Hur fungerar vaccin?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Hur fungerar vaccin?

Inlägg av piotrr » tis 29 sep 2009, 10:35

I föreningens anda av Vetenskap och Folkbildning, en tråd om hur vaccin fungerar, hellre än alla de trådar om hur vaccin inte fungerar.

Vaccin består enkelt sagt av en död sjukdom som immunförsvaret lär sig känna igen och bekämpa.

Allt annat är fluff och förstärkning.

Istället för att utsätta dig för en farlig dos av en sjukdom som kan döda dig, utsätts du för en ofarlig dos avdöd sjukdom som inte längre kan döda dig, men ditt immunförsvar lär sig vad det är för något och utvecklar antikroppar som kan angripa sjukdomen. Effekten är störst om du får vaccinet innan du får sjukdomen, även om vaccin skulle kunna användas terapeutiskt också.

Adjuvanter kan användas för att med en mindre mängd vaccinsämne provocera immunförsvaret till högre aktivitetsgrad. Man behöver alltså mindre av det svårtillverkade och potentiellt farliga viruset för att immunförsvaret skall lära sig slåss mot sjukdomen. Därför kan samma mängd virus rädda fler liv.

"Kvicksilvret" är en fråga om konservering. Precis som mat håller sig vaccinet längre om du konserverar det och är användbart under längre tid och kan rädda fler liv.

Ovanstående är slarvigt skrivet och inte helt rätt, så komplettera mig, rätta mig, fortsätt diskussionen och folkbilda om hur vaccin faktiskt fungerar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
C-J

Re: Hur fungerar vaccin?

Inlägg av C-J » tis 29 sep 2009, 10:44

Jag är så fräck att jag återger delar av Petters inlägg i den andra tråden.

- Olika vaccin har olika grad av skydd, och olika lång skyddsverkan. Detta är väl studerat, och ligger till grund för vaccinationsprogrammens utformande. 100%-igt skydd är orimligt att förvänta sig, med tanke på den immunologiska verkligheten.

- Om ett enskilt vaccin eller en vaccinprototyp inte visar sig verksam, har detta ingen som helst bäring på andra preparat. Det finns åtskilliga vaccin-kandidater under 1900-talet som visat sig overksamma, eller ha för svåra biverkningar, eller vara för dyra att framställa för att kunna nå den breda massan.

- Ett vaccin ger skydd mot patogener, inte mot symptom. Om man till exempel är skyddad mot pneumokocker, är man inte skyddad mot alla nedre luftvägsinfektioner (t ex lunginflammation). Detta pga andra patogener kan ge snarlika besvär, dvs samma "sjukdom".

- Med hjälp av vaccinationsprogram har vi idag på ett mycket effektivt sätt bekämpat stora infektionssjukdomar som orsakat massdöd och svåra handikapp.

- Många vaccin, liksom många läkemedel, har någon form av biverkningar. Dessa vägs mot vinsten av att vaccinera, och målsättningen är - som vanligt i hälso- och sjukvård - att minimera lidande och skadeverkningar.

Onslow nämde några begrepp som kan vara bra att ha i åtanke

Aktiv immunisering - det vi normalt kallar vaccination
Passiv immunisering - t.ex det anti RhD som ges vid födseln
Substitution - faktor 8/faktor 9 preparat till hemofiliker
Det vi vanligen kallar medicin - t.ex. tamilflu
Oh, behave!

onslow

Inlägg av onslow » tis 29 sep 2009, 13:13

Till piottr.
Allt vaccin är inte avdödat, en del är attenuerat (försvagat), då detta ger bättre svar.
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 29 sep 2009, 14:27

onslow skrev:Till piottr.
Allt vaccin är inte avdödat, en del är attenuerat (försvagat), då detta ger bättre svar.
Mycket riktigt, tack för korrigeringen.

Och om man går långt tillbaka, till varför vaccin heter vaccin, så var det ett närbesläktat, levande virus med mindre allvarliga symtom hos människor, som gav immunitet mot smittkoppor (väl?).
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
pery

Inlägg av pery » tis 29 sep 2009, 14:41

onslow skrev: Och om man går långt tillbaka, till varför vaccin heter vaccin, så var det ett närbesläktat, levande virus med mindre allvarliga symtom hos människor, som gav immunitet mot smittkoppor (väl?).
Till och med en IT-tekniker som jag känner till historien om mjölkerskor som inte fick smittkoppor om de smittats av kokoppor. Och ko heter vacca-någonting på något språk.

Om det inte är en myt förstås... :)

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » tis 29 sep 2009, 14:49

pery skrev:
onslow skrev: Och om man går långt tillbaka, till varför vaccin heter vaccin, så var det ett närbesläktat, levande virus med mindre allvarliga symtom hos människor, som gav immunitet mot smittkoppor (väl?).
Till och med en IT-tekniker som jag känner till historien om mjölkerskor som inte fick smittkoppor om de smittats av kokoppor. Och ko heter vacca-någonting på något språk.

Tsss, det är ju Folke på Ekot som har gett upphov till namnet.
Obehag är det värsta jag vet.

onslow

Inlägg av onslow » tis 29 sep 2009, 15:01

pery skrev:

Nej, detta är inte en myt, utan en engelsk läkare på 1700-talet observerat att komjölkerskor som haft kokoppor tycktes vara immuna mot smittkoppor. Han ympade ett antal personer med extrakt från kokoppor därigenom utförande världens första vaccination. (Namnet kommer jag inte ihåg)
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
Hugin

Inlägg av Hugin » tis 29 sep 2009, 15:39

Edward Jenner hette han :smile2:

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 29 sep 2009, 15:52

Jag har, som "vaccinationsförespråkare" ett problem: Jag tycker inte om nålar.

Har ni några tips på hur jag skall göra för att kunna föregå med gott exempel?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 29 sep 2009, 15:56

piotrr skrev:Jag har, som "vaccinationsförespråkare" ett problem: Jag tycker inte om nålar.

Bedövning i form av någon salva och blunda?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » tis 29 sep 2009, 16:03

piotrr skrev:Jag har, som "vaccinationsförespråkare" ett problem: Jag tycker inte om nålar.

Bete dig som en vuxen människa och bit ihop! :P
Vaccinationsnålar är ju toktunna, det är inte direkt som att ge blod där nålen är typ 2-3mm i diameter.

Alternativt så emlar du dina axlar själv med lite xylocainsalva och silvertejp. Räkna med lite konstiga blickar. (det går visst att köpa emla-kit på apoteket receptfritt... men det är inte lika macho som silvertejp... och är man rädd för vaccinationsstick så behöver man tillföra så många machoaktiviter som möjligt för att inte testiklarna ska skrumpna ihop). :XP:
Senast redigerad av 1 jayeye, redigerad totalt 0 gånger.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Sunner

Inlägg av Sunner » tis 29 sep 2009, 16:05

Skaffa en katt. Ett par veckor senare så kommer nålen att framstå som småpotatis i jämförelse med kattens klor.
Det fungerade iallafall ypperligt för mig. ;)
"Lisa, I want to buy your rock."

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 29 sep 2009, 23:43

Jag var nära på sprutfobiker, tror jag i alla fall. Fick kraftig yrsel i samband med sprutor, speciellt efteråt. Även någon gång innan. Småjobbigt när man har halvdåliga tänder och alltid lagar utan bedövning. Hade inte så mycket med smärta att göra, laga tänder utan bedövning gör ondare, utan mer en obehagskänsla. Fick även ett benbrott tillrättalagt utan bedövning - inte helt skönt. Jag har dock aldrig fått för mig att avstå vaccin, blodprov, eller liknande, utan mer gått dit med inställningen att, jaha, nu kommer jag att få yrsel och svimningskänslor igen, vad jobbigt.
Ett tips som funkade för mig var att bli kroniskt sjuk med massor av blodprov, morfin, lugnande och annat kul - till slut försvann sprutbesvären helt.

Angående vaccin, får man i någon mening ett bredare skydd med vaccin jämfört med att bli smittad?
Hur är det med skyddet, hur starkt blir det jämfört med att bli smittad?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » tis 29 sep 2009, 23:53

Jag har aldrig haft problem med sprutor, blodprov däremot.... kallsvettning, dödsångest, panik och minst 20 min i vågrätt läge efteråt. Så fånig man kan vara. Rent venmässigt är jag ju varje sjuksköterskas dröm, inget trevande i det blinda här inte.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » ons 30 sep 2009, 04:52

Det här kanske? http://www.eurocine.se/Eurocine/svenska ... asvac.html
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Skriv svar