Moria von Wright

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Katinka77

Moria von Wright

Inlägg av Katinka77 » tis 21 maj 2013, 16:57

Nuvarande rektorn för Södertörns högskola.
"Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenligt med skolans jämställdhetssträvanden."

Hon rekommenderar därför förändringar av läroplanen:

"En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort."
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/ ... lig-rektor
Von Wrights rapport "Genus och text" från 1998 (tillgänglig på Skolverkets webbsidor) behandlar den angelägna frågan om varför flickor är så starkt underrepresenterade i fysikstudier. Hon studerar några läroböcker i fysik för gymnasiet och kommer fram till att problemet till stor del ligger i själva fysikämnets karaktär. Flera av böckerna strävar nämligen efter att slå fast vad som är sant och vad som inte är det. De förmedlar budskapet att "fysik handlar om det objektiva, det som höjer sig bortom känsla och mänskligt liv". Detta menar von Wright strider mot kraven på en jämställd text:

Vad ska vi plocka bort ur läroböckerna för att alla ska lockas till fysiken? Nu menar jag inte bara fler flickor. Jag menar alla pojkar och flickor som saknar intresse för fysiken. Alla ska med.
Räcker det med att plocka bort? Kanske vi måste lägga till något nytt också? Vad tror panelen?
Till och med en usling som jag har fått "lite" kärlek av Pax! <3

Som skeptiker påbjuda vi (implicit) att alla döda (inkl.döende) plexiglasingjutes inom statlig försorg för att sedan smycka det offentliga rummet. Dit verkar det dock vara långt

Användarvisningsbild
Katinka77

Re: Moria von Wright

Inlägg av Katinka77 » tis 21 maj 2013, 17:00

En dolme som stått stabil under lång tid.
Bild

Som skeptiker påbjuda vi (implicit) att alla döda (inkl.döende) plexiglasingjutes inom statlig försorg för att sedan smycka det offentliga rummet. Dit verkar det dock vara långt

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » tis 21 maj 2013, 17:04

Kanske den svarta stenen ursprungligen var en plugg till en dolme.
För att hindra asätare m.m. efter begravning av död person i dolme.
Bild

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » tis 21 maj 2013, 17:06

Åter till Moria von Wright.
http://en.wikipedia.org/wiki/Moira_von_Wright

Bild

Bild

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 21 maj 2013, 17:25

Har hon någon fysikutbildning i bagaget?

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » tis 21 maj 2013, 18:12

kaxiga Z skrev:Har hon någon fysikutbildning i bagaget?
Nä. Mjuka utbildningar. Men Moira motsätter sig vad som påstås i artikeln jag citerar i min trådstart. Tycker synd om henne. Tydligen missuppfattad och nedgjord.
Hon understryker att hon inte är vetenskapsfientlig som doktor Sören Holst och professor Olle Häggström vill få det till. Kanske mansgrisarna såg rött när hon tagit ordet genusperspektiv i sin mun. Målade läppar som ifrågasätter patriarkatets strukturer. Så fick hon sin släng av sleven (dolmen).

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » tis 21 maj 2013, 18:14

Kargt landskap som piffats upp med utspridda stenar.
Bild

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 21 maj 2013, 20:56

Katinka77 skrev:Kargt landskap som piffats upp med utspridda stenar.
Bild
Katinka är ungefär som Filippa.

/Förlåt att jag jämförde dig med en tjej.

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » tis 21 maj 2013, 21:15

kaxiga Z skrev:
Katinka77 skrev:Kargt landskap som piffats upp med utspridda stenar.
Bild
Katinka är ungefär som Filippa.

/Förlåt att jag jämförde dig med en tjej.
Jag känner inte Filippa. Vi delar intresset för knark men det gör många med oss. Jag har slutat knarka p.g.a negativa biverkningar.
Bild
Jag tar inte illa upp av att bli kallad tjej, kvinna eller subba. Försöker dock alltid att vara könsneutral. Valde bort min sexdrift redan i de sena tonåren när jag märkte att den grumlade min objektivitet. Min barnlängtan är väldigt stark. Kanske jag gör ett undantag en ägglossning inom kort.

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » tis 21 maj 2013, 21:34

Liu was cast by February 2012.[15] That July, she said that Watson is not "someone who's on the sideline; she's his sober companion, she's engaged in him, not the mystery, [...] From that point on you get to see how that blossoms out. The foot-in-the-bucket and that kind of Watson happens because in entertainment, there's got to be a sidekick. In this case, that's not the direction we're going in. Ask me in six episodes and if I have a foot in a bucket then we'll have a discussion."[16]
Habil tv-underhållning.

Bild

http://www.imdb.com/title/tt2191671/

Kolla serien för fan. 23 avsnitt. Kollade själv alldeles nyss. Fy fan vad bra.

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » ons 22 maj 2013, 01:18

Sov gott alla mina bloggvänner. Jag vakar över er om natten.
Bild

Skriv svar