Nya forumkategorier

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
soulboyII

Re: Nya forumkategorier

Inlägg av soulboyII » tor 04 feb 2010, 19:23

devadatta skrev:Jag önskar också att det fanns något ställe man kunde diskutera politik rationellt
Åh, jag har letat i hela mitt liv efter det.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 04 feb 2010, 23:40

Jag saknar kategorin "pseudovetenskap och insekter". Fast vi har väl inte haft såå många trådar om det så det kanske ryms i naturvetenskapsdelen.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 09 apr 2010, 14:46

Om vi får återgå till allvaret, så skulle en kategori med namnet "medicin och hälsa" vara på sin plats. Det är ett ämne som engagerar både föreningen och forumanvändarna, och som inte låter sig sorteras in i "naturvetenskap och teknik" utan vidare.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 09 apr 2010, 14:58

....och för att sedan inte få för många underfora (samt slippa fråga sig vad t ex statistik och psykologi tillhör för områden), kan man som sagt slå ihop Naturvetenskap/Teknik och Samhälle/Humaniora....till:.......
"Vetenskap - utan övernaturligheter"

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » fre 09 apr 2010, 19:01

kaxiga Z skrev:....och för att sedan inte få för många underfora (samt slippa fråga sig vad t ex statistik och psykologi tillhör för områden), kan man som sagt slå ihop Naturvetenskap/Teknik och Samhälle/Humaniora....till:.......
"Vetenskap - utan övernaturligheter"
Bifalles
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Leprae

Inlägg av Leprae » fre 09 apr 2010, 19:22

Skulle önska en särskild tråd för matematik, det är ju ett ämne som överskrider både naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga. Dessutom ett väldigt intressant ämne. Det skulle iallafall vara väldigt intressant att läsa i en sådan tråd.
[ The Past is History, The Future is a Mystery, Today is a gift! ....Thats why its called "present" ] -Master Oogway

mia

Inlägg av mia » lör 07 sep 2013, 13:31

Ett led i att styra upp diskussionsklimatet skulle kunna vara att se över indelningen av forumkategorier under Vetenskap och pseudovetenskap en gång till, och använda indelningen som ett verktyg för att minska missförstånd och underlätta för forumiterna att hålla sig till ämnet. Jag saknar just nu framförallt tvärvetenskap (även om det säkert kan finnas anledning att fundera över om tex [national-]ekonomi och medicinska vetenskaper borde ha egna kategorier).

Men för att hålla mig till tvärvetenskap:
Rätt många ämnen som diskuteras på forumet kan iofs diskuteras ur strikt naturvetenskapligt/tekniskt alternativt samhällsvetenskap/humaniora-perspektiv, men samtidigt är frågorna tvärvetenskapliga och multidisciplinära till sin natur. Klimatfrågan, energiförsörjning/energimixer/peak oil, matförsörjning/GMO/ekologisk odling eller fysisk samhällsbyggnad/infrastruktur/transportsystem till exempel. Det skulle kunna underlätta samtalet och minska missförstånden om det syntes i forumkategorierna. Vill man tex föra en konceptuell diskussion om GMO som dellösning i fråga om matförsörjning kan man göra det under tvärvetenskap, vill man bara diskutera vad naturvetenskapen säger om genöverföring utan att samtidigt behöva ta i Monsantos eventuella konkurrensfördelar ska man kunna göra det i en renodlad naturvetenskapsavdelning. Vill man bara diskutera ekonomiska effekter av Monsantos ställning på världsmarknaden är det lite oklart var det hamnar, men det borde inte behöva förpassas till politikhörnet.

En tvärvetenskapsavdelning skulle också kunna hjälpa till i frågeformuleringen om man vill diskutera resultat av olika åtgärder, tex resultatet av att göra en strategisk satsning på golden rice, genom att det skulle kunna lyfta medvetenheten om att man kan diskutera åtgärder ur ett vetenskapligt perspektiv utan att för den skull falla in politiska frågeställningar, även om det kräver en del eftertanke och avgränsningar.

[För övrigt är vetenskapsteori en gren inom filosofin och bör därmed ingå i samhällsvetenskap/humaniora och inte under "Allmänt" som det står i beskrivningen av avdelningarna.]

Skriv svar