ITER - framtidens energilösning?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Anders

Re: ITER - framtidens energilösning?

Inlägg av Anders » tis 27 mar 2012, 07:16

Det händer alltid saker relaterat till ITER, här är en liten sak om testning av material. En rätt viktig uppgift för ITER projektet.
Richard Pitts, senior scientist for the Divertor & Plasma Wall Interactions Section at ITER, stressed the importance of the facility for materials research. "Materials—and I think we all agree here—are the biggest challenge for the development of fusion energy. With Magnum-PSI you now have an absolutely fabulous piece of equipment that is capable of exposing materials and material technologies to long-pulse plasmas at ITER divertor-relevant power and particle flux densities in a strong magnetic field. The value of Magnum-PSI is considerable."
(min fetning)
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 29 mar 2012, 10:47

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 01 apr 2012, 10:10

ITER och troligen alla efterföljande Fusionskraftverk kommer ha fjärrstyrda system för reparation och utbyten av förbrukningsvaror. Tex måste ITERs mycket utsatt divertorerna bytas ut regelbundet. Dessa är rätt stora saker, i ITER 2x2x0,5 meter stora stålprofiler med tungstenbeläggning för de ytor som kommer i kontakt med plasmapartiklar. Det är också dessa som tar upp mycket av den värme som gör att reaktorn genererar energi.

Nåväl, ett företag i England har gjort en Proof of Concept för det kontrollrum som ska styra de fjärrstyrda robotarna som ska göra jobbet i närheten av reaktorn.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 05 apr 2012, 06:14

Professor Wallerius anser att ITER och Tokamak reaktorer aldrig kommer generera energi.
Men en ännu viktigare invändning mot projektet är att reaktorn sannolikt aldrig kommer att kunna köras som det är tänkt. En av huvudingredienserna i fusionsbränslet är tritium, tillsammans med deuterium. Utan tritium kommer reaktorn inte att kunna gå av sig själv. En väsentlig del av konceptet är att reaktorn framställer sitt eget bränsle, eftersom tritium är en bristvara i världen.
Men Janne Wallenius ser i alla fall en fördel i Iterprojektet. IFMIF, som ska utveckla strålningståliga konstruktionsmaterial, är både intressant och relevant, tycker han. Inte minst för den fjärde generationens fissionkraftverk, som han själv förespråkar.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 05 apr 2012, 08:37

Hmm, jag undrar om ovan artikel stämmer. Han säger att produktionen av Tritium genom breeding är under 1, dvs antalet tritium atomer är mindre än antalet neutroner som kommer in i breeding reaktionen.

Men så läser jag detta här:
Tritium breeding blankets are the subject of a specific European-level programme. Very significant results have been obtained, such as, the demonstration that auto-sufficient production of tritium was achievable in a reactor. All the concepts developed to date have a TBR greater than 1. Two concepts are being studied at the European level :
(min fetning)

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 05 apr 2012, 09:49

Jag har läst på lite nu om breeding. Det verkar handla mycket om neutron-ekonomi. Det var, och är, också en del av fissions processen. Man vill ju ha så lagom många neutroner i rätt hastighet för att maximalt utnyttja bränslet. Och det har man lyckats bra med för fission. Varför skulle man inte lyckas med det för fusion?

Det är lite synd att man inte testar breeding i ITER, men det går utmärkt att testa med vilken neutronkälla som helst, och det finns det gott om. Sedan är det bara att räkna på hur många neutroner som kommer träffa väggarna i DEMO och se till att det räcker.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 19 apr 2012, 06:00

Några amerikanska fusionsforskare svarar på frågor från allmänheten.
Is the ITER project good science? Or is it a politically-motivated, pork-laden boondoggle?

MIT Researchers: ITER is absolutely good science. Governments representing over half the population of the world are backing the project because it is the logical next step – a prototype reactor that will produce ten times more fusion energy than heating power put in, for a few minutes at a time. It is also pushing forward the development of fusion reactor technology (materials, control systems, remote handling systems, etc.). The U.S. fusion community endorsed ITER as the best option for a next-step experiment at the Snowmass II conference in 2002

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 24 apr 2012, 06:01

Några forskare försvarar fusion och sågar Wallerius artikel i Ny Teknik.
Tillgången idag är inventerad och räcker till för Iters behov. Däremot måste vi aktivt producera ytterligare tritium till Demo. Detta är på intet sätt nytt och är givetvis en teknisk uppgift som måste och skall lösas. Men i Ny Tekniks artikel framställs detta i stället som ett principiellt problem. Det är ovetenskapligt, både av Ny Teknik och av kärnkraftsforskaren Wallenius, att avfärda svår teknik när naturlagarna inte på något sätt erbjuder hinder.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 23 jan 2013, 07:23

Korea bygger sin demonstrations anläggning, K-DEMO, för att bli klar årtiondet som börjar 2030. De tröttnade på alla förseningar med ITER.

Reactor to be built in 2030s represents a step towards commercial use.

Det ser nog ut som att jag får uppleva Fusionsåldern under min livstid! :D

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 23 jan 2013, 08:23

Anders skrev:Det ser nog ut som att jag får uppleva Fusionsåldern under min livstid! :D
Om allt fungerar som planerat, vilket det sällan gör med fusionskraft. Jag vet inte om du noterar att USA:s forskning med laserfusion riskerar skäras ned. Anläggningen fungerar perfekt, det är bara det att det attans plasmat inte beter sig som modellerna förutsåg så man inte får någon fusion. (http://www.sciencemag.org/content/338/6114/1519.summary)

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 23 jan 2013, 10:44

Thomas P skrev:
Anders skrev:Det ser nog ut som att jag får uppleva Fusionsåldern under min livstid! :D
Om allt fungerar som planerat, vilket det sällan gör med fusionskraft. Jag vet inte om du noterar att USA:s forskning med laserfusion riskerar skäras ned. Anläggningen fungerar perfekt, det är bara det att det attans plasmat inte beter sig som modellerna förutsåg så man inte får någon fusion. (http://www.sciencemag.org/content/338/6114/1519.summary)
Men deras anläggning är helt ny och deras inneslutning är också helt ny, jämfört med Tokamak-forskningen. Vad jag sett har de bara lyckats få till fusion i små små pellets av materia, och vägen därifrån till ett kraftverk verkar vara lång. USA är en av de som finansierar ITER, och mycket forskning förutom NIF vid Lawrence Livermore institutet.

Vetenskap är väl sådan, man testar sina teorier och ibland stämmer dom inte. JET och andra har haft bra mycket större plasman igång mycket längre än NIF lyckades med.

Men bara för att plasmat inte uppträder som dom först trodde, innebär det ju inte att man inte kan ändra teorierna. All ny kunskap är bra kunskap.

Jag har också för mig att politikerna hellre vill använda NIF för kärnvapenprov, och det är anledning till att man sluter med fusionsforskning.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 05 feb 2013, 15:53

Lite mer information om K-DEMO.
The target completion date for K-DEMO is set at the end of 2037.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 25 apr 2013, 16:48

Anders skrev:Det är lite synd att man inte testar breeding i ITER, men det går utmärkt att testa med vilken neutronkälla som helst, och det finns det gott om. Sedan är det bara att räkna på hur många neutroner som kommer träffa väggarna i DEMO och se till att det räcker.
Tydligen hade jag fel, eller så har det ändrats sedan förra året, men man kommer testa breeding, i minst två former, litium i keramer, och litium i flytande medium.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 sep 2014, 10:41

Nu har man äntligen byggt klart golvet där reaktorn ska stå. Det har tagit år att färdigställa. Ett kommersiellt projekt skulle säkerligen gjort detta mycket snabbare.

En stor bild på det färdiggjutna golvet

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 22 okt 2014, 14:16

Kanske en konkurrerade lösning från Lockheed Martin, Nature skriver om det här.

Jag är hälsosamt skeptisk. Jag tror fortfarande mer på ITER.

Skriv svar