Inhemska nyheter snabbt

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inhemska nyheter snabbt

Inlägg av L. Mäkinen » tor 02 maj 2013, 07:11

För några veckor sen presenterade Sveriges Radio sin nya internetplats med ambitionen att de ska bli det naturliga valet när man vill veta vad som händer i landet (och världen). Så här långt tenderar de att vara förhållandevis långsamma med uppdaterandet jämfört med de stora kvällstidningarna. Kvällstidningarna har i sin tur stort fokus på det jag uppfattar som "icke-nyheter", dvs kända personer, TV-program och idrottsevenemang vilket i kombination med segladdade filmade nyhetsinslag gör att man inte heller där kan få veta vad som sker.
Finns det någon inhemsk nyhetskanal som verkligen producerar nyheter när de fortfarande är nyheter?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

rayjoh

Re: Inhemska nyheter snabbt

Inlägg av rayjoh » tor 02 maj 2013, 07:32

Det verkar som att du råkat ut för nyhetsstress. Hur snabb måste nyheten vara för att den ska vara en nyhet?

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 02 maj 2013, 07:49

rayjoh skrev:Det verkar som att du råkat ut för nyhetsstress. Hur snabb måste nyheten vara för att den ska vara en nyhet?
Hinner den hamna på papper är den gammal och inte längre "nyheter".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 02 maj 2013, 07:54

Typ av nyheter?

http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.se/
L. Mäkinen skrev:
rayjoh skrev:Det verkar som att du råkat ut för nyhetsstress. Hur snabb måste nyheten vara för att den ska vara en nyhet?
Hinner den hamna på papper är den gammal och inte längre "nyheter".
Tolkar det som ett "ja, jag lider av akut nyhetsstress". :-) Tillbringa en vecka med att inte läsa andra nyheter än gårdagens papperstidningar, det är mitt förslag.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 02 maj 2013, 08:14

Jag vill kunna läsa mer om det som nämns kortfattat i Ekonyheterna. Exempelvis detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5521921
Politiska uttalanden, företagsnyheter, vetenskapsnyheter och andra katastrofer brukar intressera mig.
Dagens avbrutna vingspets som först lät som helt avsliten vinge var intressant att veta mer om för några timmar sen.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Inhemska nyheter snabbt

Inlägg av amandaduregard » tor 02 maj 2013, 08:29

Twitter? Eller TT, men det är nog svårt att fixa för privatpersoner.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

rayjoh

Inlägg av rayjoh » tor 02 maj 2013, 09:05

L. Mäkinen skrev: Dagens avbrutna vingspets som först lät som helt avsliten vinge var intressant att veta mer om för några timmar sen.
Vilket visar på problemet med allt för snabba nyheter, de blir felaktiga. Om nyheten inte är direkt avgörande om du ska överleva morgondagen behöver rapporteringen inte ske på sekunden.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 02 maj 2013, 09:10

rayjoh skrev:
L. Mäkinen skrev: Dagens avbrutna vingspets som först lät som helt avsliten vinge var intressant att veta mer om för några timmar sen.
Vilket visar på problemet med allt för snabba nyheter, de blir felaktiga. Om nyheten inte är direkt avgörande om du ska överleva morgondagen behöver rapporteringen inte ske på sekunden.
Ett foto från någon av passagerarna hade löst det på 34 sekunder ungefär. Numera sker ingenting utan att det tas bilder eller filmas.

Skriv svar