Cafe-å-lär: Korta populärvetenskapliga föreläsningar.

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Cafe-å-lär: Korta populärvetenskapliga föreläsningar.

Inlägg av pwm » tis 29 sep 2009, 10:52

Nästa föredragshållare på Café-å-lär är Peter Jagers, professor i matematisk statistik: Finns slumpen?, torsdagen 1/10 kl 15.

Cafe-å-lär huserar på Vera Sandbergs allé 8 i Göteborg. Norra utkanten av av chalmersområdet (tidigare Vasa sjukhus).
Bild

Användarvisningsbild
Ventromedial

Re: Cafe-å-lär: Korta populärvetenskapliga föreläsningar.

Inlägg av Ventromedial » tis 29 sep 2009, 11:05

Kul koncept!

Användarvisningsbild
perx
Kontakt:

Inlägg av perx » ons 30 sep 2009, 12:57

Tack för tipset! Jag tänker gå dit - om inget oförutsett inträffar.
Utan tvivel är man inte riktigt klok /Tage Danielsson

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 30 sep 2009, 14:48

perx skrev:Tack för tipset! Jag tänker gå dit - om inget oförutsett inträffar.
Jag ska själv försöka hinna med detta.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 08 okt 2009, 12:10

Idag kl 15 (sent påkommet): Rolf Pettersson, Docent i Matematik, Chalmers Var baskunskaperna i matematik bättre förr ?

Pettersson har sedan någon gång 70-talet mha ett diagnostiskt prov testat förkunskaperna i matematik hos alla nyantagna på Chalmers civilingenjörsutbildningar. Han har en liten bank med uppgifter som används för att sätta ihop provet, så det har sett lika dant ut i över 35 år. Efter vad jag hört så var genomsnittspoängen på provet ungefär konstant fram till början av 90-talet, då det inträffade ett plötsligt ras (minns inte årtalet; 92, 93 eller 94). Åren därefter sjönk snittet sakta men säkert, med undantag för något år då studenterna lyckades bättre än vanligt med geometriuppgifterna.

Det kan bli intressant att se hur det utvecklats senaste 10 åren och att höra Petterssons analys av resultaten.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 08 okt 2009, 19:05

Hur löd analysen? Är det kört?
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 08 okt 2009, 21:54

Hoppet (som det framställdes) står till nästa gymnasieplan i matte, som förhoppningsvis blir klar i år, går en remissrunda och ev antas i april. I så fall kan den gälla fr.o.m ht -11. (Fast däremellan har vi ju ett val, så fan vet)

Talaren förespråkade olika matematikkurser beroende på vilket program man följer. Elever på praktiska program ska inte läsa samma mattekurser som t.ex elever på teknik- eller nv-program, utan ska erbjudas matteutbildning som är relevant för deras inriktning. Vidare tyckte han inte om uppdelningen i fristående kurser (matte A, B, C etc), utan argumenterade för den äldre modellen där man sista året på gymnasiet hade ett centralt prov där all gymnasiematte ingick; som det är nu, menade Pettersson, kan man avverka matte A och sedan ge sig på B-kursen och i stora drag glömma A.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 08 okt 2009, 22:36

pwm skrev:Pettersson har sedan någon gång 70-talet mha ett diagnostiskt prov testat förkunskaperna i matematik hos alla nyantagna på Chalmers civilingenjörsutbildningar. Han har en liten bank med uppgifter som används för att sätta ihop provet, så det har sett lika dant ut i över 35 år. Efter vad jag hört så var genomsnittspoängen på provet ungefär konstant fram till början av 90-talet, då det inträffade ett plötsligt ras (minns inte årtalet; 92, 93 eller 94).
Vänta ett spass här nu! ... Jag hade ju Rolf som föreläsare i matematisk analys 93... :oops:

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 08 okt 2009, 23:07

gubblukt skrev:
pwm skrev:Pettersson har sedan någon gång 70-talet mha ett diagnostiskt prov testat förkunskaperna i matematik hos alla nyantagna på Chalmers civilingenjörsutbildningar. Han har en liten bank med uppgifter som används för att sätta ihop provet, så det har sett lika dant ut i över 35 år. Efter vad jag hört så var genomsnittspoängen på provet ungefär konstant fram till början av 90-talet, då det inträffade ett plötsligt ras (minns inte årtalet; 92, 93 eller 94).
Vänta ett spass här nu! ... Jag hade ju Rolf som föreläsare i matematisk analys 93... :oops:
Han klargjorde att dippen på resultaten på diagnostiska proven kom vid årskullen 1994, så du går fri.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 08 okt 2009, 23:20

:nervous: Det var nära ögat.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 08 okt 2009, 23:24

gubblukt skrev: :nervous: Det var nära ögat.
Med tanke på Petterssons framtoning som föredragshållare, hade du det nog jobbigt nog ändå.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 08 okt 2009, 23:47

pwm skrev:Med tanke på Petterssons framtoning som föredragshållare, hade du det nog jobbigt nog ändå.
Tja, han var ju svettigt gammal redan på min studietid, dock fortfarande i stridbart skick. Jag antar att han är lite osammanhängande vid det här laget(?)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 09 okt 2009, 07:37

Tusan, jag hade så när kommit till denna, men sket sig på slutet gjorde det.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 11 okt 2009, 21:34

Nästa tillfälle torsdagen 15/10 kl 15 relaterar till årets nobelpris i fysik: Nobelpriset i fysik 2009: Framtiden är ljus - telekommunikation över optiska fibrer, professor Anders Karlsson, Mikroteknologi och Nanovetenskap, Chalmers.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 12 okt 2009, 08:32

pwm skrev:Nästa tillfälle torsdagen 15/10 kl 15 relaterar till årets nobelpris i fysik: Nobelpriset i fysik 2009: Framtiden är ljus - telekommunikation över optiska fibrer, professor Anders Karlsson, Mikroteknologi och Nanovetenskap, Chalmers.
Veckans bok är förresten den inte helt obekanta Faktoider av Peter Olausson :smile2:

Skriv svar