Håller detta forum på att dö?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Håller detta forum på att dö?

Inlägg av micke.d » lör 05 dec 2015, 20:42

matsw skrev:
micke.d skrev:
Pär C skrev: Varför måste det vara tydligt?
För att annars blir föreningen ansvarig för det som den inte hade för avsikt att vara ansvarig för?
Men detta är ju ett kvasiproblem!
Det är inget problem att tydligt indikera detta!
Jag säger inte att det är besvärligt eller komplicerat, utan bara att det behövs.
matsw skrev:Att korkskallar försöker stämma föreningen är heller inget man löser med tydliga texter, villa man vara besvärlig så är man det i alla fall!
Det kan bli mer eller mindre besvärligt läge i domstolen i skede två, när stämningen behandlas där, beroende på hur tydligt det är. Föreningen har som sagt tidigare haft problem med att det tidigare varit otydligt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » sön 06 dec 2015, 15:59

Man kunde tro att ansvariga för VoF och dess webbsida skulle svara i den här tråden. Men de kanske inte ens har användare här?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 06 dec 2015, 16:22

Men de kanske inte ens har användare här?
Nä, de är alla på Facebbok >:)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 07 dec 2015, 03:17

micke.d skrev:
MBY skrev:Jag kan helt enkelt inte tro att någon som faktiskt hänger på ett forum och dessutom är moderator har så naiva föreställningar om vad ett forum är/gör/fungerar. Visst måste du, i egenskap av normal människa, besökt tiotals forum i dina dagar? Visst kan det inte undgått dig att de flesta företag, organisationer och nyhetssiter som har forum faktiskt använder forumen som en naturlig plattform för att kommentera nyheter, pressreleaser, produktnyheter och liknande?
Visst.

Det verkar som att du missar vad jag säger. Jag förstår inte varifrån du fått idén att jag har naiva föreställningar om forum, det förefaller inte ha något att göra med vad jag hittills sagt.
Fast då kanske tiden är inne för att du faktiskt förklarar vad du vill ha sagt om du tycker dig bli missförstådd.

Jag tror mig ha förstått att du vill upplysa om att föreningen inte vill vara "ansvarig utgivare" eller liknande för forumet, att föreningen inte vill stå bakom forumet därför att föreningen kan bli ansvarig för vad som skrivs där. Och därför kan det vara ett problem att ha länkar i notiser till trådstarter.

Men, som jag och andra påpekat, dessa utgångspunkter är fel. Forumet länkas redan till från hemsidan, ett forum har inte, kan inte avkrävas, en "ansvarig utgivare" på samma sätt som exempelvis Folkvett och även om det inte finns någon som helst anledning till varför VoF inte skulle stå bakom forumet, så är detta senare helt irrelevant.

Och, de problem du tar upp faller som sagt på sin egna orimlighet. Vore det som du tror så skulle inte forum existera ö.h.t. Och, återigen, hemsidan länkar redan till forumet. En länk finns på hemsidan till forumet. Forumet kan nås från hemsidan. Genom hemsidan kan man ta sig till forumet. Och vice versa. Forumet har tydligt och klart friskrivit sig från föreningen, något som alla som registrerar sig här tar del av och godkänner. Och, till råga på allt. Det finns helt enkelt inte i sinnesvärlden att olämpliga inlägg på forumet (även hypotetiskt olämpliga inlägg från någon medlem i VoF, någon styrande i VoF eller någon med ansvarsområden i VoF och forumet) kan dra med sig föreningen i en juridisk karusell. I en PR-karusell, visst, men det sker redan och är TOTALT oberoende av hur många vattentäta skott som finns mellan föreningen och forumet.

Så, de problem du tycker dig se existerar helt enkelt inte. Ingen har heller föreslagit eller påstått att trådinnehållet ska vara synligt i notisen (även om det också skulle gå att fixa och kanske vara önskvärt. Det påverkar knappast heller det juridiska). Hade problem av denna typ varit verkliga hade som sagt inte forum i nuvarande form existerat någonstans.

Vad tusan ska vi förresten med utgivningsbevis eller vad det heter till för hemsidan? Vilka fördelar ger det och vad är det för mening med något som tvingar oss till förhandsgranskning av kommentarer på hemsidan? Ta bort den möjligheten, helt enkelt. Det besparar tid och tekniska resurser. Låt forumet ta den rollen i stället. Det krävs INGEN förhandsgranskning, detta är en självklar roll för ett forum och olika delar av VoF kannibaliserar inte på varandra. Forumet är en resurs, långt viktigare än Facebook och faktiskt viktigare än själva hemsidan. Vi behöver egentligen inte ha någon nätnärvaro alls, förutom forumet, om man ska hårdra det. Moderna forum medför alla tekniska funktioner för trådar som bara kan läsas, olika behörigheter för olika användare, etc, för att själva forumet skulle kunna vara portalen utåt och alla folkvett-artiklar och notiser hade kunnat göras här/länkas härifrån.

Observera att jag INTE föreslår att hemsidan ska stängas ner. Jag försöker bara påpeka hur jäkla bakvänd vår IT-policy och IT-närvaro är, där vi tror att forumet är något extra, en parentes, något som kan behandlas styvmoderligt. Forum, det är internet. Facebook är bara en löjlig, proprietär app. Det finns ingen forumdöd. Enda sammanhangen där forumdöd diskuteras är på dysfunktionella forum där någon eller några som har inflytande över dessa motarbetar dessa. Aningen genom illvilja eller ren dumhet. Ofta i kombination av en autokratisk, fix idé om hur "saker borde vara".

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 07 dec 2015, 03:42

micke.d skrev:
matsw skrev: Men detta är ju ett kvasiproblem!
Det är inget problem att tydligt indikera detta!
Jag säger inte att det är besvärligt eller komplicerat, utan bara att det behövs.
matsw skrev:Att korkskallar försöker stämma föreningen är heller inget man löser med tydliga texter, villa man vara besvärlig så är man det i alla fall!
Det kan bli mer eller mindre besvärligt läge i domstolen i skede två, när stämningen behandlas där, beroende på hur tydligt det är. Föreningen har som sagt tidigare haft problem med att det tidigare varit otydligt.
Fast det där är ju bara hittepå. Vad tror du gör att detta forum, men inga av de tusentals andra, skulle ha dylika problem?

Det spelar ingen roll hur tydliga eller otydliga vi är. Saken är fortfarande den att forum inte har ansvarig utgivare. Precis som man kan polisanmäla aliens eller tro sig bota cancer med homeopati kan man stämma precis vem som helst för vad som helst när som helst utan att det blir något av det. Återigen, det här är bara ett låtsasproblem som inte existerar i verkligheten. Forumet skulle få exakt lika många stämningar helt oberoende av ägarförhållanden, kopplingar eller liknande. Det värsta som någonsin kan hända är att rättsväsendet anmodar oss att ta bort ett inlägg. Ett inlägg som redan kommer vara borta (och wipeat, så att anmälaren enkelt kan anklagas för förfalskning av bevis), inte minst på grund av den kolossala moderatoraktivitet vi har på forumet! :roll:

Men ännu en gång: om det funnits några risker alls så hade forum ej existerat. Det är sedan länge avgjort att ingenting som skrivs här kan drabba föreningen på det juridiska planet såvida inte alldeles speciella omständigheter som ligger i moderatorernas händer föreligger.

Även om risken vore som du tror, vad tror du skulle kunna hända? VoF upplöses genom myndighetsbeslut? Terrorstämplas? Ordföranden får fängelse? Medlemmarna tvingas betala miljonskadestånd? Kommer inte att hända. Kvackfjantar kommer då och då försöka med stämningar, anmälningar och hot om dessa tid efter annan. Det är bara att gilla läget och skratta dessa rakt ut i ansiktet. Och hänga ut dessa. Denna process är TOTALT oberoende av banden mellan föreningen och forumet. Och vad händer förresten om föreningen blir stämd direkt, utan att det har med forumet att göra? För sådant kommer förr eller senare att hända om det inte redan har hänt. Dylika ting har INTE med banden mellan VoF och forumet att göra!

Dessutom uttrycker du dig märkligt. Du skriver
För att annars blir föreningen ansvarig för det som den inte hade för avsikt att vara ansvarig för?
Varför skulle inte vi ha avsikten att ansvara för forumet? Vi borde för bövelen TA ansvar. Men det spelar ingen som helst roll hur mycket vi än skulle "ta ansvar", vi kan ändå inte åka dit för vad någon forumit skriver. Hur många gånger har jag nu upprepat detta? 20 ggr? 30? Vem som helst kan skriva precis vad som helst på forumet utan att någon som ansvarar för forumet i någon som helst juridisk mening även ansvarar för inlägget. Ansvaret slutar vid "ta bort inlägget". Visst, vi kan SJÄLVA polisanmäla dylika inlägg och använda detta inlägg som BEVIS och VI kan mycket väl vara brottsoffret.

Jag förstår inte riktigt vad du har missförstått. Clas Ohlsson kan aldrig bli ansvarig för de hakkors och rasistiska tillmälen jag klottrar ner på ett därifrån inhandlat kollegieblock. Även om jag ställer ut och offentliggör det. Volvo kan aldrig bli ansvarigt för mordet jag begår när jag med flit kör över personer med en sådan bil. Smith & Wesson är inte ansvarig för mordet på Olof Palme och Crayon är inte ansvarig för några muhammedkarikatyrer. DN är inte ansvarig för dåliga nyheter. VoF är inte ansvarigt för när homeopater sprider livsfarliga och kriminella tips på forumet. Vi kan inte heller bli ansvariga för att ha stängt av någon på felaktiga grunder, så vi själva kan behandla forumiterna precis hur illa vi vill egentligen. Vi KAN INTE råka värre ut med länkar i notiser till forumet än utan länkar i notiser till forumet.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 07 dec 2015, 09:15

micke.d skrev: För att annars blir föreningen ansvarig för det som den inte hade för avsikt att vara ansvarig för?

Vi har ju tidigare haft just detta problem med otydlighet vilket gjort att ansvarig utgivare för föreningens hemsida ställts till ansvar (blivit stämd) för sånt som folk skrivit på forumet.
Ja, det är väl inte rätt plats att diskutera enskildheter.Just vad gäller den legala biten och stämningar så är väl det första man kommer att tänka på att se till så att den finns ansvarsförsäkring med rättskydd för föreningen och dess företrädare.

En allmän reflektion. Det är viktigt att prioriteringsordningen är korrekt. Den centrala målsättningen är att föreningen har den kommunikationsplattform för sociala medier som den vill ha för den uppfattas som bäst/mest effektiv. Denna drömplattform kan sedan behöva naggas i kanten av t.ex. praktiska, tekniska eller legala fråge-/problemställningar. Däremot är det svårt att på ett vettigt sätt diskutera praktiska, tekniska, legala m fl problemställning om man inte först på ett tydligt sätt satt ned foten kring vad man önskar rent kommunikativt.Diskussioner av typen eventuellt skulle man vilja ha det så men i så fall finns det eventuellt problem med det, kommer främst att framstå som förvirrande.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 07 dec 2015, 09:28

Ja.

Så vitt jag vet är det väl ingen som deltar i diskussionen här som har något större inflytande över föreningens kommunikationsstrategier.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 07 dec 2015, 09:58

micke.d skrev:Så vitt jag vet är det väl ingen som deltar i diskussionen här som har något större inflytande över föreningens kommunikationsstrategier.
Sist jag frågade fanns det ingen!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 07 dec 2015, 10:14

Du menar att det inte fanns någon kommunikationsstrategi?

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 07 dec 2015, 10:19

Ja. Men det var ett tag sedan så det kan ju ha hänt saker.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 07 dec 2015, 11:23

MBY skrev:
micke.d skrev:Det kan bli mer eller mindre besvärligt läge i domstolen i skede två, när stämningen behandlas där, beroende på hur tydligt det är. Föreningen har som sagt tidigare haft problem med att det tidigare varit otydligt.
Fast det där är ju bara hittepå.
Nej. Det är ett faktum.
MBY skrev:Men ännu en gång: om det funnits några risker alls så hade forum ej existerat. Det är sedan länge avgjort att ingenting som skrivs här kan drabba föreningen på det juridiska planet såvida inte alldeles speciella omständigheter som ligger i moderatorernas händer föreligger.
Jag vill inte gå in på detaljer, men det jag sagt om det här grundar sig alltså på saker som faktiskt hänt.
MBY skrev:Dessutom uttrycker du dig märkligt. Du skriver
Varför skulle inte vi ha avsikten att ansvara för forumet?
Vi vill inte ansvara fullt ut för vad folk skriver på forumet, utan vill att den som skriver ska ha ansvar för det den skriver. Det vill säga att vi inte vill att föreningens ansvariga utgivare för hemsidan ska ansvara för vad folk skriver på forumet.

Däremot vill vi ju att ansvarig utgivare ska ansvara för vad som skrivs på föreningens hemsida.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » mån 07 dec 2015, 11:27

Känner "föreningen" (styrelsen?, ansvarig för kommunikation/PR) till diskussionen i den här tråden?

Om inte, hur åstadkommer "vi" att diskussionen når/hamnar styrelsens bord?

Och hur går vi (som händelsevis råkar vara medlemmar i föreningen) vidare med hur viktigt vi tycker att det finns fungerande (facebook eller ej, med/utan länkar hit eller dit, kopplingar) diskussions plattform(ar) på nätet?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 07 dec 2015, 17:46

skogaliten skrev:Känner "föreningen" (styrelsen?, ansvarig för kommunikation/PR) till diskussionen i den här tråden?

Om inte, hur åstadkommer "vi" att diskussionen når/hamnar styrelsens bord?

Och hur går vi (som händelsevis råkar vara medlemmar i föreningen) vidare med hur viktigt vi tycker att det finns fungerande (facebook eller ej, med/utan länkar hit eller dit, kopplingar) diskussions plattform(ar) på nätet?
Det enklaste är väl i så fall att kontanta styrelsen via de uppgifter som finns på hemsidan?
(jag vet själv inte om styrelsemedlemmarna är inne på forumet)

http://www.vof.se/kontakt/

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 07 dec 2015, 18:24

Motionera! Snart är det årsmöte igen!
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 07 dec 2015, 23:42

Det verkar som om denna tråd bidrar väsentligt till att hålla forumet vid liv! :)

Skriv svar