Mättat fett

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: Mättat fett

Inlägg av Jacob » ons 05 jun 2013, 23:22

kipphebel3 skrev: Nyckelhålsmärkta livsmedel ska uppfylla ett eller flera av ovanstående villkor i jämförelse med andra livsmedel av samma typ.
OK. Så.... det statliga Livsmedelsverket bör även nyckelhålsmärka vissa typer av:
mjölkchoklad, chips, och läsk, om dessa speciella sorter,
har lite mindre socker eller fett än andra sorter.
För då är de ju:
- "andra livsmedel av samma typ".

Jag pratar alltså inte om DEFINITIONEN AV nyckelhålsmärkning
utan om vilka EFFEKTER nyckelhålsmärkningen kan ha.

Vilket du hjälper mig med att förtydliga och exemplifiera, iofs.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 05 jun 2013, 23:25

micke.d skrev:Har du redan glömt vad nyckelhålsmärkningen betyder?
Har du redan glömt att nyckelhålsmärkning inte har något med hälsa att göra?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 05 jun 2013, 23:28

Flabbergasted skrev:
micke.d skrev:Du har ju fått detta förklarat för dig förut. Har du redan glömt vad nyckelhålsmärkningen betyder?
Fast vi här på VoF är ju onda, Livsmedelsverketköpta sekterister, så det går ju inte att lyssna på vad VI säger...
Definitionen av nyckelhålsmärkt är vad det är. Det innebär inte att man förhåller sig smal och hälsosam genom att välja nyckelhålsmärkt. Eftersom nyckelhålsmärkt kan vara i princip vad som helst, bara produkten i fråga är lite bättre än andra produkter i samma produktkategori.

Användarvisningsbild
herj

"

Inlägg av herj » ons 05 jun 2013, 23:59

Jacob skrev:
herj skrev: Haha. Så du menar att han tjänar pengar på att motarbeta lchf?
Ja. LCHF har blivit väldigt polariserat, vilket VOF har bidragit till helt klart. Det finns alltså de som är intresserade av LCHF och de som är intresserad av att vara emot LCHF. Det finns två läger och man kan tjäna pengar på båda sidornas intressen.
herj skrev: Anser du att rätta felaktiga påståenden som att motarbeta någonting. Till skillnad från dig så kan jag faktiskt visa att lchf gurus tjänar pengar på att främja lchf. Kan du visa detsamma då det gäller Jacob g? Eller tog du någonting ur din fantasi och försökte göra det till verkligheten?

Jag hoppas du förstår mig om jag inte tar dig på ditt ord. Leta reda på artikeln eller erkänner du att du hade fel?
Det finns ett aktuellt exempel i den senaste bloggposten:
http://traningslara.se/lagkolhydratkost ... ta-analys/
Där han i en rubrik, i form av en bild
Bild
(varför?)
vill framställa det som att det handlar om LCHF.
Men "metastudien" i sig handlar inte om LCHF. Vidare längre ner i en tabell, anges LCHF som kolumnrubrik.. För vetenskapliga studier som INTE undersöker LCHF, förutom möjligtvis i en (liten) undersökning där kosten kan sägas vara inom ramarna för normal/liberal LCHF. Men man kan inte kalla det här en metastudie om LCHF (vilket han slugt nog inte heller gör i text, men han antyder det med en bild och en kolumnrubrik, slarv, eller lögnaktig retorik?)

Fast nu har du ju faktiskt fel. Har du ens läst vad VOF säger om LCHF. Eller är det din allt för stora selektiva perception som skapar halmgubbar?

Sen frågade jag hur JACOB G tjänar pengar på att motarbeta LCHF! Jag tycker du ska visa det med en källa eller helt enkelt erkänna att du ljuger.

Fast nu är ju bilden inte rubriken utan rubriken är följande "Lågkolhydratkost mot fettsnål kost – en meta-analys". Så ska du erkänna att du ljög?

Han nämner inte ens LCHF en enda gång i själva studien utan benämner det konstant som lågkolhydratkost. Enda gången han nämner LCHF är men en länk till ett tidigare inlägg. "http://traningslara.se/lchf-vs-kost-med ... ktnedgang/"

Att bilden däremot kan ses som missvisande kan jag hålla med om. Men rubriken stämmer. Så bättre lycka nästa gång.

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » tor 06 jun 2013, 00:03

Jacob skrev:

Har du problem med läsförståelsen? Det handlar endast om produkter som uppfyller kraven i jämförelse med samma typ av produkt men innehåller:

*mindre och/eller nyttigare fett
*mindre socker
*mindre salt
*mer kostfiber och fullkorn

I JÄMFÖRELSE MED SAMMA TYP AV PRODUKT. Läs följande en gång till så kanske du förstår "Nyckelhålsmärkta livsmedel ska uppfylla ett eller flera av ovanstående villkor i jämförelse med andra livsmedel av samma typ."

Det är seriöst diskussioner med sådana som dig som gör att jag har stora problem med LCHF. Det är även personer som dig som gör det motiverat att kalla vissa delar av LCHF kulturen som en sekt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 06 jun 2013, 00:27

Jacob skrev:
Faktiskt så har den det.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 06 jun 2013, 00:41

Jacob skrev:Jag pratar alltså inte om DEFINITIONEN AV nyckelhålsmärkning
utan om vilka EFFEKTER nyckelhålsmärkningen kan ha.
Noterar vessleordet "kan".

Jacob skrev:indirekt kan det uppfattas så genom att livsmedelsverket rekommenderar vissa livsmedel som mer nyttiga än andra. Man kan som sagt lätt plocka åt sig en mängd nyckelhålsmärkta livsmedel med snabba kolhydrater och socker i, t.ex. frukostmat, och då tro att man har valt helt rätt, när man i själva verket får i sig en dålig frukost med ganska höga halter av socker och andra snabba kolhydrater. Stämmer inte det, att den risken finns?
Det är faktiskt värre än så: man kan få skörbjugg även om man enbart äter nyckelhålsmärkta livsmedel.

Det kan man inte om man följer livsmedelsverkets rekommendationer. Man kan inte heller få i sig en massa socker om man följer livsmedelsverkets rekommendationer.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: "

Inlägg av Jacob » tor 20 jun 2013, 15:53

herj skrev: Fast nu har du ju faktiskt fel. Har du ens läst vad VOF säger om LCHF.
Nu byter du ämne? Vad VoF säger om LCHF? Inte så mycket vad jag vet, förutom att man utsåg Annika Dahlqvist till årets förvillare för några år sedan, det är väl ett slags uttalande som säger att VoF avskyr och föraktar LCHF, kanske. Jag vet inte varför, iofs. Men det kanske du vet.
herj skrev: Sen frågade jag hur JACOB G tjänar pengar på att motarbeta LCHF! Jag tycker du ska visa det med en källa eller helt enkelt erkänna att du ljuger.
Jacob G har reklam på sin ganska välbesökta blogg som lockar till sig många LCHF-skeptiker/hatare. Genom detta tjänar han/de pengar. Precis på samma sätt som killarna bakom TPB tjänar pengar på sin site. Tror också att han andra inkomstkällor också typ böcker/föreläsningar på samma tema (hata LCHF).
herj skrev: Fast nu är ju bilden inte rubriken utan rubriken är följande "Lågkolhydratkost mot fettsnål kost – en meta-analys". Så ska du erkänna att du ljög?.
Bilden innehåller en rubriksättning, ett budskap och en avsiktsförklaring, som rubricerar texten på sidan. Varför ljuger du om detta?
herj skrev: Han nämner inte ens LCHF en enda gång i själva studien utan benämner det konstant som lågkolhydratkost. Enda gången han nämner LCHF är men en länk till ett tidigare inlägg. "http://traningslara.se/lchf-vs-kost-med ... ktnedgang/"
Det stämmer inte. "LCHF" finns med som kolumnrubrik i de sk "faktatabellerna" (som inte har med LCHF att göra - major fail, alltså).

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 20 jun 2013, 15:58

herj skrev:
Jacob skrev:

Har du problem med läsförståelsen? Det handlar endast om produkter som uppfyller kraven i jämförelse med samma typ av produkt men innehåller:

*mindre och/eller nyttigare fett
*mindre socker
*mindre salt
*mer kostfiber och fullkorn

I JÄMFÖRELSE MED SAMMA TYP AV PRODUKT. Läs följande en gång till så kanske du förstår "Nyckelhålsmärkta livsmedel ska uppfylla ett eller flera av ovanstående villkor i jämförelse med andra livsmedel av samma typ."

Det är seriöst diskussioner med sådana som dig som gör att jag har stora problem med LCHF. Det är även personer som dig som gör det motiverat att kalla vissa delar av LCHF kulturen som en sekt.
Tvärtom så är det du som representerar sektbeteendet här. Men ovastånde definition och regler - så kan en produkt med 20% socker nyckelhålsmärkas. Och du tycker att det är bra? Pga vad? För att det är så? Du tänker aldrig på att 20% socker är dåligt? Som en blind höna går du efter vad staten/etablissemanget säger, oavsett vad det gäller?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 20 jun 2013, 16:02

micke.d skrev:
Jacob skrev:
Faktiskt så har den det.
Den borde ha det? Eller den är en faktiskt och god hälsomärkning i dagsläget, inkluderat produkter som innehåller 10% tillsatt socker?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 20 jun 2013, 16:05

micke.d skrev: Det kan man inte om man följer livsmedelsverkets rekommendationer. Man kan inte heller få i sig en massa socker om man följer livsmedelsverkets rekommendationer.
Nyckelhålsmärkningen ÄR Livsmedelsverkets rekommendation! De flesta vanliga människor tar MÖJLIGEN (ifall det är "medvetna om vad de äter") till sig nyckelhålsmärkning. Det är mer sällsynt skulle jag tro att man tar sig in på deras hemsida och noggrant läser igenom och tänker igenom de fullständiga rekommendationerna.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 20 jun 2013, 17:04

Nyckelhålsmärkningen ÄR Livsmedelsverkets rekommendation!
Nej, läs om och läs rätt. Syftet med nyckelhålsmärkningen är att visa vilka varor som är nyttigare jämfört med andra likadana. Det är inget annat.

Vill du fördjupa dig i rekommendationerna finns de här
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 20 jun 2013, 17:56

Jacob skrev:Nyckelhålsmärkningen ÄR Livsmedelsverkets rekommendation!
Jag håller med dig om att nyckelhålsmärkningen är dum, den kan få vissa tro att något är nyttigt när det faktiskt bara handlar om att produkten är bättre än övriga i samma kategori.

Att det skulle vara Livsmedelsverkets rekommendation att man ska äta nyckelhålsmärkt stämmer dock inte, det är det många här som redan påpekat, att visa på ett nyttigare alternativ till det i många fall onyttiga.

Nyckelhålsmärkningens nytta förutsätter kunskap hos konsumenten, och har konsumenten kunskap behövs inte nyckelhålsmärkningen.
Senast redigerad av 1 ulltand, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 20 jun 2013, 18:15

Nyckelhålsmärkningens nytta förutsätter kunskap hos konsumenten, och har konsumenten kunskap behövs inte nyckelhålsmärkningen.
Sant. Skulle vara bättre med en märkning likt den man har i USA som visar vissa vitala nyckeltal hos varje produkt. Inte för att den hjälper där dock :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Re: "

Inlägg av Flabbergasted » tor 20 jun 2013, 20:00

Jacob skrev:
herj skrev: Fast nu har du ju faktiskt fel. Har du ens läst vad VOF säger om LCHF.
Nu byter du ämne? Vad VoF säger om LCHF? Inte så mycket vad jag vet, förutom att man utsåg Annika Dahlqvist till årets förvillare för några år sedan, det är väl ett slags uttalande som säger att VoF avskyr och föraktar LCHF, kanske. Jag vet inte varför, iofs. Men det kanske du vet.
Är det vad du tror? :shock: Då har du verkligen ingen koll på varför Annika Dahlqvist utsågs till förvillare. Du kanske skulle ta reda på det först, det finns väldigt tydligt förklarat i ett flertal trådar här på forumet...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Skriv svar