Amerikanerna är inte som oss

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Tompavan

Re: Amerikanerna är inte som oss

Inlägg av Tompavan » mån 18 jun 2012, 22:35

Som jag upplevt mina anknytningar till USA och Kanada så är den bild vi svenskar får via media som filmer och många TV-producerade program tämligen missvisande mot hur jag upplevt att det är att faktiskt befinna mig där. Mitt intryck är att de jag umgåtts med är ungefär som vi. Kanske det beror på social nivå och utbildning, vet inte. Men jag kan i viss mån hålla med om att i synnerhet medborgare i USA stundom framställs mindre fördelaktigt. Allt beroende på i vilken form och media det handlar om. Jerry Springer Show är t ex inget lysande exempel på medelsvensson i USA. Vaför man väljer att förnedra sin befolkning vet jag inte men vi är inte mycket bättre här. Kanske har det med socioekonomi att göra. Japanerna är t ex i framkant på förnedringsTV av sina egna medborgare och de verkar gladeligen delta...

Men för att återgå till topic så är det dels omöjligt att dra allt över en kam. USA är så mångkulturellt att generaliseringar egentligen är omöjligt. Allt beror på i vilken del av USA man befinner sig. Det är en enorm skillnad på California, Nebraska, Pennsylvania och Oregon. Samt inte minst, var i resp delstat. Eller inte egentligen vid närmare eftertanke. Folk som vi är rätt lika var vi än befinner oss. Vad vi oftast ser på TV är tämligen stereotypt. Visserligen är väldigt många hopplöst okunniga vad gäller allmänbildning som vi ser det men vi glömmer att de har en hel kontinent som land att hålla reda på. Hur mycket vet du själv om Litauen, Rumänien eller Slovenien? I aspekten av det, vad begärs man som amerikan kunna av Afrikas nationer t ex.?
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » mån 18 jun 2012, 22:36

tonyf skrev:
snobdok skrev:I väldigt många reklamer visas priser i dollar (inget subtilt här inte).
snobdok skrev:$-priser överallt.
För att addera ytterliggare till det anekdotiska evidenset. Jag såg själv detta i USA. US-dollarpriser. Överallt. SEK? Inte vad jag såg. Ingenstans! Ociviliserat. Ociviliserat var ordet.
Är det sant?! Otroligt vulgärt!
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 18 jun 2012, 23:48

Tråden flyttad till Lekstugan.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 19 jun 2012, 06:51

Jag har tittat en del på svenska deckare och långfilmer i TV. De svenskar jag sett där beter sig inte som se svenskar jag möter i vardagen. Märkligt att inte USA som kan styra allt tänkande i världen lyckas visa upp en represtativ bild av sitt vardagsliv i deckare och långfilmer i svensk TV.
They don't like it up'em, you know!

nide_j

Inlägg av nide_j » tis 19 jun 2012, 07:35

Erland skrev:Tja, min erfarenhet från när jag bodde i Atlanta 1993 var att myndigheter och liknande utgick från att folk är idioter.
Är det inte så att amerikanarna kan stämma företagen om saker inte är idiotsäkert förklarat eller varnat för?
Show me the science!

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 19 jun 2012, 11:45

nide_j skrev:
Erland skrev:Tja, min erfarenhet från när jag bodde i Atlanta 1993 var att myndigheter och liknande utgick från att folk är idioter.
Är det inte så att amerikanarna kan stämma företagen om saker inte är idiotsäkert förklarat eller varnat för?
Jo, ungefär så. Det kan vara en delförklaring.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 19 jun 2012, 12:38

USA, men även världen i övrigt, är i dag väldigt mångfacetterad av bra och dåliga inputs. Det är bara att välja och vraka efter tycke och smak. "Eat shit, billions of flyes can't be wrong"!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 19 jun 2012, 12:57

Fniss, fniss - jag måste fråga...

Snobdok, var det här ett inlägg där du väntade dig att folk skulle haka på och hata amerikaner och sedan skulle du säga: "Ha, ni har alltså FÖRDOMAR, ni menar alltså att ni gör skillnad på kulturer!? Ha!!!"

Säg att det var så, snälla, snälla.
We are the dead

snobdok

Inlägg av snobdok » tis 19 jun 2012, 13:41

Xantippa skrev:Fniss, fniss - jag måste fråga...

Snobdok, var det här ett inlägg där du väntade dig att folk skulle haka på och hata amerikaner och sedan skulle du säga: "Ha, ni har alltså FÖRDOMAR, ni menar alltså att ni gör skillnad på kulturer!? Ha!!!"

Säg att det var så, snälla, snälla.
"Tyvärr" var det inte det. Jag beskrev den bild jag får av amerikaner genom att se på amerikansk TV (främst reklamer). Jag nämner också att denna bild skiljer sig från den jag gjort mig genom filmer, TV-serier men även kontakter på nätet och irl.

Jag har personligen inget alls emot USA eller amerikaner egentligen. Här i Sverige delas folk upp i de som "hatar USA" och de som idealiserar USA. Den bild jag skildrar skiljer sig från dessa båda uppfattningar.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tis 19 jun 2012, 15:51

snobdok skrev: Jag har personligen inget alls emot USA eller amerikaner egentligen. Här i Sverige delas folk upp i de som "hatar USA" och de som idealiserar USA. Den bild jag skildrar skiljer sig från dessa båda uppfattningar.
Ja, skillnaden mellan hat och förakt är ju enorm...

Skriv svar