Mättat fett

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Mättat fett

Inlägg av Jacob » tis 16 apr 2013, 20:27

Här diskuteras huruvida mättat fett är bra eller dåligt. Som jag ser det är mättat fett nyttigt och bra för oss. Varför? Vårt lagrade kroppsfett består av mättat fett. Om mättat fett vore skadligt för oss, varför skulle då evolutionen skapat förmågan för oss att lagra detta "farliga" mättade fettet på våra kroppar, för senare användning t.ex. i händelse av svält? Om det nu var så att protein, kolhydrater, eller fleromättade fetter, vore så enormt mycket bättre för oss, då borde evolutionen sett till att vi hade behållare eller plats för det i stället. T.ex. en gigantisk tunna med flytande socker på ryggen ;) Men nu är det inte så våra kroppar ser ur. I stället fungerar det så att vi lagrar mättat fett.
När det kommer till statistiska undersökningar som påstås bevisa skadligheten med mättat fett, ska man komma ihåg att dessa inte visar direkt orsakssamband. Statistiken visar tydliga skillnader på det som äter "nyttigt" vs de som äter "onyttigt". I ett typiskt "onyttigt" leverna ingår fet och söt mat, men även tobak, alkohol, och avsaknad av motion.
Vad som ger vad, är mig veterligen inte helt känt ännu. Men det verkar ha blivit populärt att cherry-picka "mättat fett" som den ensamt avgörande faktorn. Oklart för mig varför man gör den tolkningen. Vad man borde göra är att jämföra en rimlig och sund kosthållning där en grupp äter mycket mättat fett (t.ex. LCHF-ätare) och en annan grupp äter mycket mer av sk "bra" kolhydrater (t.ex. hälsomedvetna vegetarianer). Mig veterligen existerar inte någon sådan undersökning. Men jag vill gärna se den.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Mättat fett

Inlägg av kipphebel3 » tis 16 apr 2013, 20:45

Om mättat fett vore skadligt för oss, varför skulle då evolutionen skapat förmågan för oss att lagra detta "farliga" mättade fettet på våra kroppar, för senare användning t.ex. i händelse av svält?
Men du förbiser att processen då lagrat fett i kroppen förvandlas till energi och processen då liknande fetter upptas via matsmältningen kan vara annorlunda... Om jag inte är ute och cyklar så förvandlar kroppen först det lagrade fettet till kolhydrater före det förbränns. Notera att du kan bygga upp ett avsevärt lager med kroppsfett även med en fettsnål diet, dvs du kan bli fet, utan att äta mättat fett. Mättade fetter ökar däremot kolesterolnivån, vilket är mindre bra.

Jag är säker på att någon här kan förklara detta bättre än jag kan...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 16 apr 2013, 20:53

Jacob skrev:Här diskuteras huruvida mättat fett är bra eller dåligt. Som jag ser det är mättat fett nyttigt och bra för oss. Varför? Vårt lagrade kroppsfett består av mättat fett. Om mättat fett vore skadligt för oss, varför skulle då evolutionen skapat förmågan för oss att lagra detta "farliga" mättade fettet på våra kroppar, för senare användning t.ex. i händelse av svält?

[...]

Om det nu var så att protein, kolhydrater, eller fleromättade fetter, vore så enormt mycket bättre för oss, då borde evolutionen sett till att vi hade behållare eller plats för det i stället. T.ex. en gigantisk tunna med flytande socker på ryggen ;) Men nu är det inte så våra kroppar ser ur.

[...]

När det kommer till statistiska undersökningar som påstås bevisa skadligheten med mättat fett, ska man komma ihåg att dessa inte visar direkt orsakssamband. Statistiken visar tydliga skillnader på det som äter "nyttigt" vs de som äter "onyttigt". I ett typiskt "onyttigt" leverna ingår fet och söt mat, men även tobak, alkohol, och avsaknad av motion.
Så många fel med det där påståendet att det är svårt att veta vart man ska börja:

(1) Problemet med ett högt intag mättat fett är att det ökar halten av farligt kolesterol i blodet. Att fettet sedan lagras som mättat fett i fettdepåer är en annan sak.

(2) Att något är evolutionärt fördelaktigt betyder inte att det är hälsosamt. En högre testosteronhalt ökar reproduktivt beteende hos vissa djur (och är alltså evolutionärt fördelaktigt), men kommer till priset av ett kortare liv och ett sämre immunförsvar.

(3) Att något varit evolutionärt fördelaktigt eller hälsosamt i en viss miljö betyder inte att det är evolutionärt fördelaktigt eller hälsosamt i en annan ("evolutionary time lag", "mismatch to modernity"). Det kan ha varit evolutionärt fördelaktigt eller hälsosamt att lagra överskott i form av mättat fett när våra evolutionära föregångare levde och de hade endast sporadiskt tillgång till mat, men i dagens överflöd och inaktivitet kan det vara (är det) skadligt.

(4) Du företräder en naiv adaptationism som få evolutionsbiologer tar på allvar. Bara för att något är evolutionärt fördelaktigt betyder inte att det kommer existera. Det skulle säkert vara bra för grisar om de kunde flyga, men de har inte vingar. Anledningen till detta är bland annat trade-offs, historiska constraints, genetiska variationen var inte tillgänglig, miljö är ett statistiskt genomsnitt etc.

(5) De studier som görs kontrollerar för störfaktorer som du nämner. Det är elementärt. Det handlar alltså inte om ekologiska korrelationsstudier utförda av korkade forskare.

etc.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 16 apr 2013, 21:14

kipphebel3 skrev: Men du förbiser att processen då lagrat fett i kroppen förvandlas till energi och processen då liknande fetter upptas via matsmältningen kan vara annorlunda...
Ja, i en vidare vetenskaplig kontext kommer man alltid att förbise viktiga och relevanta processer när det kommer till biologi och fysisk.
Som ju i sig alltid kan kokas ner till kvantmekanik om man så vill. Så alltid när man talar om kost förbiser man något viktigt och mer grundläggande än det man faktiskt talar om.
kipphebel3 skrev:Om jag inte är ute och cyklar så förvandlar kroppen först det lagrade fettet till kolhydrater före det förbränns...
Du är ute och cyklar.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 16 apr 2013, 21:23

Moridin skrev: Så många fel med det där påståendet att det är svårt att veta vart man ska börja:

(1) Problemet med ett högt intag mättat fett är att det ökar halten av farligt kolesterol i blodet. Att fettet sedan lagras som mättat fett i fettdepåer är en annan sak.
Kostdoktorn har tagit upp detta.
"Moderna stora studier visar ingen nytta alls av att äta mindre fett, mättat fett, eller kolesterol. Kanske är fettsnål mat till och med skadlig för dig."
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/
Vad har du emot detta i sak?
Moridin skrev: (2) Att något är evolutionärt fördelaktigt betyder inte att det är hälsosamt. En högre testosteronhalt ökar reproduktivt beteende hos vissa djur (och är alltså evolutionärt fördelaktigt), men kommer till priset av ett kortare liv och ett sämre immunförsvar.
Evolutionen har skapat människan genom de evolutionära processerna som premierar det som är evolutionärt fördelaktigt. Med ditt synsätt skulle man kunna säga att det är inte nödvändigtvis bra att det finns människor alls bara för att evolutionen har råkat frambringa människan. Och så kanske det är. Men då fanns det ju heller ingen möjlighet att resonera om detta.

Orkar inte kommentera resten då jag finner det irrelevant och ointressant.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 17 apr 2013, 06:19

Jacob skrev:Med ditt synsätt skulle man kunna säga att det är inte nödvändigtvis bra att det finns människor alls bara för att evolutionen har råkat frambringa människan. Och så kanske det är. Men då fanns det ju heller ingen möjlighet att resonera om detta.
Ja, det är det korrekta synsättet.
Jacob skrev:Orkar inte kommentera resten då jag finner det irrelevant och ointressant.
Orkar inte kommentera resten av dina poster då jag finner det irrelevant och ointressant. Men fundera över varför du anser att folk ska bry sig om dina inlägg när du inte bryr dig om deras..
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 17 apr 2013, 06:32

Ja, i en vidare vetenskaplig kontext kommer man alltid att förbise viktiga och relevanta processer när det kommer till biologi och fysisk.
¿Que?
Du är ute och cyklar.
Nu var det sent och jag orkade inte skriva mera, men innan du avfärdar mitt påstående, kanske du skulle förklara hur du anser att det är? Annars har jag förstått det så att triglyceriderna (fettet) först bryts ned till glycerol och fettsyror.

eller:
Fats are converted to energy by being split into fatty acids and glycerol. Glycerol is then converted to either glucose or glycogen. At this point, the usual processes of carbohydrate metabolism take over to produce needed energy from the glucose and glycogen.
Som sagt var, du får gärna utveckla om du har mera information.
OK. Om du avfärdar ett sakligt resonemang kring ditt postulat, men samtidigt sväljer det som står på Kostdoktorn.se med hull och hår?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 17 apr 2013, 14:43

Jacob skrev:
Moridin skrev: Så många fel med det där påståendet att det är svårt att veta vart man ska börja:

Kostdoktorn har tagit upp detta.
"Moderna stora studier visar ingen nytta alls av att äta mindre fett, mättat fett, eller kolesterol. Kanske är fettsnål mat till och med skadlig för dig."
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/
Vad har du emot detta i sak?
Du tycker alltså att en åsiktsblogg av en enskild person är en trovärdig vetenskaplig källa? :roll:
Moridin skrev: (2) Att något är evolutionärt fördelaktigt betyder inte att det är hälsosamt. En högre testosteronhalt ökar reproduktivt beteende hos vissa djur (och är alltså evolutionärt fördelaktigt), men kommer till priset av ett kortare liv och ett sämre immunförsvar.
Evolutionen har skapat människan genom de evolutionära processerna som premierar det som är evolutionärt fördelaktigt. Med ditt synsätt skulle man kunna säga att det är inte nödvändigtvis bra att det finns människor alls bara för att evolutionen har råkat frambringa människan. Och så kanske det är. Men då fanns det ju heller ingen möjlighet att resonera om detta.[/quote]

Som sagt, du förstår inte hur evolutionen fungerar.
Du menar att du inte kan kommentera det.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 19 apr 2013, 21:12

Flabbergasted skrev:
Jacob skrev:Med ditt synsätt skulle man kunna säga att det är inte nödvändigtvis bra att det finns människor alls bara för att evolutionen har råkat frambringa människan. Och så kanske det är. Men då fanns det ju heller ingen möjlighet att resonera om detta.
Ja, det är det korrekta synsättet. .
Vilket? Att människan är meningslös? Eller att det trots allt är rätt kul att det har förekommit evolution så att vi nu kan sitta på Internet och bråka om vad som är vad och vad som är viktigt eller bra inom evolutionen, kosten, medicinen, universum, religionen osv.. ? ;) Mindre kul dock när man som vanlig lekman blir totalt dissad och bannad från diskussion på forumet.. men,men.. det är väl också bara en naturlig del av den mänskliga evolutionen. Gruppdynamiken, flockens överlevnad osv.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 19 apr 2013, 21:18

Jacob skrev:
Flabbergasted skrev:
Ja, det är det korrekta synsättet. .
Vilket? Att människan är meningslös? Eller att det trots allt är rätt kul att det har förekommit evolution så att vi nu kan sitta på Internet och bråka om vad som är vad och vad som är viktigt eller bra inom evolutionen, kosten, medicinen, universum, religionen osv.. ? ;) Mindre kul dock när man som vanlig lekman blir totalt dissad och bannad från diskussion på forumet.. men,men.. det är väl också bara en naturlig del av den mänskliga evolutionen. Gruppdynamiken, flockens överlevnad osv.
Vad som menas är att det fanns ingen garanti att vår art skulle ha frambringats genom evolutionen. Det beror snarare på många tusentals olika kontinenta faktorer som samspelar i en generell ekologi.

"Flockens överlevnad" (gruppselektion) är också en myt som demonstrerar att din kunskap om evolutionsbiologi är starkt begränsad.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 19 apr 2013, 21:41

kipphebel3 skrev:
¿Que?
Du är ute och cyklar.
Nu var det sent och jag orkade inte skriva mera, men innan du avfärdar mitt påstående, kanske du skulle förklara hur du anser att det är? Annars har jag förstått det så att triglyceriderna (fettet) först bryts ned till glycerol och fettsyror.
Jag "anser" inget speciellt. Men jag kan läsa och förstå de källor som du åberopar. I din länk står det att "Det fett som främst används av kroppen som energi kallas triglycerider och består av tre fettsyramolekyler och en glycerolmolekyl i esterbindning." - Det finns alltså inte någon omvandlig till kolhydrater här.
kipphebel3 skrev: eller:
Fats are converted to energy by being split into fatty acids and glycerol. Glycerol is then converted to either glucose or glycogen. At this point, the usual processes of carbohydrate metabolism take over to produce needed energy from the glucose and glycogen.
Du lämnade ingen källhänvisning här, eftersom du inte riktigt trodde på det här själv eller?
kipphebel3 skrev: OK. Om du avfärdar ett sakligt resonemang kring ditt postulat, men samtidigt sväljer det som står på Kostdoktorn.se med hull och hår?
För mig ser det ut som att du har desperat-googlat motargument mot mig av oklar anledning. Jag ser inte detta som ett sakligt resonemang från din sida. Därav tröttheten.
Och nej, jag sväljer inga bloggar med hull och hår, men jag refererar gärna till Kostdoktorn ibland, då jag anser att han har en relevant och intressant blogg i stora drag.
Vissa blogginlägg som han gör, t.ex. referat av Aftonbladets krigsrubriker är så klart sådant som ska tas med en nypa salt. Samtidigt har kostdoktorn källhänvisningar till ett 20-tal vetenskapliga publikationer som påvisar fördelar med lågkolhydratkost. Som vanligt gäller det att läsa och förstå.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 19 apr 2013, 21:49

Moridin skrev: Du tycker alltså att en åsiktsblogg av en enskild person är en trovärdig vetenskaplig källa? :roll:
Jag tycker att Kostdoktorn har en intressant och relevant blogg, som dessutom innehåller vetenskapliga källor.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 19 apr 2013, 21:51

Moridin skrev: Vad som menas är att det fanns ingen garanti att vår art skulle ha frambringats genom evolutionen.
Har jag någonsin påstått något sådan? Nej. Du förväxlar mig med någon annan?
Moridin skrev: Det beror snarare på många tusentals olika kontinenta faktorer som samspelar i en generell ekologi.
"Flockens överlevnad" (gruppselektion) är också en myt som demonstrerar att din kunskap om evolutionsbiologi är starkt begränsad.
Ja, det är sant.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 19 apr 2013, 21:59

Bara ett litet utsnitt från verkliga människors erfarenheter av samhällets/vårdcentralernas ("vetenskapliga") rekommendationer...

Källa: http://www.kostdoktorn.se/har-du-diabetes#comments

Från: Anna Niklasson

Jag äter LCHF sedan 2008 för att det lindrar min fibrovärk. Är 44 år och normalviktig. För ett par veckor sedan skulle vi göra hälsokontroll på jobbet och då kollades bl a blodsocker och totalkolesterol på alla. På min fråga till företagshälsovården om varför man tittade på totalkolesterolet som ju faktiskt inte säger någonting, menade sköterskan att det främst var för att den "scanningmaskin" man använde för att kunna ge provsvaren direkt bara klarade detta.
De av oss som hade "för högt" totalkolesterol fick sedan komma tillbaka och ta ett riktigt kolesterolprov och jag fick provsvaren från detta idag. När jag läser på Kostdoktorns sida om kolesterol kan jag konstatera att jag hade mkt bra värden, med bara 0,9 på Triglycerider samt en kvot totalkolesterol/HDL på 4.4.

Vad den läkare på företagshälsovården tyckte om mina värden var lite oklart... men han hade i alla fall skickat med ett informationsblad med rubriken "Ät så här så mår du bra!" Där stod bland annat "ät 2-3 frukter varje dag", "använd nyckelhålsmärkt margarin på brödet", "mättat fett är inte bra". Man varnade för ost, grädde och smör och rekommenderade lågfettsvarianter. Självklart utan någon som helst hänvisning till på vilken grund man baserade påståenden som att margarin är nyttigare än smör...!

Och riktigt intressant blev det när jag läste längs ner på informationsbladet där det tipsades om två informationsbroschyrer varav den ena hette "Laga mat med Becel". Båda dessa kunde beställas från Unilever, som tillverkar Becel - vilket inte är lämpligt som människoföda om ni frågar mig...!!!! M a o använder företagshälsovården reklammaterial från Unilever i sin patientinformation. Seriöst? Knappast!!!

Fråga: Är ni påhejare eller skeptiker till detta sätt?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 19 apr 2013, 22:26

För mig ser det ut som att du har desperat-googlat motargument mot mig av oklar anledning.
Varför skulle jag göra det?

Det borde ha tagit dig 15 sekunder att googla fram källan.

Det jag vände mig emot var ditt argument att mättat fett skulle vara bra som föda därför att kroppen själv omvandlar överskottsenergi till mättat fett för lagring. Det argumentet håller inte eftersom det är olika saker.
Samtidigt har kostdoktorn källhänvisningar till ett 20-tal vetenskapliga publikationer som påvisar fördelar med lågkolhydratkost.
Men vad har det med mättat fett att göra? Du kan inte sätta likamedtecken mellan att "äta mindre kolhydrater" och "äta mera fett"

Skriv svar