Sida 1 av 1

Barnsliga människor och regler på Elgiganten

Postat: fre 23 aug 2013, 22:05
av Medvetandet
BARNSLIGA MÄNNISKOR OCH REGLER PÅ ELGIGANTEN!

Jag hade genomfört ett köp (delbetalning) på en touschscreen-telefon hos El-Giganten. När jag sålunda hämtat ut telefon,så får jag en faktura på HELA kostnaden (vilket jag OMÖJLIGT kan betala på en gång,med min blygsamma ekonomi!)för telefon,och då måste det blivit någon miss någonstans i beställningskedjan varpå jag ringde upp El-Giganten och undrade om de kunde justera beställningsgenomförandet till DELBETALNING,Men Nää...!! Kundsupporten sa att antingen måste jag betala hela summan eller skicka in telefonen och göra om beställningen på nytt(!!) Jag blev nästan rasande! :banghead:

Så nu tvingas jag skicka in telefonen och göra om beställningen på samma telefon på nytt!! Är inte detta vansinnigt,så vet jag inte vad som är vansinne?!?


Jag anser att kundsupporten gott kunde ha transformerat om beställningen till *delbetalning* via min telefonkontakt med dem,än att man måste hålla på att bolla fram och tillbaka med samma telefon via en ny beställning!


Man kan bli vansinnigt uppretad för mindre!

Har någon här någon vettig förklaring på detta så är jag idel öra,eller i detta fall idel öga!* :mrgreen:

Har ni några erfarenheter om liknande incidenter via beställningar på nätet eller andra affärer där likartade problem dykt upp så är ni hjärtligt välkomna att delge dem i denna uppstartade tråd.

*Notering: Skrivforum som man läser.

Re: Barnsliga människor och regler på Elgiganten

Postat: lör 24 aug 2013, 00:51
av harald
Medvetandet skrev:... Har någon här någon vettig förklaring på detta så är jag idel öra,eller i detta fall idel öga!* :mrgreen: ...
Jag tror inte det finns någon förklaring som är vettig, utan det handlar nog om att personalen inte har tillåtelse eller kunskap att vara flexibel.
Sälja, och häva köp får/kan de självklart göra, men ändra villkor, nä, det kräver mer kunskap/befogenhet.

Och häva köp innebär ju självklart att telefonen MÅSTE komma i retur, för annars kunde ju någon fuska.

Re: Barnsliga människor och regler på Elgiganten

Postat: sön 25 aug 2013, 21:11
av Medvetandet
harald skrev:
Och häva köp innebär ju självklart att telefonen MÅSTE komma i retur, för annars kunde ju någon fuska.
Hur exakt menar du?

Re: Barnsliga människor och regler på Elgiganten

Postat: sön 25 aug 2013, 22:22
av Sensemaker
Jag antar att personen du talade med inte kände till något sätt att göra det du bad om. För att spara sig själv besvär och slippa visa hur okunnig han/hon är säger han/hon att han inte kan göra det (vilket är att sträcka på sanningen, att inte veta om man kan göra något och hur man kan göra något är inte detsamma som att veta att man inte kan göra det) och insisterar att du istället gör något annat -detta annat är antingen något som personen vet hur man gör eller något som är någon annans bord så personen slipper hjälpa dig.

Denna form av ovarsamt hanterande av sanningen av själviska skäl tycks närmast vara norm i de flesta sorters kundtjänst, resurshantering och administration.

Sensemaker

Re: Barnsliga människor och regler på Elgiganten

Postat: sön 25 aug 2013, 22:34
av harald
Medvetandet skrev:
harald skrev:Och häva köp innebär ju självklart att telefonen MÅSTE komma i retur, för annars kunde ju någon fuska.
Hur exakt menar du?
Min gissning är att de har rutiner som förhindrar att köp hävs utan att varan kommit i retur, så ingen "glömmer" skicka tillbaka t.ex en "trasig" produkt.
Att då kvitta bort en utleverans mot en inleverans funkar i så fall inte sådär helt utan vidare med de kontrollrutiner som finns.

Men det är som sagt min gissning. Jag har ingen inblick i just det företaget.

Re: Barnsliga människor och regler på Elgiganten

Postat: sön 25 aug 2013, 23:40
av Pär C
Det köp som du ville få till verkar vara kreditavtal, som faller under konsumtkreditlagen mm. Det är fullt rimligt att affärssystemet är spärrat så att det förhindrar att man växlar över ett existerande köp till ett kreditavtal, det skulle riskera att göra återtagandeförbehållet ogiltigt bl a, utan systemet kräver istället att man måste börja om från början. Därav "Computer says 'no'".

Re: Barnsliga människor och regler på Elgiganten

Postat: mån 26 aug 2013, 05:11
av B Hellqvist
Troligtvis sköts den ekonomiska biten av en samarbetspartner i form av en bank, så förhandlingarna bör ske med dem. Butiken har ingen direkt möjlighet att påverka det hela. Jag hamnade i en liknande situation själv när jag köpte en resa, så ibland har man sig själv att skylla.

Re: Barnsliga människor och regler på Elgiganten

Postat: mån 26 aug 2013, 07:38
av Johannes
En del företag brukar fakturera hela beloppet men det står på fakturan att man kan delbetala valfritt belopp över ett visst minimibelopp. Då konverteras köpet "automatiskt" till ett kreditköp.