Gåzarts betraktelser

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
päronet

Re: Mångkultur, bra eller dåligt?

Inlägg av päronet » tis 07 dec 2010, 20:29

AndersY skrev: Enligt en realistisk sammanställning gjord av skattebetalarnas förening rör det sig snarare om 1% av BNP, på kort sikt.
2% netto är från Ekberg som har fått erkännande även bland dom etablerade förespråkarna.
AndersY skrev: Det finns även potential för minskade invandringskostnader eftersom de bara behöver öka sin sysselsättningsgrad till 71% för att enligt ovanstående kortsiktiga beräkningar gå med plus, vilket inte bör vara någon omöjlighet om vi lär oss hantera integrationen på ett bättre sätt. Går det i Kanada, USA och andra länder med hög invandring så bör det kunna gå här också.
Kanada och USA har inte alls samma invandringspolitik som Sverige. Enligt Socialstyrelsen försörjer bara var fjärde invandrare från MENA sig själv och bland dom en hel del med offentlig finansierad service till andra invandrare. Sverige har väl den mest extrema politiken men alla andra länder som till viss del har liknande invandring har också samma stora problem med denna.
AndersY skrev: Jag tycker allt det här och framför allt det humana i att ge så många människor en bättre chans i livet värt de två extra arbetsdagarna,
I praktiken handlar det om den generösa delen av asylinvandringen. Alla är inte lika övertygade som du om att det mest humanistiska är att ha en väldigt stor invandring av bidragsförsörjda "flyktingar" som varje år semestrar i hemlandet.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 07 dec 2010, 20:33

päronet skrev:
MBY skrev: "Belägg eller håll käften" är en fullt legitim position. Det är ingen djälva yttrandefrihet- eller demokratifråga, så försök inte gömma er bakom en rökridå om "yttrandefrihet".
Det är en demokrati och yttrandefrihetsfråga och eftersom du inte respekterar det är vidare diskussion överflödig.
Du har alltså inga som helst belägg utan vill bara utnyttja din yttrandefrihet att tycka illa om invandrare.
Det är inget som helst problem med yttrandefrihet i den frågan, däremot kan man knappast kräva att andra inte får komma med motargument eller att friheten att säga vad som helst skall gälla på alla forum. När ena sidan kommer med underbyggda argument och de andra mest svarar goddag yxskaft och inte svarar på frågor eller kommer med belägg när de efterfrågas, så blir den en tämligen meningslös diskussion.

Ett annat felaktigt upplevt yttrandefrihetsproblem bland xenofoberna är att de oftast är så erbarmligt fega att de inte törs stå för vad de verkligen tycker, samtidigt som de antar att alla andra egentligen tycker likadant som de själva och därför hela tiden tjatar om PK-åsikter, eftersom de även antar att andra är lika fega.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » tis 07 dec 2010, 20:46

FudoMyoo skrev: Ja jag förstår inte varför alla dessa xenofober lägger ner så mycket tid på att försöka efterrationalisera sina främlingsfientliga åsikter. Det hade varit lättare att respektera dem om de istället bara var ärliga med att de inte gillar blattar, istället för att missbruka forskning de inte förstår sig på.
I den här tråden ser man vilka det är som försöker efterationalisera sina åsikter med pseudovetenskapliga resonemang. Det som driver er är den status som ni tror att rätt åsikter ger. Den dagen det ändras kommer också era åsikter att ändras.

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » tis 07 dec 2010, 20:56

AndersY skrev: Det är inget som helst problem med yttrandefrihet i den frågan, däremot kan man knappast kräva att andra inte får komma med motargument eller att friheten att säga vad som helst skall gälla på alla forum.
Det är väl inte jag som ber någon att hålla käften? Ni får ha vilka regler ni vill för det här forumet men om ni ska ha en demokratisk debatt om invandringen måste även kritikerna få utrycka sin mening.

Användarvisningsbild
päronet

Re: Gåzarts betraktelser

Inlägg av päronet » tis 07 dec 2010, 21:02

mia skrev: Ska man dra alla över en kam kan man konstatera att 88% av alla invandrare INTE kommer att begå något brott, och brottsstatistiken är därför inte ett argument för att inte ta emot invandrare.
Det är din åsikt.

Jag såg en artikel idag om Danmark som kan vara relevant:
Således står palestinska män för 137 procent mer förbrytelser än genomsnittet. Där är dock alla brott inräknat, även fortkörning och liknande, men det är ett stort antal våldsförbrytelser som höjer talen.
http://politisktinkorrekt.info/2010/12/ ... riminella/

Användarvisningsbild
David_S

Inlägg av David_S » tis 07 dec 2010, 21:09

päronet skrev: 2% netto är från Ekberg som har fått erkännande även bland dom etablerade förespråkarna.
Ekbergs artiklar är ursprunget till att siffran 1 % brukar användas, det är den storleksordningen han alltid brukar hävda, var skriver han 2 %?
Är dålig på att besvara frågor och ännu sämre på att debattera, ber om ursäkt på förhand

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 07 dec 2010, 21:17

päronet skrev:I den här tråden ser man vilka det är som försöker efterationalisera sina åsikter med pseudovetenskapliga resonemang.
Det beror på vem du syftar på med "man". Men jag tror inte du och de andra xenofoberna äger den självinsikt som krävs i det här fallet.
päronet skrev:Det som driver er är den status som ni tror att rätt åsikter ger.
Det är lite lustigt men den där beskyllningen att man är "politiskt korrekt" när man argumenterar mot godtycklig xenofobi, men faktum är att även ni xenofober verkar någonstans också inse att era åsikter i grunden inte är särskilt trevliga. Eftersom ni bevisligen har ett behov att gömma era åsikter bakom snack om brottsstatistik, IQ och ekonomi eller vad det nu råkar vara. För att beskylla andra för politisk korrekthet så argumenterar ni xenofober otroligt politiskt korrekt själva. De enda ni lyckats lura är dock er själva.
Ordnung muss sein.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 07 dec 2010, 21:23

päronet skrev:
AndersY skrev: Enligt en realistisk sammanställning gjord av skattebetalarnas förening rör det sig snarare om 1% av BNP, på kort sikt.
2% netto är från Ekberg som har fått erkännande även bland dom etablerade förespråkarna.
Om du läser den sammanställning jag länkade till så ser du att Ekberg är med där och att hans siffror anges till 30 miljarder och en bit uppåt, vilket är kring 1% av BNP (Sveriges BNP 2009K4-2010K3 var 3 200 miljarder enligt SCB). Däremot var det 2% 1994, men kostnaderna har därefter stabiliserats, vilket BNP inte gjort (1994 var ett uselt år för BNP - lite drygt 2 000 miljarder i 2009 års penningvärde). Men det finns även kritik mot Ekbergs sätt att räkna av bl.a. Storesletten:
Cash flow-modellen, som Jan Ekberg m fl. använder, överskattar enligt Storesletten
kostnaden för invandare med en faktor om 2,8. Det beror på att 2/3 av de statliga utgifterna är
åldersrelaterade. Stora kostnader i framtiden, såsom pension, hälsovård för pensionärer bör
enligt Storesletten diskonteras medan kostnader och vinster inom den nära framtiden borde få
större vikt.
Enligt Storesletten så beror kostnaden för invandrare till stor del på åldern och en invandrare i åldern 20-30 medför en vinst på i genomsnitt över 200 000 SEK (sid 12).

Man kan även fråga sig hur man skall räkna saker som försvarskostnader. Skulle de vara lägre med färre invandrare? Ekberg räknar så, men är det korrekt?

Om vi får lite högre sysselsättningsgrad eller av någon annan anledning sänker kostnaden för invandringen till noll, eller kanske t o m visar att det ger ett positivt ekonomiskt tillskott, kommer du då att tycka att invandringen enligt nuvarande nivå är något positivt?
päronet skrev:I praktiken handlar det om den generösa delen av asylinvandringen. Alla är inte lika övertygade som du om att det mest humanistiska är att ha en väldigt stor invandring av bidragsförsörjda "flyktingar" som varje år semestrar i hemlandet.
Vad menar du med "flyktingar"?
Källa på att dessa "varje år semestrar i hemlandet"?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

mia

Inlägg av mia » tis 07 dec 2010, 21:51

päronet skrev:Jag såg en artikel idag om Danmark som kan vara relevant:
Således står palestinska män för 137 procent mer förbrytelser än genomsnittet. Där är dock alla brott inräknat, även fortkörning och liknande, men det är ett stort antal våldsförbrytelser som höjer talen.
Det står precis samma sak som i BRÅs undersökning, som jag själv länkade till. Siffrorna är i samma storleksordning som jag redan diskuterat ovan. Du har inte tillfört något nytt, så jag har ingen anledning att omvärdera slutsatsen. Om jag hade avfärdat BRÅ hade artikeln varit relevant, men det har jag inte. Det är fortfarande inget argument för att begränsa invandringen eftersom de flesta INTE begår brott. Det finns en minoritet invandrade som begår brott, de ska tas hand om av rättsystemet. Det finns en majoritet invandrade (även av den grupp du tar upp, du kommer fortfarande inte under 75% icke brottsmisstänkta som jag nämnde som värstaexempel tidigare i tråden) som inte begår brott. Lämna dem ifred.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 07 dec 2010, 22:45

päronet skrev:Jag såg en artikel idag om Danmark som kan vara relevant:
Har vi inte redan tagit diskussionen om varför överrepresentation inte fungerar som argument?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 07 dec 2010, 22:55

päronet skrev:
MBY skrev: "Belägg eller håll käften" är en fullt legitim position. Det är ingen djälva yttrandefrihet- eller demokratifråga, så försök inte gömma er bakom en rökridå om "yttrandefrihet".
Det är en demokrati och yttrandefrihetsfråga och eftersom du inte respekterar det är vidare diskussion överflödig.
Nej, det är en flumposition. Du gömmer dig bakom en yttrandefrihetsprincip som inte gäller eller täcker ett privat forum. Moderatorer eller forumägare kan närsomhelst ta bort eller modifiera dina inlägg. Antagligen också fabricera dessa. Det vore förstås oetiskt att så göra, men så är det.

Du har sagt "vidare diskussion överflödig" ett antal gånger nu. Likt förbannat fortsätter du och rapa upp skit utan belägg. Vad är det som du inte förstår med att DU har bevisbördan. Med vilken djälva rätt ska du försöka läxa mig om saker du inte har en susning om när jag skriver länge och utförligt om själva sakfrågan medan du bara rapar en sabla smörja som inte ens är rapar värdiga? Jag: Argumenterar i sak, du: gnäller och låtsas ha en offerposition.

Kan du nu inte svara adekvat på mina och andras inlägg och bemöta kritiken så ska du enbart vara tyst. Hur in i helvete kan det vara så satans djälva svårt att få in?

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 07 dec 2010, 23:45

Zartax skrev:Har vi inte redan tagit diskussionen om varför överrepresentation inte fungerar som argument?
Jo. I den andra invandringstråden visades det grundligt att det argumentet är ohållbart. Men eftersom xenofobers hjärnor verkar vara teflonbelagda så rann det av dem som vatten på en gås.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » ons 08 dec 2010, 11:07

päronet skrev:Alla är inte lika övertygade som du om att det mest humanistiska
Nu är det väl knappast humanism som gör folk till invandringsmotståndare utan helt andra mekanismer.
päronet skrev:är att ha en väldigt stor invandring
Hur stor är den årliga invandringen till Sverige?
päronet skrev:av bidragsförsörjda "flyktingar" som varje år semestrar i hemlandet.
Antal? Hemland? Källa?
Ljus och kärlek!

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » ons 08 dec 2010, 11:16

päronet skrev:
FudoMyoo skrev: Ja jag förstår inte varför alla dessa xenofober lägger ner så mycket tid på att försöka efterrationalisera sina främlingsfientliga åsikter. Det hade varit lättare att respektera dem om de istället bara var ärliga med att de inte gillar blattar, istället för att missbruka forskning de inte förstår sig på.
I den här tråden ser man vilka det är som försöker efterationalisera sina åsikter med pseudovetenskapliga resonemang.
Ja det gör man. Du namedroppade t.ex. Rushton, men brydde dig inte om att kommentera när vi andra visade dig att det alls inte var så enkelt som du trodde. Att hoppa från argument till argument utan att bry sig om korrigera sina åsikter när motargument presenteras är ett typiskt pseudovetenskapligt beteende.
päronet skrev:Det som driver er är den status som ni tror att rätt åsikter ger.
Jösses. Status var?
päronet skrev:Den dagen det ändras kommer också era åsikter att ändras.
Jag kan inte tala för de andra, men som jag redan påpekat i den andra tråden om ras och IQ kommer jag att ändra åsikt efter forskningsläget och det misstänker jag att många andra i den här tråden kommer att göra.
Ljus och kärlek!

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » ons 08 dec 2010, 19:47

AndersY skrev: Om du läser den sammanställning jag länkade till så ser du att Ekberg är med där och att hans siffror anges till 30 miljarder och en bit uppåt, vilket är kring 1% av BNP (Sveriges BNP 2009K4-2010K3 var 3 200 miljarder enligt SCB). Däremot var det 2% 1994, men kostnaderna har därefter stabiliserats, vilket BNP inte gjort (1994 var ett uselt år för BNP - lite drygt 2 000 miljarder i 2009 års penningvärde).
Det där är ett missförstånd. Ekberg menar att det är kostnaden som andel av BNP som inte har förändrats. Sidan 9 av hans rapport:
Beräkningen i denna rapport visar på en årlig omfördelning från infödda till invandrarbefolkningen motsvarande 1,5 till 2 procent av BNP för år 2006. Omfördelningen har således inte förändrats mycket sedan 1990-talet
http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/D ... rt%203.pdf
AndersY skrev: Enligt Storesletten så beror kostnaden för invandrare till stor del på åldern och en invandrare i åldern 20-30 medför en vinst på i genomsnitt över 200 000 SEK (sid 12).
Det står väl att detta är en möjlig samhällsvinst om invandrarna arbetar. Villkoret för att det inte ska bil förlust står på samma sida:
För att samhället ska gå plus minus noll räcker det exempelvis att invandrare som kommer hit som 27 åringar har en sysselsättningsnivå som uppgår till 60 procent (för den enskilda individen).
Siffror som ytterst få asylinvandrare uppnår.
En annan kritik av Ekberg är vad han faktiskt tar med:
sidan 63:
Den offentliga sektorn avgränsas till summan av statens, kommunernas, landstingens och socialförsäkringssektorns utgifter för offentlig konsumtion och offentliga transfereringar.
Vilket medför att exempelvis dessa kostnader inte redovisas. Sidan 64:
Det finns offentlig verksamhet som delvis finansieras med hjälp av avgifter från användarna (exempelvis daghemsavgifter och avgifter för social hemtjänst). Dessa ingår inte i offentlig konsumtion utan räknas som privat konsumtion. Dessutom finns offentliga investeringar som år 2006 uppgick till 83 miljarder kr.
AndersY skrev: Man kan även fråga sig hur man skall räkna saker som försvarskostnader. Skulle de vara lägre med färre invandrare? Ekberg räknar så, men är det korrekt?
Det är väl lite oklart vad han tar med då svenskarna beräknas stå för alla investeringar i sånt som extra skyddsrum. Sidan 68:
I denna studie görs enbart känslighetsberäkningar för försvarsutgifterna. I ett alternativ antar vi att samtliga icke åldersberoende offentliga konsumtionsutgifter fördelas på invandrarbefolkningen efter deras andel av totalbefolkningen. I ett annat alternativ antar vi att utgifterna för försvar inte påverkas av den befolkningsökning som invandrarbefolkningen utgör.
Kostnader för försvar mot ett större terrorhot?
AndersY skrev: Om vi får lite högre sysselsättningsgrad eller av någon annan anledning sänker kostnaden för invandringen till noll, eller kanske t o m visar att det ger ett positivt ekonomiskt tillskott, kommer du då att tycka att invandringen enligt nuvarande nivå är något positivt?
Förmodligen men det är ingen liten ökning av sysselsättningsgraden utan ett stort mirakel som bara dom mest naiva tror på som krävs för att detta ska ske med asylinvandringen. Andra länder som har mer av arbetskraftsinvandring ser att problemen till största delen är koncentrerade till vissa grupper av asylinvandrare.
AndersY skrev:
päronet skrev:I praktiken handlar det om den generösa delen av asylinvandringen. Alla är inte lika övertygade som du om att det mest humanistiska är att ha en väldigt stor invandring av bidragsförsörjda "flyktingar" som varje år semestrar i hemlandet.
Vad menar du med "flyktingar"?
Källa på att dessa "varje år semestrar i hemlandet"?
Bara en liten del av dom som har fått stanna har fått göra det som flyktingar. Även sådant att man ger PUT som flyktingar åt ensamkommande trots att dom inte alls hade fått stanna om dom hade angett en något högre ålder. Hela den lögnaktiga cirkusen med borttappade pass etc.
Jag har ingen källa på var invandrarna semestrar men det väsentliga är väl deras skyddsbehov?

Skriv svar