LCHF-cancer?

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

LCHF-cancer?

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 19:31

På löpet i dag.
Både i Metro och Aftonbladet.

Läkare varnar för LCHF-cancer

http://www.metro.se/nyheter/lakare-varn ... hkb5LnZKA/

Vad säger skeptikerna på vof.se/forum? Finns LCHF-cancer?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: LCHF-cancer?

Inlägg av kaxiga Z » ons 20 feb 2013, 19:41

...beror på vad man menar med 'lchf', men Aftonblaskan vill ju naturligtvis spetsa till uttrycken för att sälja mer.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 19:45

kaxiga Z skrev:...beror på vad man menar
De menar att kvinnor får bröstcancer av LCHF.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 20 feb 2013, 20:26

Jacob skrev:
kaxiga Z skrev:...beror på vad man menar
De menar att kvinnor får bröstcancer av LCHF.
Orkar inte läsa förvillarblaskan. Vad de menar är väl att om man äter för mycket av vissa matvaror som särskilt rekommenderas inom lchf, samt t ex undviker vissa frukter, så har man en statistiskt ökad risk?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 20 feb 2013, 20:56

Antagligen syftar det på att ett högt intag av fett skulle kunna tänkas vara en riskfaktor för vissa cancerformer. I en sådan formulering är det knappast ett särskilt sensationellt påstående, men som vanligt så tappar media taget om verkligheten en del.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 20 feb 2013, 21:14

Naturligtvis är den kosten en förstärkande riskfaktor, men att man skulle ha hunnit se en ökning på den korta tid denna modekost har varit i ropet? Det verkar vara en klar övertolkning.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 23:03

Brukar det inte vara så i dessa undersökningar där "för mycket fett" påstås orsaka det ena och det andra, att man har ringat in en statistiskt signifikant grupp som förvisso äter ganska mycket fett, men också socker, snabba kolhydrater, kanske alkohol och cigaretter, mycket fast-food och snacks, samtidigt som de aldrig motionerar?
Dvs helt vanligt klassiskt "osunt leverne", som ju helt klart är en riskfaktor för många sjukdomar inkl cancer. Där råder det ingen tvekan.
I så fall har man inte alls tittat på oss i Sverige som äter väldigt lite kolhydrater men en hel del fullfeta produkter som smör och grädde, fet fisk mm, enligt LCHF-recept, exkl socker, exkl vetemjöl, och inkl grönsaker.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 20 feb 2013, 23:05

Jacob skrev:Brukar det inte vara så i dessa undersökningar där "för mycket fett" påstås orsaka det ena och det andra, att man har ringat in en statistiskt signifikant grupp som förvisso äter ganska mycket fett, men också socker, snabba kolhydrater, kanske alkohol och cigaretter, mycket fast-food och snacks, samtidigt som de aldrig motionerar?
Kallas "kontroll för störfaktorer". Tro mig, detta är bland det första forskare tänker på.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Englund

Inlägg av Englund » ons 20 feb 2013, 23:11

Moridin skrev:
Jacob skrev:Brukar det inte vara så i dessa undersökningar där "för mycket fett" påstås orsaka det ena och det andra, att man har ringat in en statistiskt signifikant grupp som förvisso äter ganska mycket fett, men också socker, snabba kolhydrater, kanske alkohol och cigaretter, mycket fast-food och snacks, samtidigt som de aldrig motionerar?
Kallas "kontroll för störfaktorer". Tro mig, detta är bland det första forskare tänker på.
Man är redan ute på halvdjupt vatten om man gör uttalanden av kausal art baserat på resultat från icke-experimentella studier; gör man dessutom uttalanden av kausal art baserat på icke-experimentella studier som inte kontrollerat för confounders ligger man ungefär lika risigt till som Estonia (i.e. på botten).
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 23:12

Moridin skrev:Kallas "kontroll för störfaktorer". Tro mig, detta är bland det första forskare tänker på.
Det får vi hoppas men jag tror knappast att samtliga forskare i världen lyckas med detta till 100% varje gång. Speciellt inte när det gäller att undersöka folks matvanor.
Dessutom lyser forskning med sin frånvaro i dagens Metro- och Aftonbladet-löp och artiklar.
Bakgrunden är att en läkare yttrar att han tror att LCHF kan vara en riskfaktor. Ingen mer fakta än så ges.
Men varför vara skeptisk till detta, det är väl inte så noga. Mycket viktigare att vara skeptiskt mot mig?
:D

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 feb 2013, 23:21

Englund skrev:Man är redan ute på halvdjupt vatten om man gör uttalanden av kausal art baserat på resultat från icke-experimentella studier; gör man dessutom uttalanden av kausal art baserat på icke-experimentella studier som inte kontrollerat för confounders ligger man ungefär lika risigt till som Estonia (i.e. på botten).
Hur risigt ligger man till när man på stora löpsedlar publicerar att "fet mat ger dig* LCHF-cancer" när man inte ens baserar det uttalande på någon forskning över huvud taget?
När jag dyker in och kritiserar detta tilltag på ett skeptikerforum, då får i stället jag mothugg (inte av dig, men av andra). Mycket märkligt.

*) alltså inte ens "kan ge" eller "ökar risken för" utan "ger dig LCHF-cancer", som om detta vore en glasklar självklarhet.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 21 feb 2013, 07:05

Jacob skrev: När jag dyker in och kritiserar detta tilltag på ett skeptikerforum, då får i stället jag mothugg (inte av dig, men av andra). Mycket märkligt.
Eller så läser du noggrannare vad folk skriver: såväl Z, Moridin och Anders G avfärdar löpet som överdrivet och förvillande. Men jag antar att för dig är det viktigare att få klaga på skeptiker...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 22 feb 2013, 21:55

Flabbergasted skrev:
Jacob skrev: När jag dyker in och kritiserar detta tilltag på ett skeptikerforum, då får i stället jag mothugg (inte av dig, men av andra). Mycket märkligt.
Eller så läser du noggrannare vad folk skriver: såväl Z, Moridin och Anders G avfärdar löpet som överdrivet och förvillande. Men jag antar att för dig är det viktigare att få klaga på skeptiker...
Och för dig är det viktigt att kritisera mig? Jag vet ärligt talat inte vad det är för slags skeptisk dockusåpa-verksamhet som ni bedriver här. Jag är genuint ointresserad.
Uttrycket "LCHF-cancer" upprör mig - men tydligen inte skeptikerklanen här, som gärna väljer att attackera mig som person i stället.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 22 feb 2013, 22:55

Englund skrev:Man är redan ute på halvdjupt vatten om man gör uttalanden av kausal art baserat på resultat från icke-experimentella studier
Ja, men om en trovärdig mekanism finns tillgänglig så är det lite bättre jmfr. rökning orsakar lungcancer.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 22 feb 2013, 22:57

Jacob skrev:Uttrycket "LCHF-cancer" upprör mig - men tydligen inte skeptikerklanen här, som gärna väljer att attackera mig som person i stället.
Oklart varför man ska bli upprörd. Ett ointresserat "det där skulle kunna tänkas vara relevant, men är förmodligen en överdrift av media" räcker för de flesta andra i denna tråd.

Varför tror du det är så?

Skriv svar