Bok om trollandet

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Tobias Struck

Bok om trollandet

Inlägg av Tobias Struck » tis 23 aug 2011, 11:52

En del användare här har visat intresse för hur jag började trolla, vad jag hade för motiv och hur det kunde urarta så. Det har kommit önskemål om en utförlig artikel. Det finns redan underlag för en hel bok ute på nätet, i form av alla de kommentarer och foruminlägg från mitt tangentbord, av vilka jag försöker sanera den värsta biten.

Än är min ursäkt färsk och ingen har hört av sig om att skriva en bok om saken, men det skulle inte förvåna mig om det kommer ett sådant erbjudande, med tanke på en del ovanliga aspekter: Jag har en magisterexamen, var offentlig med sitt riktiga namn, hade en egen blogg och hemsida, där jag falskt hävdade att jag hade en egen rörelse. Det finns flera episoder som fortfarande dröjer i mångas minne:

Expos listning av min blogg som en av Sveriges mest islamofoba, min beef med Sakine Madon, min överhettade polisanmälan av Ali Esbati för hans knarkanklagelse (förlåt mig, Ali), min beef med Marcus Birro - då jag hävdade att han sörjde missfallen för mycket (förlåt mig, Marcus), min beef med Anonymous - då jag ställde mig på polisens och Scientologi-kyrkans sida mot en tonåring med ett plakat, Jinges artikel om mig, Flashbacks fråga om jag är en ny Führer, mina försök att få Nordisk med på de nya noterna, det bisarra boksamarbetet med den f.d. ordföranden i Nationaldemokraternas ungdomsförbund Robert Almgren - och en mängd andra händelser.

Är det osannolika sant? Var jag bara en besatt retsticka med ett överdrivet behov av spänning och uppmärksamhet? Jag är beredd att ta ett erbjudande om en kritisk, objektiv analys av detta - i en bok som jag lovar att skänka alla mina intäkter från till ett välgörande ändamål, godkänt av författaren och förlaget. Jag låter mig intervjuas och har som enda villkor att jag med sakliga grunder tillåts korrigera rena faktafel i manuset och att min familj inte behandlas i det.
Senast redigerad av 1 Tobias Struck, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Bok om trollandet

Inlägg av Xantippa » tis 23 aug 2011, 12:13

Det är svårt att låta bli att tänka att du har ett mycket starkt självhävdelsebehov.
We are the dead

Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inlägg av Tobias Struck » tis 23 aug 2011, 12:28

Xantippa. Sant. Men om självhävdelsebehovet går hand i hand med mitt behov att göra rent hus och skapa trygghet istället för att oroa, så kanske det må vara hänt att jag aldrig kan bli totalt fri från självhävdelsebehovet?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 23 aug 2011, 12:33

Allt sådant är ju en fråga om grad/nivå, och går därför inte att rakt av besvaras med ja/nej.

Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inlägg av Tobias Struck » tis 23 aug 2011, 12:39

Kaxiga Z. Utveckla gärna.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 23 aug 2011, 12:42

Tobias Struck skrev:Xantippa. Sant. Men om självhävdelsebehovet går hand i hand med mitt behov att göra rent hus och skapa trygghet istället för att oroa, så kanske det må vara hänt att jag aldrig kan bli totalt fri från självhävdelsebehovet?
Tror du någon enda människa oroas av dig om du slutar trolla?
Måste du få det att låta så märkvärdigt? Du har betett dig som en idiot på internet- det är du inte ensam om. Du har lagt av, inte heller det är unikt (vem orkar trolla i 30 år?).

Ditt trollande och din signatur glöms bort på en vecka om du låter bli att skriva- låt mig gissa att det stör dig och att din comeback här är ett symptom på detsamma.

Du har åstadkommit lite tjafs, folk har blivit upprörda- men ingenting har varit viktigt och ingenting har lämnat spår.

Om du nu drivs av någon slags ånger och känner ett så starkt behov av att göra rätt för dig så jobba som volontär för stadsmissionen eller något.

Du har inte underlag till en bok, det garanterar jag.
We are the dead

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 23 aug 2011, 12:43

Har du ett väldigt litet självhävdelsebehov, t ex skrivit en enda facebookpost, eller bara postat några babyfoton på en liten blogg, så kan det knappast vara störande eller begränsa din omgivnings tillvaro. Det är inte samma sak som besatt trollande.

Har du ett väldigt litet beskyddarbehov, där du endast tittar en extra gång så att ditt barn har låst hemdörren, så är inte det heller speciellt störigt för omgivningen.

Det handlar om hur pass mycket du har av de egenskaper som du nämnt. Inte om själva egenskaperna i sig.

Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inlägg av Tobias Struck » tis 23 aug 2011, 12:58

Xantippa skrev: Tror du någon enda människa oroas av dig om du slutar trolla?
Måste du få det att låta så märkvärdigt? Du har betett dig som en idiot på internet- det är du inte ensam om. Du har lagt av, inte heller det är unikt (vem orkar trolla i 30 år?).
Det unika är förmodligen vad jag hade som insats i spelet: Min identitet och min eventuella akademiska karriär. Edit: Andra unika saker är att min blogg som bäst låg på plats 10 av 800 politiska bloggar på bloggtoppen.se, den extremt höga frekvensen av kommentarer och inlägg samt graden av exemplifierade händelser utlösta av dessa.
Xantippa skrev:Ditt trollande och din signatur glöms bort på en vecka om du låter bli att skriva- låt mig gissa att det stör dig och att din comeback här är ett symptom på detsamma.
Jag önskar att du hade rätt, men mina gamla vänner vill fortfarande inte veta av mig och det finns vissa dokument, som försvårar glömskan, som detta http://expo.se/www/download/expo-4-07-k ... -islam.pdf
Xantippa skrev: Du har åstadkommit lite tjafs, folk har blivit upprörda- men ingenting har varit viktigt och ingenting har lämnat spår.
Jag invänder inte mot det, men jag tycker att du förminskar värdet av att dessa människor får klarhet. Trollande är ett fenomen i tiden, som skadar både utövare och offer. Naturligtvis kan en bok om detta vara på sin plats, jag ämnar inte skriva den själv, så tiden får utvisa vem av oss som har rätt.
Xantippa skrev:Om du nu drivs av någon slags ånger och känner ett så starkt behov av att göra rätt för dig så jobba som volontär för stadsmissionen eller något.
Jag skänker gärna pengarna från bokintäkterna dit.
Xantippa skrev:Du har inte underlag till en bok, det garanterar jag.
Har Marcus Birro det - Pappatexter baseras på att han har varit pappa i ett par år. Har Isabella Löwengrip det - vad är en Egoboost från en 20-åring värd, någon som vet? Det avgörs av publikens intresse.
Senast redigerad av 1 Tobias Struck, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 23 aug 2011, 13:25

Varför har du inte stängt sidan frihetsguiden?
We are the dead

Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inlägg av Tobias Struck » tis 23 aug 2011, 13:32

Xantippa skrev:Varför har du inte stängt sidan frihetsguiden?
Som jag förklarade i tråden med min ursäkt, så stängde jag den, men någon köpte domännamnet och rekonstruerade den, den är ihoplappad från olika tidigare versioner och försedd med annons-länkar, som jag inte hade tidigare. Ägaren har skyddat sin identitet och jag vet ej om jag förvärrar saker genom att jaga ägaren, då jag inte vet vad motivet för rekonstruktionen är.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 23 aug 2011, 13:36

Ok.
We are the dead

Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inlägg av Tobias Struck » tis 23 aug 2011, 13:41

Om någon kunnig har ett tips eller vill hjälpa mig att stänga frihetsguiden.com, så är det välkommet!

Radikalrealist

Inlägg av Radikalrealist » ons 24 aug 2011, 09:01

Byt namn och håll käften. Voila!

Användarvisningsbild
Tobias Struck

Inlägg av Tobias Struck » ons 24 aug 2011, 09:24

Radikalrealist skrev:Byt namn och håll käften. Voila!
Bra idé. Men jag är skyldig de som jag har sårat en ursäkt först - och om det kräver en fördjupad analys av trollandet i sig, så är jag beredd att stå till tjänst, det är allt. Jag kommer som sagt inte att skriva en bok om det själv - och jag har inga planer på att försöka bli en internetprofil igen.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 24 aug 2011, 14:37

Xantippa skrev:Du har inte underlag till en bok, det garanterar jag.
Jag skullle nog vara intresserad av att köpa och läsa en välskriven, längre artikel, en pamflett eller kanske liten bok om vad som driver folk att trolla gärna i form av någon som betett sig så men lämnat beteendet bakom sig. Alternativt skulle det kunna bli ett intressant kapitel i en större bok. En riktig bok i sig -nej förmodligen inte det skulle bli en för tunn soppa.

Sensemaker

Skriv svar