Lågkolhydratkost bäst för vikten

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Lågkolhydratkost bäst för vikten

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 21:04

Nu verkar det vara klarlagt.
Kostdoktorn presenterar på sin blogg
18 studier av högsta klass (RCT): Lågkolhydratkost effektivare än fett- och kalorisnål kost för vikten.
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/stu ... ydratkost/
Fortfarande skeptiska?
Då måste jag ställa frågan:
Är "skeptikerna" här på forumet faktiskt intresserade av vetenskap?
Eller är ni mest intresserade av att vara politiskt korrekta och socialt accepterade inom skeptikerklubben?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Stollan

Re: Lågkolhydratkost bäst för vikten

Inlägg av Stollan » fre 15 feb 2013, 21:35

Har vi inte redan 100 trådar om LCHF som du startat? Räcker det inte med en?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 21:38

Nej, jag har aldrig startat en tråd om LCHF på detta forum vad jag kan minnas just nu.
Dessutom har jag blivit bannad från de få trådarna som finns om LCHF då man tydligen ansåg att jag var för otrevlig i de trådarna.
Du verkar spinna vidare på samma koncept: begränsa antal trådar, begränsa möjligheten för "motståndarsidan" att delta i trådarna.
Skeptikerrörelsen. I ett nötskal. Woooo!
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 15 feb 2013, 21:44

Sluta pallra nu. Håll dig till reglerna och debattera som en vuxen så är det inga problem.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 21:54

Jag ser inga problem med trådstarten alls men däremot ser jag problemet att det blir tjaffs i stället för saklig diskussion om den faktiska vetenskapen.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 15 feb 2013, 21:56

Som tidigare: lågkolhydratkost är inte samma sak som LCHF, för LCHF har ytterligare en komponent som inte testas när man testar enbart lågkolhydratkost.

Vissa studier stödjer inte heller din tes t.ex. 16 drar slutsatsen att "An LC does not impair FMD. We observed beneficial effects of both diets on most of the CVD risk factors measured.", vilket inte är samma sak som "Lågkolhydratkost effektivare än fett- och kalorisnål kost för vikten".

Jag misstänker att liknande problem finns för många andra i listan, men du får göra din egen hemläxa för dem. :)
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 feb 2013, 22:47

Moridin skrev:Som tidigare: lågkolhydratkost är inte samma sak som LCHF, för LCHF har ytterligare en komponent som inte testas när man testar enbart lågkolhydratkost.

Vissa studier stödjer inte heller din tes t.ex. 16 drar slutsatsen att "An LC does not impair FMD. We observed beneficial effects of both diets on most of the CVD risk factors measured.", vilket inte är samma sak som "Lågkolhydratkost effektivare än fett- och kalorisnål kost för vikten".

Jag misstänker att liknande problem finns för många andra i listan, men du får göra din egen hemläxa för dem. :)
Det riktigt intressanta borde väl ändå vara att det inte verkar finnas några resultat alls som visar att en riktig högklolhydratdiet (>70%) verkar bra för hälsan.

Men skit samma när man kan anmärka på smådetaljer om hur man exakt ska definiera lågkolhydratdiet.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 16 feb 2013, 10:11

Huruvida "en riktig högkolhydratdiet" är bra för hälsan är irrelevant för huruvida LCHF är det.

Jag har inte anmärkt på smådetaljer, utan påpekat att (1) LCHF inte är identiskt med lågkolhydratdieter för att LCHD har ytterligare en potentiellt hälsofarlig komponent, (2) en del av studierna du länkar till stödjer inte din position.

Dessa invändningar står än så länge obesvarade.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 17 feb 2013, 14:00

Vad anser du vara den stora skillnaden mellan "lågkolhydratdiet" och LCHF?
Jag anser att LCHF är en lågkolhydratdiet och att forskning om lågkolhydratdieter oftast är revelant för att stödja LCHF-ätares position.
Skillnaden mellan "riktig LCHF" och dessa lågkolhydratdieter är oftast en mindre skillnad än skillnaden mellan Livsmedelsverkets (fd) rek på 60% kolhydrater och lågkolhydratkost på 10-20% kolhydrater.
Jag tycker att det är en rent oärlig argumentation att säga att lågkolhydratdieter på 10-20% kh är något "helt annat" än LCHF på 5-10% och att sådana fakta inte alls är applicerbara på något sätt.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » sön 17 feb 2013, 14:11

Jacob skrev:Vad anser du vara den stora skillnaden mellan "lågkolhydratdiet" och LCHF?
Jag anser att LCHF är en lågkolhydratdiet och att forskning om lågkolhydratdieter oftast är revelant för att stödja LCHF-ätares position.
Skillnaden mellan "riktig LCHF" och dessa lågkolhydratdieter är oftast en mindre skillnad än skillnaden mellan Livsmedelsverkets (fd) rek på 60% kolhydrater och lågkolhydratkost på 10-20% kolhydrater.
Jag tycker att det är en rent oärlig argumentation att säga att lågkolhydratdieter på 10-20% kh är något "helt annat" än LCHF på 5-10% och att sådana fakta inte alls är applicerbara på något sätt.
Hur vanligt är det att man är överviktig om man följer Livsmedelsverkets rekommendationer?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 17 feb 2013, 14:16

Jacob skrev:Vad anser du vara den stora skillnaden mellan "lågkolhydratdiet" och LCHF?
HF så klart!
Mitt argument är inte: "LCHF är inte en lågkolhydratdiet", utan "forskning på lågkolhydratdiet och dess påverkan på hälsan kan inte nödvändigtvis extrapoleras till LCHF". Just på grund av att LCHF inte bara är LC, utan även HF.

Forskningens slutsatser efter att ha studerat bananer ("lågkolhydratdieter som inte är LCHF") behöver inte gälla för äpplen ("LCHF"), trots att båda är frukter ("lågkolhydratdieter").

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 17 feb 2013, 14:19

ulltand skrev:
Hur vanligt är det att man är överviktig om man följer Livsmedelsverkets rekommendationer?
Det är nog inte många som gör det - eftersom svenska Livsmedelsverket propagerar för en mycket asketisk livsföring enligt svensk, lutheransk jantelagstradition. De rekommenderar t.ex. en halv bulle i veckan. De flesta jag känner äter minst en bulle åt gången, jag tror aldrig jag har sett någon dela en bulle i två delar om det inte är till väldigt små barn. Så visst - man kan nog klara sig från övervikt om man ska äta 60% kh, förutsatt att man äter extremt begränsat och disciplinerat och/eller tillsammans med daglig motion, minst 45 minuter. Men detta verkar ju inte vara en framkomlig väg då övervikten bara ökar (verkar iofs som att fetma och övervikt har minskat lite de senaste par åren, jag gissar pga LCHF).

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 17 feb 2013, 14:21

Moridin skrev:
HF så klart!
Mitt argument är inte: "LCHF är inte en lågkolhydratdiet", utan "forskning på lågkolhydratdiet och dess påverkan på hälsan kan inte nödvändigtvis extrapoleras till LCHF". Just på grund av att LCHF inte bara är LC, utan även HF.

Forskningens slutsatser efter att ha studerat bananer ("lågkolhydratdieter som inte är LCHF") behöver inte gälla för äpplen ("LCHF"), trots att båda är frukter ("lågkolhydratdieter").
I samtliga fall är det alltså bara extrema högproteindieter som studerats? Verkar konstigt, men okej..

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » sön 17 feb 2013, 14:29

Jacob skrev:De rekommenderar t.ex. en halv bulle i veckan. De flesta jag känner äter minst en bulle åt gången, jag tror aldrig jag har sett någon dela en bulle i två delar om det inte är till väldigt små barn.
Hehe, ja det känns lite överdrivet, jag vill nog ha en hel bulle. Har du någon källa?
Jacob skrev:(verkar iofs som att fetma och övervikt har minskat lite de senaste par åren, jag gissar pga LCHF).
Intressant om det är så, men du verkar osäker på om verkligen övervikten minskat, och om det i så fall beror på LCHF. Någon källa här?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 18 feb 2013, 12:38

ulltand skrev:Hehe, ja det känns lite överdrivet, jag vill nog ha en hel bulle. Har du någon källa?

http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.19276 ... e-i-veckan
ulltand skrev:Intressant om det är så, men du verkar osäker på om verkligen övervikten minskat, och om det i så fall beror på LCHF. Någon källa här?
Hittar inte det tyvärr. Kanske blandar ihop det med uppgifter om att svenskarna blir allt mer hjärtfriska :)
http://www.kostdoktorn.se/svenskarna-al ... nius-saga/

Det går väl aldrig att veta om det har med LCHF att göra. Men jag tror att det är en faktor, pga att LCHF är den mest populära dieten just nu:
http://www.kostdoktorn.se/lchf-annu-ove ... i-sverige/

Skriv svar