Håller detta forum på att dö?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Håller detta forum på att dö?

Inlägg av pwm » tor 29 okt 2015, 18:44

devadatta skrev:Allt här är bättre än på facebook utom en sak: nästan alla människor finns där.
Människor på fb är där av en mängd olika anledningar. Här är folk reggade av en specifik anledning.

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » tor 29 okt 2015, 19:24

pwm skrev:
devadatta skrev:Allt här är bättre än på facebook utom en sak: nästan alla människor finns där.
Människor på fb är där av en mängd olika anledningar. Här är folk reggade av en specifik anledning.
Ja där kan man skriva vad f-n som helst, i egen grupp?

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » tor 29 okt 2015, 19:31

Vill man ha in creme de la creme gäller twitter https://twitter.com/SwedishSkeptics

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tor 29 okt 2015, 20:16

Tryggve skrev:
MBY skrev: Jepp. Ett självklart sätt för detta är att om ett ämne är såpass intressant att det fodrar en artikel, notis eller blogginlägg så förtjänar också ämnet en tråd i en direktlänk från sagda artikel eller notis. Det är faktiskt inte svårare än så. Återigen, detta är egentligen för självklart för att ens sägas!

Det är en bugg att denna funktion inte är implementerad. Automatiskt eller manuellt spelar ingen roll.
Du menar som detta?
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=16&t=22495

I allmänhet så skulle jag nog säga att det redan är så att om det postas en artikel så läggs den upp/länkas till även på forumet.

Men jag tänkte också att medlemmarna här på forumet, och speciellt de som vill ser mer aktivitet :-) , skulle kunna försöka sig på att starta lite trådar. Jag postar ibland lite saker inom "mitt" fält som jag tycker är intressanta.
Ja, fast tvärt om! Det är inte länken från forumet till artikeln som är det väsentliga, utan tvärt om. Varje notis/artikel ska ha en länk till tråden i samma ämne - som skapades när artikeln postades. Herrejösses, detta är verkligen självklarheter, vad finns det att missförstå?

Titta på vilken större sajt som helst som har en framsida och ett forum. För det första: ett klick från framsidan till forumet. För det andra: nyheter på framsidan har klickbara länkar till kommentarstråden för just denna nyhet. En del bloggar och framförallt tidningar har "kommentarsfält". Vi lyckas ha "båda"???. Jag misstänker att detta är liknande hur fuckface fungerar. Dock, en länk till ett "forum proper" är mycket mer kraftfullt, sökbart, beständigt, klarar av statisk länkning och är lättadministrerat.

Här: http://www.vof.se/blogg/ny-opinionsunde ... ka-folket/ ska det alltså INTE finnas något jäkla kommentarsfält, utan det ska länkas till forumet, till en tråd som den som postar notisen skapar samtidigt. DÄR ska kommentarerna hamna. Jag visste inte ens om att det går att kommentera på sidan förrns nyss, men snacka om att lägga krokben för oss själva. Inte nog med att vi använder facebook som någon sorts jävla forumresurs, nu visar det sig att kommentarerna till notiser är dissocierade från forumet. Och folk undrar om och varför forumet håller på att dö?

Edit: Samma sak för twitter, facebook, etc. Så fort något länkas där till *något*, länka till forumet samtidigt, till en tråd skapad för detta *något*. Detta är hur man använder sociala medier, detta är hur man får folk att nå till forumet. Detta är hur man håller vår verksamhet och våra länkresurser öppna, sökbara och statiskt länkbara. Detta är hur man får folk som av integritetsskäl eller andra skäl inte kan eller vill signa upp på diverse sociala siter eller loginväggar som "gäller över hela webben" och bara är tillför att tråla efter personinformation i marknadsföringssyfte och medger annat skumrask baserat på trafikanalys, etc.

Titta på: http://www.sweclockers.com/
Det är ett forum från början men har alltid haft en nyhetssite, en förstasida. Varje notis har en ikon som länkar _direkt_ till tråden som behandlar just denna notis. Titta på olika tillverkares supportsidor, t.ex. dator- eller hemelektroniktillverkare. En välfungerande site har en länk till ett supportforum i varje artikels huvudsida. Titta på http://www.eevblog.com, en videoblogg. Varje blogginlägg har en länk till en tråd som behandlar ämnet. Forumet är exakt ett klick bort från huvudsidan. Titta på http://www.flashback.org. Där har man "vänt på ordningen" så att forumet är själva huvudsidan och nyheter/notiser o.dyl i stället nås via en flik. Exemplen är många, men bara vi är dumma nog att tillåta kommentarer i notiser och samtidigt gömma undan själva forumet. Botten.

Förstår du? Det ska alltså krylla av länkar TILL forumet ute på nätet. Vilka länkar som går FRÅN forumet är i sammanhanget irrelevant. Detta är självklarheter.

Edit: länkfix

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 29 okt 2015, 20:40

Jag håller med MBY. Autogenerera en länk: "Diskutera detta på forumet". En del kommer att vägra registrera sig, men faktum är att ett strukturerat forum fungerar så mycket bättre för diskussioner.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 29 okt 2015, 21:14

MBY skrev: Ja, fast tvärt om! Det är inte länken från forumet till artikeln som är det väsentliga, utan tvärt om. Varje notis/artikel ska ha en länk till tråden i samma ämne - som skapades när artikeln postades. Herrejösses, detta är verkligen självklarheter, vad finns det att missförstå?
Tja, eftersom jag inte är speciellt insatt i ämnet så tolkade jag "länk" som just "länk" som jag såg det. Men tack för förtydligandet.

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 29 okt 2015, 23:40

Jag tror vi bör dela upp detta i dels en del som består av lätta och (förhoppningsvis, man kan aldrig vara säker här) okontroversiella åtgärder -- dessa försöker vi implementera snabbt, dels ett mer långsiktigt större åtgärdspaket. Det senare vare sig kan eller bör implementeras snabbt -- utan skall först tas upp till diskussion med de viktigaste berörda intressenterna.

Berörda intressenter är t.ex. deltagarna i denna diskussionstråden, administratörer/moderatorer på detta forum, administratörer/moderatorer på VoF's Facebookforum, administratörer/moderatorer på VoF's hemsida/blogg, administratörer/moderatorer på eventuella andra VoF-internätplatser, VoF's riksstyrelse. För att göra några större åtgärder så måste vi först ta reda på hur ledningen för VoF's Facebooksforum ser på problematiken. Och lugnt och sansat (försöka det i alla fall) informera dem om de problem som vi har här identifierat och om lösningsförslag (mitigeringar i alla fall) som kommit upp. Och se om det eventuellt skulle kunna gå att få till stånd en litet bättre utveckling på sikt.

Vad vi måste försöka undvika är att detta utvecklas till ett blodigt inbördeskrig mellan VoF-forum-anhängare och VoF-Facebook-anhängare. Föreningshistoria visar att sådana bittra slitningar lätt uppstår och vi skall vara riktigt försiktiga och genomtänkta i hur vi tar upp detta för att minimera den risken. VoF-Facebooksanvändarna skall inte köras över, utan de skall erbjudas att enkelt kunna börja använda också ett ännu bättre alternativ (och succesivt så många som möjligt -- förhoppningsvis -- gå över mer och mer till php). Och de (deras ledare i alla fall) måste vara med från början i hur detta skall gå till och inte känna sig överkörda av reformerna.

Snabba enkla åtgärder skulle kunna vara att införa en direktlänk hit från VoF's Facebookforum. Och också från VoF's Facebooksida (eller från VoF's två Facebookssidor!). Om tekniskt och administrativt och säkerhetsmässigt och etc. möjligt, med direktinloggning så att inte lata Facebooksanvändare blir kvar på Facebook för att det är för mycket arbete att skriva in sitt lösenord här. Man måste naturligtvis noga tänka igenom så att detta blir gjort på ett bra sätt både tekniskt och layoutmässigt och socialt/politiskt (i.e. ta upp det på ett vänligt sätt med VoF's Facebookadministratörer).

Ingenting är någonsin självklart. Ovanstående är naturligtvis inte självklart, ty i så fall torde det redan varit gjort för länge sedan? Men, hoppas jag, tillräckligt okontroversiellt för att kunna göras "ganska snabbt" utan att någon VoF-Facebook-användare (eller så många i alla fall) känner sig överkörda av den åtgärden.

Sedan kan vi fortsätta diskussionen och sedan (förhoppningsvis) komma vidare med mer radikala åtgärder som t.ex. länkar hit till specifika diskussionstrådar i VoF-forum från olika platser (inkluderande men inte begränsat till VoF's Facebook), att flytta diskussioner från VoF's Facebook till hit, och vad vi nu kan komma fram till för mer bra förslag.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 30 okt 2015, 01:29

Tryggve skrev:
MBY skrev: Ja, fast tvärt om! Det är inte länken från forumet till artikeln som är det väsentliga, utan tvärt om. Varje notis/artikel ska ha en länk till tråden i samma ämne - som skapades när artikeln postades. Herrejösses, detta är verkligen självklarheter, vad finns det att missförstå?
Tja, eftersom jag inte är speciellt insatt i ämnet så tolkade jag "länk" som just "länk" som jag såg det. Men tack för förtydligandet.
Jag menade just "länk" när jag sa "länk". Men en länk ligger ju någonstans och pekar någon(annan)stans. Det är inte så att jag använder ordet "länk" i någon som helst annorlunda/mer teknisk/akademisk betydelse, utan jag menar precis det jag skriver och precis det som alla förstår som "länk". En länk i en notis till en tråd på forumet.

Så du tolkade rätt men ändå fel. Hur nu det är möjligt... :)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 30 okt 2015, 07:14

Man kan naturligtvis göra så att man kan logga in på forumet med fb - konto.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 30 okt 2015, 08:32

Se Social Login for phpBB 3.1
Social Login for phpBB 3.1.x allows your users to login and register with their social network accounts. It increases your phpBB user registration rate by simplifying the registration process for new users and provides demograpic data retrieved from the social network profiles.

Let new users sign up with one click with their social network account. No boring registration forms or captchas to fill out! Increase your registration rate by simplifying your registration process!

Let your existing users link their account to one or more social network accounts so that they can use these social networks to login to your phpBB. No more passwords to remember, your users will appreciate!

The phpBB extension seamlessly integrates with your existing registration system and retrieves the user's avatars from their social network profiles.

25+ Social Networks supported: Facebook, Google, Twitter, Instagram, LinkedIn, Yahoo, PayPal, Draugiem, Foursquare, OpenID, LiveJournal, Steam, Wordpress.com, StackExchange, Windows Live, Disqus, Blogger, Github.com, Skyrock.com, VKontakte, Mail.ru [...]
Och nej, jag vill inte starta något krig här, men jag tror att alla är rörande eniga om att detta forum är en bättre plattform för diskussioner än FB? Om man skulle implementera något i stil med ovan, skulle man göra tröskeln lägre för att få folk att logga in, dessutom med ett brett stöd för olika SoMe, inte bara FB. Låter inte detta som en plan?

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 30 okt 2015, 09:41

Detta att aktiviteten på forumet går ned och att Facebook istället upplevs blomstra är inte unikt för detta forum. Tvärtom. Det går dock att hitta exempel på forum som inte nedgraderats till att leva ett liv i skuggan. Exakta varför detta fåtal har lyckats har jag inget bra svar på - jag har dock mina aningar - men det är i alla fall inte att genom med sofistikerade åtgärder försöka styra trafiken från Facebook.

Jag har inte jättebra koll på Vof Facebook sida (inte någon annan del av Facebook heller, av skäl som omsorgsfullt beskrivits av andra) men av den lilla koll jag har så kan jag se att man har ett helt annat grepp på modereringen. Personligen gillar jag den inte riktigt men det har ingen betydelse för det är svårt att förneka att den är framgångsrik och överlag uppskattad där. En del av skillnaden beror för all del på att Facebook är en plattform med tekniska begränsningar, men det är inte hela sanningen. Jag tycker att det är lite förmätet att forumet tänker sig att styra över trafiken från Facebook. Den trafik som finns där står på sina egna meriter och har skapas av arbete där mot den målgrupp som valt att finnas där. Väl medveten om att den finns andra åsikter om detta så anser jag nedgången på forumet dessutom mot i huvudsak åstadkommits genom egna åtgärder.

Jag är rätt övertygad om att någon som kan kommunikation, marknadsföring och verksamhetsutveckling hade gett denna strategi att styra över trafiken från Facebook till forumet rejält underkänt. De brukar nämligen inte gilla strategier som går ut på kannabalisering, i synnerhet inte är när det är enda strategin ö h t. Att man tycker att man har en bättre produkt rent tekniskt gör ingen skillnad. Anledningen till att en strategi som syftar till kannibaliseringen inte är bra är den uppenbara att man slåss med sig själv. En sådan strategi utgår också från en självgodhet att man i funktionell mening har något bättre att erbjuda men missar att det inte är så viktigt vad man själv tycker utan att målgruppen avgör det och gillar inte att bli mästrad.

Ska de bli något vettigt förändring så måste man starta i att ställa sig frågan hur forumet ska stå på egna ben och positionera sig som ett attraktivt alternativ till Facebook för de som inte gillar Facebook eller i a f är motvilliga och i övrigt som ett komplement till Facebook, t ex för fördjupad diskussion. Målgruppen/erna måste vara något annat än de som skriver på Facebook-sidan. Redan de faktum att Facebook-användare står ut med begränsningar som vi här upplever antyder att de är en annan målgrupp.

Sammanfattningsvis:
- Facebook-sidan vara!
- Fundera över hur forumet kan komplettera Facebook utifrån att den sida ska fortsätta utvecklas som den gjort.
- Tittat på vad livaktiga forum gjort.
- Kvantitet är ett självändamål i ett läge som detta. Fler inlägg och trådar här gör sidan aktivare, relevantare och intressantare (för några i a f) alldeles oavsett vad som skrivs.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 30 okt 2015, 15:19

Nu är det ju förvisso så att det är Facebook och framförallt kommentarsfältet för notiser på huvudsidan som kannibaliserar forumet, inte tvärt om. Som sagt, strategier som går ut på att kannibalisera är inte bra.

Att inte vilja vara på ett forum är vidare en helt annan sak än att inte vilja vara på facebook. Dessa tu kan inte jämföras. Facebook är utestängande på ett helt annat sätt.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 30 okt 2015, 23:15

Fb till vof: Jag tror det mest handlar om en teknisk lösning. Om man hamnar på en sida på forumet eller på en sida i facebook spelar nog väldigt liten roll för användaren.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » lör 31 okt 2015, 12:04

Kanske har denna tråd blåst liv i forumet. I "Nya inlägg" kan man när detta skrivs se att det skrivits inlägg i åtta trådar under de senaste två dagarna. Det är betydligt mer än för några dagar sedan!

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » lör 31 okt 2015, 23:25

Tycker man att många inlägg är synonymt med ett högkvalitativt forum borde man bli glad över att ett par envetna postare, som varit tysta en tid, åter blivit aktiva i exempelvis trådar om Kennedymordet och månlandningar. Fortsätter detta lär det bli massor av aktivitet framöver.

Själv är jag inte odelat positiv över den typen av liv på forumet.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Skriv svar