Vitamin B12 brist?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
kosmoskatten

Vitamin B12 brist?

Inlägg av kosmoskatten » sön 22 mar 2009, 20:28

Man hör väldigt ofta att man får olika brister om man skippar kött Nu fick jag denna länk som "bevis" att det inte förhåller sig så.
http://www.phbalans.com/sid.asp?sid=87 (sök på sidan efter B12) . Hur ligger det till egentligen?

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Re: Vitamin B12 brist?

Inlägg av emanuel1972 » sön 22 mar 2009, 20:43

kosmoskatten skrev:Man hör väldigt ofta att man får olika brister om man skippar kött Nu fick jag denna länk som "bevis" att det inte förhåller sig så.
http://www.phbalans.com/sid.asp?sid=87 (sök på sidan efter B12) . Hur ligger det till egentligen?
Kom hit på sidan:
phbalans skrev: Dessa metoder tål ingen kritik alls, dessutom ratar de andra metoder med hjälp av den statsunderstödda aggressiva/rädda hemsidan VoF (voffvoff! :-)) - "Vetenskap" och Folkvett. http://www.vof.se Några av landets akademikertyper som ju är de maktberusades lakejer - folk som älskar "det sköna livet" med titlar, hattar & plaketter för minsta egenpåhittade "framsteg" inom sitt egna + lite guldklockor, mallorcakurser & annat bjäfs till varandra - på vår bekostnad. Endast den som läker har rätt, de andra kvackar - oavsett sk utbildning/inbillning. Det är skillnad på teorti och verklighet - teori betyder teater och akademisk betyder verklighetsfrämmande. Något att ta i akt när man ser på deras resultat - det är ju resultatet som är lösningen, inte pratet/svaren.
Sen blev jag trött i ögat och bestämde mig för att borsta tänderna istället.
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

kosmoskatten

Inlägg av kosmoskatten » sön 22 mar 2009, 21:11

Haha det där missade jag helt (Det om VoF). Jag gick direkt ned på texten om B12. Känns som om man ska ta den sidan med en nypa salt då. Skulle ju vara intressant iallafall att hitta på de "studier" han hänvisar till, om de ens existerar.

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » fre 03 apr 2009, 10:39

Hmm. Om man inte idisslar, kan möjligen det som avhandlas i den här tråden vara ett alternativ.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

kosmoskatten

Inlägg av kosmoskatten » fre 03 apr 2009, 19:26

Vet inte hur konspiratorisk eller sund McDougall är men jag tyckte denna sida var intressant. Men att man kan ha upp till 30 års reserver av B12 i kroppen kan det verkligen stämma?

Greenis

Inlägg av Greenis » sön 05 apr 2009, 22:49

kosmoskatten skrev:Vet inte hur konspiratorisk eller sund McDougall är men jag tyckte denna sida var intressant. Men att man kan ha upp till 30 års reserver av B12 i kroppen kan det verkligen stämma?
Beror ju på åldern på personen ifråga och hur mkt b12 den får i sig dagligen i förhållande till sitt behov. Men kan nog stämma ja.

kurtl

Inlägg av kurtl » mån 06 apr 2009, 06:51

Eftersom vitamin B12 endast kan tillverkas av ett begränsat antal bakterier, så finns det ingen absolut koppling mellan B12 och kött. För att få i sig vitamin B12 "naturligt" så måste man äta mat som på något sätt har fermenterats, antingen i kossans mage eller fermenterats på annat sätt, och de rätta bakterierna måste finnas där.

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » mån 06 apr 2009, 07:51

kurtl skrev:Eftersom vitamin B12 endast kan tillverkas av ett begränsat antal bakterier, så finns det ingen absolut koppling mellan B12 och kött. För att få i sig vitamin B12 "naturligt" så måste man äta mat som på något sätt har fermenterats, antingen i kossans mage eller fermenterats på annat sätt, och de rätta bakterierna måste finnas där.
O_o
Vad menar du egentligen?
Visst kommer det från bakterier... men kor är ju bara en jäskammare på fyra ben. Mjölk och kött innehåller stora mängder B12... jag har svårt att se betydelsen av varifrån det B12 kommer. Blir lite som att säga att proteinet i kornas muskler inte alls har nått samband med kött utan kommer ifrån gräs.
Eller vill du äta kornas maginnehåll?
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Skriv svar