Mättat fett

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Cytokrom C

Re: Mättat fett

Inlägg av Cytokrom C » ons 21 aug 2013, 21:44

kipphebel3 skrev:OK. Skall försöka tillföra litet konstruktivt, som diskussionsunderlag:

Dietary fat and bile acids in the pathogenesis of gut barrier dysfunction

Detta är en alldeles ny doktorsavhandling vid Helsingfors Universitet av Lotta Stenman. Enligt henne kan en överdrift av mättade fetter leda till felfunktion i tarmbarriären och därigenom olika typer av magsjukdomar.

Finns även en del tidigare publicerat i PubMed. Skulle vara intressant att höra vad de mera medicinskt bevandrade här har för åsikter om avhandlingen?
Jag tror inte musstudier på dieter är så lämpliga för att förutsäga effekter i människa. Det är nog en stor risk att evolutionen har lett till att möss och människor kan vara olika bra anpassade att ta hand om olika typer av föda. Dessutom är väl ob-möss som jag förstått det möss med en framavlad genetisk metabolisk defekt så att de blir extra feta, så applicerbarheten av data blir om möjligt ännu mindre.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » ons 21 aug 2013, 21:56

kipphebel3 skrev:Tillåt mig låna från ett inlägg som jag helt omfattar:

LCHF tillhandahåller det mesta som traditionell religion gör:
*Definierar vad som är absolut gott (LCHF) och absolut ont (livsmedelsindustrin, läkemedelsindustrin, konventionell medicin och vetenskap)
*Skapar livsinnehåll och livsmening
*Ger identitet
*Antas vara lösningen på precis alla problem i hela världen
*Har sina profeter och predikanter
*Har matregler som inte är medicinskt utan i stället moraliskt motiverade, precis som judendom och islam
*Är liksom kristendomen och islam en missionerande religion
Mycket tjafs och personangrepp i den här tråden, men det här var nog lågvattenmärket. Detsamma går att säga om nästan vilket intresse som helst (byt t.ex. ut mot LCHF mot feminism eller aktiv skeptisism t.ex.). Hur skulle det vara att hålla sig till trådämnet istället? Vill ni kasta bajs på varandra finns det PM....

Skärpning!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 22 aug 2013, 06:06

Jag tror inte musstudier på dieter är så lämpliga för att förutsäga effekter i människa. Det är nog en stor risk att evolutionen har lett till att möss och människor kan vara olika bra anpassade att ta hand om olika typer av föda. Dessutom är väl ob-möss som jag förstått det möss med en framavlad genetisk metabolisk defekt så att de blir extra feta, så applicerbarheten av data blir om möjligt ännu mindre.
Tack för det. Tragiskt att det tog så här länge för någon att svara konstruktivt...

Trots detta är det så att man måste utföra viss forskning på möss, för att sedan eventuellt gå vidare med annat. Notera att jag aldrig säger att denna studie skulle "bevisa" att LCHF är farligt, men den kan vara en orsak att forska vidare.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 22 aug 2013, 09:45

Jacob skrev:
Om du förstår det varför klagar du då?
Jag klagar inte, jag frågar efter källa på det du sa. Du tycker ju tydligen själv att det du angett hittills inte räcker. Vilket jag håller med om.

Om du inte ger någorlunda rimliga källor så påverkar det din trovärdighet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 23 aug 2013, 15:16

micke.d skrev:
Jacob skrev:
Om du förstår det varför klagar du då?
Jag klagar inte, jag frågar efter källa på det du sa. Du tycker ju tydligen själv att det du angett hittills inte räcker. Vilket jag håller med om.

Om du inte ger någorlunda rimliga källor så påverkar det din trovärdighet.
Fast du kritiserade ju mig för att jag "länkade till Kostdoktorn" bara för att jag länkade till en bloggpost på Kostdoktorns post som innehöll en länk till källan och en kort sammanfattning om vad det handlade om. Varför är detta så fel plötsligt? Du kanske inte ens klickade på länken? Du kanske refuserar allt som har med "Kostdoktorn" att göra pga din grundinställning i sakfrågan?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 23 aug 2013, 22:30

Jacob skrev:Fast du kritiserade ju mig för att jag "länkade till Kostdoktorn" bara för att jag länkade till en bloggpost på Kostdoktorns post som innehöll en länk till källan och en kort sammanfattning om vad det handlade om. Varför är detta så fel plötsligt? Du kanske inte ens klickade på länken? Du kanske refuserar allt som har med "Kostdoktorn" att göra pga din grundinställning i sakfrågan?
Du har kanske förväxlat mig med någon annan, det stämmer inte att jag kritiserat dig för att du "länkade till Kostdoktorn".

Mer källor?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 23 aug 2013, 22:51

micke.d skrev: Du har kanske förväxlat mig med någon annan, det stämmer inte att jag kritiserat dig för att du "länkade till Kostdoktorn".
Du poängterade att "källan var Kostdoktorn" vilket inte var sant.
micke.d skrev: Mer källor?
Om vad? Jag tycker att Kostdoktorn som leg läkare gör ett mycket bra jobb med att plöja igenom och för oss vanliga lekmän sammanfatta den befintliga vetenskapen om lågkolhydratkost. Utan tvekan har han mycket mer kompetens att göra detta än vad jag själv har. En betydande del av läkarutbildningen består av att tolka och förstå medicinsk forskning. Vi vanliga lekmän är inte forskare, vi besitter inte kompetensen att avgöra om 2 metastudier som säger si, är bättre än 3 andra metastudier som säger så. (Vem har kompetensen att alltid säkerställa det, BTW?)
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 24 aug 2013, 22:08

Jacob skrev:
micke.d skrev: Du har kanske förväxlat mig med någon annan, det stämmer inte att jag kritiserat dig för att du "länkade till Kostdoktorn".
Nej, det tror jag inte att jag har gjort. Var menar du att jag gjorde det?
Jacob skrev:
micke.d skrev:Mer källor?
Om vad?
Samma som tidigare:
Jacob skrev:Men detta faktum innebär inte per automatik att 500 kcal från socker, påverkar kroppen på exakt samma sätt som 500 kcal från fett. Processen som konverterar socker till energi i kroppen är olik den process som konverterar fett till energi. Det är inte samma process. Processerna har olika verkningsgrad, mm. Precis som motorer har olika verkningsgrad. Om du tankar en bil med 10 l bensin så kommer du inte få ut exakt motsvarande mängd energi som kan förflytta bilen, det blir lite spill och förluster på vägen. Verkningsgraden är inte 100% för en motor. Och verkningsgraden för våra kroppar är inte heller 100% för den mat vi äter. Men när det gäller snabba kolhydrater, främst socker, är verkningsgraden väldigt hög eftersom den typen av livsmedel är snarlik rent blodsocker.

Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Mättat fett

Inlägg av herj » sön 25 aug 2013, 00:51

Jacob skrev:
micke.d skrev: Mer källor?
Om vad? Jag tycker att Kostdoktorn som leg läkare gör ett mycket bra jobb med att plöja igenom och för oss vanliga lekmän sammanfatta den befintliga vetenskapen om lågkolhydratkost. Utan tvekan har han mycket mer kompetens att göra detta än vad jag själv har. En betydande del av läkarutbildningen består av att tolka och förstå medicinsk forskning. Vi vanliga lekmän är inte forskare, vi besitter inte kompetensen att avgöra om 2 metastudier som säger si, är bättre än 3 andra metastudier som säger så. (Vem har kompetensen att alltid säkerställa det, BTW?)

Du tror inte att du tycker att kostdoktorn gör ett bra jobb har mycket att göra med att han just försöker bekräfta det du tror är sant.

För jag vet att åtminstonde jag själv har länkat till personer som utgår efter studier för att dra en slutsats i frågan som inte överensstämmer med det lchf-frälsare och lchf-frälsta är övertygade om. Men då dög det inte. Jag teor helt enkelt det är så att så länge en person försöker bekräfta det du tror du vet så gör dem ett bra jobb.

Skriv svar