Svar till Var finns diskussioner mellan woos och skeptiker?

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Re: Svar till Var finns diskussioner mellan woos och skeptik

Inlägg av Flabbergasted » lör 16 feb 2013, 09:19

Jacob skrev:Och att den fysik som vi känner till sedan skolan inte är sann.
Vilket ställer allt på ända och gör fysiken konstigare än alla former av "övernaturlighet".
Att man i [grund]skolan behöver förenkla fysiken en del för att eleverna ska kunna få grepp om huvuddragen gör den inte felaktig. Att vi inte räknar med relativitet eller kvantmekanik när vi tittar på fenomen i vår egen storleksskala har ju inget att göra med att vi gör fel, det handlar om en förenkling. Därför funkar Newtons lagar utmärkt när vi vill visa varför en långtradare som krockar med en personbil orsakar mer skador på personbilen än tvärt om. Hur tänkte du att man ska lära ut kvantfysik till elever som knappt behärskar multiplikationstabellen?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 16 feb 2013, 09:43

det handlar om en förenkling.
Precis, det är ju inte så att man lär ut tvärtom som i homeopatin...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 17 feb 2013, 14:09

Om vi återgår till oändligheten. Ni tror också på hypotesen om oändligt antal universa?
(Det vore konstigare nästan, om det bara fanns ett enda eller 156324 st?)
Om vi tror detta då tror vi också att det finns oändligt antal planeter med intelligent liv.
Förutsatt oändligt antal försök borde det någonstans ha uppstått en Gud, spöken, eller homeopati som faktiskt fungerar. Genom evolutionen eller genom andra processer som vi inte känner till.
Det är så jag menar med att "allt finns" och att det därför blir väldigt onödigt att ha en bestämd uppfattning om att vissa saker inte kan finnas.
För det kan de troligen visst göra om hela alltet är oändligt.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » sön 17 feb 2013, 15:34

Jacob skrev:Om vi återgår till oändligheten. Ni tror också på hypotesen om oändligt antal universa?
Ja, jag gör det.
Jacob skrev: Förutsatt oändligt antal försök borde det någonstans ha uppstått en Gud, spöken, eller homeopati som faktiskt fungerar.
Det är inte säkert. Det beror på definitionen av orden 'Gud', 'spöken', ... Det som är rent logiskt omöjligt händer inte även med oändligt antal försök.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 18 feb 2013, 09:37

Tony skrev:Det beror på definitionen av orden 'Gud', 'spöken', ... Det som är rent logiskt omöjligt händer inte även med oändligt antal försök.
Kvantfysiken har ju redan observerat saker som verkar logiskt helt omöjliga. T.ex. att en partikel kan vara i två tillstånd samtidigt.
Det är väl inte mer ologiskt då att det skulle kunna finnas intelligenta livsformer i gasform (spöken) eller i någon annan normalt osynlig form som ligger utanför de vanliga 4 dimensionerna som vi i dag kan föreställa oss genom att "tänka logiskt"? Jag tycker att det känns "mindre spooky" än kvantfysikens upptäckter. Tänk om det är så att "spöken" och "UFOs" är riktiga saker från andra dimensioner som väldigt sällan kan observeras eller som väldigt sällan uppenbarar sig? Jag tror inte direkt att det är så, för det finns egentligen inget som tyder på det just nu. Men det skulle kunna vara så. Och det skulle kunna förklara väldigt många "övernaturliga observationer" som människor har hävdat att de har gjort genom historien. Om vi tänker oss att det finns 11 dimensioner. Var finns dimensionerna då? Långt borta i en annan galax eller finns de över allt hela tiden, även här och nu?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 18 feb 2013, 13:52

Skillnaden mellan kvantfysik och spöken är att för kvantfysik finns en matematisk teori som stämmer helt med alla experiment. För spöken finns det ingen teori och knappt några pålitliga observationer heller.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 18 feb 2013, 14:42

Flabbergasted skrev:
Jacob skrev:Och att den fysik som vi känner till sedan skolan inte är sann.
Vilket ställer allt på ända och gör fysiken konstigare än alla former av "övernaturlighet".
Att man i [grund]skolan behöver förenkla fysiken en del för att eleverna ska kunna få grepp om huvuddragen gör den inte felaktig. Att vi inte räknar med relativitet eller kvantmekanik när vi tittar på fenomen i vår egen storleksskala har ju inget att göra med att vi gör fel, det handlar om en förenkling. Därför funkar Newtons lagar utmärkt när vi vill visa varför en långtradare som krockar med en personbil orsakar mer skador på personbilen än tvärt om. Hur tänkte du att man ska lära ut kvantfysik till elever som knappt behärskar multiplikationstabellen?
Väntar fortfarande på att du ska förklara vad du menar med ditt påstående ovan.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 18 feb 2013, 15:18

Flabbergasted skrev:Väntar fortfarande på att du ska förklara vad du menar med ditt påstående ovan.
Jag vet inte vad jag ska förklara.
Samt om du uppfattar mig som en komplett idiot då förstår jag inte varför du ens bryr dig.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 18 feb 2013, 15:20

Tony skrev:Skillnaden mellan kvantfysik och spöken är att för kvantfysik finns en matematisk teori som stämmer helt med alla experiment. För spöken finns det ingen teori och knappt några pålitliga observationer heller.
Min teori om spöken - t.ex. - är det är sannolikt att de finns givet ett oändligt antal universa.
Är det en orimlig teori?

Samt att spöken, gud, eller what ever är "peanuts" och därför meningslösa ting att diskutera kontra 11 dimensioner - som föreslår en mycket märkligare verklighet.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 18 feb 2013, 18:06

Jacob skrev:Min teori om spöken - t.ex. - är det är sannolikt att de finns givet ett oändligt antal universa.
Det du kallar 'teori' här är alltså endast att de finns? Det är ju ingen teori man har någon nytta av. Den går inte att räkna på. Den förklarar inget om hur spöken fungerar eller vad de består av. Den ger ingen information om vilka experiment man ska göra för att få några observerbara mätresultat av spöken.

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » mån 18 feb 2013, 18:48

Jacob skrev:
Flabbergasted skrev:Väntar fortfarande på att du ska förklara vad du menar med ditt påstående ovan.
Samt om du uppfattar mig som en komplett idiot då förstår jag inte varför du ens bryr dig.
Visst är det enkelt att dra sig undan med påståendet att man själv är en komplett idiot? Jag gör det själv, förmodligen alldeles för ofta. Mest för att slippa förklara vad jag menade med det jag sa innan (du kommer snart att få se mig göra det).

Du påstår att den fysik "vi lärde oss i skolan" (vet inte om du här påstår att det lärs ut annan sorts fysik i dag än när "vi" gick i skolan, men det kanske inte är relevant) inte är sann.
Förklara då på vilket sätt den inte är sann. Vad är lögn?
Och att den dessutom "ställer allt på ända"?! Det är ju inga små grejer du påstår här, faktiskt.
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 18 feb 2013, 18:58

Jacob skrev:Om vi återgår till oändligheten. Ni tror också på hypotesen om oändligt antal universa?
(Det vore konstigare nästan, om det bara fanns ett enda eller 156324 st?)
Om vi tror detta då tror vi också att det finns oändligt antal planeter med intelligent liv.
Förutsatt oändligt antal försök borde det någonstans ha uppstått en Gud, spöken, eller homeopati som faktiskt fungerar. Genom evolutionen eller genom andra processer som vi inte känner till.
Det är så jag menar med att "allt finns" och att det därför blir väldigt onödigt att ha en bestämd uppfattning om att vissa saker inte kan finnas.
För det kan de troligen visst göra om hela alltet är oändligt.
Man kan inte dra de slutsatser du gör. Det finns oändligt många heltal, men det gör inte att det finns ett heltal n så att n + 1 = n

Ett oändligt antal gör alltså inte att det måste finnas något element som har någon godtycklig egenskap.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 18 feb 2013, 19:44

Jacob skrev:
Nej, nej, inte en komplett idiot...
Se i övrigt KA67:s inlägg ovan: du gör ett svårförståerligt och till synes grundlöst påstående om den fysik vi lär oss i skolan, nu ombeds du förklara vad du menar och backa upp det påståendet med argument. Eller så tar du helt enkelt tillbaks påståendet och medger att du pratade i nattmössan.

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » mån 18 feb 2013, 21:30

Den grundläggande frågan är väl inte så dum, om jag förstår den på rätt sätt. Jag försöker mig på en egen version och ett eget svar, sen får Jacob bedöma om jag lyckades pricka in några av hans funderingar.

FRÅGA: Förutsatt att universum är oändligt (och materia jämnt distribuerat) borde vad som helst som överhuvudtaget kan existera ha uppstått någonstans. Är det rimligt att anta att det någonstans spontant uppstått spöken och gudar?

SVAR: Nej. Spöken och gudar är per definition övernaturliga fenomen. Eftersom övernaturliga fenomen per definition inte tillåts existera enligt de fysiska lagarna kan de inte heller uppstå av slump oberoende av hur länge vi väntar. Man kan förstås påstå att det finns moderata spöken och gudar som går med på existera enligt gällande fysiska lagar, men då påstår jag att det inte är fråga om spöken och gudar alls eftersom de saknar övernaturliga förmågor.

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » mån 18 feb 2013, 23:09

Jacob skrev:Samt att spöken, gud, eller what ever är "peanuts" och därför meningslösa ting att diskutera kontra 11 dimensioner - som föreslår en mycket märkligare verklighet.
En annan mycket viktig poäng: Märkligare för vem? Orsaken till att vi uppfattar 10+1 dimensioner som märkligt är nog för att vi enbart kan se tre. Objektivt sett kan knappast det ena antalet dimensioner uppfattas som märkligare än det andra. Världen bryr sig knappast om hur den uppfattas av oss.

Samma sak gäller för kvantfysik; kvantmekanik är en uppsättning regler, klassisk mekanik en annan. Vem ska bedöma vilken är märkligare? Att vi uppfattar klassisk mekanik som normalt beror på att vi är så förbaskat stora.

Skriv svar