Lågkolhydratkost bäst för vikten

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Lågkolhydratkost bäst för vikten

Inlägg av ulltand » tor 21 feb 2013, 00:02

Jacob skrev:Sorry, nej, i så fall har du missuppfattat mig fullständigt. Kanske var jag otydlig.
Min poäng är att Livsmedelsverkets råd är orealistiska då ganska få människor nöjer sig med att unna sig en halv bulle i veckan.
Men nu är det inte så att kostrådet är "en halv bulle i veckan", det är helt enkelt något du måste missförstått. Du såg antagligen inte att det på bilden förutom en halv bulle fanns godis och läsk, än mindre såg du nog bildtexten om att rådet gällde barn 2-6 år.

Och att Livsmedelsverket rekommenderar ett lågt intag av snabba kolhydrater torde väl inte vara kontroversiellt för dig, det är väl precis vad LCHF:are också gör, eller?

Men om vi glömmer vad du tidigare sagt, och går på ditt nya: Är felet med Livsmedelsverkets råd alltså att det är svårt att följa? Inte att det finns hälsonackdelar om man följer råden?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 21 feb 2013, 00:34

Jacob skrev:Min poäng är att Livsmedelsverkets råd är orealistiska då ganska få människor nöjer sig med att unna sig en halv bulle i veckan.
Om det är orealistiskt, är då inte LCHF ännu mer orealistiskt?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 21 feb 2013, 00:37

Jacob skrev:Dessa vanliga människor kommer ändå att följa de klassiska kostråden i större drag, sånt som man kanske har lärt sig i skolan eller av föräldrar och som bygger på denna klassiska uppfattningen om att man måste äta 50-60% kolhydrater, annars dör hjärnan, typ.
Den "klassiska uppfattningen" är nog mindre klassisk än du tror (eller vill påskina).

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 22 feb 2013, 21:57

micke.d skrev:
Jacob skrev:Min poäng är att Livsmedelsverkets råd är orealistiska då ganska få människor nöjer sig med att unna sig en halv bulle i veckan.
Nej, tvärtom, jag njuter av grädde och smör varje dag + behåller vikten eller går ner i vikt beroende på hur strikt jag är.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 22 feb 2013, 22:02

micke.d skrev:
Jacob skrev:Dessa vanliga människor kommer ändå att följa de klassiska kostråden i större drag, sånt som man kanske har lärt sig i skolan eller av föräldrar och som bygger på denna klassiska uppfattningen om att man måste äta 50-60% kolhydrater, annars dör hjärnan, typ.
Den "klassiska uppfattningen" är nog mindre klassisk än du tror (eller vill påskina).
Jag grundar detta på Livsmedlesverkets råd, inget annat.
Men OK, de har sedermera tagit bort andelen kolhydrater som ett kriterie för en god kosthållning..
Kanske INTE vad du hade hoppats på, men så är det nu, skeptikern.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 26 feb 2013, 19:55

Jacob skrev:Jag grundar detta på Livsmedlesverkets råd, inget annat.
De har aldrig påstått något sådant. Någonsin.
Jacob skrev:Men OK, de har sedermera tagit bort andelen kolhydrater som ett kriterie för en god kosthållning..
Kanske INTE vad du hade hoppats på, men så är det nu, skeptikern.
Bortsett från att du ljuger om vad livsmedelsverket sagt, så är det väl ingen som skulle ifrågasätta vad de rekommenderar så länge som det bygger på vetenskapliga undersökningar?

Menar du på allvar att folk på forumet tycker tvärtom mot dig, bara för att de vill att du skall ha fel, eller vad menar du egentligen?
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 26 feb 2013, 20:32

Åt lagom mycket och allsidigt.
Motionera så där lagom.

Alla "extremdieter" är av ondo... LCHF är en av dem.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 26 feb 2013, 23:42

Jacob skrev:
micke.d skrev:
Nej, tvärtom, jag njuter av grädde och smör varje dag + behåller vikten eller går ner i vikt beroende på hur strikt jag är.
Ok. Din position är alltså att Livsmedelsverkets råd är orealistiska eftersom ganska få människor nöjer sig med en halv bulle i veckan, medan LCHF, med noll bullar i veckan, är realistiskt.

Verkar vettigt.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 07 mar 2013, 22:50

micke.d skrev: Ok. Din position är alltså att Livsmedelsverkets råd är orealistiska eftersom ganska få människor nöjer sig med en halv bulle i veckan, medan LCHF, med noll bullar i veckan, är realistiskt.
Verkar vettigt.
Med LCHF kan man "unna sig" fet mat som många tycker om och/eller kan lära sig att tycka om - i stället för de onödiga kolhydraterna som det lätt blir för många av.
T.ex. kan du som snacks äta fet ost och korv - detta är alltså helt enligt dieten och det hjälper oss att gå ner i vikt. Vilket vanligt snacks som popcorn inte gör.
Likadant med bakverk - det finns många varianter enligt LCHF-dieten som ej innehåller socker eller mjöl.
Likadant med vanlig mat - det finns massor med recept som är fantastiska och lyxiga, utan kolhydrater.
Du kan alltså äta och vara glad, du behöver inte "banta" eller "plåga dig" genom att gå hungrig. Det är den stora poängen med LCHF.
Det är därför som det är lättare och det är därför som det fungerar för så många. Men det är så klart individuellt. En del föredrar och lyckas med en kolhydratmetod som t.ex. GI. Helt OK för mig om man föredrar det. Men det har inte funkat för mig i alla fall.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 12 apr 2013, 16:00

TV4-inslag om mindre kolhydrater i nya officiella kostrekommendationer
http://www.kostdoktorn.se/tv4-om-mindre ... smodellen/

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 19 apr 2013, 22:06

Jacob skrev:TV4-inslag om mindre kolhydrater i nya officiella kostrekommendationer
Jag vet - vi tiger ihjäl sanningen, då kan vi fortsätta vårt "VOF"-gäng utan några yttre störningar.

Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Lågkolhydratkost bäst för vikten

Inlägg av herj » lör 20 apr 2013, 00:24

Jacob skrev:
Jacob skrev:TV4-inslag om mindre kolhydrater i nya officiella kostrekommendationer
Jag vet - vi tiger ihjäl sanningen, då kan vi fortsätta vårt "VOF"-gäng utan några yttre störningar.
Du kunde inte lägga detta i nån av dina andra lchf-trådar?

Tack tycker innehållet kan flyttas eller att hela tråden helt enkelt slaskas då det redan finns x antal trådar om lchf. Fanatikerna behöver inte ha flera trådar.

Ps. Jag är inte med i vof bara medlem på forumet. ds.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 02 maj 2013, 22:12

herj skrev: Du kunde inte lägga detta i nån av dina andra lchf-trådar?
Tack tycker innehållet kan flyttas eller att hela tråden helt enkelt slaskas då det redan finns x antal trådar om lchf. Fanatikerna behöver inte ha flera trådar.
Censur!!

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 03 maj 2013, 05:41

Jacob skrev:
herj skrev: Du kunde inte lägga detta i nån av dina andra lchf-trådar?
Censur!!
Skaffa en ordbok. Du vet uppenbarligen inte vad ordet censur betyder. Och inte ordet "bannad" eller.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
delfinenflipper

Inlägg av delfinenflipper » fre 03 maj 2013, 13:17

jag gick ner 30 kg med lchf. mår prima

Skriv svar