Amerikanerna är inte som oss

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
snobdok

Amerikanerna är inte som oss

Inlägg av snobdok » mån 18 jun 2012, 19:24

Ser man amerikanska filmer och de TV-serier som visas på svensk TV, får man en viss bild av amerikaner. Ser man däremot på live amerikansk TV, blir bilden en helt annan.

Det tydligaste är reklamerna. Nu ska man ju tänka på att TV-reklamerna är anpassade för en viss publik (amerikaner) och det gör det hela skrämmande.

Amerikanska reklamer visas i högt tempo. Mycket ser ut som det kommer från 80-talet. I väldigt många reklamer visas priser i dollar (inget subtilt här inte).

Överhuvudtaget är TV-reklamerna smockfulla med text, och inte vilken text som helst. Grafik, text m.m. ser ut som det gjorts på en gammal Amiga. Man skrattar ibland åt hur "efterblivna" och fast i 80-talet ryssarna är men jänkarna är nästan lika illa.

Deras nyhetsprogram har stora, pråliga inledningar med ganska kass grafik. Programledarna kallar varandra vid förnamn och det skiftast snabbt mellan ointressanta nyheter. Nyheter om mord, random upprörd fet white trash-mamma (eller vanlig fet amerikan, svårt att skilja på).

Gränsen för att kallas "WT" i USA måste vara mycket hög. Detta då stora delar av USA:s feta och obildade befolkning skulle klassas som "WT" i Sverige. Och de vita befinner sig (enligt en del) högre upp i hierarkin jämfört med horderna av hispanics och afro-amerikaner. Inte konstigt att alla beväpnar sig.

Väderprognos på CBS (eller vad det var). En man med sjukligt bred mun och fiskögon står och pekar på karta med grafik som ser för jävlig ut (80-talsnivå nästan). Antingen är amerikanerna fast i 80-talet eller så har de inte ändrat grafiken på sina väderkartor av andra skäl.

Åter till reklamerna. Man kan se vem de riktar sig till och det är en skrämmande uppenbarelse. Massa reklamavbrott och reklamer i hektiskt tempo. Bilreklamer, alla för feta SUV:ar, stora pickups och jeepar. BK-reklam med burgare som ser (medvetet?) flottiga och onyttiga ut. $-priser överallt. Sen åter till hjärndöda program av olika slag.

Jämför med de reklamer som riktar sig till oss. Trots allt är de mer subtila, håller en viss klass och har ibland stil. Svenskarnas europeiska temperanent hade aldrig klarat den amerikanska vräkiga, fula och vulgära stilen. Tack och lov att vi är européer och har stil och klass!

Jag hade aldrig kunnat bo i USA om jag inte hade mycket pengar och kunde isolera mig från pöbeln. Efter vad jag sett skulle jag aldrig kunna tänka mig bo utanför Europa. USA tillhör kanske Västvärlden, men deras befolkning är knappt civiliserad. Vi ska vara glada att vi är svenskar och bor här.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Amerikanerna är inte som oss

Inlägg av micke.d » mån 18 jun 2012, 19:34

Min erfarenhet är inte alls samma som din, och jag har bott där.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

snobdok

Inlägg av snobdok » mån 18 jun 2012, 19:37

micke.d skrev:Min erfarenhet är inte alls samma som din, och jag har bott där.
Ok..man får ju också en annan bild genom många av de filmer och TV-serier som visas här. Detta anar jag beror på ett selektivt urval.

Bodde du bland "vanliga" feta amerikaner eller mera bildade personer?

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 18 jun 2012, 19:40

snobdok skrev: Jämför med de reklamer som riktar sig till oss. Trots allt är de mer subtila, håller en viss klass och har ibland stil.
O rly?

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » mån 18 jun 2012, 19:43

snobdok skrev:Ser man amerikanska filmer och de TV-serier som visas på svensk TV, får man en viss bild av amerikaner. Ser man däremot på live amerikansk TV, blir bilden en helt annan.

Det tydligaste är reklamerna. Nu ska man ju tänka på att TV-reklamerna är anpassade för en viss publik (amerikaner) och det gör det hela skrämmande.

Amerikanska reklamer visas i högt tempo. Mycket ser ut som det kommer från 80-talet. I väldigt många reklamer visas priser i dollar (inget subtilt här inte).

Överhuvudtaget är TV-reklamerna smockfulla med text, och inte vilken text som helst. Grafik, text m.m. ser ut som det gjorts på en gammal Amiga. Man skrattar ibland åt hur "efterblivna" och fast i 80-talet ryssarna är men jänkarna är nästan lika illa.

Deras nyhetsprogram har stora, pråliga inledningar med ganska kass grafik. Programledarna kallar varandra vid förnamn och det skiftast snabbt mellan ointressanta nyheter. Nyheter om mord, random upprörd fet white trash-mamma (eller vanlig fet amerikan, svårt att skilja på).

Gränsen för att kallas "WT" i USA måste vara mycket hög. Detta då stora delar av USA:s feta och obildade befolkning skulle klassas som "WT" i Sverige. Och de vita befinner sig (enligt en del) högre upp i hierarkin jämfört med horderna av hispanics och afro-amerikaner. Inte konstigt att alla beväpnar sig.

Väderprognos på CBS (eller vad det var). En man med sjukligt bred mun och fiskögon står och pekar på karta med grafik som ser för jävlig ut (80-talsnivå nästan). Antingen är amerikanerna fast i 80-talet eller så har de inte ändrat grafiken på sina väderkartor av andra skäl.

Åter till reklamerna. Man kan se vem de riktar sig till och det är en skrämmande uppenbarelse. Massa reklamavbrott och reklamer i hektiskt tempo. Bilreklamer, alla för feta SUV:ar, stora pickups och jeepar. BK-reklam med burgare som ser (medvetet?) flottiga och onyttiga ut. $-priser överallt. Sen åter till hjärndöda program av olika slag.

Jämför med de reklamer som riktar sig till oss. Trots allt är de mer subtila, håller en viss klass och har ibland stil. Svenskarnas europeiska temperanent hade aldrig klarat den amerikanska vräkiga, fula och vulgära stilen. Tack och lov att vi är européer och har stil och klass!

Jag hade aldrig kunnat bo i USA om jag inte hade mycket pengar och kunde isolera mig från pöbeln. Efter vad jag sett skulle jag aldrig kunna tänka mig bo utanför Europa. USA tillhör kanske Västvärlden, men deras befolkning är knappt civiliserad. Vi ska vara glada att vi är svenskar och bor här.
Mitt intryck av ditt inlägg lämpar sig inte i skrift. Du ger en makalöst subjektiv bild i ditt inlägg och mitt intryck är att du aldrig vistats i landet. Inlägget är fyllt av vad heter det nu igen... fördomar. Vad är det du vill diskutera?
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

snobdok

Inlägg av snobdok » mån 18 jun 2012, 19:50

Tompavan skrev:Mitt intryck av ditt inlägg lämpar sig inte i skrift. Du ger en makalöst subjektiv bild i ditt inlägg och mitt intryck är att du aldrig vistats i landet. Inlägget är fyllt av vad heter det nu igen... fördomar. Vad är det du vill diskutera?
Vi kan t.ex. diskutera om den bild man (nog inte bara jag) får av USA och amerikanerna genom att se på amerikansk TV. Missförstå mig inte. Det finns mycket med och från USA jag gillar. Som svensk och europé kan jag dock inte undgå att bli äcklad av mycket jag ser där.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » mån 18 jun 2012, 19:55

snobdok skrev:
Tompavan skrev:Mitt intryck av ditt inlägg lämpar sig inte i skrift. Du ger en makalöst subjektiv bild i ditt inlägg och mitt intryck är att du aldrig vistats i landet. Inlägget är fyllt av vad heter det nu igen... fördomar. Vad är det du vill diskutera?
Vi kan t.ex. diskutera om den bild man (nog inte bara jag) får av USA och amerikanerna genom att se på amerikansk TV. Missförstå mig inte. Det finns mycket med och från USA jag gillar. Som svensk och europé kan jag dock inte undgå att bli äcklad av mycket jag ser där.
Vill du diskutera din bild av USA och ditt mediala intryck av landet med oss som har en anknytning dit? Eller den bild du upplever att media i USA trycker ut för sina medborgare?
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 18 jun 2012, 20:29

snobdok skrev:Bodde du bland "vanliga" feta amerikaner eller mera bildade personer?
Vi valde att bo i ett av stadens bästa skoldistrikt, vilket de flesta med barn i skolåldern eftersträvar.

Bara en sån sak som att vi ALDRIG hörde någon använda f-ordet i verkligheten, hade jag inte väntat mig. På flera år.

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » mån 18 jun 2012, 21:05

Jag har ingen aning om det är en förändrad mediabild eller en genuin förändring, men jag kollade på At San Quentin och det förekom intervjuer mellan låtarna. Det slog mig hur intellektuella de intagna framstod i jämförelse med dagens amerikaner i allmänhet och kriminella i synnerhet.
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Användarvisningsbild
Olle.

Inlägg av Olle. » mån 18 jun 2012, 21:09

micke.d skrev:
snobdok skrev:Bodde du bland "vanliga" feta amerikaner eller mera bildade personer?
Vi valde att bo i ett av stadens bästa skoldistrikt, vilket de flesta med barn i skolåldern eftersträvar.

Bara en sån sak som att vi ALDRIG hörde någon använda f-ordet i verkligheten, hade jag inte väntat mig. På flera år.
Intressant Micke D, får man fråga vilken stad eller delstat det var du bodde i?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 18 jun 2012, 21:15

OT men: Minns att Kalifornien (iaf San Diego & LA/Hollywood) var etniskt helt annorlunda än vad filmer & tv-serier representerar. De flesta talade spanska och var hispanics, något som knappt aldrig avtecknas i amerikanska filmer/Hollywoodproduktioner.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 18 jun 2012, 21:32

Olle. skrev:Intressant Micke D, får man fråga vilken stad eller delstat det var du bodde i?
Har bl a bott i Tucson, AZ.

tonyf

Inlägg av tonyf » mån 18 jun 2012, 21:56

snobdok skrev:I väldigt många reklamer visas priser i dollar (inget subtilt här inte).
snobdok skrev:$-priser överallt.
För att addera ytterliggare till det anekdotiska evidenset. Jag såg själv detta i USA. US-dollarpriser. Överallt. SEK? Inte vad jag såg. Ingenstans! Ociviliserat. Ociviliserat var ordet.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 18 jun 2012, 22:02

tonyf skrev:
snobdok skrev:I väldigt många reklamer visas priser i dollar (inget subtilt här inte).
snobdok skrev:$-priser överallt.
För att addera ytterliggare till det anekdotiska evidenset. Jag såg själv detta i USA. US-dollarpriser. Överallt. SEK? Inte vad jag såg. Ingenstans! Ociviliserat. Ociviliserat var ordet.
*gillar*

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 18 jun 2012, 22:32

Tja, min erfarenhet från när jag bodde i Atlanta 1993 var att myndigheter och liknande utgick från att folk är idioter. Alla trafikmärken har t.ex. text, istället för rena piktogram som i Europa. Särskild parkeringsförbudskyltar hade väldigt explicit text, typ "Här parkerar du jävlarimej fan inte för då bogserar vi bort din bil!" (nåja, lite överdrivet). Och när jag åkte med en långfärdsbuss upprepade chauffören femtielva gånger vid starten att rökning var absolut förbjuden ombord (vilket redan stod på skyltar). Jag vet inte om man ska dra slutsatsen att myndigheterna betraktar folk som trögfattade eller om de tror att folk skiter i lagar och bestämmelser.
Senast redigerad av 1 Erland, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar