Darwin Awards

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Procentaren

Darwin Awards

Inlägg av Procentaren » fre 01 maj 2009, 20:47

TV4 1 maj 22:20.
Se även http://www.darwinawards.com

Darwinpriset kan den få som har dött på grund av sin egen klumpighet, och på så vis förbättrat genpoolen.
Av förklarliga skäl delas priset ut postumt :-)
Senast redigerad av 1 UFA, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Trådens namn inaktuellt, ändrades.

Användarvisningsbild
jayeye

Re: TV4 i kväll. Darwin Awards

Inlägg av jayeye » fre 01 maj 2009, 20:57

Procentaren skrev:TV4 1 maj 22:20.

Darwinpriset kan den få som har dött på grund av sin egen klumpighet, och på så vis förbättrat genpoolen.
Liten rättelse. Man behöver inte dö för att försvinna från genpoolen (och därmed kunna vinna priset), det räcker med självorsakad ofrivillig sterilitet.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » fre 01 maj 2009, 21:19

jayeye skrev:
Procentaren skrev:TV4 1 maj 22:20.

Liten rättelse. Man behöver inte dö för att försvinna från genpoolen (och därmed kunna vinna priset), det räcker med självorsakad ofrivillig sterilitet.
Helt rätt. Här är reglerna för kandidater till priset.
Om man "bara" blivit skadad kan man få ett hedersomnämnande, om man blivit det på ett tillräckligt spektakulärt sätt.

So how are the Darwin Awards actually determined?

Nominees significantly improve the gene pool by eliminating themselves from the human race in an obviously stupid way. They are self-selected examples of the dangers inherent in a lack of common sense, and all human races, cultures, and socioeconomic groups are eligible to compete. Actual winners must meet the following criteria:

Reproduction
Out of the gene pool: dead or sterile.
Excellence
Astounding misapplication of judgment.
Self-Selection
Cause one's own demise.
Maturity
Capable of sound judgment.
Veracity
The event must be true.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 12 jul 2009, 15:02

Jag tror dessa två ljushuvuden med lätthet kan nomineras för en Darwin utmärkelse.

Åkte på bilens tak - dog
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » sön 12 jul 2009, 15:44

Anders skrev:Jag tror dessa två ljushuvuden med lätthet kan nomineras för en Darwin utmärkelse.

Åkte på bilens tak - dog
Tänkte precis samma sak när jag såg nyheten.

Vid något tillfälle har dessa grabbar alltså tänkt: "Ja, det här är en bra idé. Det här måste vi testa..."
Idiotiskt och tragiskt.

AndersY
Kontakt:

Re: Darwin Awards

Inlägg av AndersY » sön 12 jul 2009, 17:34

Jag är tveksamt till att det verkligen förbättrar genpoolen om våghalsiga unga män dör. Unga män är f.ö. odödliga, så jag undrar hur det där kunde ske. Alkohol brukar ju även kunna ta bort de sista spärrarna - been there, done that.
Finns det någon evolutionsmässig fördel att vara våghalsig och njuta av alla möjliga farliga saker?
Om inte, varför är vi då så många som njuter av att åka motorcykel i 250 km/h, störtlopp, bergsklättring, basejump, etc.?
Njutningen är absolut inte förbehållen män, men verkar vara vanligare, eller kraftigare rättare sagt, i den halvan av befolkningen, speciellt unga män. Om det nu inte enbart har med taskigt omdöme att göra, att den gruppen verkar överrepresenterad inom dylika aktiviteter.
Är det inte bättre att försöka överleva genom att vara fegare?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » sön 12 jul 2009, 17:44

Anders skrev:Jag tror dessa två ljushuvuden med lätthet kan nomineras för en Darwin utmärkelse.

Åkte på bilens tak - dog
Tänkte samma när jag såg det.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 12 jul 2009, 17:56

Åkte på bilens tak - dog
"Männen låg och 'surfade' på taket vid kollisionen, enligt ambulanspersonal på plats." - men hur vet ambulanspersonalen detta när ögonvittnen saknas?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » sön 12 jul 2009, 18:06

Hexmaster skrev:

Åkte på bilens tak - dog
"Männen låg och 'surfade' på taket vid kollisionen, enligt ambulanspersonal på plats." - men hur vet ambulanspersonalen detta när ögonvittnen saknas?
Bilens förare antagligen.

zeppooe
Avstängd

Inlägg av zeppooe » sön 12 jul 2009, 18:13

jayeye skrev:
Hexmaster skrev:

Åkte på bilens tak - dog
Bilens förare antagligen.
Kanske även teknisk bevisning, ex. fingerprint på takräcket.

Visst var det ett dåraktigt beteende, men de tänkte väl som de flesta i trafiken, att vi inte ska krocka eller köra av vägen.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » sön 12 jul 2009, 18:13

Med tanke på att vi lever i en Youtube-tid, så kan man nog anta att i alla fall delar av surfningen blivit filmad.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » sön 12 jul 2009, 18:38

Att åka på biltak ("ghost-riding") är tydligen något av en fluga bland idioter i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=eDf0xCqhSE0

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » sön 12 jul 2009, 21:12

De skulle ha kollat lite på mythbusters innan de gav sig iväg på landsvägarna...
http://www.youtube.com/watch?v=XqOBc_HvAZY

http://dsc.discovery.com/videos/mythbusters-car-cling/
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 12 jul 2009, 21:31

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 12 jul 2009, 21:33

Man måste avlida för att få utmärkelsen.

Skriv svar