Dags att förbjuda vissa diskussionsämen?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
AndersY
Kontakt:

Re: Dags att förbjuda vissa diskussionsämen?

Inlägg av AndersY » ons 01 okt 2014, 23:30

En fördel jag kan se för mig personligen med stängt politikforum är att jag slipper tveka om vad som skall räknas som politik och vad som skall räknas som samhällsvetenskap.
Är det hänvisning till forskning så antar jag att det är OK att posta som samhällsvetenskap, t.ex. nationalekonomiska och statsvetenskapliga rön, även om den efterföljande diskussionen riskerar att bli efter skribenternas politiska åskådning.
Gillar man inte mainstream-nationalekonomi så kommer då gärna argumentet att nationalekonomi inte är vetenskap, eller att alla forskare tycker olika. Faktiskt ganska likt klimatdebatten.

Frågan är hur man hanterar sådana trådar om politik är förbjudet? Hänvisar man inte till forskning så raderas inlägget?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 02 okt 2014, 08:00

tonyf skrev: Jag känner inte andra fora så att jag kan uttala mig om huruvida VoF-forums politikunderforum är på den relativa skalan är mer eller mindre rationellt diskuterande politik än andra fora. Men mitt subjektiva intryck är ju att det på en absolut skala inte riktigt når upp till en tillfredställande nivå. Och jag håller med Thomas P att det är ett argument för att behålla politikundeforumet (och om det hade nått upp till en sådan nivå så hade det varit ett argument för att behålla det). Jag adderar emfas i den av Tryggve citerade delen för att understryka detta:
tonyf skrev:försöka vara en något litet mer rationell politikdiskussion för s.k skeptiker, så är det innan vi har lyckats uppnå det mycket värdefullt att ha ett politikunderforum för att ha informationen att vi ännu inte har kommit så långt,
Inte mörka problem, utan öppet visa dem.

Sedan, som sagts i tråden, är det ju en fråga om allokering av knappa resurser huruvida det är värt kostnaden eller inte. Det vore tråkigt och (av skälen ovan) farligt om vi var tvungna att stänga politikunderforumet. (Och för att det skall ha effekt, dessutom vara betydligt mer restriktiva mot politiska diskussioner i andra underfora. Det borde vi kanske vara i vilket fall som helst? Diskussioner i de mer vetenskapliga underfoumen kan legitimt ha vissa politiska kopplingar -- sådana och endast sådana som har mer direkt koppling till vetenskap och vetenskaplig forskning. Mer exakt hur gör vi där? Och sedan har vi Om VoF och den skeptiska rörelsen, där s.k. skeptikerrörelserelaterade politiska diskussioner legitimt kan föras. Mer exakt hur gör vi där? Och sedan har vi ospecificerat Övrigt, också där måste ju politikdiskussioner stoppas om en sådanhär reform skall få effekt.) Har vi inte modereringsresurserna (eller på ett icke för dyrt sätt kan skaffa dem) så har vi inte. Och andra underfora bör rimligen prioriteras högre än politikunderforumet.
Forumet drivs ju av föreningen, så det är väl upp till föreningen att bestämma vad man vill ha det till. Idag känns det som det mesta av vetenskapsdiskussionerna har flyttat till Facebookgruppen, medan politikdiskussionerna har blivit kvar här. Om forumets nya syfte är det så är det väl inte mycket att säga om, men min intryck är att huvudsyftet var ett annat. I alla fall i början.
Sedan tycker inte jag att skeptiker verkar vara "bättre" på att diskutera politik än andra. Det värde som politiktrådarna har haft kanske har varit just att visa att skeptiker agerar ungefär som troende när det gäller politik, men frågan är om det är ett tillräckligt argument för att behålla avdelningen. :-)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 okt 2014, 08:59

Idag känns det som det mesta av vetenskapsdiskussionerna har flyttat till Facebookgruppen
Om det är så så är det beklagligt då Facebook är ett ganska dåligt verktyg. Tycker det blir bättre översikt här med ordentliga kategorier.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 02 okt 2014, 09:06

kipphebel3 skrev: Om det är så så är det beklagligt då Facebook är ett ganska dåligt verktyg. Tycker det blir bättre översikt här med ordentliga kategorier.
Jo, men det är ju betydligt fler som använder FB än forum. Rent generellt så är väl rätt "ute" med diskussionsforum utom kanske för specialintresserade.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 okt 2014, 09:09

Jo, men det är ju betydligt fler som använder FB än forum. Rent generellt så är väl rätt "ute" med diskussionsforum utom kanske för specialintresserade
Du menar "100 miljoner flugor kan inte ha fel" :) FB är väl helt OK för ostrukturerade, flyktiga diskussioner, men inte för mera seriösa sådana. Med detta ite sagt att VoF inte skall vara på FB dock.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 02 okt 2014, 09:40

Facebook är det nya internet. Bara att acceptera.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 02 okt 2014, 09:47

kipphebel3 skrev: Du menar "100 miljoner flugor kan inte ha fel" :) FB är väl helt OK för ostrukturerade, flyktiga diskussioner, men inte för mera seriösa sådana. Med detta ite sagt att VoF inte skall vara på FB dock.
Jag sade väl inte att det var bra, men att det är så det är. Forum är "ute" så sett jämfört med t ex FB. Som säkert kommer att ersättas av något annat det med, men det är ju en annan historia.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 okt 2014, 10:57

Facebook är det nya internet. Bara att acceptera.
Det stämmer inte. Facebook är ute hos de yngre kidsen redan. De använder annat. Sedan är det naturligtvis upp till en var att välja vad man vill lägga sin tid på. Jag besöker hellre "riktiga" forum, som har fokus och struktur än FB. På samma sätt som jag inte slår i spikar med en yxa..

Men naturligtvis skall VoF finnas där oxå och på G+, Twitter, Linkedin etc. Att tro att alla finns på FB är ett misstag.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 02 okt 2014, 11:24

kipphebel3 skrev: Det stämmer inte. Facebook är ute hos de yngre kidsen redan. De använder annat. Sedan är det naturligtvis upp till en var att välja vad man vill lägga sin tid på. Jag besöker hellre "riktiga" forum, som har fokus och struktur än FB. På samma sätt som jag inte slår i spikar med en yxa..

Men naturligtvis skall VoF finnas där oxå och på G+, Twitter, Linkedin etc. Att tro att alla finns på FB är ett misstag.
De yngre kidsen har lämnat FB, sant, men de är väl inte heller närvarande här. Eller har varit.

Men som sagt, det beror på vad forumet har för syfte.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 okt 2014, 11:59

De yngre kidsen har lämnat FB, sant, men de är väl inte heller närvarande här. Eller har varit.
Men de kanske kommer
Men som sagt, det beror på vad forumet har för syfte.
Om syftet är att diskutera strukturerat och med kvalitet så är ett dedikerat forum bättre än FB. Än bättre vore om man kunde accessa via NNTP, men man kan inte få allt.

Nu säger jag inte att jag själv är exemplarisk eller ens ett föredöme, men jag uppskattar verkligen de som tar sig tid att förklara, tom med längre förklaringar. FB är mera för oneliners.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 02 okt 2014, 12:14

Tryggve skrev:Facebook är ute hos de yngre kidsen redan.
Sen finns det en hel del av oss äldre kids som aldrig gått med. Tacka vet jag BBS:er via modem :P

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 okt 2014, 12:18

BBS:er via modem
Four Yorkshiremen

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 02 okt 2014, 12:46

Var håller de yngre kidsen till då?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 okt 2014, 13:22

Instagram, Kik..

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 02 okt 2014, 13:29

kipphebel3 skrev: Kik..
Aldrig hört talas om... :oops:
Politiktrådarna uppskattas av mig. De visar mig att det finns folk som ser saker på ett helt annat sätt än jag.
Det gäller förstås stora delar av forumet..
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Låst