något jag tycker är rätt positivt.
...
En stilla uppmaning: Vi borde vara lite extra sakliga, lite extra faktatunga i trådar som vi vet länkas till från annorstädes.

Vi får väl se hur Svahns blogg blir. Han har ju visat sig vara skeptisk till de mest stolliga påståendena, men behåller utgångspunkten att det finns en kärna av fenomen som kanske kommer från utomjordingar.

Det här tycker jag dock tyvärr verkar vara ett uttryck av flathet:
Finns det spöken?

- Folk fortsätter rapportera om att de ser spöken, och det får man ju tro på. Men frågan är varför de ser dem. Vad beror det på? Det tycker jag är intressant.
Tekniskt sätt riktigt förstås. Och visst är ödmjukhet bra. Synd bara att så många förväxlar ödmjukhet med flathet.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 16 mar 2009, 11:26

Vänta nu, DN-reportern Clas Svahn? Varför inte ordförande för UFO-Sverige Clas Svahn?
http://www.ufo.se/blogg/
http://www.dn.se/blogg/markligheter

Det är ju samma person ...såeh. Jag visste inte att han var journalist på DN men jag har å andra sidan inte brytt mig om att titta efter. Är det sedan tidigare eller är det en titel man kan få genom att börja blogga under DN.ses toppdomän?

Jag tror själv, baserat på bristfälligt underlag, att Clas Svahn sitter i den ovanliga sitsen att fortfarande ha respekt från de som tror på det övernaturliga och samtidigt ha en kritisk grundsyn. Jag tror, åter igen på samma underlag, att han hittills lyckas med detta genom att vara oerhört otydlig och medgivande, extrasaltat med "Allt går inte att förklara", som kan tolkas antingen som en observation av dagens situation eller ett framåtskådande påstående.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 16 mar 2009, 11:27

Det jag har läst av Svahn i DN har varit mycket sansat och bra.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 16 mar 2009, 11:30

MBY skrev:Det är inte första gången jag ser att DN länkar hit i sin "bloggat om artikeln", något jag tycker är rätt positivt.
Jo, fast det är ju lika automatiskt som länkarna till trams-bloggar.

Clas Svahn är förvisso långt bättre än vad många verkar tro så fort de får se ordet "UFO". Å andra sidan gör han ibland underliga saker, som när han gav mediet Elisabeth Lannges bok en mycket god anmälan. - Han har skrivit för DN länge och väl om allt möjligt. Som här och här.

Men visst skall bloggen bevakas, inte minst eftersom andra lär göra det.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 0 gånger.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 16 mar 2009, 11:32

Jag har åtminstone aldrig sett Clas Svahn tydligt stödja rena galenskaper och om elannges bok är det närmaste vi kommer så ser jag faktiskt inget problem där heller.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » mån 16 mar 2009, 12:05

Claes Svahn är i mina ögon seriös och bra.
Undersöka oförklarade fenomen och hitta naturliga orsaker till dessa är ju spännande, och mycket folkbildande, ska bli roligt att läsa hans blogg .
Tidigare hade han en "frågelåda" i DN om samma ämne, jag tyckte han svarade bra på olika frågor som kom in.
Att han håller en "öppning" för det övernaturliga är nog en förutsättning att han ska ha kvar lite respekt hos "troende" vilket i hans fall nog är nödvändigt för att han ska kunna undersöka det han gör.
Att han oftast hittar bra förklaringar på olika fenomen som folk rapporterar in kan nog få upp ögonen på en och annan "troende" på ett sätt som "ärekeskeptiker" inte kan.

Att det fortfarande finns en mängd oförklarade rapporter om t ex UFO mm behöver ju inte betyda att de är "övernaturliga", bara att de hittils inte gått att avslöja som bluff eller något annat, det tycker jag han har varit tydlig med.

Känns dock inte bra med ellangeboken, finns det någon länk till vad han skrivit ??
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 16 mar 2009, 12:34

Hedning skrev:Känns dock inte bra med ellangeboken, finns det någon länk till vad han skrivit ??
Elisabeth Lannge, Budbärare från det okända (Parthenon 2008), recenserad i UFO-Aktuellt 3/2008; tar med ungefär halva texten:
Clas Svahn skrev:Det kända mediet Elisabeth Lannge har här samlat sig till något som är en blandning av memoarer och ett försök att visa på komplexiteten bakom det som vi i vanligt tal ofta kallar för "det okända". Lannge har varit medial sedan sexårsåldern och många har säkert sett henne på TV4 där hon hjälpt människor som drabbats av efterhängsna spöken.

Lannges bok är uppfriskande läsning där hon självkritiskt och klarsynt försöker närma sig det ämne som hon givetvis själv fullt och fast tror på. Men Lannge är klok nog att påpeka att framtida forskning kan ge ett annat resultat än att vi har med de avlidnas andar at göra, hon kritiserar godtrogenhet och fuskare och analyserar ödmjukt också sig själv. Givetvis berättar hon en lång rad fantastiska och intressanta historier, men eftersom tonvikten ligger på egna upplevelser så har boken ett värde som dokument och diskussionsunderlag oavsett vad läsaren själv tror om de fenomen som tas upp.

"Ingen kan i själva verket vara expert på det okända eftersom det är just okänt", konstaterar hon klokt och kallar sina egna teorier för "hemsnickrade".

Lannge kommer säkert att ge många läsare huvudbry genom att tala om att tänka kritiskt och att inte tro på allt bara för att det råkar passa in i den egna världsbilden. Att placera henne i ett fack blev plötsligt inte så enkelt. Här har vi uppenbarligen en person som försöker närma sig dessa knepiga fenomen genom kunskap istället för tro. "Jag anser nämligen också att en kritisk hållning är A och O i det andliga sökandet", skriver hon på ett ställe.
[...]
Till sist: Boken är självklart en partsinlaga utan några andra kritiska röster än Lannges egen. Men det är en ovanligt bra bok i en genre som smittats av new age och blind tro.
Samma Lannge som "delade den obegripliga upplevelsen" när Uri Geller var på TV; fast att det var synd när han misslyckades i Johnny Carson Show; och funderar på om inte Derren Brown kanske "skulle ha äkta paranormala förmågor"; etc.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » mån 16 mar 2009, 12:58

Tack !
en ny bild av Lange ?? Måste nog åtminstone skumma igenom boken för att förstå hans recension.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » mån 16 mar 2009, 19:31

anundi skrev:I DN:s twinglyruta syns den här tråden, men när man klickar på den hamnar man i forumindex.

Jag kommer absolut att läsa den med stort intresse. :wink:
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 16 mar 2009, 23:04

simone skrev:

Jag kommer absolut att läsa den med stort intresse. :wink:
För all del! Läge att tillämpa en del av den skepticism du tillskansat dig genom din vistelse här. ;)

Skriv svar