Snabbväxande grå strån

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Skriv svar
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Snabbväxande grå strån

Inlägg av L. Mäkinen » ons 31 jul 2013, 08:05

Rent anekdotiskt tycker jag mig kunna konstatera att grå skäggstrån växer snabbare än mörka sådana som sitter strax intill. Man skulle lätt kunna uppfatta det så pga skillnaden i färg, men trimmern borde inte bry sig om den saken. Väntar jag lagom länge (typ en vecka) mellan trimningarna är det klar skillnad på längd på de grå och de mörka stråstumparna som blir resultat av trimningen.
Finns det någon förklaring till detta?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Hedning

Re: Snabbväxande grå strån

Inlägg av Hedning » ons 31 jul 2013, 09:17

Har personligen samma upplevelse, jag har ett område i skägget som har bara vita strån, detta område måste ansas oftare än de omkringliggande svarta områdena (om jag inte vill se helt sned ut i ansiktet )
Personligen tror jag att det är de mest "aktiva" stråna som tappar pigmentet först och därför får man denna effekt?
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

millgard

Inlägg av millgard » fre 02 aug 2013, 12:29

Vad värre är: de grå hårstråna är raka, till skillnad från mina gamla vanliga... därför sticker de rakt ut såväl i ansiktet som på huvudet. Som små antenner som kommer upp ur frisyren...

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 02 aug 2013, 22:50

Eller så är det grå/vita stråna bara rakare än de färgrika stråna. Vilket gör att de ser längre ut?

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » lör 03 aug 2013, 02:26

Hårstrån som växer snabbare blir mer utmattade och tappar därför färgen. Och nåde den som kräver belägg för detta!!
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

TomasT

Inlägg av TomasT » lör 03 aug 2013, 21:01

Tänkbart är att om de är styvare så kan det bero på att de vita ,i avsaknad av märg ,likt rör blir mindre böjliga.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 06 aug 2013, 08:06

Jag tycker mig ha märkt att det växer lite olika fort i olika delar av fysionomin. Så om det är så att de vita stråna råkar finnas på ett mer snabbväxande område så får man den effekt du observerat utan att det egentligen har med vitheten att göra.

I mitt skägg finns alla möjliga färger, svart, brunt, rött, vitt - jag har inte märkt så stor skillnad i växthastigheten på de olika sorterna, men de skiljer sig mycket i grovlek och styvhet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 06 aug 2013, 10:12

micke.d skrev:I mitt skägg finns alla möjliga färger, svart, brunt, rött, vitt - jag har inte märkt så stor skillnad i växthastigheten på de olika sorterna, men de skiljer sig mycket i grovlek och styvhet.
Mitt skägg har också alla möjöliga färger på hårstråna. Jag har dock inte märkt någon skillnad i vare sig tillväxthastighet eller grovlek.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 06 aug 2013, 10:55

Anar att Tomas T är på rätt spår. Hårstråna styvnar, blir raka och stela och tar plats. Riktigt gamla åldringar går nappt att raka med elapparat, det hugger och smäller i apparaten som om det vore en kaktus man försöker att raka.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 15 aug 2013, 07:30

Har inte märkt nåt beträffande skägget, däremot har jag ett antal vita strån i ögonbrynen som växer bra mycket snabbare än de mörkare stråna. Dessutom är de grövre.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » tor 15 aug 2013, 10:28

När jag har blivit så gammal att jag har gjort tillräckligt många ansiktslyftningar för att få pipskägg, blir det intressant att se vilken färg det har och vilka strån som är längst.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Skriv svar