Åskknallshuvudvärk ambulans

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Perbow
Avstängd

Åskknallshuvudvärk ambulans

Inlägg av Perbow » tor 06 jun 2013, 00:05

Jag hörde dessa ord i TV4 en morgon att vid plötslig huvudvärk ska ambulans tillkallas så jag googlade

http://www.google.com/search?q=%C3%A5sk ... 16&bih=559

Värk och illamående är alltid illa men annars med bara huvudvärk verkar det mer naturligt att lägga sig. Jag läste ex. om en som onanerade och trodde det blev spänningshuvudvärk men ska alltså in akut?
Frukta det värsta och arbeta för det bästa.
Omröstningar sparar tid för att pejla läget. Man kan ofta ändra sin röst.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Åskknallshuvudvärk ambulans

Inlägg av Moridin » tor 06 jun 2013, 00:43

Du fick inget svar på Familjeliv så du försöker istället här?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Perbow
Avstängd

Re: Åskknallshuvudvärk och ambulans

Inlägg av Perbow » tor 06 jun 2013, 01:32

Moridin skrev:Du fick inget svar på Familjeliv så du försöker istället här?
Lärt dig klockan, vilket som postades först :?: :idea: :arrow: :mrgreen:
Jag har det och känner en större dragning till kvinnan än detta eminenta forum 8-) :P
Frukta det värsta och arbeta för det bästa.
Omröstningar sparar tid för att pejla läget. Man kan ofta ändra sin röst.

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Re: Åskknallshuvudvärk ambulans

Inlägg av Ho.Se. » tor 06 jun 2013, 10:59

Termen åskknallshuvudvärk innebär inte bara att den kommer plötsligt utan också att den är extremt intensiv. Detta är den klassiska presentationen av subarknoidalblödning och bör leda till direkttransport till sjukhuset.

Plötslig och mycket kraftig huvudvärk = ambulans
Plötsligt insättande huvudvärk som ökar i intensitet över tid = ambulans
Plötsligt insättande huvudvärk eller stadigt ökande huvudvärk som föregåtts eller åtföljs av neurologiska symtom (dubbelseende, afasi, dysfasi, illamående, kräkningar etc.) = ambulans
Huvudvärk, neurologiska symtom (sänkt medvetandegrad) och infektionstecken = sjukhus (risk för meningit / encefalit)

Huvudvärk är överlag ett allvarligt symtom. Det är problematiskt eftersom det också är ett vanligt symtom. De flesta får spänningshuvudvärk någon gång då och då, en del lider av migrän eller Hortons. Om det känns "som vanligt" är det (i princip) aldrig någon fara. Om det inte känns som vanligt, överväg sjukhus.

Skriv svar