Kvarhängande vanor?

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Kvarhängande vanor?

Inlägg av L. Mäkinen » sön 11 aug 2013, 11:01

Igår när jag skulle hälla upp läskeblask ur en flaska insåg jag att en vana sitter i sen slutet av 80-talet, nämligen att greppa flaskan på "framsidan". Vanan tog sin början under kemilektionerna när läraren menade att det var "viktigt att hålla på etiketten". Det var hans sätt att få oss att hälla syra så eventuellt spill skulle hamna på samma sida av flaskan oavsett vem som hällde. Pepsi Max är inte så frätande men likväl sitter vanan i att greppa flaskan på ett och samma sätt.

En annan vana jag bär med mig, dock endast sen slutet av 90-talet, är att alltid när jag startar en bil så släpper jag bromspedalen under den tid som startmotorn snurrar. Den dumheten inleddes när jag hade en bil som indikerade trasigt bromsljus i takpanelen om man höll pedalen nere vid start.

Är detta bara utslag av oförmåga till förändring eller kanske något annat?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Globus

Re: Kvarhängande vanor?

Inlägg av Globus » sön 11 aug 2013, 19:18

Jag kommer ibland på mig själv med att gå på utsidan av fötterna efter att jag duschat, en kvardröjande ovana från duschrummet i grundskolan (sent 80-tal).

Gympaläraren försökte banka in vikten av god fothygien i oss små ligister och påminde oss om att fotsvamp kan smitta genom vattnet på golvet i den gemensamma duschen. Sålunda föddes en vana att försöka undvika fotsvampssmitta genom att minimera kontaktytan mellan golv och fot.

Det sitter otroligt nog kvar än idag och jag blir lika irriterad på mig själv varje gång jag upptäcker min oförmåga att sluta med det.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 12 aug 2013, 21:43

Globus skrev:Jag kommer ibland på mig själv med att gå på utsidan av fötterna efter att jag duschat, en kvardröjande ovana från duschrummet i grundskolan (sent 80-tal).
Brukade gå på tå i offentliga duschrum, mest för att det ofta var otydligt vad som var vatten och vad som var urin.

Min kvarhängande vana är att trycka ner själva den lösa yta där kapsylen sitter på ölburkar. Detta var ett sätt att markera att det var just min ölburk på fester där öl serveras. Kanske praktiskt ibland, men gör det även när det inte är fest.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » ons 14 aug 2013, 10:14

Jag slår aldrig ihjäl en spindel. Det betyder ju regn i morgon. Fast jag inte tror på detta längre gör jag det fortfarande aldrig. Inte går jag heller under stegar och annat sådant där. Även om jag inte tror på det så får jag samma obehagskänsla som när jag var barn.

Fast fredagen den 13:e har jag betvingat. När jag hoppade bungyjump visste jag inte vilket datum det var, utan fick se det först när jag fick diplomet.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » ons 14 aug 2013, 10:30

Slutade att snusa för elva månader och två veckor sedan efter 41 års bruk. Då och då kommer fortfarande reflexen att rätta till prillan med tungan. Vid ett sådant omedvetet grimaserande med tungan o käften frågade en bekant: "och hur går det med snusandet?"

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » tor 15 aug 2013, 21:34

Min inre modell av datorn är fortfarande von Neumann-arkitekturen. Det sitter fast sen maskinkodstiden i tonåren. (Ungefär som att betrakta en modern bil som en sorts ångmaskin.)
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » sön 18 aug 2013, 17:29

emanuel1972 skrev:Min inre modell av datorn är fortfarande von Neumann-arkitekturen.
Bild

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 19 aug 2013, 23:09

emanuel1972 skrev:Min inre modell av datorn är fortfarande von Neumann-arkitekturen. Det sitter fast sen maskinkodstiden i tonåren. (Ungefär som att betrakta en modern bil som en sorts ångmaskin.)
Det är väl för sjutton en helt korrekt modell, oberoende av/trots superskaläritet, harvardarkitektur i cache, branch prediction, RISC och alla andra buzztermer?

Vad har du ersatt denna modell av då, om man får fråga? (Många mikrokontrollers har faktiskt harvardarkitektur, men von Neumann-modellen kan användas även där och ungefär alla andra CPUer. Sådant som separerar data från instruktion förstås bäst i termer av abstraktion och operativsystem.)

Skriv svar