Obekväm med det nya forat

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
MBY

Obekväm med det nya forat

Inlägg av MBY » fre 25 okt 2019, 11:36

Jag har inte loggat in på ett bra tag, men jag märker att forumet bytts ut utseendemässigt. Gott så, men vissa saker är svåra att förstå sig på. Jag har exempelvis en full inkorg, full med "gillar inlägg"-meddelanden som inte leder någonstans. Förr kunde man ju se vad som var gillat. Att markera flera meddelanden och radera leder till 405 - forbidden.

När jag trycker på en pil på vad jag tror är en länk till ett citerat inlägg så hoppar man dit, men det verkar vara fel inlägg som inte innehåller det som citerades. Det verkar också som teman/skin eller vad det heter är borta. Är det korrekt uppfattat? Alla har ett ljusblått gränssnitt nu? (Jag klagar inte, bara nyfiken).

Ett klagomål är dock som följer: att ersätta begriplig text på knappar o.dyl, men obegripliga symboler är ett satans ofog som verkar förstöra precis allt, mjukvara på datorer, appar, forum, hemsidor, medier, etc. S-L-U-T-A med dessa dumheter! Ikon/symbol är okej, men då ska det OCKSÅ stå vad det handlar om (och inte hovertext, utan direkt).

Enbart universellt accepterade ikoner som diskett för att spara, kryss för att stänga, etc, kan vara utan text. Kalla mig dum, men jag förstår faktiskt inte att en (")-symbol (knapp med citationstecken) betyder citera. Inte när den är tillsammans med en rad andra symboler. Sökning tar längre tid och är kognitivt belastade. Lär sig folk inte människa-maskininteraktion längre?

(Ja, jag är gnällig som vanligt när det kommer till forumets utseende och funktionssätt, och ja, jag inser att inte allt är inom er kontroll utan att det finns någon jeppe som gjort det från början. :) )

skogaliten

Re: Obekväm med det nya forat

Inlägg av skogaliten » fre 25 okt 2019, 13:48

Tillåter mig att gnälla lite mer...Men egentligen inte på forumet, utan i största allmänhet...

Det verkar verkligen vara så att "Lär sig folk inte människa-maskininteraktion längre? " är väldigt relevant.

Det dyker ständigt upp nya hemsidor, eller uppdateringar i mobilen som definitivt verkar vara var gjorda "utifrån och in", så att användaren står där och kliar sig i huvudet, och har svårt att navigera, hitta knappar, eller ens kunna ställa in, så att det fungerar för den enskilda användaren.

Jag blir störd av min mobiltelefon plötsligt har försett med en jävla massa grälla färger, som jag får lägga timmar på att få bort t.ex....

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 25 okt 2019, 16:05

MBY skrev:
fre 25 okt 2019, 11:36
Ett klagomål är dock som följer: att ersätta begriplig text på knappar o.dyl, men obegripliga symboler är ett satans ofog som verkar förstöra precis allt, mjukvara på datorer, appar, forum, hemsidor, medier, etc. S-L-U-T-A med dessa dumheter! Ikon/symbol är okej, men då ska det OCKSÅ stå vad det handlar om (och inte hovertext, utan direkt).

Enbart universellt accepterade ikoner som diskett för att spara, kryss för att stänga, etc, kan vara utan text. Kalla mig dum, men jag förstår faktiskt inte att en (")-symbol (knapp med citationstecken) betyder citera. Inte när den är tillsammans med en rad andra symboler. Sökning tar längre tid och är kognitivt belastade. Lär sig folk inte människa-maskininteraktion längre?
Jag håller helt med. Jag tror att folk lär sig människa-maskininteraktion fortfarande, men räknenissarna har tagit över. Det är ju jättebilligt att inte behöva översätta text till olika språk. Ibland blir det rent löjligt med manualer till tekniska saker som helt saknar text, och är helt obegripliga.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 12 nov 2019, 20:21

Det tog även mig en stund att hitta citeraknappen och jag brukar oftast inte känna mig dum.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 02 dec 2019, 16:41

Fan vad glad jag blir över att faktiskt fått medhåll i mitt klagande! :) Vanligtvis känner jag mig som en sur gammal gubbe som bara klagar och inte "följer med i det nya", så det var en frisk fläkt att folk delar min kritik! :)

Ja, jag upprepar att datorarbete rent allmänt blir mer och mer frustrerande när självklara saker får inte-så-självklara ikoner som enda åtkomst, saker ändras bara för ändringens skull och mode och ingen hänsyn tas till vad man faktiskt VET om design genom god forskning. Skulle man kunna kalla ett upplägg på en hemsida eller i en applikation för pseudovetenskapligt rentav, om det inte följer principer för MMI?

(MMI, förresten, brukar ses som en "äldre" term och när jag läste ämnet hette det MDI, människa-datorinteraktion. Dock tycker jag den äldre termen är mer aktuell än någonsin, eftersom datorer finns i massvis med maskiner som inte är primärt en dator, utan just en maskin av något slag, från kaffebryggare till industrirobot eller rymdskepp. "Människa-maskininteraktion" är således ett mycket mer universellt begrepp och principerna kan naturligtvis tillämpas på saker som *inte* har datorer i sig. Vi har nog alla sett saker som dåligt utformade handtag, verktyg, skor eller whatever när det kommer till interaktion. Detta är off-topic, men jag tror inte jag är ensam om att notera att det finns dåligt utformade handfat och toaletter, handfat där formen orsakar att kranvattnet stänker upp och toaletter med för flack lutning invändigt så drulen tar i när man sätter sig. Jag menar, hur är det möjligt att misslyckas med en sådan design? Om jag tillverkade handfat så skulle jag, tja, jag vet inte, testa? Är det en helt galen tanke?)

Men, värst är som sagt den dagliga interaktionen med datorer. Det är ingen hejd på antalet ikoner och unik grafik till dessa. En tydlig händelse i datorns förfall som meningsfull apparat var när datorer (och mobiler) började tolka smileys och ersatte med bilder och nu "emoticons". Jag vet inte om en specifik smiley (som jag kallar dem, begreppet "emoticon" känns helt överflödigt) betyder arg eller ledsen, eftersom jag inte ser koden under (dvs saker som ": - )" eller "X - \") och varje jävla app och varje jävla mobil ska ha en egen uppsättning. Hur många gånger har man inte varit osäker på om man skickar rätt typ av emotion till någon annan som sitter på en annan mobiltelefon eller chattprogram på en annan plattform, etc.

Datorer behöver bli svåra att använda igen, så inte idioter använder dem. Framförallt måste idioter hindras från att utveckla mjukvara! :D

För över 10 år sedan bytte jag till linux därför att windows helt enkelt blev för odrägligt att använda, och jag har aldrig ångrat mig. Problemet är, linux är ju på väg åt samma håll. Allt fler program har bara ikoner med bilder, allt fler program bryter mot kända principer som "KISS" eller "POLA" och allt fler program har helt egen uppsättning av tangentbordskombos för spara, öppna, hjälp, undo, osv, osv. Man blir ju givetvis pissförbannad om man sitter och hackar på Ctrl-Z och datorn varje gång gör något helt annat, något subtilt i stället för undo. Har jag nu skapat ytterligare en sak som kan/ska "undoas" eller är ändringen något som inte påverkar data (vad som är "data" som ska vara föremål för en undo-stack är inte heller något som utvecklare alltid tänkt igenom)? Program som liksom "lyser" stateless men som inte är det, och vice versa.

Nåja, fördelen med linux är iaf att lite av tanken är att man löser sina problem genom att programmera eget.

Men åter till denna hemsida. "!" som tydligen betyder "anmäl inlägg" och inte "gilla" (hittar inte gillaknappen alls nu) är för tydligt framlyft, ungefär som att "anmäl inlägg" är något som man gör med var och vartannat inlägg. Det finns något sådant som "för stort typsnitt" eller "för tydligt" för att kunna ses. Man letar efter artefakter av en viss storlek och om något är större, så kan man missa det, oavsett om det är "jättetydligt". Vissa knappar och funktioner är tydligare om man står 10 meter från skärmen, vilket inte är den vanligaste positionen precis när man arbetar med en dator... :D

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 03 dec 2019, 16:41

Tror att ett problem är trenden att alla ska ha rätt till information på sitt eget språk. Även om alla fattar enklare instruktioner på engelska blir det alltmer krav på att alla språk ska värderas lika. Därmed blir det också ogörligt att översätta texter överallt, och det blir mycket enklare att hitta på så kallat universella symboler.

Skyll alltså på samhällets alltmer skitnödiga ängslighet att inte vara inkluderande för alla!

Skriv svar