Mättat fett

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Mättat fett

Inlägg av herj » fre 16 aug 2013, 00:59

Jacob skrev:
herj skrev: Var det inte den som inte dög för Jacob pga av att den var skriven av en ung kvinna?
Aha nu försöker du med personangrepp? Jag är sexistisk nu bara för att jag poängterade att ett skolarbete togs upp i debatten som om det vore seriös/tung forskning. Att hon råkade vara tjej är tydligen något som du triggar på riktigt hårt, men inte jag. Håll dig till sakfrågan, sluta tramsa och trolla!!
Haha ska du ens tala om personangrepp? Snälla nån. Sluta kasta sten i glashus. Detta handlade om wn dontorsavhandling och inte nå jävla skolarbete som nån gymnasieelev gjort. Jag triggar igång på att du försöker nedvärdera en person för bland annat hennes ålder. Du läser ingenting utan går direkt på att föesöka misstänkliggöra forskaren som gjort studien.

Ska vi kanske ta samma stil då det gäller din kära kostdoktor. Hur många studier har han gjort i frågan.

Eller ännu bättre. Hur många studier har du gjort i frågan som ger dig rätten att såga hennes studie?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Mättat fett

Inlägg av kipphebel3 » fre 16 aug 2013, 07:20

http://www.alltomlchf.se/grunder/lchf-definition/
Vad är oklart efter att du har läst detta?
Ja vart tog "HF" vägen? Här pratas enbart om kolhydrater. Inte om fett alls? Inget om mättat fett? Finns dock litet bättre info på sidan
Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta?

Notera att man talar om "Fettet ska helst vara naturligt animaliskt fett". Är detta en medveten omskrivning av "Mättat fett"? Finns det alls omättade animaliska fetter?

Jag tror snarast att du grundar din uppfattning om fetter på Annika Dahlqvist.
Senast redigerad av 1 kipphebel3, redigerad totalt 0 gånger.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 16 aug 2013, 07:29

herj skrev:
Jacob skrev:
herj skrev: Är väl inte så svårt för dig att svara på frågan. Finns det någon källa eller är det helt enkelt så att du hittade på?
T.ex.
http://www.kostdoktorn.se/en-kalori-ar-inte-en-kalori

Ja jag vet inte. Verkar inte kunna få fram mer än information om kolhydrater fett och protein då dem förklaras som makronutrienter i källan som kostdoktorn anbänder sig utav. Fast rubriken verkar inte så lovande " Sukker og fett gjorde dem syv ganger feitere.". Men hade behövt tillgång till studien för att kolla vidare på det.

Verkar förövrigt som att du har svårt med andra källor än kostdoktorn och andra lchf gurubloggar. Kan det vara så att inom kost så är det de enda du läser?
Källan var den vetenskapliga rapporten, ej skriven av Kostdoktorn. Om du tror att du vinner en debatt genom lögner, då tror du fel.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 16 aug 2013, 07:30

herj skrev:
Jacob skrev:
herj skrev: Var det inte den som inte dög för Jacob pga av att den var skriven av en ung kvinna?
Aha nu försöker du med personangrepp? Jag är sexistisk nu bara för att jag poängterade att ett skolarbete togs upp i debatten som om det vore seriös/tung forskning. Att hon råkade vara tjej är tydligen något som du triggar på riktigt hårt, men inte jag. Håll dig till sakfrågan, sluta tramsa och trolla!!
Haha ska du ens tala om personangrepp? Snälla nån. Sluta kasta sten i glashus. Detta handlade om wn dontorsavhandling och inte nå jävla skolarbete som nån gymnasieelev gjort. Jag triggar igång på att du försöker nedvärdera en person för bland annat hennes ålder. Du läser ingenting utan går direkt på att föesöka misstänkliggöra forskaren som gjort studien.

Ska vi kanske ta samma stil då det gäller din kära kostdoktor. Hur många studier har han gjort i frågan.

Eller ännu bättre. Hur många studier har du gjort i frågan som ger dig rätten att såga hennes studie?
Du verkar ha fixerat dig vid personangrepp fr.o.m nu.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 16 aug 2013, 07:34

kipphebel3 skrev:
http://www.alltomlchf.se/grunder/lchf-definition/
Vad är oklart efter att du har läst detta?
Ja vart tog "HF" vägen? Här pratas enbart om kolhydrater. Inte om fett alls? Inget om mättat fett? Finns dock litet bättre info på sidan
Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta?

Notera att man talar om "Fettet ska helst vara naturligt animaliskt fett". Är detta en medveten omskrivning av "Mättat fett"? Finns det alls omättade animaliska fetter?

Jag tror snarast att du grundar din uppfattning om fetter på Annika Dahlqvist.
Det är en vanlig aspekt, som är ok för mig. Men det finns veg Lchf, givetvis utan animaliskt fett... Du verkar tro att mättat fett är farligt. Varför? Vet du vad modersmjölk innehåller? Cancerframkallande fett? :)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 16 aug 2013, 07:44

Du verkar tro att mättat fett är farligt. Varför? Vet du vad modersmjölk innehåller?
"Farligt" är dina ord. Jag är betydligt mindre kategorisk och säger att omättade fetter förefaller vara hälsosammare än mättade.

Vad modersmjölken innehåller är ganska ointressant, eller är det någon ny variant av LCHF? Som du kanske vet så slutar alla däggdjur dricka mjölk ganska tidigt. Faktum är att de flesta människor inte tål mjölk i större mängder. Det är bara här i norden som vissa utvecklat förmågan att spjälka laktos.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » fre 16 aug 2013, 13:21

Jacob skrev:
herj skrev:

Ja jag vet inte. Verkar inte kunna få fram mer än information om kolhydrater fett och protein då dem förklaras som makronutrienter i källan som kostdoktorn anbänder sig utav. Fast rubriken verkar inte så lovande " Sukker og fett gjorde dem syv ganger feitere.". Men hade behövt tillgång till studien för att kolla vidare på det.

Verkar förövrigt som att du har svårt med andra källor än kostdoktorn och andra lchf gurubloggar. Kan det vara så att inom kost så är det de enda du läser?
Källan var den vetenskapliga rapporten, ej skriven av Kostdoktorn. Om du tror att du vinner en debatt genom lögner, då tror du fel.
Som jag sa så kunde jag inte få fram rspporten. Kan ha att göra med att jag sitter via mobilen. Men fick fram den rubriken iaf.

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » fre 16 aug 2013, 13:25

Jacob skrev:
herj skrev:
Jacob skrev: Aha nu försöker du med personangrepp? Jag är sexistisk nu bara för att jag poängterade att ett skolarbete togs upp i debatten som om det vore seriös/tung forskning. Att hon råkade vara tjej är tydligen något som du triggar på riktigt hårt, men inte jag. Håll dig till sakfrågan, sluta tramsa och trolla!!

Du verkar ha fixerat dig vid personangrepp fr.o.m nu.

Nej. Däremot börjar jag ledsna på att du är kategoriskt ohederlig i frågan och att du gång på gång kastar sten i glashus.

Jag tycker dock att det inte är mer än rimligt att jag ska kunna ifrågasätta dinnutbildning så du så lättvindigt kan vifta bort rapporten som länkades till tidigare på gruns av att hon är ung.

Därför vill jag gärna att du länkar till all forskning du har publicerat i ämnet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 16 aug 2013, 13:33

kipphebel3 skrev: "Farligt" är dina ord. Jag är betydligt mindre kategorisk och säger att omättade fetter förefaller vara hälsosammare än mättade.
Jag håller inte med om att det är så enkelt. Ja, det finns osäkra enkätsstudier med korrelationer åt det hållet, men det räcker inte för att övertyga mig. Med tanke på att evolutionen har valt mättat fett som den mest optimala energiformen för lagring av kroppsfett och för modersmjölk.
kipphebel3 skrev: Vad modersmjölken innehåller är ganska ointressant, eller är det någon ny variant av LCHF? Som du kanske vet så slutar alla däggdjur dricka mjölk ganska tidigt. Faktum är att de flesta människor inte tål mjölk i större mängder. Det är bara här i norden som vissa utvecklat förmågan att spjälka laktos.
Vissa?! Nordisk kost är fullsmockad av mejerier. Det är likadant i många fler europeiska länder. Svårt att diskutera med dig när du förvanskar verkligheten till att passa dina argument. Modersmjölk är livsviktigt för evolutionen och det är inte en sak som du bara kan bortse ifrån. Om det nu vore så solklart att enkel- och fleromättat fett är så mycket nyttigare ("och inte cancerframkallande") förefaller det minst sagt mystiskt, nästan religiöst, att tro att evolutionen ändå valde det absolut farligaste fettet som finns! Ingen vettig och insatt människa tror på myten om att mättat fett är skadligt.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 16 aug 2013, 13:36

herj skrev:Därför vill jag gärna att du länkar till all forskning du har publicerat i ämnet.
Får endast forskare yttra sig här? Är du själv forskare inom kost? Om inte, varför yttrar du dig?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 16 aug 2013, 13:54

Vissa?! Nordisk kost är fullsmockad av mejerier. Det är likadant i många fler europeiska länder. Svårt att diskutera med dig när du förvanskar verkligheten till att passa dina argument. Modersmjölk är livsviktigt för evolutionen och det är inte en sak som du bara kan bortse ifrån.
Men du missar helt poängen: Ingen vuxen dricker modersmjölk. Få vuxna dricker mjölk överhuvudtaget (annat än i skandinavian). Om du tar världens befolkning som helhet så konsumeras det mesta av mjölken i förädlad form, tex som ost.

Argumentet "modersmjölk" är liksom "vi består alla av mättat" fett är ett icke-argument som du lånat av Annica Dahlqvist.
Ingen vettig och insatt människa tror på myten om att mättat fett är skadligt.
Sådan himla tur då att vi har dig här för att reda ut begreppen och framförallt måla allt i svart och vitt. Du får det att låta som om någon här skulle påstå att man dör av en klick smör...

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 16 aug 2013, 15:25

kipphebel3 skrev:Men du missar helt poängen: Ingen vuxen dricker modersmjölk.
Du missar helt poängen: ALLA har druckit modersmjölk (som mestadels består av animaliskt och mättat fett, ämnen som du framhåller som skadliga för människan).
kipphebel3 skrev: Få vuxna dricker mjölk överhuvudtaget (annat än i skandinavian). Om du tar världens befolkning som helhet så konsumeras det mesta av mjölken i förädlad form, tex som ost..
ALLA som jag känner baserar en stor det av sin kost på något eller flera av: mjölk, smör, grädde, ost, youghurt, filmjölk, osv. Men enligt dig är detta något extremt ovanligt och suspekt?
Eftersom ost är "förädlat"? Du griper verkligen efter halmstrån nu.
kipphebel3 skrev: Argumentet "modersmjölk" är liksom "vi består alla av mättat" fett är ett icke-argument som du lånat av Annica Dahlqvist..
Häxjkten mot Annika D är inte ett hållbart argument. Allt du gör att du bekräftar mina fördomar om skeptiker-Inkvisitionen i Sverige. Jag blir äcklad och förfärad av att läsa dina inlägg.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 16 aug 2013, 15:34

Du missar helt poängen: ALLA har druckit modersmjölk
Nej, du missar helt poängen. För det första har inte ALLA druckit modersmjölk. Olika typer av ersättning förekommer även, men sedan, det viktigaste: De som dricker modermjölk gör det under en mycket liten del av sitt totala liv.
ämnen som du framhåller som skadliga för människan
Nu är du där igen. Var har jag sagt att mättade fetter är "skadliga"?
ALLA som jag känner baserar en stor det av sin kost på något eller flera av: mjölk, smör, grädde, ost, youghurt, filmjölk, osv. Men enligt dig är detta något extremt ovanligt och suspekt?
Det får stå för dig. Inte så många laktosintoleranta i din omgivning tydligen... Jag har dock inte sagt att det skulle vara ovanligt eller suspekt, bara att det är ovanligt att vuxna dricker mjölk.
Häxjkten mot Annika D är inte ett hållbart argument.
Vilken häxjakt? Jag försöker bara framhålla att AD kommit med ett antal uttalanden som gör att hon har ett visst trovärdighetsproblem. Det du skrev var dessutom nästan ordagrant från hennes blogg....

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 16 aug 2013, 15:57

kipphebel3 skrev: Nej, du missar helt poängen. För det första har inte ALLA druckit modersmjölk. Olika typer av ersättning förekommer även, men sedan, det viktigaste: De som dricker modermjölk gör det under en mycket liten del av sitt totala liv.
Biologiskt är det inte ett dugg onormalt att amma under de första åren i livet. De viktigaste åren för att uppnå en normal och sund fysiologi baseras alltså på en kost som till större delen består av animaliskt och mättat fett.
kipphebel3 skrev: Det får stå för dig. Inte så många laktosintoleranta i din omgivning tydligen... Jag har dock inte sagt att det skulle vara ovanligt eller suspekt, bara att det är ovanligt att vuxna dricker mjölk.
Skrev inte enbart mjölk, så varför krånglar du det dit? Du är oärlig. Och varför försöker du lägga in värderingar om vad som är "normalt" hela tiden?! Skeptiker, My Ass.
Laktosintolerans är i princip betraktad som sjukdom av svenska läkare, det är inte att betrakta som ett normalt och sunt tillstånd.
kipphebel3 skrev: Vilken häxjakt? Jag försöker bara framhålla att AD kommit med ett antal uttalanden som gör att hon har ett visst trovärdighetsproblem. Det du skrev var dessutom nästan ordagrant från hennes blogg....
Se ovan ang problem med trovärdighet.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 16 aug 2013, 16:06

Biologiskt är det inte ett dugg onormalt att amma under de första åren i livet
Herregud! Var har jag påstått ett det skulle vara onormalt? Däremot kan det kanske anses vara något exentriskt att amma hela livet, om det är det du förespråkar? Vad som är bra för ett spädbarn är kanske inte lika bra för en vuxen eller hur?
Laktosintolerans är i princip betraktad som sjukdom av svenska läkare
Läs på om Laktosintolerans innan du gör bort dig ännu mera.

Jag försöker bara få dig att förstå att argumentet "modersmjölk" och "vi består av mättat fett" är dåliga argument

Skriv svar