Frågor av teknisk art om forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Frågor av teknisk art om forumet

Inlägg av kaxiga Z » lör 19 jun 2010, 09:22

Den funktionen finns inte hos mig. Eller så är något fel på kontot/min läsare.

Behöver jag välja din layout-stil? (Testar)
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 19 jun 2010, 09:26

Funkar fortfarande inte. Har jag problem med webbläsaren, kanske? Det går inte att scrolla längre ner än kommentarsformuläret.

(Däremot har jag inga problem att se föregående inlägg medan jag skriver i PM-sfären, och när den ger varning om att flera inlägg postats sedan jag började skriva inlägget. Får kolla upp detta på annan dator, på måndag)

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » sön 20 jun 2010, 19:02

Det fungerar för mig, kör med temat subsilver2.

Har du testat att rensa cache/cookies?
Musik och samma på Spotify
Twitter

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 22 jun 2010, 11:15

Jag har köpt en ny dator. Förra PC, nyinköpt är IMac.

Om man inte klickar runt loggas man ut efter en stund. Mitt problem på den nya datorn är att jag loggas ut efter bara någon minut. Skriver jag ett långt inlägg som tar mer än några minuter försvinner allt när jag trycker på "Sänd" eller Förhandsgranska" vilket är frustrerande. Jag måste kopiera hela texten om att ifall jag blivit utloggad, vilket också är irriterande.

Min fråga är: finns det någon inställning på datorn (webbläsaren?) eller är det en PC vs Mac-fråga eller något annat?

Jag vill alltså kunna vara inloggad längre tid än vad jag automatiskt blir nu. Men jag vill ändå inte ha "logga in mig automatiskt från den här adressen"-inställningen påslagen.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 jun 2010, 11:20

Eon skrev:Skriver jag ett långt inlägg som tar mer än några minuter försvinner allt när jag trycker på "Sänd" eller Förhandsgranska" vilket är frustrerande. Jag måste kopiera hela texten om att ifall jag blivit utloggad, vilket också är irriterande.
Byt till Opera. Både den och Firefox kommer ihåg text som du har skrivit in på föregående sidor, om du skulle råka bli utloggad.

Vet inte varför du blir uloggad oftare dock, men även här vill jag gärna skylla på Safari.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 22 jun 2010, 11:26

liberator skrev:Det fungerar för mig, kör med temat subsilver2.

Har du testat att rensa cache/cookies?
Tack för tipset; när jag höll på och rensade märkte jag att en massa misslyckade uppdateringsförsök gjorts på Firefox, vilket jag får åtgärda. (Och med IE 8 fungerar visst scrollningen på Besvara-formuläret)
Har under problemsökningen märkt att jag har problem med scrollning på flera andra webbsidor.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 22 jun 2010, 18:42

piotrr skrev:Vet inte varför du blir uloggad oftare dock, men även här vill jag gärna skylla på Safari.
Tack!

Ska leta om det möjligen finns en inställning på Safari.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
nadsat

Inlägg av nadsat » ons 23 jun 2010, 07:53

Går det ordna så att länkar till externa sidor öppnas i nytt fönster?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 23 jun 2010, 09:08

ctrl+vänsterklick

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 23 jun 2010, 09:12

pwm skrev:ctrl+vänsterklick
Eller mittenmusknappklick.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 23 jun 2010, 09:56

anundi skrev:
Om sådan finnes. Jag har inte lyckats hitta det på min bärbara.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 23 jun 2010, 09:59

piotrr skrev:
Eon skrev:Skriver jag ett långt inlägg som tar mer än några minuter försvinner allt när jag trycker på "Sänd" eller Förhandsgranska" vilket är frustrerande. Jag måste kopiera hela texten om att ifall jag blivit utloggad, vilket också är irriterande.
Byt till Opera. Både den och Firefox kommer ihåg text som du har skrivit in på föregående sidor, om du skulle råka bli utloggad.

Vet inte varför du blir uloggad oftare dock, men även här vill jag gärna skylla på Safari.
Jag använder Safari, men jag blir aldrig utloggad medan jag aktivt använder forumet, eller skriver inlägg. Däremot så händer det rätt ofta att har jag varit borta från forumet några timmar så krävs ny inloggning, trots att jag kryssat i att forumet skall komma ihåg mig. Det händer bara ibland och jag har aldrig lyckats förstå hitta något samband med något annat.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 23 jun 2010, 10:02

pwm skrev:Om sådan finnes. Jag har inte lyckats hitta det [mittenmusknappklick] på min bärbara.
Kan ofta* simuleras medelst att samtidigt trycka på höger och vänster "musknapp", t.ex. på bärbara datorer.

*Det har hänt, ibland, kan funka, borde gå, jag har hört att...

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » ons 23 jun 2010, 11:02

pwm skrev:
anundi skrev:
Om sådan finnes. Jag har inte lyckats hitta det på min bärbara.
Tittade på min mus, och upptäckte att det fungerar med att trycka ner skrollhjulet. Jag har alltid tidigare kört högerklick och valt "öppna i nytt fönster". Nu kommer jag bli mycket effektivare vid datorn!

Det är ett ganska spännande fenomen det där när någon arbetar väldigt mycket vid någon utrustning, utan att sätta sig in i alla arbetsbesparande finesser som prylarna ofta har. Ofta har konstruktören tänkt till, och så används det inte, lite synd. Kanske vi skulle kunna öka på arbetslösheten lite om alla verkligen fick utbildning på det de gör, även på enklare prylar.
Senast i måndags såg jag en tjej göra en espresso. På kvarnen finns en doserare, man drar en gång i spaken för att få malt kaffe till en espresso, två för att få en dubbel, fyra om jag ska ha en enkel espresso en tidig morgon. Dessutom är espressomaskinerna inställda att ge lagom mängd vatten för vad det står på knappen. Allt det där ställer säljaren eller den som installerar maskinerna in med enorm noggrannhet (en espresso ska ha ca 7 gram kaffe, malet så att det tar 23 sekunder att producera ca 3,5 cl - och "ja", jag har sålt professionella sådana maskiner).

I alla fall, i måndags var det någon som beställe en latte eller vad det var för espressobaserad drink (hur man nu kan dricka sånt klockan 17:00 om man är över tolv år). Och tjejen drar massor med gånger i spaken, tittar och avgör själv när mängden malt kaffe är lagom. Sedan dit med handtaget i espressomaskinens grupp och lika där, tryck, tryck, tryck tills mängden kaffe är vad hon anser är bra. Inte vad som är standard normalt och framför allt i just det caféet - Betala 32 spänn för en espresso och se vad du får.

Tjejen har antagligen gjort tusentals espresso, och har ännu inte fattat hur man använder den för användaren relativt enkla utrustningen. Jag hade inte fattat att man kunde använda skrollhjulet som mittenmusknapp, trots idogt datoranvändande.

Eh, blev det OT?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
nadsat

Inlägg av nadsat » ons 23 jun 2010, 12:22

Hade helst velat slippa göra den manövern men jag antar att jag är den ende som tycker detta :/

Skriv svar