Varför namnet "alternativmedicin"?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Olle

Varför namnet "alternativmedicin"?

Inlägg av Olle » ons 22 dec 2004, 13:49

Varför accepterar vi namnet alternativmedicin på allt som är dåligt underbyggt. Sätter man "alternativ" som prefix verkar det ge någon form av semantisk gräddfil till behandlingar som inte fungerar. Borde vi inte i varje diskussion försöka vrida diskussionen till fungerande och icke fungerande metoder (ev. också osäkra metoder). Det finns en helt paralell diskussion som jag drabbas av ständigt i min yrkesutövning. Den om naturlig och syntetiskt kemi. Jag brukar alltid försöka förklara att det bara finns EN kemi och att ett ämnes egenskaper inte påverkas av dess ursprung. Jag vet inte om jag slog in öppna dörrar nu, men ordval kan ha en stor påverkan på hur saker uppfattas.
/ Olle

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » ons 22 dec 2004, 14:12

Så rätt... Dörrarna är nog så vidöppna de kan bli :D

Själv tycker jag annars att kvacksalveri är ett helt ändamålsenligt begrepp...

Användarvisningsbild
Foo Bar Baz

Inlägg av Foo Bar Baz » ons 22 dec 2004, 15:03

UFA skrev: Själv tycker jag annars att kvacksalveri är ett helt ändamålsenligt begrepp...
Kvacksalveri ger tonen av att det handlar om medvetet svindleri, och jag vill ändå tro att de flesta som ägnar sig åt vidskepelserna bara är missledda. "Amedicin" eller "placeboterapi" kanske skulle fungera? :)

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 22 dec 2004, 15:05

Jag antar att beteckningen alternativmedicin betyder att det ska uppfatts som inte "skol"-medicin. Det är naturligtvis inte något bra namn på någonting, eftersom det bara säger vad det inte är (och inget om vad det handlar om i övrigt.

Utövarna och metoderna är många. Tarmskjölning, urinterapi,.... you name it - ingeting tycks bisart nog för att inte marknadsföras. Lägg därtill alla som köper koncepten. Förutom alla de som utnyttjar dessa metoder har vi också en hel del veckotidningar, (o?)hälsobilagor i dagspressen, vissa folkvalda som slussar skattemedel till behandlingar med tveksamt (om något) vetenskapligt stöd, etc etc. Det gäller att få alla dessa om att ens om en ny beteckning. Du lär får jobba i motvind. "Kvacksalveri" lär inte köpas av alla.

Men visst håller jag med: när någon presenterar något som ett alternativ vore det önskvärt att det mera tydligt framgick vad det är alternativ till - och på vilket sätt det skiljer sig från detta. Vi lär dock inte komma dit.

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » ons 22 dec 2004, 16:10

Andra förslag:

'Ockult medicin' eftersom de flesta "alternativa" metoder har metafysisk grund (t.ex. antroposofisk medicin, homeopati, akupunktur).

Metoder som inte förutsätter någon övernaturlig mekanism kan helt enkelt, analogt med begreppet pseudovetenskap, kallas 'pseudomedicin' (blodgruppsdiet, övertro på vitaminer etc.).

HJ

Inlägg av HJ » tor 23 dec 2004, 08:39

Jag är ganska skeptisk mot att att byta ut vedertagna begrepp (vilket i min mening alternativmedicin är) för att vrida en diskussion åt ett visst håll, eftersom det kan leda till att man som debattör inte tas på allvar. Detta grundar jag på en nätdiskussion mellan några personer angående skattesystemet, där en av debattörerna envist använde begreppet "stöld" istället för skatt, vilket blir ganska tröttsamt och man slutar att bry sig om personens åsikter. Om vi konsekvent skulle ersätta "alternativmedicin" med "kvacksalveri" när vi diskuterar med personer inom och runt icke-skolmedicinen tror jag att våra chanser att nå fram skulle minska drastiskt. Men det är tråkigt med missvisande begrepp.

/Håkan

Groo

Inlägg av Groo » tor 23 dec 2004, 10:41

Jo det kan bli ganska rörigt om man blandar ihop vedertagna begrepp och metoder med andra mer tvivelaktiga saker.

Kolla in detta ställe: http://www.alternativahalsokliniken.se/

Verkar vara en salig blandning...

Användarvisningsbild
deBergerac

Inlägg av deBergerac » tor 23 dec 2004, 21:54

HJ skrev:Jag är ganska skeptisk mot att att byta ut vedertagna begrepp (vilket i min mening alternativmedicin är) för att vrida en diskussion åt ett visst håll, eftersom det kan leda till att man som debattör inte tas på allvar. Detta grundar jag på en nätdiskussion mellan några personer angående skattesystemet, där en av debattörerna envist använde begreppet "stöld" istället för skatt, vilket blir ganska tröttsamt och man slutar att bry sig om personens åsikter. Om vi konsekvent skulle ersätta "alternativmedicin" med "kvacksalveri" när vi diskuterar med personer inom och runt icke-skolmedicinen tror jag att våra chanser att nå fram skulle minska drastiskt. Men det är tråkigt med missvisande begrepp.

/Håkan
Det är helt sant att missvisande begrepp och i synnerhet för breda begrepp är ett problem. Precis som du påpekar så blir det tröttsamt om någon ständigt använder 'stöld' istället för 'skatt' men det beror på att vi försöker skilja på två olika former av när människor blir av med sina pengar eller ägodelar. Att använda ett ord för två olika företelser är att försvåra diskussionen.
I det här fallet är frågan dock snarare att ersätta ett ord med vissa vidhängande betydelser, med ett annat ord som får folk att associera på ett annat sätt. Det leder inte nödvändigtvis till förvirring, däremot kan det vara svårt att få igenom eftersom ordet är inarbetat.
Däremot kan det vara bra om man i diskussioner om alternativ medicin ställer frågan, alternativ till vad?

Användarvisningsbild
Charles Atan

Inlägg av Charles Atan » fre 31 dec 2004, 14:13

"Alternativ" är väl infört av kvacksalvarna själva som en eufemism. Det är knappast görligt att byta tillbaka. Däremot tror jag att prefixet "alternativ-" efter hand kommer att nötas ut och få en ifrågasättande betydelse. Jag har redan hört elallergi och amalgamsjuka omnämnas som alternativa sjukdomar.

Mvh
CA

Skriv svar