Olle Johansson i farten igen

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
nide_j

Olle Johansson i farten igen

Inlägg av nide_j » lör 30 maj 2009, 09:05

Länk

Är det någon fysiker eller epidemiolog som orkar bemöta detta? Själv känner jag att jag inte har tillräckligt torrt på fötterna. Vad är ”The Bioinitiative Report” som han hänvisar till för något? Vad säger den egentligen?

Och ja, jag vet att AB är full av okunniga människor. Men faktum kvarstår att det är Sveriges största kvällstidning och läses av en stor del av Sveriges befolkning.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Crepitus

Re: Olle Johansson i farten igen

Inlägg av Crepitus » lör 30 maj 2009, 10:43

Bioinitiative finns här och deras 610- (!)-sidiga rapport kan laddas ner här.

Det är tveksamt om det är värt att läsa den, vilket förmodligen inte är avsikten om man publicerar en rapport av detta omfång. Första meningen ifrån sammanfattningen riktad till allmänheten lyder "You cannot see it, taste it or smell it, but it is one of the most pervasive environmental exposures in industrialized countries today." Det sammanfattar nog hela rapportens syfte: att ensidigt driva tesen om strålnings farlighet och spela på människors rädsla och ovisshet.
Det svenska bidraget till Bioinitiativs expertis: Lennart Hardell, Olle Johansson och Kjell Hansson Mild är en forskartrojka som inte inger någon större vetenskaplig respekt.

Världshälsoorganisationen WHO är aktivt i frågan, och är sannolikt en bättre lämpad organisation att sammanfatta kunskapsläget.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
john

Inlägg av john » lör 30 maj 2009, 11:31

Här hittar du en del relevanta kommentarer till angående rapporten Olle Johansson citerar (pdf-fil):

Comments on the BioInitiative Working Group Report (BioInitiative Report)
I have an unfortunate habit of not believing in bullshit. Even when it is convenient to do so. It gets me into trouble at work and at home. But it is my favourite character flaw

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » lör 30 maj 2009, 11:44

john skrev:Här hittar du en del relevanta kommentarer till angående rapporten Olle Johansson citerar (pdf-fil):

Vad bra, då slapp vi läsa rapporten.
Värt att lyfta fram ur ovanstående dokument:
Ms Cindy Sage of Sage Associates (USA) is the author of the "Summary for the public" that
is written in an alarmist and emotive language and whose arguments have no scientific
support from well-conducted EMF research.
...
There is a lack of balance in the report; no mention is made in fact of reports that do not
concur with authors’ statements and conclusions. The results and conclusions are very
different from those of recent national and international reviews on this topic.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
xerox

Inlägg av xerox » lör 30 maj 2009, 13:13

john skrev:Här hittar du en del relevanta kommentarer till angående rapporten Olle Johansson citerar (pdf-fil):

Inte för att jag egentligen betvivlar att de har fog för kritiken men vilka är egentligen Informationszentrum Mobilfunk? Nån branschorganisation? I så fall så borde det ju vara enkelt för de som vill hävda att mobiler är livsfarliga att avfärda IZMF som köpta lobbyister.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 30 maj 2009, 13:37

Påståendet att de inte tar upp forskning som motsäger de önskade slutsatserna står ju dock på egna ben. Om det är sant, så är det helt förödande för rapporten.

azraelle

Inlägg av azraelle » sön 31 maj 2009, 17:36

Allebarnsrätten är det fulaste uttrycket jag stött på i år.

också: Orolig mamma överreagerar: "snart plockar dom blåbär inne i mitt hus"
Om du vill veta vad jag egentligen tycker: http://www.minwebblog.blogspot.com

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 25 feb 2015, 09:44

Olle Johansson väljer Newsvoice denna gång.
http://www.donotlink.com/dujr

Skriv svar