Lågkolhydratkost bäst för vikten

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Lågkolhydratkost bäst för vikten

Inlägg av VeVeN » mån 18 feb 2013, 14:04

Finns det någonting som LCHF inte är det perfekta medlet för / mot? :wink:
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 18 feb 2013, 15:22

VeVeN skrev:Finns det någonting som LCHF inte är det perfekta medlet för / mot? :wink:
Ja, det är inte en bra metod för skeptiker/PK:ister :) Du riskerar häxjakt och annat otrevligt.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 18 feb 2013, 20:06

Jacob skrev:
VeVeN skrev:Finns det någonting som LCHF inte är det perfekta medlet för / mot? :wink:
Ja, det är inte en bra metod för skeptiker/PK:ister :) Du riskerar häxjakt och annat otrevligt.
Tror du har rätt där. LCHF är ju uppenbart mest som en en religiös väckelserörelse av den sort som förutsätter total hängivenhet och där varje tillstymmesle till tvivel obönhörligtt klassas som biblisk ondska.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 19 feb 2013, 20:50

VeVeN skrev:Tror du har rätt där. LCHF är ju uppenbart mest som en en religiös väckelserörelse av den sort som förutsätter total hängivenhet och där varje tillstymmesle till tvivel obönhörligtt klassas som biblisk ondska.
Är du en sån där "näthatare"?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 19 feb 2013, 20:54

Jacob skrev:
ulltand skrev:Hehe, ja det känns lite överdrivet, jag vill nog ha en hel bulle. Har du någon källa?

http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.19276 ... e-i-veckan
Kul, jag trodde aldrig jag skulle kunna få en LCHF:are att tycka man ska trycka i sig mer kolhydrater än vad Livsmedelsverket rekommenderar.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 19 feb 2013, 22:00

Jacob skrev:
VeVeN skrev:Tror du har rätt där. LCHF är ju uppenbart mest som en en religiös väckelserörelse av den sort som förutsätter total hängivenhet och där varje tillstymmesle till tvivel obönhörligtt klassas som biblisk ondska.
VEM eller VAD är det jag hart uttryckt hat mot?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 20 feb 2013, 09:08

Jacob skrev:
ulltand skrev:Hehe, ja det känns lite överdrivet, jag vill nog ha en hel bulle. Har du någon källa?

200kcal om dagen för en person med lågt energibehov ger en halv chokladboll om dagen. Läst men ej förstått.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 19:26

ulltand skrev:
Jacob skrev:

Kul, jag trodde aldrig jag skulle kunna få en LCHF:are att tycka man ska trycka i sig mer kolhydrater än vad Livsmedelsverket rekommenderar.
Om man äter LCHF är bullar så klart uteslutet.
Däremot kan man gotta sig med LCHF-alternativ t.ex. LCHF-pannkakor med vispgrädde och hallon.
Senast redigerad av 1 Jacob, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 19:28

VeVeN skrev:
Jacob skrev:
VEM eller VAD är det jag hart uttryckt hat mot?
Du förolämpar mig och många andra som äter LCHF när du skriver att vi ingår i en "religiös väckelserörelse".
Hat är väl att ta i, men du uttrycker ju en avsky mot oss som jag tolkar dig.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 20 feb 2013, 20:36

Jacob skrev:Du förolämpar mig och många andra som äter LCHF när du skriver att vi ingår i en "religiös väckelserörelse".
Det är knappast anmärkningsvärt att kalla en sekt för en sekt. Normala människor härjar inte runt i den binära rymden och missionerar om sina matvanor, men om man gör det får man nog finna sig i att bli betraktad som en avvikare. Kränkt eller inte.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 20 feb 2013, 20:52

Jacob skrev:De rekommenderar t.ex. en halv bulle i veckan. De flesta jag känner äter minst en bulle åt gången, jag tror aldrig jag har sett någon dela en bulle i två delar om det inte är till väldigt små barn.
Jacob skrev:Om man äter LCHF är bullar så klart uteslutet.
En halv bulle är för lite, och en halv bulle är för mycket?

(De flesta du känner äter alltså varken efter Livsmedelsverkets rekommendationer, eller LCHF.)

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 23:06

pwm skrev:
Jacob skrev:Du förolämpar mig och många andra som äter LCHF när du skriver att vi ingår i en "religiös väckelserörelse".
Det är knappast anmärkningsvärt att kalla en sekt för en sekt. Normala människor härjar inte runt i den binära rymden och missionerar om sina matvanor, men om man gör det får man nog finna sig i att bli betraktad som en avvikare. Kränkt eller inte.
Och jag tycker att din inställning är avvikande, eftersom din inställning är fientlig, oärlig och feg. De flesta människor ägnar sig inte åt sånt.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 23:08

ulltand skrev:
Jacob skrev:De rekommenderar t.ex. en halv bulle i veckan. De flesta jag känner äter minst en bulle åt gången, jag tror aldrig jag har sett någon dela en bulle i två delar om det inte är till väldigt små barn.
Jacob skrev:Om man äter LCHF är bullar så klart uteslutet.
En halv bulle är för lite, och en halv bulle är för mycket?
(De flesta du känner äter alltså varken efter Livsmedelsverkets rekommendationer, eller LCHF.)
En halv bulle är för mycket om man vill vara i ketos.
Men du har missuppfattat min poäng. Antagligen medvetet eftersom du älskar att bråka lite på Internet? :)

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 20 feb 2013, 23:14

Jacob skrev:Men du har missuppfattat min poäng. Antagligen medvetet eftersom du älskar att bråka lite på Internet? :)
Om du ena sekunden anser att en halv bulle är för lite, och nästa att det är för mycket, så beror det på att jag vill bråka?

Hur fick du ihop det?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 23:29

ulltand skrev:
Jacob skrev:Men du har missuppfattat min poäng. Antagligen medvetet eftersom du älskar att bråka lite på Internet? :)
Om du ena sekunden anser att en halv bulle är för lite, och nästa att det är för mycket, så beror det på att jag vill bråka?

Hur fick du ihop det?
Sorry, nej, i så fall har du missuppfattat mig fullständigt. Kanske var jag otydlig.
Min poäng är att Livsmedelsverkets råd är orealistiska då ganska få människor nöjer sig med att unna sig en halv bulle i veckan.
Dessa vanliga människor kommer ändå att följa de klassiska kostråden i större drag, sånt som man kanske har lärt sig i skolan eller av föräldrar och som bygger på denna klassiska uppfattningen om att man måste äta 50-60% kolhydrater, annars dör hjärnan, typ. Men knappast troligt att de därför stannar vid 100 gram pasta, en halv bulle i veckan, eller 25 gram potatischips, 3 vingummin och ett halvt glas läsk till lördagsfilmen.

Skriv svar