Mättat fett

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: Mättat fett

Inlägg av Jacob » tor 11 jul 2013, 22:58

kipphebel3 skrev: Detta är en alldeles ny doktorsavhandling vid Helsingfors Universitet av Lotta Stenman. Enligt henne kan en överdrift av mättade fetter leda till felfunktion i tarmbarriären och därigenom olika typer av magsjukdomar.
Dvs en finsk student som har gjort några tester på möss och avslutar som ~23-25 årig tjej sin universitetsutbildning på detta sätt. Kanske har hon funnit något revolutionerande inom kostvetenskapen, men troligen inte. Imponerande "fakta", Kipphebel.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 12 jul 2013, 07:23

Ditt minne är litet kort...
Vilket påstående? och vad har det med mig att göra? Eller med LCHF att göra?
Du skrev:
OK, inte hat. Men jag tolkar det som förakt när du jämför LCHF med religion.
Vad baserar du detta tokiga påstående på?
Jag baserar mitt "tokiga" påstående på en betraktelse som gjorts av andra än mig själv, att LCHF, som det förespråkas av vissa har flera likheter med religion. Det står dig naturligtvis fritt att argumentera emot dem, eller medge att de stämmer, vilket ditt svar indirekt gör.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 12 jul 2013, 07:33

Dvs en finsk student som har gjort några tester på möss och avslutar som ~23-25 årig tjej sin universitetsutbildning på detta sätt. Kanske har hon funnit något revolutionerande inom kostvetenskapen, men troligen inte. Imponerande "fakta", Kipphebel.
Sällan har så många ad-hominem rymts i en så kort mening. Jag antar att du inte doktorerat, det har visserligen inte jag heller, men jag kan försäkra dig om att det är en hel del arbete bakom en doktorsavhandling. Du kanske skulle kolla upp litet bättre före du avfärdar helle på ett för övrigt ganska sexistist sätt. även om hon kanske skulle ta "tjej" som komplimang.

Men det var liksom inte poängen. Har du några kommentarer i sakfrågan, dvs hennes förskning, för jag hoppas verkligen inte att du anser att hennes nationalitet, kön eller ålder har någon som helst betydelse för diskussionen?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 12 jul 2013, 20:41

Jacob skrev:
micke.d skrev:Nyckelhålsmärkningen är en sån.
Ja. Ändå skulle du opponera dig. Reflex?
Nyckelhålsmärkningen fyller inte sitt syfte när t.ex. extrasockrad youghurt blir nyckelhålsmärkt. Viklet är fallet. Eftersom "lågfett" är ett viktigt kriterie i nyckelhålsmärkningens protokoll. Är du nu med på problematiken?
Du frågade om jag glömt att Nyckelhålsmärkningen inte har något med hälsa att göra, på vilket jag svarade att den faktiskt har det.

Jag har naturligtvis förstått att du inte gillar nyckelhålsmärkningen. Det behöver du inte. Men när du påstår att den inte har med hälsa att göra så blir det svårt att ta annat du säger på allvar.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 12 jul 2013, 22:55

kipphebel3 skrev: Sällan har så många ad-hominem rymts i en så kort mening. Jag antar att du inte doktorerat, det har visserligen inte jag heller, men jag kan försäkra dig om att det är en hel del arbete bakom en doktorsavhandling.
Jag har inte doktorerat. Men jag har inom min yrkesroll hjälpt kandidater och doktorander men sin sista hemtenta. Verkshöjden för detta brukar vara okej men aldrig revolutionerande eller direkt nytt. Därför vet jag att "doktorander" inte automatiskt bör sättas på en hög häst bara för att de har en fin "titel". De är helt vanliga studenter som har blivit godkända i sin utbildning som 23-25 åringar (oftast). Inte alls dåligt. Jättebra. Gratulerar. Men det är inte mer värt än så.

kipphebel3 skrev: Du kanske skulle kolla upp litet bättre före du avfärdar helle på ett för övrigt ganska sexistist sätt. även om hon kanske skulle ta "tjej" som komplimang.
Men det var liksom inte poängen. Har du några kommentarer i sakfrågan, dvs hennes förskning, för jag hoppas verkligen inte att du anser att hennes nationalitet, kön eller ålder har någon som helst betydelse för diskussionen?
Det var intressant att få reda på hur möss reagerar på studentikosa experiment. Oavsett aktuell sexuell läggning, kön, nationalitet eller HBTQ-status i samhället.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 13 jul 2013, 07:25

Du har alltså hört ett rykte att det kan vara så. Och därför för du vidare ryktet. Du är en skvallerkärring och inte en skeptiker.
Det var inget rykte. Det var observationer jag själv och andra gjort. Du medger således att LCHF, som det förespråkas av vissa, har stora likheter med religion? Senaste exemplet.
Därför vet jag att "doktorander" inte automatiskt bör sättas på en hög häst bara för att de har en fin "titel".
Precis, och samtidigt bör väl det omvända även gälla eller hur? Det intressanta var väl hur du direkt attackerade den som skrivit avhandlingen som varande "finsk", "student", "23-25", "tjej" i stället för att diskutera innehållet. För mig däremot är innehållet av större intresse och borde även vara för dig eftersom det behandlar dels ärftlig fetma som potentiella risker med att äta mycket fett.

Men jag hoppas nog för mycket...

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 13 jul 2013, 11:24

Jacob skrev:Jag har inte doktorerat. Men jag har inom min yrkesroll hjälpt kandidater och doktorander men sin sista hemtenta. Verkshöjden för detta brukar vara okej men aldrig revolutionerande eller direkt nytt. Därför vet jag att "doktorander" inte automatiskt bör sättas på en hög häst bara för att de har en fin "titel". De är helt vanliga studenter som har blivit godkända i sin utbildning som 23-25 åringar (oftast). Inte alls dåligt. Jättebra. Gratulerar. Men det är inte mer värt än så.
Det är sannolikt ett misstag att tro att en doktorsavhandling är på samma nivå som den "sista hemtentan".

Det som borde bedömas är avhandlingen, inte den som skrivit den.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 16 jul 2013, 09:05

Precis. Det var liksom det jag efterlyste.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 20 jul 2013, 04:06

kipphebel3 skrev: Det var inget rykte. Det var observationer jag själv och andra gjort. Du medger således att LCHF, som det förespråkas av vissa, har stora likheter med religion? Senaste exemplet.
Varför tolkar du EN berättelse av personliga erfarenheter som en religion? Och varför ljuger du medvetet om mina åsikter om LCHF? Är detta dina argument? Uppenbara lögner och förtal? Herregud.
Jag tolkar det hela snarare som att det finns en "skeptiker-religion", som automatiskt slår till när någon "avvikande" person berättar något som strider mot normen inom sekten här på VoF/forum.
Otäckt, avskyvärt. Jag finner inga andra ord tyvärr.

kipphebel3 skrev:Precis, och samtidigt bör väl det omvända även gälla eller hur? Det intressanta var väl hur du direkt attackerade den som skrivit avhandlingen som varande "finsk", "student", "23-25", "tjej" i stället för att diskutera innehållet. För mig däremot är innehållet av större intresse och borde även vara för dig eftersom det behandlar dels ärftlig fetma som potentiella risker med att äta mycket fett.

Den hatade "Kostdoktorn" har listat minst 18 vetenskapliga rapporter som stödjer lågkolhydratkost som nyttig och hälsosam i synnerhet om man vill gå ner i vikt...
VoF/forum ignorerar detta högaktningsfullt. "Kostdoktorn" har blivit ett internt skällsord här på VoF/forum. Och då är det så, fakta är inte längre intressanta.
Men som tur är har VoF/forum mycket liten påverkan på det här samhället. Av naturliga skäl.
Ni anses inte vara seriösa eller viktiga inom politiken eller på något annat sätt pga er elaka och bajsenödiga attityd mot allt och alla.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 20 jul 2013, 04:12

micke.d skrev:
Jacob skrev:Jag har inte doktorerat. Men jag har inom min yrkesroll hjälpt kandidater och doktorander men sin sista hemtenta. Verkshöjden för detta brukar vara okej men aldrig revolutionerande eller direkt nytt. Därför vet jag att "doktorander" inte automatiskt bör sättas på en hög häst bara för att de har en fin "titel". De är helt vanliga studenter som har blivit godkända i sin utbildning som 23-25 åringar (oftast). Inte alls dåligt. Jättebra. Gratulerar. Men det är inte mer värt än så.
Det är sannolikt ett misstag att tro att en doktorsavhandling är på samma nivå som den "sista hemtentan".

Jag kan (om jag anstränger mig jättemycket) ge dig hundratusentals länkar till doktorsavhandlingar om vad som helst.
Varför är det intressant eller ens lite bra? (Edit: Även om jag anstränger mig maximalt inom HBTQ-korrekthet).

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » lör 20 jul 2013, 08:07

Jacob skrev:
kipphebel3 skrev:Precis, och samtidigt bör väl det omvända även gälla eller hur? Det intressanta var väl hur du direkt attackerade den som skrivit avhandlingen som varande "finsk", "student", "23-25", "tjej" i stället för att diskutera innehållet. För mig däremot är innehållet av större intresse och borde även vara för dig eftersom det behandlar dels ärftlig fetma som potentiella risker med att äta mycket fett.

Den hatade "Kostdoktorn" har listat minst 18 vetenskapliga rapporter som stödjer lågkolhydratkost som nyttig och hälsosam i synnerhet om man vill gå ner i vikt...
VoF/forum ignorerar detta högaktningsfullt. "Kostdoktorn" har blivit ett internt skällsord här på VoF/forum. Och då är det så, fakta är inte längre intressanta.
Men som tur är har VoF/forum mycket liten påverkan på det här samhället. Av naturliga skäl.
Ni anses inte vara seriösa eller viktiga inom politiken eller på något annat sätt pga er elaka och bajsenödiga attityd mot allt och alla.

Fast då är det ju det att kostdoktorn är bland annat väldigt öppen till vad som kan kallas LCHF så länge det gäller studier som stödjer hans sak. Finns även många studier som visar på ett motsatt förhållande. Alltså att det inte gör nån skillnad om man försöker gå ner i vikt medm LCHF eller annat. Utan det handlar i huvudsak om hur många kalorier man får in mot hur många kalorier man förbränner.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 20 jul 2013, 11:10

Jacob skrev:Den hatade "Kostdoktorn" [...] "Kostdoktorn" har blivit ett internt skällsord här på VoF/forum.
Nej.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 21 jul 2013, 17:31

Varför tolkar du EN berättelse av personliga erfarenheter som en religion?
Läs din text igen... Var det inte du som skrev:
Vill därför passa på att berätta att jag har missionerat inom släkt och vänner för LCHF.
Så du har inget att invända mot studen som visar på en förhöjd risk för vissa typer av matsmältningsbesvär om man äter mycket fett?

Jag tror att du har missförstått något här. Det är himla bra att LCHF har hjälpt just dig gå ned i vikt, men varför känner du att du måste "missionera" bland släkt och vänner?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 08 aug 2013, 01:42

kipphebel3 skrev: men varför känner du att du måste "missionera" bland släkt och vänner?
För att de inte ska dö i förtid av hjärtattack eller blodpropp.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 08 aug 2013, 01:46

herj skrev: Fast då är det ju det att kostdoktorn är bland annat väldigt öppen till vad som kan kallas LCHF så länge det gäller studier som stödjer hans sak. Finns även många studier som visar på ett motsatt förhållande. Alltså att det inte gör nån skillnad om man försöker gå ner i vikt medm LCHF eller annat. Utan det handlar i huvudsak om hur många kalorier man får in mot hur många kalorier man förbränner.
Jag rek dig att ta dig en titt på den senaste stora fighten mellan Jacob Gudiol (Mr traningslara.se)
och Kostdoktorn där just kcal-in-kcal-ut, vs LCHF har diskuterats ingående. Kostdoktorn som så klart förespråkar LCHF, vann debatten.

http://www.kostdoktorn.se/jacob-gudiol- ... kalori-men

Skriv svar