Nya kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
SuperDupe

Nya kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen

Inlägg av SuperDupe » sön 14 jun 2009, 18:27

I boken Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen (2004, redaktör: Bengt Gustavsson) kan man läsa om nya spännande forskningsmetoder inom samhällsvetenskaplig forskning.
Maria Frostling-Henningsson skrev:Bland de kvalitativa, vetenskapliga metoderna är introspektion den mest subjektiva metoden. Förmågan att vara subjektiv ses både som en förutsättning och tillgång när man refererar till introspektion.
[...]
Inom ämnet företagsekonomi har introspektion som metod börjat att praktiseras helt nyligen. De första introspektiva studierna publicerades i början av 1990-talet. Metoden har fått en del utrymme inom teorin för konsumentbeteende och har främst använts av forskare i USA.
[...]
Det finns många likheten mellan introspektion och poesi som är en annan, ny och kontroversiell, metod inom socialvetenskaperna. Introspektion och poesi har mycket gemensamt, bl.a. genereras kunskap om allmängiltiga tankar och känslor genom att metoderna ger möjlighet att på ett nära sätt undersöka individuella erfarenheter. Poesi som metod inom samhällsvetenskaperna betraktas allmänt som en radikal experimentform vars rötter härleds till etnografin. Poesi som metod är ännu så länge relativt ovanlig inom ämnet företagsekonomi.
[...]
Bland de forskare som använt sig av introspektion går meningarna isär vad det gäller metodens styrkor och svagheter. Bland de fördelar som nämnts med SPI, subjektiv personlig introspektion, betonas ibland de praktiska fördelarna som metoden innebär. På det praktiska planet ger introspektion möjlighet till erfarenheter som annars inte hade varit möjliga att uppnå utan att behöva spendera en längre tid i den studerade miljön.
[...]
Kritikerna menar även att förhållandet att inga utomstående forskare och läsare kan kritisera forskarintrospektionen när det gäller datainsamling och analys är en brist med metoden.
[...]
När kritiken mot introspektion ska diskuteras bör utgångspunkten ske "utifrån ett subjektivt och introspektivt" angreppssätt. Att forskaren syns för mycket i texten blir då inte problematiskt, det är en snarare att betrakta som en förutsättning. Om den epistemologiska utgångspunkten är att subjektiv kunskap är en lika god källa till kunskap som all annan kunskap, blir inte heller den personliga tolkningen ett problem. Personlig tolkning är istället både att betrakta som syfte, förutsättning och resultat med metoden. Det intressanta med introspektionen är istället just den subjektiva självreflektionen och tolkningen.
"På det praktiska planet ger introspektion möjlighet till erfarenheter som annars inte hade varit möjliga att uppnå utan att behöva spendera en längre tid i den studerade miljön." Undrar just om det går att vidareutveckla denna metod med hjälp av utanför-kroppen-upplevelser? Då får man ju det bästa från två världar. Poesi som forskningsmetod tror jag dock inte går att utveckla. Den känns fulländad på något sätt.

Användarvisningsbild
smiskos

Re: Nya kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen

Inlägg av smiskos » sön 14 jun 2009, 19:52

Om den epistemologiska utgångspunkten är att subjektiv kunskap är en lika god källa till kunskap som all annan kunskap, blir inte heller den personliga tolkningen ett problem.
Utan tyglar finns förstås inga problem och utan problem är forskaren överflödig. Vetenskap har tydligen ett gemensamt med konsten. Den föds under tvång och dör i frihet.

tro vad du vill så gråter du inte.......hepp!
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 14 jun 2009, 20:29

SuperDupe skrev:Bland de fördelar som nämnts med SPI, subjektiv personlig introspektion, betonas ibland de praktiska fördelarna som metoden innebär. På det praktiska planet ger introspektion möjlighet till erfarenheter som annars inte hade varit möjliga att uppnå utan att behöva spendera en längre tid i den studerade miljön.
Det har redan prövats inom klimatologin mindre framgångsrikt.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » sön 14 jun 2009, 20:31

WTF?! O_o

Används denna bok på någon kurs du känner till?
Ordnung muss sein.

SuperDupe

Inlägg av SuperDupe » sön 14 jun 2009, 20:54

FudoMyoo skrev:Används denna bok på någon kurs du känner till?
Nej, det är en bok jag köpte för länge sedan i förhoppning om att den skulle vara något att ha. Den dök upp när jag grävde bland böckerna i går. Till bokens försvar, om sådant är möjligt, ska nämnas att "introspektion" är ett kapitel och resten kanske inte är lika... insiktsfullt.

Observera vilka den riktar sig till: "Boken riktar sig till studenter på C-nivå och uppåt, doktorander, handledare och seniora forskare."

När är introspektion som metod lämplig? Ja, vad sägs om detta:
Maria Frostling-Henningsson skrev:Speciellt lämpade är studier där forskaren är driven av ett eget, personligt engagemang. [...] Som metod betraktat lämpar sig introspektion för en stor del av den forskning som sker inom de samhällsvetenskapliga ämnesområdena.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 15 jun 2009, 11:19

...poesi?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Fernaeus

Inlägg av Fernaeus » tor 25 jun 2009, 10:37

Jag läste en 5p-kurs i Grounded theory (GT) under forskarutbildningen förrförra decenniet. Det är något ännu värre än introspektion, men det tar för mycket tid att förklara skillnaden.

GT är en helt och hållet accepterad metod inom sociologi och på många psykologiska institutioner och faller under det övergripande begreppet "kvalitativa metoder". En del av metoden är att forskaren ska använda "sig själv" som instrument. Självklart tenterade jag aldrig kursen därför att jag inte ville ha något att skämmas för i min doktorsexamen.

Jag har debatterat det här tidigare på forumet och fick då en massa påhopp, därför att jag anser att flera ämnen på universiteten är behäftade med sådana metodologiska brister att man i viss mån kan kalla dem pseudovetenskaper: företagsekonomi, sociologi, etc.

Typexemplet är studier i Sociologi, där man efter 5-10 intervjuer säger sig ha nått "mättnad", dvs man har fått sin hypotes bekräftad.

Självklart ska man inom samhällsvetenskap ha rätt att göra förstudier eller små undersökningar på gränsen till reportage. Problemet är när man utifrån sådana "studier" drar långtgående slutsatser eller presenterar tjusiga teorier baserade på ytterst lite empiri.

Jag tycker till sist att introspektion i vissa former kan vara enda sättet att samla data: exempelvis vid forskning om problemlösning, där man med viss framgång använde (använder?) tänka-högt-protokoll eller vid minnesforskning, då man undersöker retrieval och ber försökspersonerna ange vilken associationskedja som gav det aktuella svaret. I Psykologins barndom (sent 1800-tal) använde man mycket introspektion inom perception, men OBS! under väldigt kontrollerade former. Var går förresten gränsen mellan introspektion och subjektiv skattning, dvs när man ber försökspersoner skatta upplevelser?
Obama, can this really be the end,
to be fucked in Alabama
by senator John McCain.
/Boob Dylan

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 25 jun 2009, 13:11

Men vad är det som är så farligt med grounded theory? Själva poängen med den metodologin är väl att man ska konstruera hypoteser utifrån empiriskt material? Det handlar inte om att bekräfta hypoteser utan om att bygga hypoteser, framför allt för att genomföra eller inspirera vidare forskning. Grounded theory har sin grund i kritik mot att folk allt för ofta konstruerar sina hypoteser utifrån tomma luften.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Fernaeus

Inlägg av Fernaeus » tor 25 jun 2009, 23:11

OK, det är väl inte farligt, men det är så oerhört fånigt:

1. Man utgår i varje ögonblick från att man inget vet, men det är ju feltänkt från början.

2. Det finns naturligtvis även andra "hyperempiristiska" inriktningar inom beteendevetenskap, dvs sådana där man man bara hux flux väljer något att experimentera om, återigen en sorts idiotsysselsättning. Det är är ju den typen av "forskning" som gör att man ungefär vart annat årtionde gör om ungefär samma experiment av ren okunskap vad gäller tidigare fynd.

Tänk om man inom ingenjörs- eller naturvetenskap skulle agera så!

- Ah, vilken strålande idé! Varför inte testa om man kan få hjulen att snurra lite bättre med...vad var det du föreslog?
- Kullager!
- Ja, men det testar vi!
to be fucked in Alabama
by senator John McCain.
/Boob Dylan

SuperDupe

Inlägg av SuperDupe » fre 26 jun 2009, 14:17

Fernaeus skrev:Var går förresten gränsen mellan introspektion och subjektiv skattning, dvs när man ber försökspersoner skatta upplevelser?
Som jag förstår det där kapitlet: Skillnaden är att man över huvud taget inte har några försökspersoner, det är forskaren själv som sitter och grubblar - gärna om ämnen "där forskaren är driven av ett eget, personligt engagemang". Det finns över huvud taget ingen "utomstående" part.
Fernaeus skrev:1. Man utgår i varje ögonblick från att man inget vet, men det är ju feltänkt från början.
Nu var det länge sedan jag läste något om GT, men det där låter för mig snarare som att man gör det dåligt. Man behöver ju inte utgå från att man inte vet något som man faktiskt vet (eller åtminstone har goda skäl att tro), utan bara försöka fylla luckorna. Eller skulle det inte klassas som GT då?

Fernaeus

Inlägg av Fernaeus » lör 27 jun 2009, 08:38

SuperDupe skrev:
Fernaeus skrev:Var går förresten gränsen mellan introspektion och subjektiv skattning, dvs när man ber försökspersoner skatta upplevelser?
Som jag förstår det där kapitlet: Skillnaden är att man över huvud taget inte har några försökspersoner, det är forskaren själv som sitter och grubblar - gärna om ämnen "där forskaren är driven av ett eget, personligt engagemang". Det finns över huvud taget ingen "utomstående" part.
Fernaeus skrev:1. Man utgår i varje ögonblick från att man inget vet, men det är ju feltänkt från början.
Nu var det länge sedan jag läste något om GT, men det där låter för mig snarare som att man gör det dåligt. Man behöver ju inte utgå från att man inte vet något som man faktiskt vet (eller åtminstone har goda skäl att tro), utan bara försöka fylla luckorna. Eller skulle det inte klassas som GT då?
När man ber försökspersoner skatta sin upplevelse av något, så gör de en typ av introspektion. Särskilt när man har ett frågeformulär, där minnet kommer in i bilden.

Jag har absolut inget emot studier med N=1, så länge de är väl kontrollerade och där det är möjligt att replikera. Hela den moderna minnesforskningen startade ju med ett antal sådana experiment utförda av Ebbinghaus. Man kan absolut vara sin egen försöksperson.

Det är inte det som är problemet med GT, utan fastmer att det finns avsevärt mer avancerade metoder OCH att man bildar teorier DIREKT utan förmedling av tidigare kunskap ovh DÄRIGENOM inbillar sig en massa saker, exempelvis just det där att man INGET vet. Höjden av allt detta är ju att man upphöjer sin okunskap till en sorts ideal.

Kolla de uppsatser som skrivs i Sociologi (jag har gjort det och berättat om det här på forumet), likaså i Företagsekonomi för att inte tala om Pedagogik där det dräller av sådant.

Det kanske är fel att kalla de här metoderna pseudovetenskapliga, de borde snarast kallas antivetenskapliga.
to be fucked in Alabama
by senator John McCain.
/Boob Dylan

Skriv svar