Malens betraktelser (Dänikiania)

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
malen
Avstängd

Re: Malens betraktelser (Dänikiania)

Inlägg av malen » sön 11 aug 2013, 18:22

Sanningen är att alla som engagerar sig och uttalar sig inom detta tema har rätt och fel på allehanda punkter. Sanningen är även att forntidens människor på denna planet har arbetat med sten på en nivå i prestation och skicklighet som går över vår fattningsförmåga. Att vår planet besökts av främmande intelligenser som initierat och påverkat på olika vis är möjligtvis sant. Själv är jag ganska trött på bägge sidorna av de amerikanska lägren vilka enligt mitt tycke agerar för trångsynt och ofta väldigt arrogant och hetsigt.
Har lite problem med Utube filmer för tillfället, men jag sätter en slant på att memnonstatyerna i Thebe inte nämns med ett enda ord på den video du länkade?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 11 aug 2013, 19:05

malen skrev:Sanningen är även att forntidens människor på denna planet har arbetat med sten på en nivå i prestation och skicklighet som går över vår fattningsförmåga.
Hur kan det fortfarande vara över din fattningsförmåga när det getts så många förklaringar till dig?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 11 aug 2013, 19:38

Dûrion Annûndil skrev:
malen skrev:Sanningen är även att forntidens människor på denna planet har arbetat med sten på en nivå i prestation och skicklighet som går över vår fattningsförmåga.
Hur kan det fortfarande vara över din fattningsförmåga när det getts så många förklaringar till dig?
Det där brukar följa en normalfördelningskurva.
They don't like it up'em, you know!

malen
Avstängd

Inlägg av malen » mån 12 aug 2013, 04:01

Dûrion Annûndil skrev:
Några enstaka axplock där "förklaringar" inte håller:

1. Lè grande menhir brisè i Carnac. Frankrike 4000-3500f.kr

2. 1991. wiltshire. keltiskt cirkelkors i sädesfält i närheten av Stonehenge, där Douglas Bower och David Chorley (Dog and Dave) retirerar, där det under samma säsong filmas ett blänkande föremål flygandes över ett sädesfält i närheten av Stonehenge. (före utube).

3. Minot Airforce Base 1968. Radar/visuellt UFO. Vetenskapligt undersökt radarbild.

Bild
Wiltshire. England 2001.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » mån 12 aug 2013, 09:03

komplement till punkt 2. i ovanstående tråd:
http://www.bibliotecapleyades.net/circu ... _Dave_scam_

malen
Avstängd

Inlägg av malen » mån 12 aug 2013, 10:43

Kap.1. sid.29 i Robert plots "The natural history of Staffordshire" från 1686:

http://books.google.se/books?id=T03JVJk ... &q&f=false

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 12 aug 2013, 12:47

malen skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Några enstaka axplock där "förklaringar" inte håller:

1. Lè grande menhir brisè i Carnac. Frankrike 4000-3500f.kr
Vad exakt är det du inte har förmågan att förstå ("fattningsförmåga") i att muskelkraft kan frakta och resa en så stor sten? Du formulerar det nämligen inte som att "jag vet helt enkelt inte hur de gjorde", utan som att det att de gjorde det är någonting helt ofattbart för din mänskliga hjärna att kunna greppa.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » mån 12 aug 2013, 14:17

Jag skrev "över vår fattningsförmåga" som kollektiv. Kanske borde jag ha skrivit "er fattningsförmåga" istället, då min personliga bild av vad som har verkat i forntiden är relativt klar.

TomasT

Inlägg av TomasT » mån 12 aug 2013, 16:29

Vackra bilder,onekligen.Mandelbrot i all härlighet.
Men ska vi inte,Malen, för en gångs skull underskatta dåtiden och resonera om hur photoshopping var deras favorithobby,frånsett rep och andra attiraljer?

malen
Avstängd

Inlägg av malen » mån 12 aug 2013, 17:40

Låter intressant. Kan du utveckla det lite mer?

TomasT

Inlägg av TomasT » mån 12 aug 2013, 19:30

Vissa trivs i lekstugan.Så ,även jag.
Whiltshire-bilden 2001.

Med dina egna ord:hur kom den till?(utan att länka).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 12 aug 2013, 20:21

malen skrev:Jag skrev "över vår fattningsförmåga" som kollektiv. Kanske borde jag ha skrivit "er fattningsförmåga" istället, då min personliga bild av vad som har verkat i forntiden är relativt klar.
Men den enda här i tråden som har problem med att förstå hur de forntida verken åstadkommits är ju du? Har någon annan än du krävt fantastiska förklaringar?

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 13 aug 2013, 04:24

TomasT skrev:Vissa trivs i lekstugan.Så ,även jag.
Whiltshire-bilden 2001.

Med dina egna ord:hur kom den till?(utan att länka).
Photoshop har ju även du uteslutit, helt klart, utan att tramsa. Folk som trampat omkring på natten med pannlampor har jag uteslutit till 95%. Hur den då kommit till? Hi-tec.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 13 aug 2013, 04:37

Dûrion Annûndil skrev:
malen skrev:Jag skrev "över vår fattningsförmåga" som kollektiv. Kanske borde jag ha skrivit "er fattningsförmåga" istället, då min personliga bild av vad som har verkat i forntiden är relativt klar.
Men den enda här i tråden som har problem med att förstå hur de forntida verken åstadkommits är ju du? Har någon annan än du krävt fantastiska förklaringar?
Jag tar på mig oket att vara representant för en mer ärlig och öppen attityd i fråga om uppfattningen om vad som har verkat i den neolitiska forntiden i t.ex. Carnac, Frankrike. Så, de som hävdar att de förstår är inte ärliga och brottas således med sin fattningsförmåga i betydligt högre grad än den minoritet som släppt ned sina axlar och accepterat de två möjliga alternativen. Hur fantastiska de än ter sig.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 13 aug 2013, 06:26

malen skrev:Jag tar på mig oket att vara representant för en mer ärlig och öppen attityd
Jo, vi vet att det är så du vill se dig själv. Men nej, det är inte vad du gör. Att du fortsätter att kalla dig "öppen" när du redan bestämt dig för exakt hur saker ligger till (hi-tec från utomjordisk intelligens) är mest tragikomiskt.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Skriv svar