Spamm i hundratal

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
elron

Re: Spamm i hundratal

Inlägg av elron » tor 19 sep 2019, 08:37

4 juni föreslog Cyklotrom C extra strikta begränsningar för nya användare, t ex max en ny tråd och högst tio inlägg per dygn. En utmärkt ide tycker jag.

Misstänker f ö att all spamm härstammar från en enda eller ett fåtal personer som vill kväva vårt forum - kanske militanta "alternativare" som homeopati och/eller platt jord troende eller liknande. Men denna min misstanke kan givetvis vara felaktig och ett utslag av konspirationstänkande.
Cogito, ergo Cartesius est

Användarvisningsbild
strutfus

Inlägg av strutfus » tor 19 sep 2019, 08:45

Intressant att någon lägger ner så mycket krut på att sabba forumet.
Förresten, vad gör S_ss__s__ nu för tiden?

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 11 okt 2019, 15:42

Finns det inget man kan göra åt skiten? Captcha t.ex?

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » lör 19 okt 2019, 19:54

Kan man inte stoppa möjligheten att registrera nya konton i väntan på att att man hittar en lösning?
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 21 okt 2019, 01:40

Jag har plockat bort alla som registrerat sig under oktober från Ryssland, Afrika, Sydostasien eller Latinamerika.

Vi får väl se om det gör någon skillnad.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 24 nov 2019, 13:49

Skulle det gå att automatiskt spärra användare som enbart, eller till största delen skriver med kyrilliska bokstäver? Det kanske är en för avancerad funktion, annars skulle det nog få bort den uppsjö av ryska spammare som florerat här på sistone.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 24 nov 2019, 14:32

Bra förslag.

Jag tittar in här då och då och även om jag vet att andra sociala media har stulit mycket av vår publik så blir jag lätt trött när alla nya inläggen är spam med kyrilliska bokstäver.

С уважением

Ганс
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 16 dec 2019, 22:47

Är det någon som kan ryska som har läst den ryska spammet? Vad står det? Är det "förstora din penis"-stuk eller är det "Putin har störst penis"-stuk på dem? :D

Capcha är djävulens påfund btw, och går det att hitta en lösning utan dessa så vore det bra, men jag har förståelse om så inte skulle vara fallet. Ett problem är väl "latensen". Forumet är inte jätteaktivt och har få moderatorer, så spam hinner synas en stund innan det tas omhand. Enligt min erfarenhet är "karenstid för nya medlemmar" något utav en standardlösning, som är minimalt invasiv och komplicerad kodmässigt och fungera hyggligt. Vanligtvis med olika karens för olika delforum, eller olika funktioner (svara respektive starta en tråd, PM, etc).

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » lör 04 jan 2020, 17:53

MBY skrev:
mån 16 dec 2019, 22:47
Är det någon som kan ryska som har läst den ryska spammet? Vad står det? Är det "förstora din penis"-stuk eller är det "Putin har störst penis"-stuk på dem? :D
Finns spammet sparat? Mitt sällskap pratar hyfsad ryska (och svenska) så jag kan be henne att översätta om jag får några exempel.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Skriv svar