Alla dessa politiska trådar...

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
Blafsen

Alla dessa politiska trådar...

Inlägg av Blafsen » mån 27 maj 2013, 22:31

Från diskussionen om kända skeptiker som blivit arga på forumet. //z

Min åsikt är att det här forumet är jättebra när det handlar om vetenskap, medan politiska och samhällstrådar oftast flippar ut. Kanske beror det på att skeptiker inte är lika duktiga på politik, eftersom det inte är en vetenskap där man analytiskt kan konstatera vad som är rätt?

Kanske borde de politiska trådarna modereras med nolltolerans, eftersom de alltid blir heta och i regel är överhettade när de modereras? Det var bara en tanke. Jag inser att det inte är lätt.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Ok, forumet får kända skeptiker emot sig

Inlägg av kipphebel3 » tis 28 maj 2013, 07:27

Min åsikt är att det här forumet är jättebra när det handlar om vetenskap, medan politiska och samhällstrådar oftast flippar ut.
Lägg till religion...

Men det är väl oftast så att saker som hör till en persons "kärntro" (Core beleifs) tenderar att bli så?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 28 maj 2013, 10:28

Blafsen skrev:Min åsikt är att det här forumet är jättebra när det handlar om vetenskap, medan politiska och samhällstrådar oftast flippar ut. Kanske beror det på att skeptiker inte är lika duktiga på politik, eftersom det inte är en vetenskap där man analytiskt kan konstatera vad som är rätt?

Kanske borde de politiska trådarna modereras med nolltolerans, eftersom de alltid blir heta och i regel är överhettade när de modereras? Det var bara en tanke. Jag inser att det inte är lätt.
en möjlighet. Eller så kan de som vill diskutera politik göra det på någon av de nätforum som är avsedda för det.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 28 maj 2013, 13:07

Eller så kan de som vill diskutera politik göra det på någon av de nätforum som är avsedda för det.
Eller som föreslagits tidigare, ha en egen avdelning för politik och förbjuda politiska diskussioner annorstädes?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 28 maj 2013, 13:12

kipphebel3 skrev:
Eller så kan de som vill diskutera politik göra det på någon av de nätforum som är avsedda för det.
Eller som föreslagits tidigare, ha en egen avdelning för politik och förbjuda politiska diskussioner annorstädes?
Jo, det har ju föreslagits, det är sant. Fast det finns väl redan egentligen? I alla fall en egen kategori under "Politik". Tror inte det blir någon större skillnad, ärligt talat.
Senast redigerad av 1 Tryggve, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 28 maj 2013, 13:43

Tryggve skrev:
kipphebel3 skrev:
Fast det finns väl redan egentligen? I alla fall en egen kategori under "Politik". Tror inte det blir någon större skillnad, ärligt talat.
Man kanske kan förlägga de politiska diskussionerna till lekstugan? Det skulle nog minska dessa diskussioners störande av forumet, samtidigt som de som verkligen vill käbbla om något kan fortsätta göra det.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 28 maj 2013, 13:55

Fast det finns väl redan egentligen? I alla fall en egen kategori under "Politik". Tror inte det blir någon större skillnad, ärligt talat.
Kan så vara, men ingen motsvarande regel som förbjuder politiskt käbbel i andra avdelningar

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 28 maj 2013, 14:10

gubblukt skrev: Man kanske kan förlägga de politiska diskussionerna till lekstugan? Det skulle nog minska dessa diskussioners störande av forumet, samtidigt som de som verkligen vill käbbla om något kan fortsätta göra det.
Det kan man säkert, och det är väl en bra poäng. Men jag förstår för egen del inte varför det är så viktigt att det ska diskuteras politik här öht? Det är ju inte direkt så att det saknas andra forum för det på nätet. :-)

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 28 maj 2013, 14:23

Tryggve skrev:Det kan man säkert, och det är väl en bra poäng. Men jag förstår för egen del inte varför det är så viktigt att det ska diskuteras politik här öht? Det är ju inte direkt så att det saknas andra forum för det på nätet. :-)
Nej, det är inte så viktigt. Lekstugan eller slasken funkar båda :) . Jag bara gillar tanken på att det skall finnas utrymme någonstans för forumiterna att tramsa/skoja/diskutera alla möjliga OFF-topic-saker, samtidigt som jag delar din uppfattning om att de politiska diskussionerna i nuläget lätt drar uppmärksamhet bort från forumets huvudämnen.

Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Alla dessa politiska trådar...

Inlägg av Blafsen » tis 28 maj 2013, 14:36

Det är ju inte så att politik är oviktigt och inte kan diskuteras, men här har de politiska trådarna en säregen förmåga att ofta handla om hur motparten uttrycker sig. Ibland kan en tråd innehålla flera sidor där man penetrerar till absurdum vad en ordalydelse egentligen betyder.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 28 maj 2013, 14:43

gubblukt skrev: Nej, det är inte så viktigt. Lekstugan eller slasken funkar båda :) . Jag bara gillar tanken på att det skall finnas utrymme någonstans för forumiterna att tramsa/skoja/diskutera alla möjliga OFF-topic-saker, samtidigt som jag delar din uppfattning om att de politiska diskussionerna i nuläget lätt drar uppmärksamhet bort från forumets huvudämnen.
Jo, det måste väl vara någon typ av avvägning. Det är bara det att det känns som det bara är politik som folk vill diskutera här numera, och det är lite trist.

Jag tänker bara på ett annat forum jag är aktiv på, där det blev väldigt mycket flamstrådar. Så admin stängde hent enkelt av den delen av forumet, loungen, eftersom han tyckte att det tog fokus från forumets syfte, nämligen historia. Den öppnade senare igen, men man har bara tillgång till den om man har skrivit ett visst antal inlägg.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 28 maj 2013, 15:06

Tryggve skrev:Jo, det måste väl vara någon typ av avvägning. Det är bara det att det känns som det bara är politik som folk vill diskutera här numera, och det är lite trist.

Jag tänker bara på ett annat forum jag är aktiv på, där det blev väldigt mycket flamstrådar. Så admin stängde hent enkelt av den delen av forumet, loungen, eftersom han tyckte att det tog fokus från forumets syfte, nämligen historia. Den öppnade senare igen, men man har bara tillgång till den om man har skrivit ett visst antal inlägg.
Jag håller med dig. Jag tänkte bara att lekstugan inte stör så mycket då den är en separat del av forumet och inte syns under "visa aktiva trådar". Tyckte det kunde vara en möjlig kompromiss. Dessutom tror jag att folk i allmänhet inte känner samma tvång att bemöta "dumheter" som postas i lekstugan jämfört med i övriga delar av forumet :D .

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 28 maj 2013, 16:30

När trådar spårar ur i personangrepp skickas de till slasken. Ett förslag kan ju vara att när trådar förvandlas till trist begreppsfilosofi skickas de till lekstugan. Alltså inte bara när det skämtas och tramsas, utan också när några på fullt allvar för diskussionen på ett sätt som påminner om Tage Danielssons klassiska sannolikhetsmonolog. http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 28 maj 2013, 16:36

Jag har gett ett förslag tidigare i tråden och det har redan implementerats, nytt folk får vänta lite innan de skapar nya politik-trådar och det bromsar kanske lite. Om tillräckligt många tycker det är en bra idé så skulle man kunna ta bort ytterligare kategorier från sidan "aktiva trådar". Där döljs i dagsläget Slasken och lekstugan. Jag vet inte hur annat folk använder forumet, men jag har "Visa aktiva trådar" bokmärkad och det är den enda knappen jag använder. Skulle politik försvinna därifrån så kommer de andra ämnena att synas mer.
Vill man prata politik så vet man var man ska leta.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 28 maj 2013, 18:53

Det kan devis bero på att många skeptiker har naturvetenskaplig bakgrund, men också att politik ofta färgas av känslor och ofta inte är evidensbaserat.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar