Svar till Var finns diskussioner mellan woos och skeptiker?

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Svar till Var finns diskussioner mellan woos och skeptiker?

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 20:13

Börjar inte skeptikerna och vetenskapsmännen och börja likna "woo:s" nu ;)
med tanke på de senaste upptäckterna inom kvantfysik och vårt multiuniversa med 11(?) dimensioner som tydligen har upptäckts.
http://www.youtube.com/watch?v=jI50HN0Kshg

Om vi tänker oss dessa dimensioner som "woo" i kontrast till spöken då är ju den nya vetenskapen mycket mer woo än vad någon människa har funderat ut tidigare, inkl alla religioner, UFO-besök, homeopati och allt annat som är wooooooo (WTF?).

En relaterad tanke: Om det finns oändligt(?) antal universum då borde sannolikheten för spöken, Gud, UFO:s mm, någonstans i något Universum, vara väldigt hög?

Jag tror på det och att ALLT finns - därmed har alla skeptiker fel om allt :D

--
ps.
Jag får bara svara i Lekstugan pga att jag är avstängd från att svara i andra forum
ds.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Svar till Var finns diskussioner mellan woos och skeptik

Inlägg av ulltand » fre 15 feb 2013, 20:25

Jacob skrev:Jag tror på det och att ALLT finns - därmed har alla skeptiker fel om allt :D
Okej, men det får du ta i en tråd i en annan dimension ;-)

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 20:31

Typsikt skeptikerbeteende att inte vilja diskutera det som inte kan påvisas svart på vitt.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 15 feb 2013, 20:55

Menar du att om man tror på allt har man rätt om allt? Det var nog det knasigaste resonemang jag läst tror jag.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » fre 15 feb 2013, 21:00

Jacob skrev:En relaterad tanke: Om det finns oändligt(?) antal universum då borde sannolikheten för spöken, Gud, UFO:s mm, någonstans i något Universum, vara väldigt hög?
Det är väl bara vad som finns i vårt eget universum är av något intresse.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 21:10

trilobite skrev:Menar du att om man tror på allt har man rätt om allt? Det var nog det knasigaste resonemang jag läst tror jag.
Nä, men om man erkänner de vetenskapligt accepterade hypoteserna som nu finns om allt, då blir det irrelevant och ointressant med nejsägare emot allt som är "woo" (enligt en värdslig och klassiskt "naturvetenskaplig" uppfattning). Eftersom vetenskapen själv är mer wooohooo än de konstigaste knäppgökarna som någonsin vågat logga in på detta forum :)

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 21:11

Tony skrev:
Jacob skrev:En relaterad tanke: Om det finns oändligt(?) antal universum då borde sannolikheten för spöken, Gud, UFO:s mm, någonstans i något Universum, vara väldigt hög?
Det är väl bara vad som finns i vårt eget universum är av något intresse.
Ungefär som att det enda som finns i din by eller i Sverige är av intresse? ;)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 15 feb 2013, 22:12

Jacob skrev:Börjar inte skeptikerna och vetenskapsmännen och börja likna "woo:s" nu ;)
med tanke på de senaste upptäckterna inom kvantfysik och vårt multiuniversa med 11(?) dimensioner som tydligen har upptäckts.
Snarare är det så att en matematisk beskrivning i en viss fysikalisk förklaringsmodell har 11 dimensioner. Dimensioner betyder dock inte var de flesta tror att det gör. Det är inget "magiskt" eller "mystiskt" med dimensioner (har inget med spöken att göra eller hur begreppet "dimension" används av pseudovetare), utan det är ett hyfsat väldefinierat matematiskt begrepp.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 22:28

Moridin skrev:
Jacob skrev:Börjar inte skeptikerna och vetenskapsmännen och börja likna "woo:s" nu ;)
Snarare är det så att en matematisk beskrivning i en viss fysikalisk förklaringsmodell har 11 dimensioner. Dimensioner betyder dock inte var de flesta tror att det gör. Det är inget "magiskt" eller "mystiskt" med dimensioner (har inget med spöken att göra eller hur begreppet "dimension" används av pseudovetare), utan det är ett hyfsat väldefinierat matematiskt begrepp.
Jag vet att det bygger på matematik - än så länge.
Men det är ju inte bara räkneexempel som vi talar om.
Det handlar ju också om inte helt ny verklighet i den fysiska - faktiska - verkligheten.
Och att den fysik som vi känner till sedan skolan inte är sann.
Vilket ställer allt på ända och gör fysiken konstigare än alla former av "övernaturlighet".

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 15 feb 2013, 22:35

Jacob skrev:Det handlar ju också om inte helt ny verklighet i den fysiska - faktiska - verkligheten.
Vilket ställer allt på ända och gör fysiken konstigare än alla former av "övernaturlighet".
Verkligheten är så klart identiskt oavsett vad vi tror om den. Den fysik vi lär oss i skolan är givetvis korrekt inom dess domäner. M-teori gör ju inte att GPS slutar fungera eller att kärnkraftverk automatiskt förstörs. Allt ställs alltså inte på ända, och fysik är inte konstigare än övernaturligt tjafs för det tidigare är, som forskningsfält, evidensbaserat, medan det senare inte är det.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 22:42

Moridin skrev:
Jacob skrev:Det handlar ju också om inte helt ny verklighet i den fysiska - faktiska - verkligheten.
Verkligheten är så klart identiskt oavsett vad vi tror om den. Den fysik vi lär oss i skolan är givetvis korrekt inom dess domäner. M-teori gör ju inte att GPS slutar fungera eller att kärnkraftverk automatiskt förstörs. Allt ställs alltså inte på ända, och fysik är inte konstigare än övernaturligt tjafs för det tidigare är, som forskningsfält, evidensbaserat, medan det senare inte är det.
Det var inte så jag menade. Jag menade att det som traditionellt anses vara mycket "wooo" för skeptiker (t.ex. spöken) plötsligt blev mycket mindre märkvärdigt än de som vetenskapsvälden numera själv föreslår som en ny multidiminesionell verklighet.

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » lör 16 feb 2013, 00:17

Jacob skrev:Det var inte så jag menade. Jag menade att det som traditionellt anses vara mycket "wooo" för skeptiker (t.ex. spöken) plötsligt blev mycket mindre märkvärdigt än de som vetenskapsvälden numera själv föreslår som en ny multidiminesionell verklighet.
Liknelse: Frekvens är ett begrepp med en väl definierad betydelse. Om jag säger att jag spelar en ton med frekvensen 440 Hz genom mina högtalare så är det inget wooigt med det. Om jag säger att jag förmår hela andra människor genom att medelst handpåläggning påverka deras frekvens (utan att närmare specificera vad jag avser med "frekvens") är woo-faktorn desto högre.

I fallet strängteori innebär inte de extra dimensionerna parallella verkligheter utan snarare extra "riktningar" som är vad jag förstår ihoprullade (typ går du ut genom det ena hållet kommer du in från det andra) och så små (på planckskala) att vi inte kan uppfatta dem. Finns det sådana dimensioner så finns det det, det är knappast märkligare än t.ex. kvantfysik (som inte råder några tvivel om att finns) och det gör inte spökhistorier ett dugg mer vetenskapliga.
Jacob skrev:den fysik som vi känner till sedan skolan inte är sann.
Den fysik (klassisk mekanik) vi lärde i skolan fungerar bra för att en normal person klara sig genom vardagen. Men det är sant att den inte är en korrekt beskrivning av verkligheten eftersom den utelämnar både relativitet och kvantfysik. Även om dessa områden verkar abstrakta finns det många exempel på hur de påverkar saker som är högst verkliga och lätta att observera (läs t.ex. om GPS-satelliter gällande relativitetsteori och tvåslitsexperimentet för kvantfysik). Men vid hastigheter betydligt lägre än ljusets och objekt större än väldigt väldigt små är skillnaderna mellan den korrekta beskrivningen och den newtonska beskrivningen av verkligheten försumbar.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 16 feb 2013, 07:23

Jacob skrev:Nä, men om man erkänner de vetenskapligt accepterade hypoteserna som nu finns om allt, då blir det irrelevant och ointressant med nejsägare emot allt som är "woo" (enligt en värdslig och klassiskt "naturvetenskaplig" uppfattning). Eftersom vetenskapen själv är mer wooohooo än de konstigaste knäppgökarna som någonsin vågat logga in på detta forum :)
Som skeptiker är man emot påståenden om exempelvis homeopati och spöken, om fenomenen skulle finnas så finns inget som säger att någon skulle ogilla dom.

Det finns ingen konkurrenssituation, det är inte så att man ogillar homeopatika för att man gillar evidensbaserad behandling, de är inte varandras motsatser i mitt sätt att se det. Ett vindkraftverk är inte motsatsen till en evighetsmaskin som inte finns eller som inte fungerar.

Ingen skeptiker är emot homeopatika för att det konkurrerar med annat, men det saknas helt evidens för att det fungerar, och det är det är påståenden om att det har effekt man ogillar.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 16 feb 2013, 07:27

Jacob skrev:Börjar inte skeptikerna och vetenskapsmännen och börja likna "woo:s" nu ;) ...
Jag tror på det och att ALLT finns - därmed har alla skeptiker fel om allt :D ... Jag får bara svara i Lekstugan pga att jag är avstängd från att svara i andra forum
Ditt inlägg här visar med all önskvärd tydlighet varför du passar bäst i Lekstugan.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 16 feb 2013, 08:51

Jacob skrev:Och att den fysik som vi känner till sedan skolan inte är sann.
Eh? Den är visst sann. Den är en väl fungerande modell inom sin begränsningar och så kommer varje modell att bli.. Vi kommer nog aldrig hitta en modell som där ingen detalj kan bli bättre utredd.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Skriv svar