Dags att förbjuda vissa diskussionsämen?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
TomasT

Re: Dags att förbjuda vissa diskussionsämen?

Inlägg av TomasT » tor 02 okt 2014, 13:34

kipphebel3 skrev:
BBS:er via modem
Four Yorkshiremen
För Folkhälsans befrämjande får vi nog återgå till Statligt Godkänd Invändningsfri Kommunikation(SGIK).
Det blir ju ändå inget vettigt sagt i monologer med vittnen.
Anslagstavlan för Föreningsmeddelanden
https://www.youtube.com/watch?v=PNJ1R_PYbN0

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 02 okt 2014, 14:43

kipphebel3 skrev:Instagram, Kik..
Det finns en hel bröt sociala medium av den generella sorten. En del är mer eller mindre uppbyggda för att det ska skvallras och snackas skit. Kik är rätt ok för sin sort, men det finns andra. Jag tror att det kommer att bli allt mer diversitet - det är inte så lätt att som förälder hålla sig välunderrättad om vad som finns där ute och det lär inte bli lättare.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 02 okt 2014, 17:32

kipphebel3 skrev:Instagram, Kik..
Är Kik öppet? Det ser ut som en ny privat IM-version bara. IM är ju inte ett alternativ till nånting vad det gäller att nå ut.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 okt 2014, 17:39

Tog nu bara några exempel där kidsen hänger.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 02 okt 2014, 18:11

Fast det är ju inget ställe, det är som att säga att de hänger vid telefonen.

tonyf

Inlägg av tonyf » fre 03 okt 2014, 01:01

Noterar att politikunderforumet nu är låst. Uppmaning till forumadministrationen: lägg en tråd längst upp i det med en post som talar om att det är låst, när det låstes, och en länk till denna tråden. (Min gissning är att låsningen är relaterat till vad som diskuterats i denna tråden, och om så bör det finnas en sådan länk. Öppenhet, spårbarhet, dokumentation, kommunikation, allt det där.)

I det mer medellångsiktiga perspektivet: Hur är detta tänkt att fungera? T.ex., om låsningen inte av någon underlig anledning är endast högst tillfällig och politikdiskussioner är tänkta att mer allmänt inte förekomma på VoF-forum, i så fall kanske man borde tänka igenom hur och lägga till en punkt i forumreglerna. Eller är definitionerna av de övriga underfora så tydliga att det är självklart vad som gäller endast av att politikunderforumt är låst? Naturligtvis(?) är det bra att avvakta och se hur det går innan man [eventuellt] låser fast något mer formellt, men tänka på det kanske man borde göra både före och efter? Och speciellt om forumadministrationen har några tankar om detta, och om de går att publicera utan att förstöra experimentet, så vore det ju intressant att se hur ni tänkt.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 03 okt 2014, 03:13

Du som ser samband.
Ingen koppling mellan utrensningen här och regeringsombildningen?
En bara undran.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 03 okt 2014, 10:40

TomasT skrev:Du som ser samband.
Ingen koppling mellan utrensningen här och regeringsombildningen?
En bara undran.
Svårt att se! Kan du utveckla hypotesen?

Ingen kommer undan politiken...Vem åtar sig att göra en lista på förbjudna ämnen?
Tryggve skrev: Om man på skalman-forumet kan diskutera historia och konflikter utan att det blir "för politiskt" så borde det väl gå att diskutera vetenskap och folkbildning här utan att man hamnar i diskussionen vilken politik som är bäst eller vem som har rätt. Sedan får väl moderatorkåren avgöra gränsfallen.
Bra exempel: och skillnaden är ju att det bland möparna på skalman råder en stark politisk konsensus. En motsägande röst så blir den historiska diskussionen plötsligt "politisk".
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 03 okt 2014, 12:56

Matte skrev:Bra exempel: och skillnaden är ju att det bland möparna på skalman råder en stark politisk konsensus. En motsägande röst så blir den historiska diskussionen plötsligt "politisk".
Tja, har du läst Ukraina-tråden på skalman t ex? Tycker du ärlig talat att det råder konsensus i den? :-)
Trådar brukar stängas när folk t ex börjar gräla om vem som hade "rätt" i en historisk konflikt, eller (vanligare) vem som har rätt i en som pågår just nu. Men en detaljdiskussion om ett annat forum är väl måttligt relevant för tråden, kanske.

Nå, nu är politikforumet låst här. Ska bli spännande att se om det blir mer vetenskap nu. Ska försöka föregå med gott exempel.

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » tor 09 okt 2014, 15:18

Inbillar jag mig bara, men har det inte blivit färre moderatorer bara sedan jag gick med här? Hoppas i så fall att det inte har samband med mitt intåg. Är det politiktrådarna som knäckt dem? Det är i alla fall inte jag som trollat bort dem med hjälp av naturens krafter.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 09 okt 2014, 15:23

Detta är nog egentligen ämnesflykt, men: Det är nog så att några personer som stått som moderatorer, men inte i realiteten modererat på ett tag, nu inte längre är moderatorer.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 09 okt 2014, 15:34

Det är något även jag noterat. Det leder givetvis till en större arbetsbörda för de som är kvar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 09 okt 2014, 16:19

Det är en anpassning till hur det sett ut i praktiken ganska länge. Det är en stor moderationsbrist på forumet.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tor 09 okt 2014, 18:02

Lösning: Utnämning av kipphebel3 till moderator, han är kvalificerad enligt mitt omdöme.

Dessutom breddar vi den geografiska basen.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 09 okt 2014, 18:11

Lösning: Utnämning av kipphebel3 till moderator, han är kvalificerad enligt mitt omdöme.
Tack för förtroendet men jag anser inte att jag är lämplig.

Låst