Malens betraktelser (Dänikiania)

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
malen
Avstängd

Malens betraktelser (Dänikiania)

Inlägg av malen » tis 01 nov 2011, 10:02

Härifrån
/Trilobite

Tja, rent spekulativt: Vad kommer våra barnbarns barn att säga om den saken?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Re: UFO

Inlägg av skunkjobb » ons 02 nov 2011, 01:09

malen skrev:Tja, rent spekulativt: Vad kommer våra barnbarns barn att säga om den saken?
Vad kan människor i en avlägsen framtid att tänka om lämningar från nutiden? Kanske malen årgång 4011 förundras över hur vi kunde bygga slutförvaret för kärnavfall utan hjälp av den stenförångande lasern hans samtida tunnelbyggare använder. Kanske han då börjar spekulera om att vi måste ha haft hjälp av utomjordingar för denna viktiga inrättning. Och så återvänder vi till nutiden och tittar efter vilka fantastiska byggnationer och tekniska mästerverk vi kan åstadkomma på egen hand.

Spekulativt va?

malen
Avstängd

Inlägg av malen » ons 02 nov 2011, 10:51

Spekulationen om en degenerering tillbaks till 1800-tals nivå på 4000 talet är intressant.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 02 nov 2011, 23:17

malen skrev:Spekulationen om en degenerering tillbaks till 1800-tals nivå på 4000 talet är intressant.
Utan en total utrotning av mänskligheten förefaller det som det minst troliga. Kan du ge ett säkert exempel på att utvecklingen gått "bakåt" i något skeende historiskt? Jag menar i stor skala, inte att sätena på Saab 9-5 är mindre sköna än på 9000.

Om du fantiserar fritt, vad förutom total utrotning skulle du kunna tänka dig skulle driva utvecklingen "bakåt"? Resursbrist kommer säkert att vara samhällsomdanande på många plan men ändå driva tekniken mot än högre förfining.

Fast det var inte en degenerering jag spekulerade i. Jag drog din spekulation om barnbarns barn några generationer längre bara men antog ändå att mänsklighetens tekniska nivå kommer att fortsätta stiga. Om du föreställer dig själv i en högt utvecklad framtidsmänniskas position, kan du tänka dig att de kommer att förundras över hur vi klarade att göra vissa saker som de kan finna lämningar efter?

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tor 03 nov 2011, 10:32

Med dagens förfinade teknik slungar vi subatomära partiklar strax över ljusets hastighet i CERN. Vi vet materiens inre struktur med dess beståndsdelar. Samtidigt så har vi inte en aning om hur fransmännens förfäder under neolitikum (bondestenålder) transporterade en obelisk på trehundra ton i oländig terräng nästan en mil för att sedan resa den i upprätt ställning. "Le-grand menhir brisé" i Carnac, Bretagne ligger i dag omkullfallen och spräckt i tre delar.

Alekanderu

Inlägg av Alekanderu » tor 03 nov 2011, 11:10

Vi har ganska goda aningar om hur man bär sig åt för att transportera tunga föremål med stenåldersteknologi.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tor 03 nov 2011, 11:19

malen skrev:Med dagens förfinade teknik slungar vi subatomära partiklar strax över ljusets hastighet i CERN. Vi vet materiens inre struktur med dess beståndsdelar. Samtidigt så har vi inte en aning om hur fransmännens förfäder under neolitikum (bondestenålder) transporterade en obelisk på trehundra ton i oländig terräng nästan en mil för att sedan resa den i upprätt ställning. "Le-grand menhir brisé" i Carnac, Bretagne ligger i dag omkullfallen och spräckt i tre delar.
För det första så stämmer det inte att vi inte har en aning, det finns flera olika teorier och vi vet inte vilken av dem som är rätt. När man studerar historia händer det ibland att forskare är oense om hur något gått till och eftersom det rör sig om saker som hände för länge sedan kan det till och med vara så att vi aldrig får reda på hur det verkligen förhåller sig.

På ett sätt kan man säga att vetenskapen "misslyckas" med att förklara något när det finns två olika teorier om vad som hänt, eftersom vi inte kan peka på en av dem och säga att just den är rätt. MEN! Att det finns två eller fler olika teorier om hur något hänt, och båda har visst stöd i observationer, betyder inte att det är fritt fram att komma på en tredje teori (utan stöd i observationer) och påstå att den måste vara sann eftersom forskare inte kan enas om vilken av de två första som är bäst!

För det andra: när du säger att vi idag har CERN, men vet inte hur man flyttade på en sten, så menar du antagligen inte att vi inte kan flytta stenen idag? Det betyder alltså inte att stenflyttningen är mer avancerad än CERN, utan bara att vi inte kan se bakåt i tiden och avgöra vilken av flera tänkbara metoder som användes. Jag menar att det är bedrägligt att skriva som du gör eftersom du får det att framstå som frågan är "hur svårt kan det vara för moderna forskare att flytta en sten?" när det egentligen handlar om "hur svårt kan det vara för moderna forskare att resa 5000 år bakåt i tiden och se på när någon annan flyttar en sten?".
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tor 03 nov 2011, 12:16

Om jag vore väldigt rik, skulle jag finansiera och avlöna ett stort antal människor - ingenjörer, stenhuggare, kraftatleter och en mängd dragdjur. Hugga ut ett råblock på 350 ton med flintamejslar, förfina blocket med ett tålmodigt knackande och putsande i månader, ja år om så behövs. Sedan rensar vi terrängen i färdriktningen (utan stålsläggor och spett) för att få en acceptabel och framkomlig transportled. Sedan måste vi gräva oss ned under obelisken och sektionsvis placera längsmedgående och ovanpå dessa tvärgående inoljade stockar och ytterligare längsmedgående ovanpå dessa. Sedan. Framför obelisken upprepas stockplaceringen. Sedan, med oxar och atleter sjungandes "hej och hå" drar vi igång...

Hur resultatet än månde bli, så skulle man i alla fall bli värdskänd, om än utskrattad?

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tor 03 nov 2011, 13:02

malen skrev:Om jag vore väldigt rik, skulle jag finansiera och avlöna ett stort antal människor - ingenjörer, stenhuggare, kraftatleter och en mängd dragdjur.
Varför?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 03 nov 2011, 13:08

skunkjobb skrev:
malen skrev:Spekulationen om en degenerering tillbaks till 1800-tals nivå på 4000 talet är intressant.
Utan en total utrotning av mänskligheten förefaller det som det minst troliga. Kan du ge ett säkert exempel på att utvecklingen gått "bakåt" i något skeende historiskt? Jag menar i stor skala, inte att sätena på Saab 9-5 är mindre sköna än på 9000.
Smideskonsten.

Det omtalas ofta att arkeologiska guldfynd har utförts med tekniker som för oss idag är bortglömda och svåra att efterlikna.

Den grekiska filosofin söm glömdes bort i Västerlandet, men som bevarades i arabvärlden.

Kan även omtalas att matematiken när Pythagoras började undersöka den befann sig i ett stadium av degeneration. Frukterna i form av beräkningsmetoder och formler fanns kvar, men ingen kunde föra dem i bevis eller påminna sig hur de hade uppkommit
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tor 03 nov 2011, 15:00

djembelelle skrev:
malen skrev:Om jag vore väldigt rik, skulle jag finansiera och avlöna ett stort antal människor - ingenjörer, stenhuggare, kraftatleter och en mängd dragdjur.
Varför?
För att få ett vetenskapligt erkännande om vad som bevisligen är omöjligt att genomföra. Vid ungefär 40-50 tons vikt ovanpå kvalitetsstockar i ek så spräcks de. Vi vet helt enkelt inte hur de gick till väga när dessa bjässar transporterades genom terrängen och restes upp. Då det är kutym att inte spekulera så tystnar debatten. Ändock så är välrenommerade arkeologers och historikers antaganden även baserade på, just spekulation.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tor 03 nov 2011, 15:04

Suresh skrev:
skunkjobb skrev:
Smideskonsten.

Det omtalas ofta att arkeologiska guldfynd har utförts med tekniker som för oss idag är bortglömda och svåra att efterlikna.

Den grekiska filosofin söm glömdes bort i Västerlandet, men som bevarades i arabvärlden.

Kan även omtalas att matematiken när Pythagoras började undersöka den befann sig i ett stadium av degeneration. Frukterna i form av beräkningsmetoder och formler fanns kvar, men ingen kunde föra dem i bevis eller påminna sig hur de hade uppkommit
Rätta mig om jag har fel, men påtalade inte matematikerna i de pythagoreiska skolorna i Aten att de förvaltade gammalt tankegods?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 03 nov 2011, 15:26

malen skrev:
Rätta mig om jag har fel, men påtalade inte matematikerna i de pythagoreiska skolorna i Aten att de förvaltade gammalt tankegods?
Som jag har lärt mig det så startade Pythagoras de skolorna just för att samla och utveckla en matematikskatt som höll på att förskingras.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tor 03 nov 2011, 15:55

Onekligen intressant. Förmodligen även ingenjörskonsten och tekniken att hantera extremt stora stenblock. De klassiska grekerna nyttjade kugghjul och utväxlingsprinciper och färdigställde kapitäl ovanpå pelarraderna på bl.a phartenontemplet som får betrtaktaren att baxna. Återuppfann de gammal ingenjörskunskap som gått förlorad sedan urminnes tider? Avsaknandet av arkeologiskt material i fråga om högteknologisk utvecklade redskap är klart irriterande då det vid vissa kända historiska platser är så uppenbart att så måste ha varit fallet.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tor 03 nov 2011, 15:57

malen skrev: Avsaknandet av arkeologiskt material i fråga om högteknologisk utvecklade redskap är klart irriterande då det vid vissa kända historiska platser är så uppenbart att så måste ha varit fallet.
Vad menar du med högteknologiskt i sammanhanget?

Skriv svar