Frågor av teknisk art om forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
pluto

Re: Frågor av teknisk art om forumet

Inlägg av pluto » tis 22 sep 2009, 08:00

Dr Tinnitus skrev:Jag har fått ett irriterande problem.

Jag har loggat in mig och bockat för automatisk inloggning. Men på sistone så tappas inloggningen ideligen och jag tvingas logga in stup i kvarten.

Jag har en MacBook Pro av nyaste sort, kör senaste Safari och senaste version av OS X.

Finns det några inställningar på forumet eller i dator/webläsare som kan lösa problemet, eller är det bara att beställa en pall tålamod....?

Dr Tinnitus
Har samma (hård/)mjukvara och samma problem.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 08:12

Tror mest på att radera blandade cookies. Klicka "Safari"-menyn och sedan "Återställ Safari". Du kan välja eller välja bort vad du vill, men låt "Ta bort alla cookies" vara markerad och klicka på knappen "Återställ".
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » tis 22 sep 2009, 11:03

anundi skrev:Se, tack vare mina detektivinstinkter anade jag att du gömde en länk där någonstans. Hade inte spindelkänslan tinglat hade jag bara läst din text och tänkt "ja, verkligen".
Jag kom att tänka på det en kort stund efter jag postat inlägget, men valde att inte ändra. Tur att du lyckades lista ut att det fanns något dolt i inlägget, annars hade poängen på något sätt försvunnit.
Musik och samma på Spotify
Twitter

Kontakt:

Inlägg av Ville » tis 22 sep 2009, 12:39

anundi skrev:
Se, tack vare mina detektivinstinkter anade jag att du gömde en länk där någonstans. Hade inte spindelkänslan tinglat hade jag bara läst din text och tänkt "ja, verkligen".
Håller med Anundi. I vanlig inläggstext inbillar jag mig att jag ser länkar där inga finns, och får kolla med markören titt som tätt. I citatrutor är länkfärgen en nyans av svart!
Kanske har många här bättre skärmar med större tittvinklar än den netbook jag ofta surfar på, och därför lättare ser nyanserna i alla lägen.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 09 okt 2009, 22:53

Varför är den första länken understruken medan den andra inte är det i det här inlägget?

Har jag lite fel vinkel på skärmen ser jag inte den andra länken öht. Bara vanlig text.

Alltså, jag accepterar om ni säger att det inte GÅR att ändra detta, men nu är det förmodligen en sån banal sak att göra, så jag tycker det är lite skumt att det inte ordnas så att länkar per default är liiiiite tydligare. Eller tydliga.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
kiss

Inlägg av kiss » fre 09 okt 2009, 23:12

anundi skrev:Alltså, jag accepterar om ni säger att det inte GÅR att ändra detta, men nu är det förmodligen en sån banal sak att göra, så jag tycker det är lite skumt att det inte ordnas så att länkar per default är liiiiite tydligare. Eller tydliga.
Det kan vara farligt. Hörlursladden kan brinna upp.
(Syntes länken?)

Användarvisningsbild
kiss

Inlägg av kiss » fre 09 okt 2009, 23:19

kiss skrev:
SuperDupe skrev:Om jag förstår vad du menar så verkar det alltså handla om en webbläsarbugg? (Forumet bryr sig förstås föga om storleken på webbläsaren, som den ju inte ens känner till.) Jag lyckades inte finna någon särskild bredd (i FF) som gjorde att det var likadant för mig, dock.
Jag menade ingenting. [...]
Jo förresten, det var en sak jag menade. Det kanske kan förklara det som pwm upplever:
pwm skrev:Kan meddela att jag har understrukna länkar på datorn hemma, men inte på jobbet. Jag använder samma version av Firefox på båda.
Kör pwm med olika upplösningar?

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 09 okt 2009, 23:32

kiss skrev:
anundi skrev:Alltså, jag accepterar om ni säger att det inte GÅR att ändra detta, men nu är det förmodligen en sån banal sak att göra, så jag tycker det är lite skumt att det inte ordnas så att länkar per default är liiiiite tydligare. Eller tydliga.
Det kan vara farligt. Hörlursladden kan brinna upp.
(Syntes länken?)
Länken är understruken. Som tur var hade jag inte hörlursladden ikopplad.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » sön 11 okt 2009, 23:03

Igen. Nytt inlägg. Samma fel. Mönster kan skönjas.

Varför är den första av de två "tidigare trådar om ämnet"-länkarna understruken men inte den andra i det här inlägget?

Man kan ju nästan få för sig att det bara är en länk där.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 12 okt 2009, 13:06

Varför är den första av de två länkarna till produkterna manifesto pratar om understruken men inte den andra i det här inlägget?

Man kan ju nästan få för sig att det bara är en länk där.

SuperDupe

Inlägg av SuperDupe » tis 13 okt 2009, 09:53

Vad gäller länkarna så har ju kiss redan upptäckt vad det beror på. Jag inser att jag nog inte har gjort den föreslagna ändringen. Fixar det nu.

Tillägg: Ändrat nu, men jag vet inte vad skillnaden är. I http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=304030#p304030 är det knas, men i http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=304367#p304367 är det rätt (om det nu någonsin varit fel i det senare). Fortfarande så att om en länk är på sista raden i ett inlägg så kommer ingen understrykning.

Tillägg 2: Nu ser jag att om man använder BBCode [url] så kommer en understrykning, annars inte. Men om en länk är på sista raden i inlägget spelar det ingen roll om man använder [url] eller inte - det blir inte understrykning ändå.

Användarvisningsbild
teofil
Kontakt:

Inlägg av teofil » tis 13 okt 2009, 12:33

Jag använder jordlayouten och har inte så svårt att se länkar trots att de inte är understrukna. Är det svårare i den vanliga?
Det som skiljer skeptikern från övriga människor är inte skeptikerns högre intelligens utan hennes lägre tilltro till den.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 13 okt 2009, 12:36

SuperDupe skrev:
Tillägg: Ändrat nu, men jag vet inte vad skillnaden är. I http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=304030#p304030 är det knas, men i http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=304367#p304367 är det rätt (om det nu någonsin varit fel i det senare). Fortfarande så att om en länk är på sista raden i ett inlägg så kommer ingen understrykning.

Tillägg 2: Nu ser jag att om man använder BBCode [url] så kommer en understrykning, annars inte. Men om en länk är på sista raden i inlägget spelar det ingen roll om man använder [url] eller inte - det blir inte understrykning ändå.
i de två inläggen som du länkar till är alla länkar understrukna (med blå linje), nu när jag är inloggad, men som sagt inte när jag är utloggad. Edit: Dubbelkollade genom att logga ut och in ett par gånger.
(förutom den där sista länken i pemas inlägg, som det inte står mer text efter, som du säger: den som står på sista raden, den har ingen understrykning)

I ovanstående citat av SuperDupe är båda länkarna understrukna. Med gråprickad tunn linje.
(bara när jag är inloggad)

* När jag är utloggad ser jag inga extra-understrykningar någonstans på forumet (har aldrig gjort heller): Endast de länkar som har BBCode: är understrukna då.

Har dubbelkollat detta vid ett femtiotal tillfällen nu, så jag är säker.

SuperDupe

Inlägg av SuperDupe » tis 13 okt 2009, 14:29

Det kanske bör påpekas att det endast är i prosilver-stilarna som det är lustigt. I subsilver2 - som jag själv vanligen använder och som gäller om man inte är inloggad - är nog saker som de är tänkta att vara. Eftersom det är väldigt stor skillnad på prosilver och subsilver2 tar jag för givet att ingen tror att det är meningsfullt att tala om dem som om det vore meningen att det ska se likadant ut. I subsilver2 är ingen länk understruken och det verkar därför rimligt att det inte heller är meningen att de ska vara det.

Så, det konstiga är alltså att en [url]-länk som hamnar på sista raden i ett inlägg inte får understrykning för den som använder en prosilver-stil. Annars är det som det ska (även om man kan fråga sig varför de inte ansträngde sig för att göra länkar i inlägg utan [url] understrukna också).

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 13 okt 2009, 15:35

Bild

Fick Clajo en uppmaning där? :)

Jag har inte sett en sådan länk förut, och den är borta nu.

Skriv svar