Alla dessa politiska trådar...

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Alla dessa politiska trådar...

Inlägg av Vidugavia » ons 29 maj 2013, 10:12

kaxiga Z skrev:...och vill ni veta hur det här ser ut för den vanlige läsaren? Som ett skyttegravsgnabb a la måndag-fredag.

Vänsterfalang (i denna tråd endast repr. av Vidugavia) mot Alliansen-falang (Blafsen, MatsB, Kipphebel3? i denna tråd). Det känns som att ni tänkte att den andre hade ondskefulla avsikter, hela tiden.

Edit: Vidugavia skrev just ett intressant inlägg precis ovanför detta här'a.
Vill protestera. Jag har i denna tråd inte misstänkt Kipphebel3 för några sinistra åsikter som jag av ideologiska skäl måste argumentera mot. :smile2:

Edit: Jag tror att en central anledning till varför diskussioner om att undvika "politisering" av diskussioner riskerar att urarta till skyttegravsgnabb är just att människor med olika politiska utgångspunkter har rätt olika synsätt på vilka frågor som egentligen är politiska eller ej. Den vilda vattenglasstorm som för närvarande drabbar amerikanska skeptikermiljön handlar i väldigt hög grad om detta.
Senast redigerad av 1 Vidugavia, redigerad totalt 0 gånger.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 29 maj 2013, 10:20

Jag har i denna tråd inte misstänkt Kipphebel3 för några sinistra åsikter som jag av ideologiska skäl måste argumentera mot
Och det har jag inte heller och jag betackar mig mot att associeras med alliansen i detta fall :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » ons 29 maj 2013, 17:31

kaxiga Z skrev:Alliansen-falang (Blafsen,

Jag får väl göra ett inlägg till då. Lite kul är det som politiskt förvirrad att få omväxlande höger och vänsterstämplar på sig. Tidigare i vinter var jag lite sarkastisk mot fenomen inom världspolitiken där jag fann en del likheter mellan motpoler som de inte ville kännas vid. Det gjorde att jag kom i gnabb med en av de mer mörkblå på detta forum. Gissar att jag sågs som vänster då.

Faktum är att jag är väldigt förvirrad på den där politiska körriktningsvisaren. Jag röstar, men har aldrig varit säker på att jag röstar rätt. Jag vet att det ger låg cred av de som bestämt har valt sida, men det är så jag är. Anledningen till att jag kom in i detta var inte att jag startat denna tråd. Jag kom in när denna tråd handlade om att många lämnar forumet. Då hade diskussionen kommit till en punkt att några trodde att många kanske hade blivit trötta på att de politiska trådarna tog för stor plats i forumet.

Detta fick mig att skriva det inlägg som blev först i denna utbrutna tråd.

Jag vill påpeka att jag inte tycker att politik är oviktigt, tvärtom. Däremot är politik svårt i den bemärkelsen att det inte finns någon möjlighet att presentera ett facit på samma sätt som i t ex fysik och kemi. Vem som än träder fram och säger sin sanning så är det fortfarande bara en åsikt. Politiska visioner fungerar inte alltid heller likadant i verkligheten som på ritbordet.

Så min åsikt från början är att många politiska trådar flippar ut. Antagligen för att det blir så mycket känslor och avsaknaden av ett opartiskt facit gör nog en än mer frustrerad och säker på att ha rätt. Visst flippar vetenskapliga trådar ut också, men det är ju ändå lättare att hävda att det inte finns evidens för homeopati en en politisk vision. Att homeopaten ändå inte ger sig hör väl bara till.
Vidugavia skrev:Stanna gärna kvar. Du har intressanta synpunkter.

Jag ber om ursäkt för att jag för onödigt aggressiv tidigare.
Ursäkten godtagen. Jag är inte heller Guds bästa barn jämt.

Men några intressanta synpunkter om politik har jag inte. Jag är bara en förvirrad sökare på den punkten.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 29 maj 2013, 18:08

Blafsen skrev:Detta fick mig att skriva det inlägg som blev först i denna utbrutna tråd.
"Someone is wrong on the internet."

är ett skäl som endast överträffas av

"Someone is wrong about my views, on the internet"

:)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 29 maj 2013, 18:42

kaxiga Z skrev:
Blafsen skrev:Detta fick mig att skriva det inlägg som blev först i denna utbrutna tråd.

Cconjunction fallacy. :)
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 29 maj 2013, 19:54

Moridin skrev:
kaxiga Z skrev:

Misinterpretation by u my friend! Jag sade inte att det ena var vanligare än det andra. Vad jag sade var att om någon beskriver ens egen åsikt felaktigt, så brukar man vara snabbast på tangenten för att svara/korrigera. Snabbare än om det bara står något felaktigt, som inte har med en själv att göra.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 29 maj 2013, 20:34

Håller nog med Z här. Det är oerhört irriterande när folk påstår att jag har åsikter eller uppfattningar som jag inte har.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 29 maj 2013, 20:53

kaxiga Z skrev:
Moridin skrev:
kaxiga Z skrev: "Someone is wrong on the internet."

Misinterpretation by u my friend! Jag sade inte att det ena var vanligare än det andra. Vad jag sade var att om någon beskriver ens egen åsikt felaktigt, så brukar man vara snabbast på tangenten för att svara/korrigera. Snabbare än om det bara står något felaktigt, som inte har med en själv att göra.
Rimligtvis innefattar skälet "något har fel" det mer specifika "något har fel om det jag sagt". Ingenstans i det jag citerade diskuterade du snabbhet att korrigera, utan "skäl".
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 30 maj 2013, 00:16

kaxiga Z skrev: Misinterpretation by u my friend! Jag sade inte att det ena var vanligare än det andra. Vad jag sade var att om någon beskriver ens egen åsikt felaktigt, så brukar man vara snabbast på tangenten för att svara/korrigera. Snabbare än om det bara står något felaktigt, som inte har med en själv att göra.
Det är väl naturligt.

Även om jag är dum vill jag inte att nån annan ska säga det. Ffa inte säga att jag är ännu dummare än jag är.
micke.d skrev:Håller nog med Z här. Det är oerhört irriterande när folk påstår att jag har åsikter eller uppfattningar som jag inte har.
I så fall avrådes att nämna VoF nån annanstans på nätet. Det är som att tigga och be om det.

Annars kan jag avsluta med att en bättre sida av mig är att jag inte är långsint av forumtjafs. Jag har inga bestående hard feelings mot vare sig Vidugavia eller nån annan jag har tjafsat med.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 19 jun 2013, 14:59

Det här är ett bra exempel på den typen av trådstarter som gör att jag tycker forumet börjar förlora lite "fokus", eller vad man ska säga.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=34&t=20451

Ok att många tycker det är kul och viktigt att diskutera politik, men är det verkligen det här forumets främsta roll? Mer och mer av vetenskapsdiskussionen verkar flytta till Facebook, här blir en del gamla rävar kvar och diskuterar politik, vilket oftast leder till käbbel. Och en del lektrådar.
Det ger både ett tråkigt intryck för föreningen, och gör att forumet börjar kännas mer och mer, tja, onödigt, nästan.

EDIT: ändrade formuleringen så att det förhoppningsvis inte låter lika gnälligt. :-)

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » ons 19 jun 2013, 15:42

Vem sätter mot att den där tråden kommer att flippa ur med i stort sett samma aktörer som vanligt?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 19 jun 2013, 22:28

Tryggve skrev:Det här är ett bra exempel på den typen av trådstarter som gör att jag tycker forumet börjar förlora lite "fokus", eller vad man ska säga.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=34&t=20451

Ok att många tycker det är kul och viktigt att diskutera politik, men är det verkligen det här forumets främsta roll? Mer och mer av vetenskapsdiskussionen verkar flytta till Facebook, här blir en del gamla rävar kvar och diskuterar politik, vilket oftast leder till käbbel. Och en del lektrådar.
Det ger både ett tråkigt intryck för föreningen, och gör att forumet börjar kännas mer och mer, tja, onödigt, nästan.

EDIT: ändrade formuleringen så att det förhoppningsvis inte låter lika gnälligt. :-)
Bestämde mig för att inte gå in och tjafsa i den eftersom Knurd inte presenterade någon egentlig frågeställning utöver någon slags begreppslig utredning av vad en strejkbrytare egentligen är. Resultatet blir med största säkerhet en meandrande tråd innehållande diverse luftanden av attityder till strejkande.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 20 jun 2013, 11:20

Vi testar och ser vad som händer om Politik försvinner från "Aktiva trådar" ett tag.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 20 jun 2013, 11:35

Tryggve skrev:Ok att många tycker det är kul och viktigt att diskutera politik, men är det verkligen det här forumets främsta roll?
Det kanske det inte är (nu ska jag väl inte uttala mig om syftet med forumet, eftersom jag inte varit här så länge), men så länge det håller sig i underforumet "politik" tycker jag inte det är hela världen.

Dessutom är de politiska diskussionerna här förhållandevis tänkvärda och sansade, vad jag har sett så här långt, jämfört med många andra forum - även sådana som är mer uttalat för den typen av diskussioner. Det märks att många här är vana att föra resonemang, att argumentera. Visst urartar en del till pajkastning, men jag läser mycket hellre politiska trådar här än på andra håll. Även om det nu inte är huvudsyftet med forumet.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 20 jun 2013, 11:41

[quote="Spiring")
Det kanske det inte är (nu ska jag väl inte uttala mig om syftet med forumet, eftersom jag inte varit här så länge), men så länge det håller sig i underforumet "politik" tycker jag inte det är hela världen.

Dessutom är de politiska diskussionerna här förhållandevis tänkvärda och sansade, vad jag har sett så här långt, jämfört med många andra forum - även sådana som är mer uttalat för den typen av diskussioner. Det märks att många här är vana att föra resonemang, att argumentera. Visst urartar en del till pajkastning, men jag läser mycket hellre politiska trådar här än på andra håll. Även om det nu inte är huvudsyftet med forumet.[/quote]
Jag har ju varit här så länge att jag tycker det är synd att det diskuteras politik snarare än vetenskap.

Skriv svar