Omega 3 och Gin Seng

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
ninjin

Omega 3 och Gin Seng

Inlägg av ninjin » mån 20 feb 2006, 22:19

Pa bussen hem horde jag en man och en kvinna samtala om Omega 3;s positiva effekter pa hjarnans utveckling. Att omega 3 anvandes i hjarnan for att utvecklas, de talade aven kort om Gin Seng.

Jag staller mig skeptisk och lade mig inte i diskussionen, men finns det bevis pa att det de sager ar villfarelse? Jag skulle uppskatta lite hjalp i fragan da detta sannerligen inte ar mitt omrade.

AndersTorstensson

Inlägg av AndersTorstensson » mån 20 feb 2006, 23:32

Att omega3 är bra för hjärnans utveckling har jag för mig att det finns åtminstone visst vetenskapligt stöd för; att det är en anständigt underbyggd teori. Om det är rätt är en annan sak, men teorin har grund.

Användarvisningsbild
ninjin

Inlägg av ninjin » mån 20 feb 2006, 23:48

AndersTorstensson skrev:Att omega3 är bra för hjärnans utveckling har jag för mig att det finns åtminstone visst vetenskapligt stöd för; att det är en anständigt underbyggd teori. Om det är rätt är en annan sak, men teorin har grund.
Fragan blir val da huruvida kosttillskott av typen Omega - 3 gynnar hjarnans utveckling "mer" an om man inte anvander tillskotten. Den ena av dem pastod tillexempel att ens barn skulle kunna bli smartare och orka mer. Om detta resonemang stammer sa skulle "normal" alldaglig kost hamma hjarnans utveckling.

nide_j

Inlägg av nide_j » tis 21 feb 2006, 10:33

Jag antar att det är som med många andra kosttillskott, att äter man en allsidig kost som innehåller mat där Omega-3-fettsyror är en beståndsdel behöver man inte tillskotten. Äter man däremot en ensidig kost, kanske de gör viss nytta, men de innehåller ofta en betydligt större mängd än man egentligen behöver.

Användarvisningsbild
katten

Omega 3

Inlägg av katten » lör 04 mar 2006, 13:18

Blev igår uppringd av en telemarkare på Västerålen, ett företag som producerar och säljer Omega 3 kapslar kallade "Fritt flyt".

Det var en kort intervju som gick ut på att trots att jag slutat röka, motionerar, inte har för höga blodfetter, ingen övervikt, så räckte det inte med att äta fisk en gång per vecka.
Omega 3 var bra för lederna, jag sa att jag inte har ont i lederna, bra för hjärtat, har inga hjärtproblem....bra för att förebygga demens var det också. Är inte dement än, har visserligen en släkting som var lite dement vid 89 år ålder.
Jag frågade efter studier ang detta. Jo det fanns studier, hon som ringde gick och frågade en annan på callcentret. Studier från England och Norge som bevisade effekt på dementa.
Hur har studierna gjorts frågade jag då. Hade man haft en kontrollgrupp som fått placebo?
Det visste hon inget om, stackarn (jag vill inte sätta dit henne på något vis) men kapslarna var bra och de innehåller 70% omega 3 berättade hon.
Jag sa att jag ville ta reda på mer för jag vill inte betala för något i onödan.
Min tanke är bara att jag tycker callcenterpersonalen borde läsa på LITE innan de kommer med medicinska påståenden. Det borde deras chef insistera på.
Tvivlar i och för sig inte på att Omega 3 är nyttigt, men behöver jag det verkligen? :?

Gert

Inlägg av Gert » sön 05 mar 2006, 18:40

Jag har en annan hörsägen på temat Omega-3, det skulle vara intresant om någon vet mera.

Den säger att kött som är uppfött på gräs innehåller en väl balanserad fettsyrasammansättning, däremot om man använt stor andel spannmål i fodret så blir Omega-3 halten lägre.
På samma sätt skulle en vanliga spannmålsutfodring av odlad lax leda till lägre halter.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » tis 07 mar 2006, 10:26

Gert skrev:Den säger att kött som är uppfött på gräs innehåller en väl balanserad fettsyrasammansättning, däremot om man använt stor andel spannmål i fodret så blir Omega-3 halten lägre.
På samma sätt skulle en vanliga spannmålsutfodring av odlad lax leda till lägre halter.
Tja, det borde väl vara lätt att belägga/motbevisa med hjälp av laboratorietester? För övrigt tror jag att 99.99 % av Sveriges befolkning får sina Omega-3-fettsyror via maten och att extra kosttilskott är en onödig utgift för de allra flesta.

Gert

Inlägg av Gert » lör 11 mar 2006, 11:17

Hittade en intressant artikel i DN som fördjupar sig lite i fettsyraproblematiken. Det verkar finnas möjlig utveckling här!

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » lör 11 mar 2006, 14:44

Om inte annat kan man köpa en halv liter linfröolja för drygt 20 spänn på mataffären. Sådan innehåller 51,5 % omega-3-fettsyror.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » lör 11 mar 2006, 16:16

Andreas83 skrev:Om inte annat kan man köpa en halv liter linfröolja för drygt 20 spänn på mataffären. Sådan innehåller 51,5 % omega-3-fettsyror.
Sån har vi hemma. Utmärkt till flickvännen som är vegetarian och alltså inte kan få O-3 från kaviarmackan som jag.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Omega 3 och Gin Seng

Inlägg av Anders » tor 14 jun 2012, 07:13

Jag tycker man ska återanvända gamla trådar, därför denna bumpning av en tråd från 2006.

Tidningar idag, Juni 2012:
Omega 3 har ingen effekt
Tex Svd.se
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 14 jun 2012, 07:32

Anders skrev:Jag tycker man ska återanvända gamla trådar, därför denna bumpning av en tråd från 2006.

Tidningar idag, Juni 2012:
Omega 3 har ingen effekt
Tex Svd.se
Från artikeln:
– Vi ska äta mycket fisk istället med mycket Omega 3 i. Fet fisk, tre gånger i veckan.
Upp med handen den som käkar strömming och lax tre gånger i veckan...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 14 jun 2012, 08:33

\o
Lax och matjes. Och nu har äntligen makrillen kommit tillbaka. Enkelt, snabbt, billigt.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 14 jun 2012, 09:05

pwm skrev:\o
Lax och matjes. Och nu har äntligen makrillen kommit tillbaka. Enkelt, snabbt, billigt.
Är det inte midsommar snart? Med tanke på sillen alltså.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 14 jun 2012, 09:06

Det är lite synd att all fisk smakar så illa om det nu är bra att äta den. (Hustrun hade gjort ugnsbakad lax igår och jag var nära att avstå middagen pga kombinationen av den och den hemgjorda potatissalladen kombinerade med ärtor och vit sparris.)
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Skriv svar