Vof:s Forum-ett renoveringsobjekt?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Vof:s Forum-ett renoveringsobjekt?

Inlägg av VeVeN » mån 28 okt 2013, 14:24

Tryggve skrev:
Urquhart skrev:Vilka svenska nätdiskussionsforum kan räknas som någorlunda stora spelare i samhällsdebatten? Det enda jag kan komma på som möjligen är nära är väl flashback.
Jo, det är väl det enda diskussionsforum som är stort nog, i alla fall i dagsläget. Ser man till samhällspåverkan så har väl saker som skrivs på Facebook och/eller Twitter bra mycket större spridning och påverkan än ett forum med några tusen registrerade användare.
Ett forums inflytande på samhället behäver ju inte vara kopplat till dess storlek, hur man nu mäter det. Ett mycket litet forum kan ha ett väldigt stort inflytande om deltagarna och läsarna är "rätt" personer, folk med samhällsposition, resurser, inflytande och förmåga att formulera sig. De som frekventerar Flashback verkar vara av den andra typen.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 28 okt 2013, 15:06

VeVeN skrev:Ett forums inflytande på samhället behäver ju inte vara kopplat till dess storlek, hur man nu mäter det. Ett mycket litet forum kan ha ett väldigt stort inflytande om deltagarna och läsarna är "rätt" personer, folk med samhällsposition, resurser, inflytande och förmåga att formulera sig.
Sant. Finns det exempel på små diskussionsforum på nätet som har stort inflytande på samhället? Man kan ju tänka sig att det finns forum där det är politiker och jurister som diskuterar. Men frågan är om det är öppna forum, eller direkt jämförbara med VoF:s forum.

VeVeN skrev: De som frekventerar Flashback verkar vara av den andra typen.
Eller i alla fall vara i stor majoritet, men det kan ju finnas en hel del av "rätt sorts personer" där med, med tanke på att antalet användare väl är rätt stort.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 28 okt 2013, 15:40

Tryggve skrev:
VeVeN skrev:Ett forums inflytande på samhället behöver ju inte vara kopplat till dess storlek, hur man nu mäter det. Ett mycket litet forum kan ha ett väldigt stort inflytande om deltagarna och läsarna är "rätt" personer, folk med samhällsposition, resurser, inflytande och förmåga att formulera sig.
Sant. Finns det exempel på små diskussionsforum på nätet som har stort inflytande på samhället? Man kan ju tänka sig att det finns forum där det är politiker och jurister som diskuterar. Men frågan är om det är öppna forum, eller direkt jämförbara med VoF:s forum.
Jag har inget konkret exempel att ta till såhär i hastigheten. En lös hypotes jag har är att inflytande för ett forum står i ett visst motsatsförhållande till dess öppenhet. För att et forum skall vara en plattform för maktutövning måste debatten där hålla en viss miniminivå, och man måste kunna lita på att deltagarna också håller en viss nivå. Det enklaste sättet att åstadkomma detta är att kräva nån slags inbjudan för att komma in, och att hålla forumet tillräckligt slutet för att låta de "rätta" kunna diskutera fritt utan att behöva stå för det offentligt.

Jag antar, med hänvisning till typen av deltagare och läsare, att Flashbacks inflytande är betydligt mindre än vad man skulle anta utifrån dess storlek, och att detta vårt VoF forum har ett betydligt större inflytande än vad dess ringa storlek skulle låta ana.
Tryggve skrev:
VeVeN skrev:De som frekventerar Flashback verkar vara av den andra typen.
Eller i alla fall vara i stor majoritet, men det kan ju finnas en hel del av "rätt sorts personer" där med, med tanke på att antalet användare väl är rätt stort.
Med tanke på den otroligt låga nivån där kan man misstänka att antalet "rätt" personer är mer eller mindre försumbart. De som har resurser och inflytande är alldeles för upptagna för att ha tid med strunt.

Flashbacks möjliga roll skulle möjligen kunna vara att fostra framtidens terrorister i Breiviks efterföljd, så som destruktiv kraft kan det visa sig vara av betydelse.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 28 okt 2013, 16:03

VeVeN skrev:Jag har inget konkret exempel att ta till såhär i hastigheten. En lös hypotes jag har är att inflytande för ett forum står i ett visst motsatsförhållande till dess öppenhet. För att et forum skall vara en plattform för maktutövning måste debatten där hålla en viss miniminivå, och man måste kunna lita på att deltagarna också håller en viss nivå. Det enklaste sättet att åstadkomma detta är att kräva nån slags inbjudan för att komma in, och att hålla forumet tillräckligt slutet för att låta de "rätta" kunna diskutera fritt utan att behöva stå för det offentligt.

Jag antar, med hänvisning till typen av deltagare och läsare, att Flashbacks inflytande är betydligt mindre än vad man skulle anta utifrån dess storlek, och att detta vårt VoF forum har ett betydligt större inflytande än vad dess ringa storlek skulle låta ana.
Det är möjligt att du har rätt, förstås. Själv tror jag som sagt att VoF:s forum är för litet för att ha speciellt mycket inflytande öht, även om vi väl kanske har haft en del kända namn här. Dock är ju syftet med föreningen att agera folkbildare, och då är väl saker som föreläsningar, "skeptiska aktioner" mm något som påverkar samhället mer än vad detta forum gör.

Dock så verkar ju en del kritiker mena att VoF:s forum var bättre/hade mer inflytande när det var mer likt Flashback. :smile2:
VeVeN skrev: Med tanke på den otroligt låga nivån där kan man misstänka att antalet "rätt" personer är mer eller mindre försumbart. De som har resurser och inflytande är alldeles för upptagna för att ha tid med strunt.

Flashbacks möjliga roll skulle möjligen kunna vara att fostra framtidens terrorister i Breiviks efterföljd, så som destruktiv kraft kan det visa sig vara av betydelse.
Jag kan komma på två "större" saker som jag i alla fall har sett anknytning till Flashback, nämligen avslöjandet av att Terje Hellesø manipulerat bilder, samt att några användare ska ha hjälpt polisen att spåra "kattmördaren" i Göteborg.

Skulle även tro att Flashback övervakas en del, skulle bli förvånad annars....

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 28 okt 2013, 19:01

Tryggve skrev:Det är möjligt att du har rätt, förstås. Själv tror jag som sagt att VoF:s forum är för litet för att ha speciellt mycket inflytande öht, även om vi väl kanske har haft en del kända namn här. Dock är ju syftet med föreningen att agera folkbildare, och då är väl saker som föreläsningar, "skeptiska aktioner" mm något som påverkar samhället mer än vad detta forum gör.
Detta forum är väldigt litet. Sett till sin storlek står det sig nog rätt bra. Mest för att en del deltagare sitter på rätt hyggliga positioner. Inflytande är ofta väldigt indirekt.
Tryggve skrev:Dock så verkar ju en del kritiker mena att VoF:s forum var bättre/hade mer inflytande när det var mer likt Flashback. :smile2:
Blir det för tramsigt så ger de intressanta deltagarna upp och hittar bättre jaktmarker.

Ska man vinna inflytande är det förmodligen mycket effektivare att försöka ge sig på makthavarna direkt i stället för att ta omvägen runt en allmän opinion som ändå inte hör på-
Tryggve skrev:Jag kan komma på två "större" saker som jag i alla fall har sett anknytning till Flashback, nämligen avslöjandet av att Terje Hellesø manipulerat bilder, samt att några användare ska ha hjälpt polisen att spåra "kattmördaren" i Göteborg.
Inte direkt imponerade egentligen, när allt kommer omkring. Små enskildheter som nog inte betyder så mycket om man ska vara realistisk.

Sen kan man fundera på hur de mera särpräglade flashbackarna skulle reagera, ställda inför det faktum att utomstående nog inte bryr sig om dem på nåt mer seriöst sätt, och att de kanske inte är så representativa för befolkningen som de själva verkar tro.
Tryggve skrev:Skulle även tro att Flashback övervakas en del, skulle bli förvånad annars....
Dess potential som plattform för våldsutövning gör att övervakning är Flashback borde vara en självklar del av säkerhetspolisens verksamhet. Om inte annat så borde det vara mycket intressant att kunna göra vettiga bedömningar av vilka grupper som för tillfället är extra utsatta för hatkampanjer och därför kan behöva särskilt skydd.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » mån 28 okt 2013, 19:22

Tryggve skrev:Finns det exempel på små diskussionsforum på nätet som har stort inflytande på samhället?
Ekonomistas.se kanske. Se upp med stavningen, varumärkessnyltare finns!
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 28 okt 2013, 22:31

Ergo Sum skrev:
Tryggve skrev:Finns det exempel på små diskussionsforum på nätet som har stort inflytande på samhället?
Ekonomistas.se kanske. Se upp med stavningen, varumärkessnyltare finns!
Fast det är en blogg, inte ett diskussionsforum. Ska man jämföra så måste man visa att just kommentarerna i blogginläggen haft samhällsinflytande snarare än inlägget självt. Eller nåt, det går inte att jämföra dem rakt av.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 29 okt 2013, 00:36

VeVeN skrev:[Detta forum är väldigt litet. Sett till sin storlek står det sig nog rätt bra. Mest för att en del deltagare sitter på rätt hyggliga positioner. Inflytande är ofta väldigt indirekt.
Jag tycker att detta är ett rätt trevligt forum, annars hade jag inte varit aktiv här. Men jag tror att dess effekt på samhället inte är mätbar. Det är inte heller syftet med forumet. Det är föreningen som ska vara påverkande. Själv tycker jag att jag lär mig saker av att läsa här, det är främst därför som jag hänger här.
VeVeN skrev:Blir det för tramsigt så ger de intressanta deltagarna upp och hittar bättre jaktmarker.

Ska man vinna inflytande är det förmodligen mycket effektivare att försöka ge sig på makthavarna direkt i stället för att ta omvägen runt en allmän opinion som ändå inte hör på-
Jo. Och då är nog Twitter och Facebook mycket effektivare sätt än diskussionsforum. Rätt många makthavare/politiker är ju aktiva på Twitter. Eller på Facebook. Eller skriver bloggar. Men hur många är aktiva på olika diskussionsforum på nätet? Vi har väl en fd riksdagsledamot här som jag känner till, men det kanske finns fler.
VeVeN skrev:Inte direkt imponerade egentligen, när allt kommer omkring. Små enskildheter som nog inte betyder så mycket om man ska vara realistisk.-
Inga jättegrejor, men det var ju i alla fall stort nog för att det skulle få uppmärksamhet i media. Och jag skulle tro att det finns fler exempel, men det finns väl skribenter här som även är aktiva på Flashback, de har nog betydligt bättre koll på sådant.
Frågan är väl om det som skrivs här har större effekt och når fler?
VeVeN skrev: Sen kan man fundera på hur de mera särpräglade flashbackarna skulle reagera, ställda inför det faktum att utomstående nog inte bryr sig om dem på nåt mer seriöst sätt, och att de kanske inte är så representativa för befolkningen som de själva verkar tro.-
Tja, Flashback har ju några tiopotenser fler registrerade användare än vad VoF:s forum har, så andelen utomstående är väl lägre för dem än för detta forum. Jag tror inte att det är så många utomstående som bryr sig om vad som skrivs på VoF:s forum heller, det är ju så forum brukar fungera.

Inget fel i det, jag tror bara att man inte ska ha för stora illusioner om hur stor effekt ett diskussionsforum har på samhället.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 29 okt 2013, 08:11

VeVeN skrev:
Tryggve skrev:
VeVeN skrev:De som frekventerar Flashback verkar vara av den andra typen.
Med tanke på den otroligt låga nivån där kan man misstänka att antalet "rätt" personer är mer eller mindre försumbart. De som har resurser och inflytande är alldeles för upptagna för att ha tid med strunt.

De där knäppgökarna på flashback är dock väldigt många och forumet har nog en hel del impact bland andra knäppgökar i landet, som gärna läser trådarna där för att få reda på vad de stora dagstidningerna inte skriver om vissa nyheter (t.ex. brott). Ibland är det t.o.m. så att dagstidningarna använder flashback som källa (även om de förmodligen inte gärna vill erkänna detta). Det finns groteskt mycket skvaller på det forumet och jag anser det vara fullt möjligt att detta skvaller kan få någorlunda stor inverkan på samhället.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 29 okt 2013, 09:21

Flashbacks effektivitet när det gäller skvaller skulle faktiskt kunna vara ett problem när det gäller uppmärksammade kriminalfall - ett aktuellt exempel är Bodenmordet där Flashbacktråden har över 43000 inlägg just nu. Det skulle inte förvåna mig om många inblandade följer den och det skulle ju kunna påverka minnesbilder och vittnesmål.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar