Lågkolhydratkost bäst för vikten

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: Lågkolhydratkost bäst för vikten

Inlägg av Jacob » fre 24 maj 2013, 19:50

kaxiga Z skrev:Du tänker på val/säl och fisk (traditionell eskimåmat)? Det är omättat/fleromättat fett.

Inte mättat, som lchf till största delen verkar bestå av.
Vad får dig att tro detta? Den generella LCHF-uppfattningen verkar snarare vara att typen av fett inte är så viktig som ofta görs gällande, men att naturligt fett från t.ex. gris och fisk är bra. Genom att man äter de flesta fettrika livsmedlen som finns (bacon, lax, grädde, etc) så kommer man att få i sig en bra mix av de olika slags livsmedelsfetterna, och därför är det inte ett problem generellt. Har aldrig hört talas om någon som förespråkar att man BARA ska äta mättat fett. Du spär på hatet och mytbildningen mot LCHF. Varför?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Re: Sv: Lågkolhydratkost bäst för vikten

Inlägg av Flabbergasted » fre 24 maj 2013, 20:08

Jacob skrev:Jag anser att LCHF är mycket intressant ur ett vetenskapligt perspektiv och att det här bör diskuteras mer. Men det går inte på vof.se/forum eftersom ämnet är avskytt, av någon anledning som jag inte känner till. Inte helt omöjligt att det beror på prestige.
Du är ju för rolig :lol:
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 24 maj 2013, 20:16

Jag anser att LCHF är mycket intressant ur ett vetenskapligt perspektiv och att det här bör diskuteras mer.
Det är ju liksom inte så att inte såväl mättat fett och lågkolhydratkost inte studerats vetenskapligt, men att LCHF fått ett litet skamfilat rykte och anses som pseudovetenskap gränsande till kult kanske beror litet på förgrundsfigurernas ibland ganska obalanserade uttalanden...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Litenklen

Inlägg av Litenklen » fre 24 maj 2013, 20:24

kipphebel3 skrev:
Jag anser att LCHF är mycket intressant ur ett vetenskapligt perspektiv och att det här bör diskuteras mer.
Det är ju liksom inte så att inte såväl mättat fett och lågkolhydratkost inte studerats vetenskapligt, men att LCHF fått ett litet skamfilat rykte och anses som pseudovetenskap gränsande till kult kanske beror litet på förgrundsfigurernas ibland ganska obalanserade uttalanden...
Du kan väl inte mena "fettdoktorn" ?? :wink:
Hennes uttalanden var väl heeeelt ballanserade & underbyggda?
Eller? :lol:

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 24 maj 2013, 20:25

Flabbergasted skrev:Du är ju för rolig :lol:
DU är ju för rolig när du odlar den här sektmentaliteten som jag har tagit upp i andra trådar.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 24 maj 2013, 20:27

kipphebel3 skrev:Det är ju liksom inte så att inte såväl mättat fett och lågkolhydratkost inte studerats vetenskapligt, men att LCHF fått ett litet skamfilat rykte och anses som pseudovetenskap gränsande till kult kanske beror litet på förgrundsfigurernas ibland ganska obalanserade uttalanden...
Den här inställningen som du uppvisar nu, att fokusera på "förgrundsfigurerna", är ju knappast en vetenskaplig inställning, eller hur? Det är snarare än Woo-inställning?

Litenklen

Inlägg av Litenklen » fre 24 maj 2013, 20:31

Jacob skrev:
kipphebel3 skrev:Det är ju liksom inte så att inte såväl mättat fett och lågkolhydratkost inte studerats vetenskapligt, men att LCHF fått ett litet skamfilat rykte och anses som pseudovetenskap gränsande till kult kanske beror litet på förgrundsfigurernas ibland ganska obalanserade uttalanden...
Den här inställningen som du uppvisar nu, att fokusera på "förgrundsfigurerna", är ju knappast en vetenskaplig inställning, eller hur? Det är snarare än Woo-inställning?
Läser du bara det du känner för i inlägg som du inte gillar?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 24 maj 2013, 20:40

Litenklen skrev:Läser du bara det du känner för i inlägg som du inte gillar?
Jag läser hela inlägget innan jag svarar på det.

Litenklen

Inlägg av Litenklen » fre 24 maj 2013, 20:47

Jacob skrev:
Men du verkar ha stora problem att svarar på hela inlägget...
Men du kommer säkert att påstå att du bara svarar på det du känner för att svara på...

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 24 maj 2013, 20:48

Litenklen skrev:
Jacob skrev:
Men du verkar ha stora problem att svarar på hela inlägget...
Men du kommer säkert att påstå att du bara svarar på det du känner för att svara på...
Vad gäller saken?

Litenklen

Inlägg av Litenklen » fre 24 maj 2013, 20:53

Läs & försök förstå, om du har problem så hör av dig så kan säkert jag & flera hjälpa dig..

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 24 maj 2013, 22:07

Litenklen skrev:Läs & försök förstå, om du har problem så hör av dig så kan säkert jag & flera hjälpa dig..
Jag har läst och förstår att du är dryg. Vad mer ville du framföra?

Litenklen

Inlägg av Litenklen » fre 24 maj 2013, 22:14

Jacob skrev:
Litenklen skrev:Läs & försök förstå, om du har problem så hör av dig så kan säkert jag & flera hjälpa dig..
Men lilla du, du har fortfarande inte svarat på hela inlägget....
Om du tycker att ad hominem är kul så säger det mer om dig än om mig..

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » fre 24 maj 2013, 23:59

Jacob skrev:
herj skrev: Nu vet jag inte varför du sitter i lekstugan. Men du har fått påtalat det av moderator via pm. Som jag förstår det så har du även möjlighet att släppas tillbaka till övriga forumet. Men som du har fört dig i vissa trådar så hoppas jag att det är långt bort. Att vilja få bort alla otaliga lchftrådar är helt enkelt för att det inte krävs en massa trådar om exakt samma ämne. Så sluta kasta på dig offerkoftan. Anpassa dig efter det moderatorerna säger. Då kommer du sbart att ha ecakt samma rättigheter att vara i andra kategorier precis som andra.
Jag har inte undersökt det i detalj, men jag skulle tro att det finns fler trådar av typen "Woa! jag har hittat en häxa i en liten by nånstans som tror att hon kan heala folk med kristaller". (Alltså, intellektuellt och vetenskapligt sett helt oviktiga trådar), JÄMFÖRT med antalet LCHF-trådar som verkar vara ditt största irritationsmoment när det gäller trådämnen. Jag anser att LCHF är mycket intressant ur ett vetenskapligt perspektiv och att det här bör diskuteras mer. Men det går inte på vof.se/forum eftersom ämnet är avskytt, av någon anledning som jag inte känner till. Inte helt omöjligt att det beror på prestige.
Hmmm inte vet jag. Dem flesta trådarna brukar vara övergripande om olika förtelseer och sedan enskilda fall i dem.

Fast du verkar ju faktiskt inte vara så intresserad i att diskutera det vetenskapliga läget i frågan. Du beter dig mer som om du vore nyfrälst. Jag tyckee du väldigt wnkelt viftat bort både resonemang och vetenskapliga artiklar.

Må så vara att det är någonting som du tycker är intressant. Men du behöver inte skapa 100 trådar pm det för det. Därför vore nästan det bästa med en övergripande tråd i frågan och alla dina nya trådstarter i ämnet kan sedan förpassas till en betraktelsetråd.

Vars kan du se att ämnet är avskytt? Kan det vara så att du ser det så för att folk intw direkt blir frälsta av din argumentation? Eller är det så att du försöker ta på dig en offerkofta igen?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 25 maj 2013, 00:14

Litenklen skrev:
Jacob skrev:
Men lilla du, du har fortfarande inte svarat på hela inlägget....
Om du tycker att ad hominem är kul så säger det mer om dig än om mig..
Man bör inte alltid svara på "hela inlägget", enligt forumreglerna som säger att: "Citera endast det som är relevant för ditt inlägg"
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=21&t=429
Om du nu är snäll och citerar och presenterar det som är relevant, på något sätt, så kommer jag så klart att överväga att svara på det som jag finner relevant för mitt inlägg, enligt forumets regler.

Skriv svar