Gåzarts betraktelser

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
MBY

Re: Gåzarts betraktelser

Inlägg av MBY » mån 06 dec 2010, 13:39

Gåzart skrev:Och jag anser alltså att vi bör kollektivisera invandrargrupper i de fall det är relevant, precis som vi kollektiviserar en myriad andra grupper i samhället.

Det är inte mera diskriminerande att hindra alla invandrare från ett visst land att komma till Sverige pga diverse staitistik, än att hindra alla 10-åringar från att köra bil pga diverse statistik.
Intressant sätt att "erkänna" att man tänker i termer om kollektiv. Det kanske är du som är kommunist?

Användarvisningsbild
brimer

Re: Mångkultur, bra eller dåligt?

Inlägg av brimer » mån 06 dec 2010, 13:44

Zartax skrev:På samma sätt kan det vara rationellt att dra alla invandrare över en kam om målet är behålla hög intelligens inom Sverige förutsatt att invandrare i snitt har lägre IQ och vi inte har resurser att kontrollera varje individs IQ.
Vad är egentligen syftet med en hög genomsnittlig intelligens? Man bedömer ju fortfarande på individnivå när det gäller de tjänster och yrken som kräver skickliga personer, och det är ju inte så att en immigrant med låg utbildning påverkar den intellektuella förmågan hos dom som redan bor här.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 06 dec 2010, 13:56

brimer skrev:Om man utesluter en immigrant med motivet att det är någon eller några få procentenheters högre sannolikhet att han eller hans manliga barn någon gång i framtiden kommer att begå ett brott här i Sverige än vad det är för en genomsnittlig svensk så utesluter man den människan definitivt och för alltid från alla möjliga tänkbara icke-kriminella framtida liv i Sverige trots att sannolikheten för just det senare alternativet faktiskt är nästan 100%.

Vilken annan gränsdragning i samhället baserad på statistik fungerar på samma sätt och är jämförbar med detta, och varför är i så fall den gränsdragningen bra och bör behållas?

Man utesluter inte människor utan läkarlegitimation från att arbeta som läkare för att det är några få procentenheters högre risk att de ska begå ödesdigra misstag som inte en genomsnittlig utbildad läkare skulle göra, utan för att den risken antagligen ligger närmare 100% nivån.
Jag håller helt med dig här och tycker att du är den enda som faktiskt tagit upp det egentliga argumentet till varför invandrare inte ska uteslutas från Sverige pga. högre brottsrisk, vilket iofs. ingen i just den här tråden har argumenterat för.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » mån 06 dec 2010, 13:57

brimer skrev:
Zartax skrev:På samma sätt kan det vara rationellt att dra alla invandrare över en kam om målet är behålla hög intelligens inom Sverige förutsatt att invandrare i snitt har lägre IQ och vi inte har resurser att kontrollera varje individs IQ.
Vad är egentligen syftet med en hög genomsnittlig intelligens?
Jag väljer att läsa din fråga som: "Vad är egentligen syftet med att hänga upp sig på invandrares genomsnittliga intelligens?" och svarar att syftet är såklart att peka ut något, vare sig det är intelligens, religion eller kultur, som vore det den egentliga orsaken till att man är emot invandring när det egentligen beror på att man helt enkelt inte gillar blattar. Hade muslimer druckit alkohol eller ätit bacon hade man ondgjort sig över en massimport av alkisar och folk som hatar grisar.
Ljus och kärlek!

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 06 dec 2010, 13:58

Gåzart skrev: Men kom igen, det här är nästan pinsamt. I praktiska fall som IQ är standardavvikelsen alltid låg. Det klart du kan uppfinna absurda teoretiska scenarier där exempelvis ett land har IQ 70 i medelvärde utan att en enda individ har IQ 70. Men absurditeter förekommer inte.

Detta är ett faktum som du inte kommer ifrån: Ju fler vi plockar in (slumpvis) från en befolkning med ett medel-IQ på 70, ju närmare 70 kommer denna grupp hamna. När vi importerat 100% så kommer medel-IQ med säkerhet vara 70.
Pinsamt för vem? För dig! Du verkar ju inte behärska det mest elementära. För det första är standardavvikelsen för IQ typiskt inte alls låg, i synnerhet inte om du samtidigt vill påskina att IQ över länder varierar från 64 till 107 eller vad det nu var. För det andra har du FORTFARANDE inte visat:

1) Att IQ verkligen sprider sig så över länder med reproducerad peer-review
2) Att IQ är mätt på ett meningsfullt sätt
3) Att IQ är sig är meningsfullt för att gallra människor på detta sätt
5) Att den IQ som uppmätts är immun mot Flynn-effekten
6) Att den IQ som uppmätts är immun mot myriader av felkällor
7) Felkällorna själva
8) Att detta implicerar någon form av invandringspolitik
9) Att du förstått våra frågor till dig angående kultur

Syftet med invandring har aldrig varit något kollektivt eller nationalromantiskt sätt att höja vår IQ, varpå argument emot riskerar att bli halmgubbar.

Du argumenterar precis som en konspirationsteoretiker, genom att slänga ur dig enstaka sakuppgifter utan sammanhang och sedan överlåter åt publiken att dra slutsatserna. Tyvärr är du missnöjd med din publik eftersom enbart päronet verkar vara lika puckad som du. Ditt resonemang är i stil med "var det en slump att judarna lämnade WTC innan terrordådet"? Vi försöker få dig att stödja påståendet. Du bara utgår från det.

Att du sedan ser allting kollektivt vittnar om vilken så att säga psykologisk profil din ideologi har. Tror du att din egna IQ ska sjunka om det kommer hit invandrare? Nej, det är "samhället", "nationen" du bryr dig om. Synnerligen äckligt. Staten, samhället, nationen, etc, är abstraktioner som är till för oss, inte vice versa. En nation, stat, etc, har inget endogent existensberättigande, inget egenvärde i sig. Det blir en smula märkligt när du samtidigt förefaller vara en komplett planta vad kultur beträffar.
Senast redigerad av 1 MBY, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 06 dec 2010, 13:58

Andreas skrev:Det förutsätter också att IQ bland olika befolkningsgrupper är något statiskt som inte kan förändras. Möjligen kan invandrare till Sverige i genomsnitt ha lägre IQ än riksgenomsnittet (fast det återstår för Gåzart att visa), men IQ verkar bero till stor del på kost och miljö och det är därför rimligt att anta att barn och barnbarn till invandrare från länder med låg medel-IQ kommer att ha IQ som är högre än föräldrarnas. Sett ur ett generationsperspektiv kommer det att göra liten skillnad.
Ja, givetvis. Jag ville bara förtydliga att Moridin är lite väl kategorisk. Det handlar inte om rätt eller fel, utan om pragmatik viktat med rätt eller fel.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 06 dec 2010, 13:59

brimer skrev:Vad är egentligen syftet med en hög genomsnittlig intelligens? Man bedömer ju fortfarande på individnivå när det gäller de tjänster och yrken som kräver skickliga personer, och det är ju inte så att en immigrant med låg utbildning påverkar den intellektuella förmågan hos dom som redan bor här.
Fråga inte mig, det är inte jag som argumenterar för det. :)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 06 dec 2010, 13:59

Andreas skrev:Jag väljer att läsa din fråga som: "Vad är egentligen syftet med att hänga upp sig på invandrares genomsnittliga intelligens?" och svarar att syftet är såklart att peka ut något, vare sig det är intelligens, religion eller kultur, som vore det den egentliga orsaken till att man är emot invandring när det egentligen beror på att man helt enkelt inte gillar blattar. Hade muslimer druckit alkohol eller ätit bacon hade man ondgjort sig över en massimport av alkisar och folk som hatar grisar.
Ja, det är det intrycket man får: "Helst inga svarthåriga invandrare i detta land"

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » mån 06 dec 2010, 14:03

Zartax skrev:
Andreas skrev:Det förutsätter också att IQ bland olika befolkningsgrupper är något statiskt som inte kan förändras. Möjligen kan invandrare till Sverige i genomsnitt ha lägre IQ än riksgenomsnittet (fast det återstår för Gåzart att visa), men IQ verkar bero till stor del på kost och miljö och det är därför rimligt att anta att barn och barnbarn till invandrare från länder med låg medel-IQ kommer att ha IQ som är högre än föräldrarnas. Sett ur ett generationsperspektiv kommer det att göra liten skillnad.
Ja, givetvis. Jag ville bara förtydliga att Moridin är lite väl kategorisk. Det handlar inte om rätt eller fel, utan om pragmatik viktat med rätt eller fel.
Jag förstod vad du menade och ville mest lägga till mina 2 ören.
Ljus och kärlek!

Användarvisningsbild
brimer

Inlägg av brimer » mån 06 dec 2010, 14:28

Zartax skrev:
brimer skrev:Vad är egentligen syftet med en hög genomsnittlig intelligens? ...
Fråga inte mig, det är inte jag som argumenterar för det. :)
Nä, jag missade att förtydliga att det inte var dig jag förväntade mig ett svar från.
Zartax skrev:Jag håller helt med dig här och tycker att du är den enda som faktiskt tagit upp det egentliga argumentet till varför invandrare inte ska uteslutas från Sverige pga. högre brottsrisk, vilket iofs. ingen i just den här tråden har argumenterat för.
Nej det handlar ju mer om IQ i den här tråden, men jag tänker att om det inte just begicks fler brott av invandrare kan man fråga sig vad problemet är. Det finns då inget element av samhällsbelastning kvar som invandringen skulle utgöra (som inte vägs upp av skatteintäkter, avsaknad av kostnader för deras uppväxt, allmänt hög driftighet och initiativtagande till näringsverksamhet etc).

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 06 dec 2010, 16:56

Zartax skrev: Vad han menar är att vi drar alla som inte har en läkarlegitimation över en kam. Det är egentligen bara de som gått utbildningen men misslyckats som vi med säkerhet kan säga att de inte passar som läkare (inte ens de, faktiskt) men ändå tillåter vi ingen utan legitimation att bli läkare av den anledningen att de sannolikt inte har den kunnskap som krävs. Vi förbjuder alltså ALLA utan läkarlegitimation att arbeta som läkare trots att en del skulle klara av det bra.
Om man vänder det den vägen, så blir ju tobaksexemplet också en kollektivisering, hur man än gör. Med åldersgräns blir det en kollektivisering, enligt Gåzart själv. Utan åldersgräns men med individuell bedömning av de som vill köpa tobak blir det också en kollektivisering, i det fallet av de som inte blivit bedömda. De som inte genomgått denna bedömning skulle alltså som kollektiv anses inte klara av tobak.

Slutsatsen blir att hur man än gör så menar Gåzart att det är en kollektivisering. Blir inte begreppet kollektivisering en smula ekande innehållslöst då?

Själv ser jag ju kollektivisering och individuella bedömningar som motpoler, men det är kanske omodernt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 06 dec 2010, 17:32

micke.d skrev:Om man vänder det den vägen, så blir ju tobaksexemplet också en kollektivisering, hur man än gör. Med åldersgräns blir det en kollektivisering, enligt Gåzart själv. Utan åldersgräns men med individuell bedömning av de som vill köpa tobak blir det också en kollektivisering, i det fallet av de som inte blivit bedömda. De som inte genomgått denna bedömning skulle alltså som kollektiv anses inte klara av tobak.

Slutsatsen blir att hur man än gör så menar Gåzart att det är en kollektivisering. Blir inte begreppet kollektivisering en smula ekande innehållslöst då?

Själv ser jag ju kollektivisering och individuella bedömningar som motpoler, men det är kanske omodernt.
Inte om du bedömer någon när den försöker köpa tobak eller bedömer någon när den söker en läkartjänst.

Oavsett så var Gåzarts poäng att kollektivisering används i olika grad i olika delar av samhället av pragmatiska skäl. Åsiktsskillnaden är väl (utom vad gäller Moridin) i hurvida kollektivisering ska användas i just det här fallet, inte om det ska användas öht. någonstans.

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » mån 06 dec 2010, 19:52

MBY skrev:
päronet skrev:
MBY skrev: Sluta ljug.
Jag förstår egentligen inte varför du är så arg. Visserligen kan jag ha kommit med någon onödig taskighet men det du har skrivit har du skrivit. Det var fånigt redan första gången som jag fick citera ett av dina tidigare inlägg för att påminna dig om vad du faktiskt hade postat.
Eftersom inläggen finns kvar kan vi kanske ta och avsluta det här och hänvisa intresserade till dessa?
Du ljög när du sa att jag endast ansåg att ni skulle hålla käften. Vad är det du inte förstår med "kom med belägg ELLER håll käften"?
Okej, men är det verkligen din uppgift att bestämma vad jag eller någon annan ska posta? Du behöver inte hålla med men om någon debatt ska vara möjlig måste alla få säga sin mening. Tycker du att uppgifterna om skillnaderna i IQ mellan olika folk är suspekta är det din åsikt men alla anser inte att den stämmer.
Tyck vad du vill men be mig inte hålla käften!

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » mån 06 dec 2010, 19:55

brimer skrev:Om man utesluter en immigrant med motivet att det är någon eller några få procentenheters högre sannolikhet att han eller hans manliga barn någon gång i framtiden kommer att begå ett brott här i Sverige än vad det är för en genomsnittlig svensk så utesluter man den människan definitivt och för alltid från alla möjliga tänkbara icke-kriminella framtida liv i Sverige trots att sannolikheten för just det senare alternativet faktiskt är nästan 100%.
Är inte överrepresentationen 250% för invandrare jämfört med svenskar? Ju allvarligare brott desto större överrepresentation.

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » mån 06 dec 2010, 20:01

Andreas skrev:
Det förutsätter också att IQ bland olika befolkningsgrupper är något statiskt som inte kan förändras. Möjligen kan invandrare till Sverige i genomsnitt ha lägre IQ än riksgenomsnittet (fast det återstår för Gåzart att visa), men IQ verkar bero till stor del på kost och miljö och det är därför rimligt att anta att barn och barnbarn till invandrare från länder med låg medel-IQ kommer att ha IQ som är högre än föräldrarnas. Sett ur ett generationsperspektiv kommer det att göra liten skillnad.
Naturligtvis har du en statisk del som beror på generna och en rörlig del som beror av miljön. Rushton anser att glappet för länderna i Afrika med ett snitt på IQ 70 beror till 50% av generna. I en svensk miljö skulle dom alltså få ett snitt på 85.

Skriv svar