Hjälp med riktantenn för mobildata?

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Skriv svar
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Hjälp med riktantenn för mobildata?

Inlägg av L. Mäkinen » fre 05 jul 2013, 08:52

Eftersom jag bor i skogen har jag min internetuppkoppling via Telenors mobila nät. Tyvärr är den stundtals lite klen i farten trots att de påstår att jag bör ha 4G-täckning här. För en tid sedan köpte jag en riktantenn, men Telenor vill inte berätta var de har sina master av säkerhetsskäl.
Finns det något bättre sätt att rikta antennen på än "gissa och vrid"?
Jag ser en mast som jag misstänker hanterar telefoni, men jag vet inte vems den är. Jag laddade ner en app till telefonen som "pekar ut" vilken mast den kopplar upp sig mot, men det finns inga antenner på de byggnader den pekar på.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Zlayer

Re: Hjälp med riktantenn för mobildata?

Inlägg av Zlayer » fre 05 jul 2013, 16:38

Huvudsaken är att du kan se när du har bäst signal. Kan du se vad du har för signalstyrka? Mäts i dbm. Rikta antennen och kontrollera, leta tills du har lägst värde. Sen kan du ju testa bandbredden med tptest eller vad det heter nu för tiden.

Egentligen spelar det ingen roll vart sändaren sitter, bara du har bra signal.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

Litenklen

Inlägg av Litenklen » fre 05 jul 2013, 16:57

Annars är Net1 idiotsäkert, funkar Tom, i fjällen....

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 05 jul 2013, 18:54

Sant, och de ger också instruktioner om var man ska rikta antennen. Men några 4G-hastigheter blir det inte.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » lör 06 jul 2013, 11:20

Zlayer skrev:Huvudsaken är att du kan se när du har bäst signal. Kan du se vad du har för signalstyrka? Mäts i dbm.
Jag vet inte hur jag ska kunna se det. Det är någon sådan mätning jag hade velat lära mig att göra. Till TV-parabolen finns det ju fina prylar att använda, men har inte sett någon till datortrafiken.

Att byta tjänstleverantör är tyvärr inte en möjlig väg just nu. Även Telenor har ju indikerat vart de vill att jag ska rikta antennen, men praktiska försök har visat att den riktningen inte verkar helt bra.
TPTest indikerar 5,7-6,8 Mbit/s.

Användarvisningsbild
Zlayer

Inlägg av Zlayer » lör 06 jul 2013, 17:39

L. Mäkinen skrev:
Zlayer skrev:Huvudsaken är att du kan se när du har bäst signal. Kan du se vad du har för signalstyrka? Mäts i dbm.
Jag vet inte hur jag ska kunna se det. Det är någon sådan mätning jag hade velat lära mig att göra. Till TV-parabolen finns det ju fina prylar att använda, men har inte sett någon till datortrafiken.

Att byta tjänstleverantör är tyvärr inte en möjlig väg just nu. Även Telenor har ju indikerat vart de vill att jag ska rikta antennen, men praktiska försök har visat att den riktningen inte verkar helt bra.
TPTest indikerar 5,7-6,8 Mbit/s.
Jag förstår.
Om det är så att du använder en mobiltelefon med simkort i så bör du kunna se signalstyrkan där.
På min telefon med android så väljer jag settings --> About --> Network så kan jag se signalstyrkan.

Men vad använder du egentligen? Du har en riktantenn kopplad till vad?

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » lör 06 jul 2013, 22:49

Fantastiskt vilken övertro jag har på min egen tydlighet! :banghead:
Vi har Telenors "Bredband Stor" så det är en D-Link router som normalt är försedd med två antenner som man kan ta bort där den ena är ersatt av en riktantenn på gavelväggen nära taket. Från routern går signalerna via trådlöst nätverk till en Netgear-repeater vars trådutgångar är kopplade till två stationära datorer.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 06 jul 2013, 23:39

D-link routern borde hålla rätt på signalstyrka och dylikt. Har du botaniserat bland dess menyer?

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » sön 07 jul 2013, 16:38

micke.d skrev:D-link routern borde hålla rätt på signalstyrka och dylikt. Har du botaniserat bland dess menyer?
Det enda jag gjort är en firmwareuppdatering. Jag är lite rädd att sabba något jag inte begriper. Uppdateringen begrep jag inte heller, men den fanns beskriven på nätet i enkel form.

Användarvisningsbild
Zlayer

Inlägg av Zlayer » sön 07 jul 2013, 18:37

L. Mäkinen skrev:
micke.d skrev:D-link routern borde hålla rätt på signalstyrka och dylikt. Har du botaniserat bland dess menyer?
Det enda jag gjort är en firmwareuppdatering. Jag är lite rädd att sabba något jag inte begriper. Uppdateringen begrep jag inte heller, men den fanns beskriven på nätet i enkel form.
Jag tror att micke.d har rätt här. Om sim-kortet sitter i routern så måste du kunna hitta signalstyrkan där också.
Men du behöver ju inte ändra på några värden i routern, det räcker ju att du bläddrar bland flikarna och ser om du kan hitta rätt.
Annars kan du ju fråga telenor hur du skall göra för att hitta signalstyrkan, eller så kanske det står i manualen till routern.
Men den manual jag hittade för Router 80 på telenors webbsida var ju extremt kortfattad.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » sön 07 jul 2013, 18:54

Jag hittade en youtubefilm där en kille haft liknande problem som jag, men han hade två riktantenner. http://www.youtube.com/watch?v=RrfFOCumObc
Jag provade att göra det han föreslog, men märker ingen skillnad. I Internetmenyn på routern finns en "signalstyrka" som visar -82 till -87 beroende på när man uppdaterar den. På startsidan finns en Internet-ikon med en trippelstapel på och där varierar det mellan 80 och 100%. När det stod 100% visade bredbandskollen lägst resultat hittills 3,8Mbit/s.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 07 jul 2013, 21:57

Har du hittat den riktning som ger bäst signal nu?

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » mån 08 jul 2013, 07:50

micke.d skrev:Har du hittat den riktning som ger bäst signal nu?
Nä. Jag får ingen logisk koppling mellan riktningen på antennen, siffrorna i routern och nedladdningshastigheten på Bredbandskollen. Nuvarande riktning visade 100% och -82 igår och gav 4,3 MBit/s då. Nu visar den 50%, -93 och 7,8MBit/s.
Grannarna kanske är på jobbet så att de inte snyltar på mastkapaciteten, förstås.

Användarvisningsbild
Zlayer

Inlägg av Zlayer » mån 08 jul 2013, 08:54

Du kan ju testa att koppla bort antennen som inte är en riktantenn, om den inte används för wlan eller så.

Som du skriver så kan andra användare belasta masten, vilket gör det knepigare att bedöma hur bra antennen sitter egentligen. Det är fullt förståeligt att du tycker att det är lite knepigt. Jag tror att det krävs tålamod för att hitta rätt, och uppkopplingen kommer att variera.

Det verkar ju som att du är en bra bit på väg i alla fall.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

Skriv svar